Vi Bilägares forum

Köpa begagnad elbil: Köpguide till 10 intressanta modeller

Köpa begagnad elbil: Köpguide till 10 intressanta modeller

Att köpa begagnad elbil är som andra bilköp men ändå inte. Utbudet är litet men växer stadigt. Det här är vad du ska tänka på – och tips på tio eldrivna modeller.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-22 12:30

Kommentarer

Ingen av dessa modeller är intressanta, inte ens Leaf som jag nu kör. Låg lastförmåga i många av dessa modeller. Inte ens idag, när många nya elbilsmodeller kommit ut på marknaden finns det inget "normalt" som är mer åt det praktiska hållet!? Den modellen bland dessa begagnade som mest liknar det man vill ha är då Ionic, som i väldigt stor mån mest liknar en fossilt driven modell.

Uppdaterat: 2023-05-22 14:47
hx30 skrev:

Inte ens idag, när många nya elbilsmodeller kommit ut på marknaden finns det inget "normalt" som är mer åt det praktiska hållet!? Den modellen bland dessa begagnade som mest liknar det man vill ha är då Ionic, som i väldigt stor mån mest liknar en fossilt driven modell.

Kia e-Niro är väl så normal så att den är tråkig?

Uppdaterat: 2023-05-22 16:06
hx30 skrev:

Ingen av dessa modeller är intressanta, inte ens Leaf som jag nu kör. Låg lastförmåga i många av dessa modeller. Inte ens idag, när många nya elbilsmodeller kommit ut på marknaden finns det inget "normalt" som är mer åt det praktiska hållet!? Den modellen bland dessa begagnade som mest liknar det man vill ha är då Ionic, som i väldigt stor mån mest liknar en fossilt driven modell.

Du är rolig du hx30! NOT! Här presenteras 10 modeller som inte är ditt hatobjekt SUV och då har du mage att säga att ingen modell är intressant. Säg som det är istället att du är för snål för att köpa något annat än din bakhjulsdrivna Nissan Leaf. Patetisk är bara förnamnet.

Uppdaterat: 2023-05-22 16:13

FEL, FEL, FEL rörande ZOE!
Dåligt att Vi Bilägare inte har reportrar som kan elbilar! "om du inte köper ut batteriet – vilket blir dyrt"
Kostnaden för att lösa ut batteriet ur en batterihyra minskar årligen, det är som en avbetalning på batteriet. Till slut kan man lösa ut batteriet för 1 krona.
Läs på och gör en rättelse i reportaget!

Uppdaterat: 2023-05-22 16:13
gmogmo skrev:

Kia e-Niro är väl så normal så att den är tråkig?

Kia e-Niro säljer bra för att är just "tråkig." Epiteten sportig, rolig, inspirerande, dynamisk etc, kommer långt ned på kravlistan för de flesta bilköpare.

Uppdaterat: 2023-05-22 16:17

OK, jag är inte 40-talist, men 50-talist...
Och epiteten sportig, rolig, inspirerande, dynamisk... är det som i första hand gjorde att jag valde Tesla.
Och frånvaron av serviceintervall.
Och frånvaron av, märkligt nog, kvalitetsproblem. Men jag har ju bara haft bilen i fyra år och 6000 mil...
Och frånvaron av laddköer på långresor. I Norge finns snart fler Teslaladdare än bensinstationer.
För övrigt har redaktionen ett litet fel i texten om model 3: Longrangeversionen har fyrhjulsdrift, tillägget på 35000 :- innefattar alltså fyhjulsdrift. Det är bara standardrangeversionen som är bakhjulsdriven.

Uppdaterat: 2023-05-22 19:21

I texten står det "Slitna däck är vanligt på begagnade bilar överlag och elbilar sliter ofta ut däcken fort".

Känner någon till om det finns någon undersökning/sammanställning som visar på elbilarnas däckslitage. Jag tycker jag läser en hel del tidningar men om däckslitage från vardaglig körning har jag svårt att finna något. Har någon här sett något?

Uppdaterat: 2023-05-23 07:12

Jag har kört en bit över 25 000 mil med elbil nu och inte märkt av nåt ökat däckslitage än på fossilbilarna jag hade innan.

Uppdaterat: 2023-05-23 08:24

Blir fort att det blir generaliseringar om det enorma däckslitaget på elbilar.
Problemet är snarare att många kommer med speciella EV däck med lågt rullmotstånd och lite mönster när dom är nya.

Uppdaterat: 2023-05-23 08:27

Sommardäcken på Enyaq håller än men nog tycker jag att de slits lite mer än normalt.

Uppdaterat: 2023-05-23 11:46

Det är väl som med däckmärken överlag, vissa slits ner snabbare än andra.

