Vi Bilägares forum

Tesla Model 3: Strulig och tidskrävande följetong

Tesla Model 3: Strulig och tidskrävande följetong

Att åtgärda bakluckan på vår Model 3 har visat sig vara lättare sagt än gjort.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-01 14:30

Kommentarer

Det har ju sagts ganska mycket positivt om Teslas verksamhet med service. En del kan ske OTA och i andra fall får man hembesök av en servicetekniker. Problemet verkar vara när något större behöver åtgärdas. Där är iallafall jag konservativ och föredrar en faktiskt bilhandlare med egen verkstad och upparbetat samarbete med plåt- och lackverkstad.

Uppdaterat: 2023-06-01 15:19
Axa skrev:

Det har ju sagts ganska mycket positivt om Teslas verksamhet med service. En del kan ske OTA och i andra fall får man hembesök av en servicetekniker. Problemet verkar vara när något större behöver åtgärdas. Där är iallafall jag konservativ och föredrar en faktiskt bilhandlare med egen verkstad och upparbetat samarbete med plåt- och lackverkstad.

+1
Föredrar även tillverkare som inte har lika stora problem med passning på kaross, paneler, tätningar osv.

Uppdaterat: 2023-06-01 15:23

Apex
Mm. Jag har inte stött på dålig karosspassning på någon av de bilar jag haft, enbart från europeiska tillverkare.

Uppdaterat: 2023-06-01 17:11

Jag hade också ett liknande problem som ViB med min model 3. Bakluckans passning var inte korrekt så att ena kanten av luckan tog i lyktglaset höger sida när luckan stängdes från vänster sida. Men i Norge har serviceverkstäderna skärpt sig ordentligt. Luckan justerades och BÅDA lyktglasen på höger sida byttes trots att det bara var den yttre som hade spricka. Samma sak med höger övre bärarm fram som började ge gnisselljud. Verkstaden bytte då båda bärarmarna utan att jag bett om det. Allt naturligtvis på garanti och dessutom utan att behöva vänta i veckor på service. Men å andra sidan är ju Norge numera Tesla-land.

Uppdaterat: 2023-06-01 17:43
Apex skrev:

Axa skrev:
Det har ju sagts ganska mycket positivt om Teslas verksamhet med service. En del kan ske OTA och i andra fall får man hembesök av en servicetekniker. Problemet verkar vara när något större behöver åtgärdas. Där är iallafall jag konservativ och föredrar en faktiskt bilhandlare med egen verkstad och upparbetat samarbete med plåt- och lackverkstad.

+1
Föredrar även tillverkare som inte har lika stora problem med passning på kaross, paneler, tätningar osv.

Och det har du erfarenhet från? Misstänker att det är hörsägen ! Min 2023 har lika bra passning som VolvoCars bilar.

Uppdaterat: 2023-06-01 19:01
J.L skrev:

Apex skrev:
Axa skrev:
Det har ju sagts ganska mycket positivt om Teslas verksamhet med service. En del kan ske OTA och i andra fall får man hembesök av en servicetekniker. Problemet verkar vara när något större behöver åtgärdas. Där är iallafall jag konservativ och föredrar en faktiskt bilhandlare med egen verkstad och upparbetat samarbete med plåt- och lackverkstad.
+1
Föredrar även tillverkare som inte har lika stora problem med passning på kaross, paneler, tätningar osv.

Och det har du erfarenhet från? Misstänker att det är hörsägen ! Min 2023 har lika bra passning som VolvoCars bilar.

Visste en tesla-fanboy skulle ta illa upp. Erfarenhet av vadå? Jag är inte blind och måste inte äga en Tesla för att se kass passning på karossen. Jag kan för den delen också läsa, men du kanske tror att alla rapporter om dessa problem är påhitt?

Grattis.

Uppdaterat: 2023-06-01 19:11

Apex, så mycket problem jag haft med de olika Volvobilar jag haft genom åren så kan jag tipsa om att kika på fronten och vänster bakdörr på XC90, bakluckornas passning på V70 II, fingerstor glipa på ena sidan och papperstunn glipa på den andra. Alla bilmärken har mer eller mindre problem och i mitt fall efter 2 Teslor är det lite problem med dem.

Uppdaterat: 2023-06-01 19:17

Jo, man behöver upp till en 5-serie eller E-klass för att det ska bli premium. Volvo ligger efter och Tesla blir bättre för varje gång man ser en ny. Tidiga 2022 var inte klockrena men sen blev de rätt ok faktiskt.

