Vi Bilägares forum

”Tunga och dyra elsuvar är fel bilar – i fel tid”

”Tunga och dyra elsuvar är fel bilar – i fel tid”

Schabrak som väger två och ett halvt ton, knappt får plats på parkeringsplatsen och kostar över miljonen är det sista vi behöver just nu, skriver Fredrik Diits Vikström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-09 12:10

Kommentarer

Tack för en vettig och bra krönika! Vissa hävdar dock att tillverkarna (efter påstått mycket djupgående och noggranna undersökningar) endast gör det som efterfrågas av konsumenterna och därför gäller egentligen istället ”Tunga och dyra elsuvar är rätt bilar – i rätt tid”.

Uppdaterat: 2023-05-09 23:28
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Många svenskar vill att det skall vara som i amerika här så stort, tungt som möjligt.

Uppdaterat: 2023-05-10 06:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bra där John, och konsumenter efterfrågade TV, dator, mobiltelefon innan de ens uppfunnits. Nä, det är företagen som skapar trender och ett köpbehov av produkter som inte alltid är bra t ex cigaretter, snus, energidrycker, stora och tunga Suvar mm.

Uppdaterat: 2023-05-10 06:46

Haha, jag som tycker min Leaf är för tung (1800 kg).. och det är en bil i Golf klassen. Egentligen är problemet bara det att folk vill ha en SUV, man sparar lätt in 400-600 kg om man bygger en vanlig mellanklass modell som ser ut som en vanlig bil (mindre plåt, mindre batterier för att bilen blir effektivare). Jag tror inte att folk förstår att högre vikt är väldigt stor nackdel, det blir mer slitage på vägar, däck, bromsar osv.. och när singelolyckan är framme sitter man sämre till. Vägegenskaperna blir betydligt sämre med mer vikt, och högre bilar.. för att inte tala om längre bromssträcka. Här måste biltillverkare gå före och stoppa vansinnigt stora och tunga SUV modeller, och presentera något nytt och som har framtiden med sig.. det kan inte vara modernt med en stor klumpig bil med dålig räckvidd och tunga stora batterier om man i stället kan få effektiva bilmodeller med mer lastutrymme och lastförmåga. Skulle hämta kakel med min Leaf, vägde över 250 kg.. med två personer i bilen överskrids max tillåten vikt så jag fick hämta sakerna själv. Det är väldigt dålig lastförmåga i väldigt många elbilar, både utrymmesmässigt och viktmässigt. Jag skall provköra Astra electric.. jag hoppas den är lite mer rimlig och förnuftigt och har mindre hjul, för jag vill köra elbil även efter jag lämnat tillbaka Leaf (leasing) och mina främsta kriterier är lastförmåga (volym), lastvikt och effektivitet samt inte allt för stora hjul (max 17 tum).

Uppdaterat: 2023-05-10 11:45

Christer, Du är bara sur för du valt att köra runt i en onödig SUV med hög förbrukning och dålig lastförmåga. Efter kört XC60 ca 300 mil så kan jag bara konstatera att det är en skit modell, sämst på alla sätt... skulle inte vilja ta emot en sådan om de slängde en efter mig. Sätena får betyg fyra av fem, det var det enda positiva med XC60, allt annat kändes omodernt och ett steg tillbaka i utvecklingen.

Uppdaterat: 2023-05-10 19:42

Allt annat än elbil känns omodernt…

Uppdaterat: 2023-05-10 21:26
Axa skrev:

Allt annat än elbil känns omodernt…

Håller jag med om Axa. Blir lika förvånad varje gång jag sätter mig i bilen och konstaterar hur bra det känns. Även om bilen måste fylls på med energi mer ofta än tidigare bilar så är bekvämligheten och tystnaden och kraften från elmotorerna nått helt annat. Men skulle bara fattas med en så dyr bil.

Uppdaterat: 2023-05-10 21:32

Snoid
Och utöver det du nämner bekvämligheten vid vardagskörning utan växelryckningar, med enpedalskörning, varm kupé på vintern i ett nafs (de gånger man glömt förvärma), etc etc.

Uppdaterat: 2023-05-10 22:37
motorcykelentusiasten skrev:

Synd de är så dyra bara

Du skulle hängt med då tåget gick. På två år har priset du får betala, i och med slopad bonus och försvagad krona, ökat med närmare 35%.

Uppdaterat: 2023-05-11 08:11

Kan inte annat än att skratta åt dem som fortfarande inbillar sig att kontinuerlig efterfråga kan skapas.

Ni borde ta ett jobb i industrin.

Både Volvo och Polestar behöver er hjälp nu. De är garanterat beredda att betala bra för dessa revolutionerande rön😆.