Uppdaterat: 2023-05-23 11:57

Som en Hyundai Ioniq-spekulant undrar jag var man hittar sådana för 107 000 kr? Just nu hittar jag exakt 0 stycken för mindre än 150 000 kr.

Uppdaterat: 2023-05-23 12:18
JörgenN skrev:

I texten står det "Slitna däck är vanligt på begagnade bilar överlag och elbilar sliter ofta ut däcken fort".
Känner någon till om det finns någon undersökning/sammanställning som visar på elbilarnas däckslitage. Jag tycker jag läser en hel del tidningar men om däckslitage från vardaglig körning har jag svårt att finna något. Har någon här sett något?

Även fossilbilar som är tunga och motorstarka sliter däck mer, så varför förvånad?
Att vissa personer med tung högerfot sedan kör hårdare än fossilbil och då ser ökat slitage, kan man inte skylla elbilen på.

Uppdaterat: 2023-05-24 07:36
Gillar kurvor och rondeller
hx30 skrev:

Ingen av dessa modeller är intressanta, inte ens Leaf som jag nu kör. Låg lastförmåga i många av dessa modeller. Inte ens idag, när många nya elbilsmodeller kommit ut på marknaden finns det inget "normalt" som är mer åt det praktiska hållet!? Den modellen bland dessa begagnade som mest liknar det man vill ha är då Ionic, som i väldigt stor mån mest liknar en fossilt driven modell.

Sluta klaga på allt !
Finns flera skitbra beggade elbilar.
Mina favoriter i rimlig prisklass är i3 och MX-30.
Båda klart rymliga och båda modernare än din nuvarande.

Och köp MG5 eller MG4 om du vill ha en ”vanlig” biltyp, kombi.
Även de betydligt bättre bilar än din nuvarande.
Jag behöver en elbil med lång räckvidd men kan stå för att de fortfarande är för dyra, så jag tvingas vänta på lägre priser.
Har stor familj och barnens behov går först.

Uppdaterat: 2023-05-24 07:53
Gillar kurvor och rondeller

Fast i3 och MX-30 är ju knappast ett alternativ som familjebil - och ännu mindre om man har behov av dragkapacitet. Så begagnade elbilar för familjen med dessa krav i bakfickan i kombination med att man inte vill köpa begagnat i halvmiljon-klassen gör att alternativen är rätt få, tyvärr. Så nog ligger det en del i hx30's önskemål.

Uppdaterat: 2023-05-24 09:04

Härligt när man som elbilsmotståndare flyttar gränsen för vad för elbil som passar en. Är det inte räckvidd och snabbladdning (helst 5 min full tank) så är det lastutrymme, dragkapacitet, stort baksäte, möjlighet att packa på taket, plats för hund…
.
.
.
och till sjukt lågt pris.

Frågan är om det ens finns fossilbil som uppfyller alla kraven?

Uppdaterat: 2023-05-24 09:32

Klockrent Axa!

Sen läser man att det är såååå illa att det inte finns nån fullstor elbil för familjen under 300 000 kr. Hur många vettigt rustade och motoriserade fossilfamiljebilar får man för den pengen idag?

Nej en del ska bara ha nåt att gnälla på helt enkelt.....

Uppdaterat: 2023-05-24 09:36
Axa skrev:

Härligt när man som elbilsmotståndare flyttar gränsen för vad för elbil som passar en. Är det inte räckvidd och snabbladdning (helst 5 min full tank) så är det lastutrymme, dragkapacitet, stort baksäte, möjlighet att packa på taket, plats för hund…
.
.
.
och till sjukt lågt pris.
Frågan är om det ens finns fossilbil som uppfyller alla kraven?

Spot on Axa

Uppdaterat: 2023-05-24 09:58
Axa skrev:

Härligt när man som elbilsmotståndare flyttar gränsen för vad för elbil som passar en. Är det inte räckvidd och snabbladdning (helst 5 min full tank) så är det lastutrymme, dragkapacitet, stort baksäte, möjlighet att packa på taket, plats för hund…
.
.
.
och till sjukt lågt pris.
Frågan är om det ens finns fossilbil som uppfyller alla kraven?

+100

Uppdaterat: 2023-05-24 11:16

Axa - det är inga flyttade gränser utan krav som många haft även på ICE-bilarna. Och ingen har nog krävt "sjukt lågt pris" men däremot ett rimligt pris för många familje-budgetar. Som jag antydde - för bara typ 3--4 år sedan så fanns det många tänkbara alternativ men numera är det tunnsått. Och dyra elbilar har av allt att döma dragit med sig priserna även på ICE-bilar - i den mån de ö h t finns.

