Vi Bilägares forum

”Räckviddstesterna för elbilar måste skärpas”

”Räckviddstesterna för elbilar måste skärpas”

Erik Rönnblom vill se tuffare räckviddstester i kallt väder för nya elbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-27 06:30

Kommentarer

Tycker att redaktören har rätt i att konsumenterna ska få en bättre bild av hur elbilens förbrukning varierar mellan sommar och vinter. Detta visar hur bra tillverkaren lyckats i sin utveckling av bilens prestanda.

Uppdaterat: 2023-05-27 07:52

Inte bara vid kallt väder utan även vid motvind.
Dessa båda vanliga väderfenomen kan göra en elbil med full last och taklåda närmast okörbar vid färd mot fjällen.
Med släp blir motvind om möjligt ännu värre, 3 laddningar vid färd från Göteborg till Uppsala med en tysk för över en miljon kan göra den störste entusiasten nervklen.

Uppdaterat: 2023-05-27 09:26

Ju effektivare drivlina - desto hårdare slår det vid högre belastningar - t ex takbox, högre hastighet m m. Sen att batterierna fungerar bäst vid runt +20 grader så blir effekten vid låga temperaturer ännu större.
Enkel fysik men kanske inte sånt man direkt tänker på när det gäller elbilar.

Uppdaterat: 2023-05-27 09:49

Epa cykeln i Usa är bättre en wltp om man tänker hur det stämmer.

Men även ice bilar så skiljer förbrukningen markant mellan sommar och vinter. Tillverkare siffror stämmer aldrig.

Så håller med att det borde finnas bättre tester.

Men man ska självklart ha sommar och vinter tester säg i 90 Km/h & 110 km/h sedan ett stadstest.

Men tyskarna istället som har Autobahn vill ha 130 kn/h tester så skiljer mellan olika länder så svårt att det ska passa alla

Uppdaterat: 2023-05-27 10:09
Elbilar
Pi skrev:

Ju effektivare drivlina - desto hårdare slår det vid högre belastningar - t ex takbox, högre hastighet m m. Sen att batterierna fungerar bäst vid runt +20 grader så blir effekten vid låga temperaturer ännu större.
Enkel fysik men kanske inte sånt man direkt tänker på när det gäller elbilar.

+100

Uppdaterat: 2023-05-27 12:04

Enklast är sänkbart att testa en bil ordentligt innan man köper den. Duger ju inte med ett varv runt kvarteret hos handlaren.
Eller så blir man själv lite kritisk mot siffror i reklamen. Ingen ny företeelse bara för att det nu är betydligt mindre energilager i en elbil.

Uppdaterat: 2023-05-27 12:07

Ta ut bilen och kör på motorvägen 5-10 mil så har du "worst case" förbrukning, sedan kan du nog lägga på ca 25% på den siffran vintertid. Många av dagens elbilar (SUV) ligger på 2+ kWh, går man och räknar på på mindre än så... lurar man sig själv. Själv väntar jag på vanliga elbilsmodeller, då kommer nog högsta förbrukning ligga på under 1,5 kWh/mil i snitt. Högre karosser och tyngre bilar straffar förbrukning mer än vad folk tror.

Uppdaterat: 2023-05-27 15:17

Förstår inte vad du väntar på Vargen
Hyundai Ioniq har funnits i många år. Snittförbrukning klart under dina önskemål.

Uppdaterat: 2023-05-27 16:02

elbilsköparna är grundlurade

Uppdaterat: 2023-05-27 16:24
thenor skrev:

elbilsköparna är grundlurade

Inte alls. Förbrukningen och därav räckvidden Blev som förväntat.
Ingen skillnad mot en ICE bil som också går olika långt, beroende på väder och vind, på en laddning energi.

Uppdaterat: 2023-05-27 17:10

Många generalagenter har en räckviddskalkylator där man anger genomsnittshastighet och temperatur. Så det är inte så att de döljer det hela att elbilar går kortare sträcka på vintern.

Sen har ju många vinterdäck rullmotstånd C - F medan de originalmonterade sommardäcken har A. Klart det blir högre förbrukning då.