För att inte tala om miljörörelsen. De kan nog också öppna plånboken.

Subventioner, bränsleskatter och gud vet allt kan också plockas bort. Efterfrågan går ju att styra. Behovet av utveckling av nya produkter blir därtill helt överflödigt. Vi kan vackert åka omkring i någon gammal Lupo eller Amazon.

För alla er som inte skolkat från historie och samhällskunskapslektionerna så minns ni kanske att femårsplaner redan har prövats, och så även centraliserad produktion.

Och det gick som det gick.

Nej mina vänner.

Ingen tillverkare överlever på en marknad genom att bygga något som ingen vill ha.

Det är mycket grundläggande.

Men om någon kan visa mig hur man gör så får ni fem miljoner av mig kontant för dessa lärdomar. Rakt in på kontot.

John behöver väl köpa sig en ny bil, så berätta nu hur detta går till så är pengarna dina😆😆😆😆

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-11 15:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L jag lovat dig, istället för att nu varsla personal för att ingen köper deras dyra bilar och istället satsat på mindre bilar som folk verkligen går och väntar på. Många jag känner efterfrågar vanliga elbilar till rimligt pris med bra räckvidd. De behöver inte SUV eller fyrhjulsdrift...om man nu säger så.

Uppdaterat: 2023-05-11 17:04

Vargen, den där önskedrömmen dom går och väntar på lär aldrig uppfyllas, bilarna finns redan i dag, kolla på MG t.ex.
Men skall dom ha jättelång räckvidd så behövs ett tungt batteri, för att klara vikten behövs en kraftigare hjulupphängning, dvs hela bilen blir tyngre
Men det finns alltid argument och fel för att slippa köpa den där elbilen

Uppdaterat: 2023-05-11 17:27

I England säljs MG4 även med det mindre batteriet, billigare bil. Skulle räcka bra åt mig...Men här finns den bara med stora batteriet, och då får man som bonus även en ful och meningslös spoiler över bakluckan. Och då går det att sätta priset till 425 000...

Uppdaterat: 2023-05-11 17:34
hx30 skrev:

A.L jag lovat dig, istället för att nu varsla personal för att ingen köper deras dyra bilar och istället satsat på mindre bilar som folk verkligen går och väntar på. Många jag känner efterfrågar vanliga elbilar till rimligt pris med bra räckvidd. De behöver inte SUV eller fyrhjulsdrift...om man nu säger så.

Det handlar istället om att man inte planterat rätt behov hos köparn med hjälp av marknadsföringen

Men erbjudandet kvarstår. Fem miljoner rakt in på kontot för den som visar hur detta går till

Polestar och Volvo betalar garanterat en miljard för motsvarande kunskap😂

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-12 06:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
hx30 skrev:

A.L jag lovat dig, istället för att nu varsla personal för att ingen köper deras dyra bilar och istället satsat på mindre bilar som folk verkligen går och väntar på. Många jag känner efterfrågar vanliga elbilar till rimligt pris med bra räckvidd. De behöver inte SUV eller fyrhjulsdrift...om man nu säger så.

Ja, varför bygger man inte mer rimliga bilar som faktiskt efterfrågas, när det dessutom påstås vara så som tillverkarna agerar (men som de ändå inte riktigt gör).

”Tunga och dyra elsuvar är rätt bilar – i rätt tid” är det som gäller och det har vi fått lära oss av "expertisen" här på forumet.

Uppdaterat: 2023-05-11 18:41
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Fast hx30 har ju faktiskt redan en elbil så det ni säger om att han hittar på nya argument för att slippa är ju inte sant.

Uppdaterat: 2023-05-11 19:36

Intressant fråga, hönan eller ägget? Kunderna är inte så detaljkunniga på tekniska lösningar men efterfrågar funktioner/lösningar. Telekom är ett ypperligt exempel är tillverkarna pushat fram ny teknik, vem kunde efterfråga en telefon som satt fast i väggen skulle bli både dator och telefon. Den automatiska mobiltelefon som vi känner den i dag forskades fram av dåvarande Televerket tillsammans med Ericsson NMT och GSM. Fortsättningen känner de flesta till om man inte bott i en grotta senaste 30 åren. Så ALs påstående att kunderna styr utvecklingen är både sant och osant.

Uppdaterat: 2023-05-11 20:24

Det går inte att skapa en konstant efterfråga. Efterfrågan är inte konstant utan svänger beroende på individernas marginella betalningsvilja. Det har visserligen prövats med andra system, i både Sovjet som DDR men resultatet är känt J.L.

Dags att öppna historieböckerna?