Uppdaterat: 2023-05-24 15:49

Pi, har du hört talas om Covid, komponentbrist, krig i Ukraina och inflation.
Så klart ökar priserna, inte alls konstigt då även volym ersätta med vinstmarginal per producerad enhet.
Därav flera samverkande händelser som drivit upp priserna på komponenter som behövs för att producera en bil. För att förtagen skall kunna överleva så höjer dom så klart marginalen per producerad enhet och därmed priset till kund.
Dra en parallell till priset på ägg eller för den del kyckling.
Beroende på ökade priser på mat till hönor och växande kycklingar som drivits upp av att Europas kornbod, Ukraina råkar ha invaderats av en idiot, så är helt plötsligt dessa varor dubbelt så dyra.
Kanske ett krasst uppvaknande som behövs.
Det hjälper inte att gnälla över hur dyrt allt blivit och att staten skall hjälpa oss.

Uppdaterat: 2023-05-24 16:06

Guran - är inte helt världsfrånvänd men våra nybilspriser har rusat ordentligt på relativt kort tid. Visst finns det många samverkande faktorer men till slut så trodde man att biltillverkarna trots allt vill sälja sina bilar men frågan är vad de likaså ekonomiskt hårt pressade konsumenterna kan avvara för glädjen (?) att köra en ny bil. När t o m en så förhållandevis enkel bil som en ny Corolla beräknas kosta minst 40 kr/mil att hålla rullande (enl ViB). Det är liksom inte bara biltillverkarna som är pressade utan kanske i ännu högre grad deras kunder - i alla fall privatköparna.

Uppdaterat: 2023-05-24 16:20

Pi
Mitt inlägg var inte riktat till dig personligen. Tycker bara det är intressant hur man resonerar kring elbilar idag jämfört med för fem sex år sedan. Vad man önskade för elbilar då och vad man önskar idag.
Sen var det där med priset. Ja, varor har gått upp i pris men å andra sidan är det ingen som blir tvingad att köpa nytt. Det finns ju en hel del begagnat att välja mellan. Även elbilar.

Uppdaterat: 2023-05-24 17:24

En ny MG4 kostar numera 329000:- börjar bli billigt.

Uppdaterat: 2023-05-24 20:01
V8-Power skrev:

En ny MG4 kostar numera 329000:- börjar bli billigt.

Priset ner 100 000! En ny Golf manuell kostar lika mycket nu, ingen tvekan vilken man väljer.

Uppdaterat: 2023-05-24 21:17

Nja, ca 60000:- ned, det är en enklare modell med mindre batteri utan värmepump mm. Den andra kostar numer 389000:-

Uppdaterat: 2023-05-24 21:56
johan_pi skrev:

Som en Hyundai Ioniq-spekulant undrar jag var man hittar sådana för 107 000 kr? Just nu hittar jag exakt 0 stycken för mindre än 150 000 kr.

Precis, jag tror inte ens att du hittar hybrid-versionen för det priset.

Uppdaterat: 2023-05-25 08:45
Power to the people

En annan kommentar om Hyundai Ioniq i artikeln, det är den faceliftade versionen med 38 kWh-batteriet som återkallats efter LG Chems debacle med kontaminerade battericeller.
Den "gamla" (2016-2019) med 28 kWh-batteriet har klarat sig från sådana återkallelser.

Uppdaterat: 2023-05-25 08:47
Power to the people
40-talisten skrev:

V8-Power skrev:
En ny MG4 kostar numera 329000:- börjar bli billigt.

Priset ner 100 000! En ny Golf manuell kostar lika mycket nu, ingen tvekan vilken man väljer.

Börjar en golf på 329000?! Helt galet.

Uppdaterat: 2023-05-25 13:31

Läster man testerna är nog en Golf för samma pengar att föredra, även fast man får tanka bensin ibland.

Uppdaterat: 2023-05-25 16:09

Kollar man blocket verkar det finnas en del Golf som lagerbil, betydligt billigare än listpris. Om man tar en lättbegagnad Golf (Max 3000 mil) så kan man komma undan ”billigt”.

Uppdaterat: 2023-05-25 16:26

Som jag nämnt tidigare - hos ortens VAG-handlare är nybils-lagret mycket välfyllt - tror aldrig jag sett så många nya bilar där. Så jag har svårt att tro att man måste slanta upp 329.000 kr för en enkel Golf...:)

Uppdaterat: 2023-05-25 19:33
gmogmo skrev:

hx30 skrev:
Inte ens idag, när många nya elbilsmodeller kommit ut på marknaden finns det inget "normalt" som är mer åt det praktiska hållet!? Den modellen bland dessa begagnade som mest liknar det man vill ha är då Ionic, som i väldigt stor mån mest liknar en fossilt driven modell.

Kia e-Niro är väl så normal så att den är tråkig?

Bullrig, och för trång och inte jättebra effektivitet.