Uppdaterat: 2023-05-27 17:26

Men sluta nu? Däcken och rullmotstånd påverkar minde än 2% på räckvidden. SUV karosser minskar räckvidden med 20-100%. En Tesla kom 15% längre på 18 tums fälgar än på 20 tums fälgar. Är folk bara tröga, eller vill inte se sanningen????

Uppdaterat: 2023-05-27 17:41

Om man minskar räckvidden med 100%....blir inte det 0 då?
Om vi ändå tror att folk är tröga menar jag....

Uppdaterat: 2023-05-27 17:46
thenor skrev:

elbilsköparna är grundlurade

Mm, jättelurade. Jag får köra min på vintern med laddsladden i…

Uppdaterat: 2023-05-27 17:51

Vargen, hur mycket SUV karossen minskar räckvidden beror helt och hållet på hastigheten. Inget annat.
Däremot ökar förbrukningen mer markant med ökad hastighet, pga den större frontarean.

Uppdaterat: 2023-05-27 18:49

Mr Snoid, skojar du med mig nu, eller spelar du bara dum? Klart det beror på hastigheten, eftersom energin som går åt inte är linjär med hastigheten.. därför stor skillnad på 90 km/h eller 110 km/h. Du måste jämföra olika biltyper (SUV, MPV, vanlig personbil etc) vid samma hastighet! Jag vet inte om folk stoppar huvudet i sanden eller nåt, men förr i tiden då folk eventuellt skulle köpa en MPV modell så visste man att förbrukningen kommer att sticka iväg betydligt mer än en vanlig personbil, och därför köpte man en MPV endast om man var tvungen. Idag köper folk en SUV för att man antingen skiter i den ökade förbrukningen, eller inte bryr sig för att man tvunget skall ha en SUV. Kanske det är en känslig fråga, men för mig är i alla fallet solklart.. behöver jag ingen MPV.. så behöver man inte heller en SUV, och förr i tiden köpte inte folk en MPV (och borde rimligen inte idag behöva en SUV mer än att man bestämt sig). Ligger nog också väldigt mycket psykologi när folk vad andra människor kör runt med, de blir rädda.. och denna utvecklingen med XC90 osv.. dvs, ännu en klass större än förra generationens SUV (typ XC60) kommer att förvärra läget ytterligare. Vi borde göra en "nedrustning" nu, och gå tillbaka till vanliga bilar, så att folk slipper vara rädda på vägarna. Alla har att vinna på detta, bilindustrin slipper fuska med räckvidden.. mindre resurser går åt (EN SUV kan bli två mindre mellanklass bilar osv).

Uppdaterat: 2023-05-27 20:24

Vargen nu tar du väl i så du nästan spricker.
Du kan väl förtusan köpa en SUV och köra den lika bränslesnålt som med din ”vanliga” bil. Du svarar ju själv på påståendet, sänk hastigheten inget tvingar dig att köra 110 på motorvägen.
Men konstigt, körde 25 mil i dag på E45. Var då inte så många SUV:ar, visst kommer det några. Men minst lika många ”vanliga” bilar plus en MB äldre E-klass som körde som en idiot. Dvs en ”vanlig bil” det var nog den enda som jag skulle varit lite rädd för.
Men om du åker runt och är rädd hela tiden så rekommenderar jag att du slutar köra bil. Kan inte vara bra för psyket, märks ju i alla dina anti-SUV kommentarer.
Jag var det nu med listan på MPV som jag skrev i en annan tråd, du påstår ju i var och varannan tråd att sådana inte finns. Här kommer en länk så du kan läsa och begrunda.
https://www.carwow.co.uk/mpvs#gref