Och John har fem miljoner att vänta från mig den dagen han visar hur man säljer sand i Sahara. Jag överför dem så fort han visar hur det går till.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-11 20:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Sverige har bland värdens bästa kranvatten. Ändå säljer man bra med Loka och Ramlösa. Säger ganska mycket tycker jag.

Uppdaterat: 2023-05-11 21:01

Nej Axa, det säger inte ett dugg faktiskt

Loka och Ramlösa skulle knappast sålt en enda flaska om inte deras målgrupp tyckt det var trevligt att få vatten den vägen.

Och törst är ett basalt behov, knappar något som någon riskkapitalist hittat på.

Så du får försöka igen och ge mig ett konkret exempel på hur Polestar skall öka den kontinuerliga efterfrågan på sina bilar via marknadsföringsinsatser.

Erbjudandet om fem miljoner gäller också dig.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-11 22:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Öhh Sovjet DDR ??? Innovationer AL, googla på det.

Uppdaterat: 2023-05-11 22:12

En gammal bekant sålde sand till Saudiarabien förut. Samma plats var även första utomnordiska exportmarknaden för Tylös bastuaggregat.

Man kan skapa behov hos kunderna. Det är bara att titta på Tesla. De har redovisat planen från början för hur de skulle skapa en massmarknad för elbilar.

Att Volvo och Polestar säljer sämre är för att produkten inte upplevs som lika prisvärd. Det är fortfarande samma sak som tidigare fast eldriven.

Uppdaterat: 2023-05-11 22:19
J.L skrev:

Öhh Sovjet DDR ??? Innovationer AL, googla på det.

Varför skall jag googla på innovation?

Har du som vanligt inte läst och förstått diskussionens kontext.

Gör det före du kommenterar tack

Men det är riktigt att teknisk utveckling och innovationer är faktorer som påverkar efterfrågan - och i slutändan också den ekonomiska tillväxten.

Alltså stick i stäv med de påståenden som förekommit här och i andra trådar där man påstår att allt går att sälja med reklam och att behovet av vissa biltyper är påhittat av kapitalet.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-11 22:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Trams AL ! Läs på istället för att köra dina härskartekniker. Telekom har inget med DDR o Sovjet att göra. Måste vara en traumatisk upplevelse att bli motsagd.

Uppdaterat: 2023-05-11 22:33
Pi skrev:

Fast hx30 har ju faktiskt redan en elbil så det ni säger om att han hittar på nya argument för att slippa är ju inte sant.

Hmm! Är du säker, för han påstod ju att den var bakhjulsdriven i en tråd, så kanske bara båg?

Uppdaterat: 2023-05-11 22:34

Modeindustrin är ett annat område där behov skapas av designers, ingen efterfrågade tex utsvängda terylenebyxor med banlonpolos, som var populärt för ett bra tag sedan.

Uppdaterat: 2023-05-11 22:37

Haha, som vanligt så duger inte exemplen då ”målsnöret” flyttas.
Det var ett bra exempel. Ett annat exempel är kosttillskott.

För övrigt är även att transportera sig ett basalt behov. Använder man inte en bil så är det fötterna.

Uppdaterat: 2023-05-11 22:39

Man behöver inte vara långsint Christer och fastna på nåt som nämndes för länge sen. Han har sagt att dom har en Leaf och då får man förutsätta att detta är sant. Tror faktiskt inte att hx30 är så tappad....

Uppdaterat: 2023-05-11 22:39
A.L skrev:

Och John har fem miljoner att vänta från mig den dagen han visar hur man säljer sand i Sahara. Jag överför dem så fort han visar hur det går till.

Vad jag vet måste man importera sand till Sahara vid olika byggprojekt där, då den lokala ökensanden är för slipad och rund och därför inte har önskvärd hållfasthet. Även sand för t ex blästring lär behöva importeras. Det här var lättförtjänta pengar... 💰 ☺️

Uppdaterat: 2023-05-12 00:37
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

😂😂😂. Ja fast nu gav du precis ett exempel på varför marknadsföring inte hjälper om inte produkten är rätt. Att det gjordes utan att du förstår det själv gör inte saken mindre komisk😆

I fallet Sahra - som ju är en metafor kopplat till diskussionens kontext och frågeställning snarare än en konkret problemformulering - så har det alltså krävts en ingenjörs- och transportinsats för att möta det specifika behovet.

Man har alltså inte kört en reklamkampanj med den ”vanliga” sanden och på så vis lyckats skapa en efterfrågan på den.