Uppdaterat: 2023-06-01 19:08

motorcykelentusiasten, jag klagar för att det finns inga normala elbilar på marknaden. Cupra, ID3 och Leaf är samma koncept...små höga korta bilar. Sedan har du alla diverse SUV modeller med låg lastförmåga pga sin egna höga vikt. Det som kommer närmast vad jag vill ha är Astra Electric...men så gör de bort sig totalt. Mindre batteri (50 istället för 60), kardantunnel eller baljor till bagage. Är det så himla svårt att ta fram en vettig mellanklass modell med rimliga specifikationer och "korrekt" pris??

Uppdaterat: 2023-06-01 19:16

hx30 - man vill inte - så länge det går att sälja dyra SUV-modeller.

Uppdaterat: 2023-06-01 20:05
hx30 skrev:

motorcykelentusiasten, jag klagar för att det finns inga normala elbilar på marknaden. Cupra, ID3 och Leaf är samma koncept...små höga korta bilar. Sedan har du alla diverse SUV modeller med låg lastförmåga pga sin egna höga vikt. Det som kommer närmast vad jag vill ha är Astra Electric...men så gör de bort sig totalt. Mindre batteri (50 istället för 60), kardantunnel eller baljor till bagage. Är det så himla svårt att ta fram en vettig mellanklass modell med rimliga specifikationer och "korrekt" pris??

MX-30 och i3, där har du utmärkta billiga beggade elbilar.
Eller Mini-e om du vill ha en "vanlig" bil.
500e om du är ok med Fiat.
Alla bra beg-priser.
Men du BARA klagar...på märkliga saker

Uppdaterat: 2023-06-01 20:41
Gillar kurvor och rondeller

Moto...,
De du räknar upp har för klen batterikapacitet. De funkar enbart för pendling och inte som huvudbil i ett hushåll utan busshållplats utanför dörren.

Uppdaterat: 2023-06-01 22:22

+1 Mäkinen!

Uppdaterat: 2023-06-01 22:47
L. Mäkinen skrev:

Moto...,
De du räknar upp har för klen batterikapacitet. De funkar enbart för pendling och inte som huvudbil i ett hushåll utan busshållplats utanför dörren.

Och inte bara det, skulle man ta sig en längre tur med dom och behöva ladda längs vägen så laddar dom erbarmligt sakta.

Uppdaterat: 2023-06-01 22:50

I helgen som gick, provkörde jag den nya e-niro som precis kommit ut. Baksätet var bra, framstolarna helt okej...men förbrukning och bagageutrymmet är för dåligt. Vid motorvägsfart, ca 20 grader ute och nästan ingen vind drog den 2,05 kWh/mil. Körde också en 2 år begagnad ID.3 och den låg på ungefär samma nivå, stora hjulen förstörde upplevelsen och antagligen drog upp förbrukningen. I min värld är dagens moderna modeller för korta, onödigt höga och hjulen för stora.

Uppdaterat: 2023-06-06 10:26

Inte förvånande Vargen, dessa modeller skall inte köras mycket fortare än 100km/tim om du vill få en hyfsad förbrukning.
Svensk procentad motorvägsfart är dom helt fel för. Då får du ta tjuren i hornen och testa en Tesöa Modell 3 Sr

Uppdaterat: 2023-06-06 10:30

Tveksamt ifall siffran för ID3 stämmer. Eller så körde du för kort tur. Min Enyaq ligger på 2 kWh per mil på 120-väg.

Uppdaterat: 2023-06-06 13:57
Axa skrev:

Tveksamt ifall siffran för ID3 stämmer. Eller så körde du för kort tur. Min Enyaq ligger på 2 kWh per mil på 120-väg.

Beror ju på hur fort du kör på 120-vägen 😂
Körde hem 21 mil från Oslo i dag, följde rådande hastighetsgränser. 1,53 kWh/mil blev dagens resultat

Uppdaterat: 2023-06-06 18:15

Snoid
Höll 120 och var fulllastad. Åkte en annan längre tur idag och då hamnade den på 1,9 på 120-väg fullastad.

Uppdaterat: 2023-06-06 18:25
Axa skrev:

Snoid
Höll 120 och var fulllastad. Åkte en annan längre tur idag och då hamnade den på 1,9 på 120-väg fullastad.

Lasten spelar ingen större roll då det är luftmotståndet som är den stora energislukaren. Men 1,9 i 120 km/Tim är bra.
Får testa i morgon då det blir mycket svensk motorvägskörning.

Uppdaterat: 2023-06-06 18:29

Luftmotstånd och rullmotstånd, (väta o snö) gör en hel del på förbrukningen. Den effektiva TM3 finns numera en redovisning under förbrukning där den visar vad resan förbrukat. Framdrift luftkonditionering, vind höjdskillnad mm.

Uppdaterat: 2023-06-06 20:22