Uppdaterat: 2023-05-27 22:56

Det handlar väl som alltid, att man som konsument ser till att ta till sig mer än bara siffror i ett datablad, speciellt om man skall köpa något i prisklassen som en ny elbil!
Det finns oändligt med tester gjorda i alla möjliga situationer där man inte jagar det bästa utan försöker ställa bilen för utmaning.
Jag uppskattar Björn Nylands tester som jag anser är relativt seriösa, speciellt eftersom han konsekvent gör testerna på samma sätt.
Jag har inte förväntat mig att bilen minsann skall gå 514km på varje laddning. Har man gjort det, ja då är man skapligt lurad eller har blundat hårt.
Såg att mitt långa snitt var nere på 19,x nu och det korta på typ 16.
Så det långa indikerar att jag skall kunna åka 40 mil om jag kör som mina senaste 600 milen.
Skall jag nå 514km så behöver jag ner på 14,9, det är ju bara ren matematik. Och sen så använder man ju inte heller 100% av batterikapaciteten utan typ 90 från start och sedan typ 70-80 resten av resan om man inte är väldigt Kamikaze…

Uppdaterat: 2023-05-28 06:46
*Robban

Guran - skall jag tolka hx30's inlägg som du kommenterar ovan så är det nog inte specifikt han själv som är "rädd" i trafiken utan snarare de som köper allt större och tyngre bilar och på det sättet driver på denna utveckling och som troligen också medför allt större skillnad på vikten på bilarna på våra vägar. Och detta i sin tur är knappast positivt för säkerheten för de som av olika anledningar inte kör dessa stora och tunga fordon - i händelse av en kollision. Min gissning dock...

Uppdaterat: 2023-05-28 09:43

Men Pi, tycker du man skall köpa en bil som inte täcker ens egna behov?
Realiteten är att alla bilar blivit tyngre pga det ökade krockskyddet och alla gadgets som skall finnas i bilen.
Min första Golf vägde 920kg, om jag inte missminner mig,
Nu väger samma bilmodell 50% mer och är otroligt mycket säkrare.
En Volvo 740 vägde ca 1400kg, dvs ungefär som en Golf väger i dag.
Viktskillnaden är väl inte på något vis en nyhet, däremot har även de mindre lättare bilarna blivit betydligt säkrare och antalet dödade i trafiken har sjunkit rejält sedan 80-talet.
Så vad är problemet för denne Varg?

Uppdaterat: 2023-05-28 10:04

Guran - vad hx30 anser tycker jag har framgått rätt tydligt under lång tid. Sen är det nog så att viktskillnaden mellan våra personbilar ökat rätt ordentligt - inte minst p g a den pågående elektrifieringen. Vad det kommer att betyda trafiksäkerhetsmässigt får vi väl se så småningom.

Uppdaterat: 2023-05-28 10:08

Pi, har viktskillnaden ökat ordentligt ?
Många elbilar väger inte mer än en Volvo V90.
Är ju en försvinnande liten del av elbilsflottan det fort blir fokus på när Vargen börjar yla. Snacka om att skrika Vargen kommer

Uppdaterat: 2023-05-28 10:13

Guran - men även en välutrustad V90 är ju väsentligt tyngre än t ex en Golf - vilket har varit en vanlig privatägd bil tidigare men som knappt nyförsäljs numera.

Uppdaterat: 2023-05-28 10:57

Och även V90 har vuxit på alla led (kontra en 900 eller 800-serie), fått mängder av ny utrustning och betydligt starkare kaross.

Men som upplysning har man använt en del lättviktsmaterial även i V90 och på det viset sparat kring 50-60 kg kontra imman istället använt de lösningar som exempelvis sitter i en Golf

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-28 11:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

HX30 fysikförklaringar utmärkta Det folk inte tänker på är att den procentuella ökningen av elförbrukningen vid tex hastighetsökning från 70 till 110 för en elbil är betydligt större än för för en fossildriven bil. Den dåliga verkningsgraden i en fossilbil gör att possenten blir lägre då den räknas från ett större tal , I en fossilbil släpar man med sig 70% onödigt bränsle pga av den dåliga verkningsgrasden . I en elbil släpat med sig rejäl övervikt pga av dåliga ännu inte färdigutvecklade batteripaket
Att snabbt tappa räckvidd märks direkt vid långresa med en elbil i hög fart men inte lika märkbart i en dieselbil med stor tank. Elbilarna är fortfarande i pijonjärstadiet och alldeles för dyra där priset maskeras med onödig prestanda och hajpat utseende med för stora hjul som bara kostar däckslitage och elförbrukning och inte är användbar för de flesta -