Uppdaterat: 2023-06-01 20:38
Gillar kurvor och rondeller
J.L skrev:

Apex, så mycket problem jag haft med de olika Volvobilar jag haft genom åren så kan jag tipsa om att kika på fronten och vänster bakdörr på XC90, bakluckornas passning på V70 II, fingerstor glipa på ena sidan och papperstunn glipa på den andra. Alla bilmärken har mer eller mindre problem och i mitt fall efter 2 Teslor är det lite problem med dem.

Jag tror dig. Men du förstår väl att alla inte har den uppfattningen/erfarenheten?

Uppdaterat: 2023-06-01 20:57
motorcykelentusiasten skrev:

Jo, man behöver upp till en 5-serie eller E-klass för att det ska bli premium. Volvo ligger efter och Tesla blir bättre för varje gång man ser en ny. Tidiga 2022 var inte klockrena men sen blev de rätt ok faktiskt.

Hälften av alla tidiga Model S såg ut att vara illa ihopsatta efter en krock. Ser man en nyare(2018-framåt) så ser de mycket bättre ut.

Uppdaterat: 2023-06-01 20:59
J.L skrev:

Apex, så mycket problem jag haft med de olika Volvobilar jag haft genom åren så kan jag tipsa om att kika på fronten och vänster bakdörr på XC90, bakluckornas passning på V70 II, fingerstor glipa på ena sidan och papperstunn glipa på den andra. Alla bilmärken har mer eller mindre problem och i mitt fall efter 2 Teslor är det lite problem med dem.

Suck, jag håller inte med dig här. Och då har jag trots allt erfarenhet av både Volvo som Tesla.

Men som med alla fanatiker så blundar de för det uppenbara.

”Fanatism är en orubblig övertygelse om en viss politisk, ideologisk eller religiös uppfattnings riktighet och berättigandet i dess strävanden och gärningar.”

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-01 21:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, tyvärr är detta fakta och du får nog putsa glasögonen och öppna ögonen i din fanatism över VolvoCars produkter. För tillfället har även problemet mjukvara smält till med kraft mot hela modellutbudet, fakta eller ?

Uppdaterat: 2023-06-01 21:34

Jag uppfattar inte Volvos bilar ha dålig karosspassning men däremot är ju gliporna avgrundsbreda jämfört med tyskt premium.

Uppdaterat: 2023-06-01 21:59
J.L skrev:

AL, tyvärr är detta fakta och du får nog putsa glasögonen och öppna ögonen i din fanatism över VolvoCars produkter. För tillfället har även problemet mjukvara smält till med kraft mot hela modellutbudet, fakta eller ?

Tvärtemot dig har jag haft en V90 och Tesla att jämföra med.

Och jag hävdar att Tesla inte har en bättre kvalitetskänsla än Volvon.

Vad gäller felfrekvensen hade mitt ex inte ett enda fel, ja bortsett från service då. Att J.L sedan påstår något annat betraktar jag som ett led i hans Volvohat snarare än objektiva fakta.

Men om vi tittar på fakta så är Volvo och MB de bilar som lever längst och rullar flest mil på marknaden.

Hur Tesla står sig kan ingen uttala sig om ännu.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-02 22:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kvalitetskänsla är något subjektivt och har inte med hur välbyggd en bil är, Tesla M o Y har en minimalistisk design och samtidigt numera välbyggda.
Volvo hat, undertecknad har inga problem med Volvo ABs produkter som ligger i framkant av tillverkarna. Dock börjar till och med högt skolade personer med mycket stor förståelse för Sveriges säkerhet varna för VolvoCars bilar på grund av att skurkstaten Kina står bakom. Mina personliga erfarenheter från totalt 15 st varav 11 nya är att de har varit behäftade med mycket småfel där deb senaste i min ägo hade dålig passform o montage av bakluckan V70II 2009, felaktiga växelvajrar 2000 mil, växellådsbyte efter 4000 mil ,slavscylinder efter 12000 mil, länkarmsbussningar 10000 mil samt ett antal övriga fel.
Tesla model S o X som rullat länge som taxibilar är absolut inte felfria men har erbjudit bättre totalekonomi än MB o Volvoenligt droskägarna.

Uppdaterat: 2023-06-07 06:06