Tvärtom har man tvingats investera i det som John föraktar, d.v.s ingenjörstimmar och FoU. Saker som John egentligen själv använder dagligen (Google😜)

Vad du behöver visa (eftersom du inte förstår grundläggande frågeställningar) är hur jag kan skapa en kontinuerlig efterfrågan av en produkt utan att det finns ett behov eller att den löser ett specifikt problem. Du måste dessutom lyckas göra detta utan att verksamheten skall få i konkurs.

Hur går detta till? Du påstår ju i var och varannan tråd att det är möjligt, men utan att förklara hur

Jag erbjuder fortfaranden fem miljoner kronor in på ditt konto om du presenterar det som ingen annan lyckats få fram.

Googla på nu😂

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-12 07:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men saken är att alla påstår att man måste ha stora batterier? Nä, om bilen drar 1,4 kwh/mil istället för 2,25 kwh/mil så behöver man inte stora batterier. Skall man köra 30 mil, så behövs 42 kwh.. respektive 67.5 kwh batteri. Det är ganska stor skillnad!!! Många har nog inte insett att förbrukningen är väldigt avgörande och väljer att bortse ifrån den faktorn.

Uppdaterat: 2023-05-12 12:41

Christer, jag gillar inga påhopp.. men tappad är jag inte, långt ifrån!. Jag är en ingenjör med fötterna på jorden som försöker förstå dagens "bedrägerier". Det är självbedrägeri och förnekelser så långt ögat når och det värsta är att folk verkar så dumma att så att de blir besvikna eller oförstående varför man inte får utlovad räckvidd osv. Men man kanske inte skall vara förvånad längre, världen blir bara allt mer bisarr..

Uppdaterat: 2023-05-12 12:49

Nope. Ingenjör är inte en skyddad titel. Lika lite som ”jurist”.

Uppdaterat: 2023-05-12 14:38

Hx30
Jag är också ingenjör och är helt säker på att de som utvecklar bilarna gör allt de kan för att de ska bli så lätta som möjligt utifrån förutsättningarna.

Jag jobbar med lastbilar och även där, tro det eller ej, är det en ständig jakt på att göra allt så lätt som möjligt. Samtidigt ska man förhålla sig till deadlines, pris, hållfasthet, vibrationer, egenfrekvenser, krocksäkerhet, livslängd, design, montering vid bandet, möjlighet till reparation/byte osv.

Uppdaterat: 2023-05-12 16:07

Apex; lastbilar har väl också en prioritering att nå bra driftsekonomi som ju ofta är en tung utgiftspost för åkaren?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-12 20:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Givetvis, men blev ändå förvånad över hur långt man går för att spara någon kg i fordon som kommer frakta 10-tals ton.

Uppdaterat: 2023-05-12 22:42
J.L skrev:

Modeindustrin är ett annat område där behov skapas av designers, ingen efterfrågade tex utsvängda terylenebyxor med banlonpolos, som var populärt för ett bra tag sedan.

Nej, enligt de som tycker sig veta bättre, var det konsumenterna som först sa sig vilja ha dessa kläder. Men de flesta förstår förmodligen att verkligheten inte är så här svart eller vit, utan oftast sker en växelverkan mellan producent och marknaden.

Uppdaterat: 2023-05-12 23:21
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
hx30 skrev:

Christer, jag gillar inga påhopp.. men tappad är jag inte, långt ifrån!. Jag är en ingenjör med fötterna på jorden som försöker förstå dagens "bedrägerier". Det är självbedrägeri och förnekelser så långt ögat når och det värsta är att folk verkar så dumma att så att de blir besvikna eller oförstående varför man inte får utlovad räckvidd osv. Men man kanske inte skall vara förvånad längre, världen blir bara allt mer bisarr..

Vad är du ingenjör i och vad jobbar du med? Var ju du som lyfte din utbildning som argument...

Uppdaterat: 2023-05-13 15:24
Gillar kurvor och rondeller

För info säljs MG4 luxury nu för 389000:-
Den finns nu även billigare än så med det lilla batteriet för 364900:-. Bra Hedin nu är det inte svenska överpriser längre. Solklart val luxury nu alltså, för liten prisskillnad till lilla batteriet och sämre utrustning.

Uppdaterat: 2023-05-14 16:21
V8-Power skrev:

För info säljs MG4 luxury nu för 389000:-
Den finns nu även billigare än så med det lilla batteriet för 364900:-. Bra Hedin nu är det inte svenska överpriser längre. Solklart val luxury nu alltså, för liten prisskillnad till lilla batteriet och sämre utrustning.

Men man slipper den asfula spoilern på bakluckan av den billigare modellen, eller?

Uppdaterat: 2023-05-14 17:04

Jag tycker den är snygg och du förlorar nog värmepumpen med lilla batteriet också,

Uppdaterat: 2023-05-14 18:49