Uppdaterat: 2023-05-28 11:31
bengt39

Jag känner mig som Greta, jag förmedlar bara vad fysiken säger och dess regler. Högre och tyngre bilar medför bara problem på alla områden. Generellt förr i tiden köpte man "sämre" egenskaper för att man ville komma åt någon man hade behov av. Idag börjar alla skylla på att man minsann inte kommer in och ut bilen om det inte är en SUV! Men varför gick vi inte över till SUV modeller förrän nu??? CR-V mfl har man kunnat köpa sedan 1990 talet och där kommer den springande punkten, man köpte inte en nyare bil som drog mer än den gamla...hur dum får man bli? Men efter 2009 ungefär är det ingen som tänker i dessa banorna för att man är rädd. Man är villig att köpa ny bil med högre förbrukning för att man är rädd för andras SUV:är på vägarna (även jag är det). Min rädsla mot SUV förare är att oftast är de räddaste personer som köper en SUV och som även är minst lämpliga att framföra en sådan på vägen säkert. Jag har hyrt SUV många gånger, oftast mot min vilja för nu har dessa modeller även tagit över hyrbilsbranschen. Ibland har jag hyrt SUV för att jag på något magiskt sätt trott på Mr Snoid mfl här att de inte drar så mycket mer....men besviken efter lämnat in hyrbilen är att de drar mycket mer och för mig betyder det ganska mycket eftersom jag jämför med en liknande bil med samma storlek och finner att skillnaden är 30-40-50% högre förbrukning. Körde en XC60 i Norrland/Norge med max 90 km/h och hade en snitt förbrukning på 0.82 liter/mil i en mildhybrid (B4)... hahaha, är det ett skämt??

Uppdaterat: 2023-05-28 12:11

Som sagt. Det finns elbilar som har hygglig räckvidd även i autobahnfart.
https://www.nyteknik.se/elbilar/motorvagstestet-avslojar-sa-langt-tar-sig-50-elbilar-pa-en-laddning/2016452

För övrigt kommer elektrifieringen ge incitament till att man bygger mer energieffektiva bilar, dvs kommer man förmodligen inse att det inte är särskilt energieffektivt med högbyggen.

Uppdaterat: 2023-05-28 12:11

Axa, hur skall biltillverkarna förse oss med energieffektiva bilmodeller när folk måste köpa en SUV? Det fungerar inte, bilen får max vara 1,5m hög, under 1800 kg och inte ha större hjul än 16-17 tum för att bli hyfsat effektiv. Men dessa parametrar hittar du inte på en ny bilmodell idag!?

Uppdaterat: 2023-05-28 12:15

Tex Leaf som jag har idag, den hade kunnat bli mycket mer effektiv om den varit ca 5 cm lägre, lite längre (20 cm) ...vikten hade kunnat vara oförändrad (1622 kg)

Uppdaterat: 2023-05-28 12:19

Hx
Jag tror det kommer bli allt svårare att sälja högbyggen med dålig räckvidd och hög förbrukning.

Sedan ska man komma ihåg att bäst säljande elbilar är en tvålkopp och en lite högre tvålkopp.

Uppdaterat: 2023-05-28 12:23
hx30 skrev:

Tex Leaf som jag har idag, den hade kunnat bli mycket mer effektiv om den varit ca 5 cm lägre, lite längre (20 cm) ...vikten hade kunnat vara oförändrad (1622 kg)

Varför skaffade du inte en Ioniq om nu vikt och höjd är så viktigt för dig. Även du bryter ju mot ditt mantra.

Uppdaterat: 2023-05-28 12:26

Min Renault Captur som hx30 vill förbjuda drar 0,5 l/mil i blandad körning med bensinturbo och automatlåda.
Hx30 anser att jag är ett hemskt miljösvin som ska försvinna från jordens yta och att jag har köpt min Captur för att jag lider av svår ångest och sjukliga fobier.

Nej hx30, inte någon av dina åsikter stämmer faktiskt.

Jag köpte min Captur för jag har behov av den.

Jag ville ha en liten och smidig bil i ett kompakt format och med skjutbart baksäte och höjd markfrigång.

Inte för att jag är rädd, har svår ångest och inte kan sova om nätterna.

Min lilla extrema vidriga mördar-SUV som får hx30 att se rött (inte bara för att jag en röd bil) är smidig och lättparkerad i stan, har ingen minibakruta utan torkare som alltför många nya lågbilar, den har ett bekvämt hög insteg och högre rymd på höjden än vanliga lågbilar.

Jag har ett trasigt knä pga. en olycka och även en skadad rygg pga. en annan olycka. Pga. detta köper jag inga lågsniffande asfaltbilar som jag måste kämpa mig in och ur.

Jag behöver hög markfrigång pga. de vägar jag kör på. Av timmerbilar och traktorer sönderkörda grusvägar, när tjälen försvinner och det är mycket regn, så är de inte farbara med lågsniffande bilar, tro mig jag har provat. Och jag kör en del på skogsvägar som egentligen är anpassade för skogsmaskiner/traktorer.

Min förra bil var en lågsniffande MPV med låg markfrigång, jag tvingades byta underredskydd och en damasker som hade skadats pga. för mycket närkontakt med underlaget.

Min nästa bil kommer att bli en elektrisk Captur eller ë-C3 Aircross som är under utveckling.

Så jag är ledsen över att jag kommer göra hx30 besviken igen genom att jag kommer fortsätta köpa vidriga extrema mördar-SUV:ar som hx30 anser ska förbjudas och försvinna.

För jag är ett hemsk svin, jag är alldeles förfärlig. Men hx30, jag skäms faktiskt inte för att jag är ett svin som köper extrema tunga och engergislukande mördar SUV:ar som förpestar livet för hx30.

Uppdaterat: 2023-05-28 12:41

Oj, vilken konstig diskussion på tråden kring redaktörens artikel om konsumentupplysning. Om Eu kunde standardisera en mätning likt nuvarande WLTP även för vinterförhållande blir det uppenbart vilka som lyckats bättre respektive sämre av biltillverkarna. Utöver detta är det bra att motorpressen gör tester likt norska Motor där en amerikansk bil kom längst i den aktuella testen.

Uppdaterat: 2023-05-28 13:54

https://se.automobiledimension.com/kompakt-suv.php

Är det ok godkännande suv kompakt som är inte stor suv. Vet att det är inte godkännande med suv då måste veta bilmått och vikt?

Uppdaterat: 2023-05-28 14:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
J.L skrev:

Oj, vilken konstig diskussion på tråden kring redaktörens artikel om konsumentupplysning. Om Eu kunde standardisera en mätning likt nuvarande WLTP även för vinterförhållande blir det uppenbart vilka som lyckats bättre respektive sämre av biltillverkarna. Utöver detta är det bra att motorpressen gör tester likt norska Motor där en amerikansk bil kom längst i den aktuella testen.

För den
Som är det minsta intresserad att ta reda på fakta så finns som du nämner Motors tester att ta del av. Där framgår med all tydlighet hur förbrukningen ökar vintertid samt förbrukning per körd kilometer samt därav uppnådd räckvidd med bilens batteri om nu maximal räckvidd är av intresse. Jag vill påstå att många elbilar har fullt tillräcklig räckvidd för normalbilisten.

Uppdaterat: 2023-05-28 15:40

Detta borde vara enkelt att lösa:
1. Använd amerikanska EPA istället
2. Ange -20% vintertid för bilar med värmepump och -30% för bilar utan värmepump

Det skulle bli mycket mer nära verkligheten för många, sedan kan man självklart aldrig anpassa ett sådant här system så det passar in på allt.
Siffrorna finns ju i första hand till för JÄMFÖRELSE MELLAN bilmodeller.

Uppdaterat: 2023-05-28 17:19

GF, det handlar inte om mått och vikt, du har nog missförstått. Det är jämförelse mellan biltyper som är intressant, och relativ mätning. Och min ståndpunkt är att ingen SUV kan drar mindre energi än motsvarande "normal bil". Sedan finns det mindre bra SUV modeller och andra som är väldigt effektiva. Tex är Ford Kuga den nyaste generationen otroligt snål för att vara en SUV. Tack och lov har inte USA trenden med väldigt hög front kommit hit ännu, även om jag tycker XC90 är väldigt hög i fronten och detta är väldigt dåligt om du kör på oskyddade trafikanter. Sanningen är att XC90 och Q7 eller motsvarande är för stora för att vara personbilar enligt min mening, det är närmare lätta lastbilar än en personbil. Min åsikt är att det gått överstyr med dessa allt större och tyngre bilar, när vikten börjar närma sig 2 ton borde biltillverkare dragit i handbromsen... men icke, snart är 2,5 ton den nya normen! Jag vill införa regler här och nu, utvecklingen går åt fel håll. Skall vi klara klimatkrisen måste varje fordon dra MINDRE energi, inte mer!

Uppdaterat: 2023-05-28 18:49

Äntligen, Vargen nu bara vrålar du inte bara SUV.
Det är snarare en liten procent av bilparken du ägnar så mycket energi åt.

Uppdaterat: 2023-05-28 18:52

Apropå klimathänsyn så är frågan större än vilken biltyp man ev äger. Vår effektiva "SUV" kräver visserligen fossilt drivmedel men inte mer än många småbilar. Därtill kommer 0 barn och 0 husdjur samt ett minimalistiskt lågkonsumerande levnadssätt. Så vår "SUV" ger oss knappast ett dåligt miljösamvete.

Uppdaterat: 2023-05-28 20:16
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Liten procent?? Snart är 50% av bilarna SUV modeller på vägarna.. men det spelar nog ingen roll, elbilar lär inte hejda klimatkrisen ändå pga all elen vi använder som i sin tur även den släpper ut koldioxid. Det kanske är bättre med SUV ändå? Påskynda förloppet.. och slippa lidande.

Uppdaterat: 2023-05-29 10:25

Vargen: har du koll på hur mycket varmare planeten blir om folk åker SUV istället för en småbil?

Jag hävdar att skillnaden är noll.

Men du har säkert andra uppgifter? IPCC har ju data att utgå från även om det inte finns möjlighet att räkna på saken då en sådan modell blir överanpassad. Öppna gärna den.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-29 21:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
hx30 skrev:

Axa, hur skall biltillverkarna förse oss med energieffektiva bilmodeller när folk måste köpa en SUV? Det fungerar inte, bilen får max vara 1,5m hög, under 1800 kg och inte ha större hjul än 16-17 tum för att bli hyfsat effektiv. Men dessa parametrar hittar du inte på en ny bilmodell idag!?

Ditt hat är rent sjukligt.
Inser du det själv?
Finns flera modeller som passar in på det du vill ha.

Och nedan modell är hög (enl dig SUV) men otroligt energieffektiv, så sluta hacka på SUV.
Är inte höjden som är viktigt.

Tesla Model Ys have a total length of 15'7” (187” | 475 cm), overall width of 7' (83.8” | 212.9 cm), and height of 63.9” (162.4 cm)

Väger 1844 – 2003kg tjänstevikt beoende på modell

Uppdaterat: 2023-05-31 18:35
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

hx30 skrev:
Axa, hur skall biltillverkarna förse oss med energieffektiva bilmodeller när folk måste köpa en SUV? Det fungerar inte, bilen får max vara 1,5m hög, under 1800 kg och inte ha större hjul än 16-17 tum för att bli hyfsat effektiv. Men dessa parametrar hittar du inte på en ny bilmodell idag!?

Ditt hat är rent sjukligt.
Inser du det själv?
Finns flera modeller som passar in på det du vill ha.
Och nedan modell är hög (enl dig SUV) men otroligt energieffektiv, så sluta hacka på SUV.
Är inte höjden som är viktigt.
Tesla Model Ys have a total length of 15'7” (187” | 475 cm), overall width of 7' (83.8” | 212.9 cm), and height of 63.9” (162.4 cm)
Väger 1844 – 2003kg tjänstevikt beoende på modell

+100
Skönt att fler en jag är trött på hans eviga tjat som inte tillför något.

Uppdaterat: 2023-05-31 19:05