Vi Bilägares forum

Toyota bZ4X-köpare i Norge lämnar tillbaka sina bilar

Toyota bZ4X-köpare i Norge lämnar tillbaka sina bilar

Flera norska bilköpare som slagit till på Toyotas nya elbil får lämna tillbaka den eller stoppa sin beställning efter flera rapporter om kort räckvidd på vintern.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-21 06:40

Kommentarer

Den är helt enkelt en flopp, en Toyota-flopp.

Uppdaterat: 2023-02-21 07:19

"Not Today, not Tomorrow, not Toyota."

Uppdaterat: 2023-02-21 07:52

Jag tror att Toyota var så vana vid att skapa fantasisiffror för bränsleförbrukning att de inte förstod att för elbilar förväntas deklarerad räckvidd och förbrukning avspegla verkligheten. Kanske inte exakt, men det ska finnas en koppling.

Om du köper en Toyota evighetshybrid så förstår folk att förbrukningen på 3.8 l/10 mil bara är hittepå, men
om du köper en elbil med en deklarerad räckvidd på 50 mil och det är omöjligt att komma längre än 30 så blir folk förbannade. Toyota trodde helt enkelt att det bara var en marketingsiffra som ingen skulle bry sig om i verkligheten precis som att man kan ostraffat kunnat göra reklam för evighetsmaskiner i flera år utan att straffas för det.

Uppdaterat: 2023-02-21 08:27
gmogmo skrev:

Jag tror att Toyota var så vana vid att skapa fantasisiffror för bränsleförbrukning att de inte förstod att för elbilar förväntas deklarerad räckvidd och förbrukning avspegla verkligheten. Kanske inte exakt, men det ska finnas en koppling.
Om du köper en Toyota evighetshybrid så förstår folk att förbrukningen på 3.8 l/10 mil bara är hittepå, men
om du köper en elbil med en deklarerad räckvidd på 50 mil och det är omöjligt att komma längre än 30 så blir folk förbannade. Toyota trodde helt enkelt att det bara var en marketingsiffra som ingen skulle bry sig om i verkligheten precis som att man kan ostraffat kunnat göra reklam för evighetsmaskiner i flera år utan att straffas för det.

+100 och för begreppet evighetshybrid, haha.

Uppdaterat: 2023-02-21 08:41

Peter: +100

Uppdaterat: 2023-02-21 09:04

Nu är det inte bara Toyota som har haft felaktiga siffror, utan hela branschen. Test metoder har inte verklighetsförankring.

Uppdaterat: 2023-02-21 09:32

Ja, säger man att bilen t ex kan köra 50 % på el så lär man som konsument tro att den drar ungefär hälften av vad en motsvarande modell ifrån en konkurrent drar (apropå Toyota-hybriderna). Detta har jag aldrig upplevt med en Toyota även om den ofta är lite snålare än konkurrenterna. Så det ligger en del i det gmogmo skrivit ovan...

Uppdaterat: 2023-02-21 09:37
hx30 skrev:

Nu är det inte bara Toyota som har haft felaktiga siffror, utan hela branschen. Test metoder har inte verklighetsförankring.

Men nu har det ju visat sig att när de flesta bilar kommer 15-20% kortare på vintern än uppgivet så kommer Toyota 35% kortare och då drog tillbaka den fyrhjulsdrivna varianten som har de största problemen.

Se artiklarna från det norska testet härom veckan.

Uppdaterat: 2023-02-21 09:49

Mercedes fick också -35% lägre räkvidd i ett annat test. Flopp.
Läs om testet och resultat här:
https://www.dagensps.se/motor/test-av-elbilar-mercedes-besvikelse-tesla-imponerar/
Andra flopp hos andra tillverkare som går förbi u.a.:
* Buggfest på mjukvaran
* Online uppdateringar

Listan blir stor med ny omogen teknik. Det som är tråkigt är att smutskasta enskilda märken, man måste visa hänsyn till tekniken och att det ta tid/resurser för att få ut nya produkter. För 5 år sedan visste man ingenting om elbilar. Toyota visar ansvar och återkallar produkten, vilket är bara en fördel för oss konsumenter.

Uppdaterat: 2023-02-21 10:19
alfavita skrev:

Mercedes fick också -35% lägre räkvidd i ett annat test. Flopp.
Läs om testet och resultat här:
https://www.dagensps.se/motor/test-av-elbilar-mercedes-besvikelse-tesla-imponerar/
Andra flopp hos andra tillverkare som går förbi u.a.:
* Buggfest på mjukvaran
* Online uppdateringar
Listan blir stor med ny omogen teknik. Det som är tråkigt är att smutskasta enskilda märken, man måste visa hänsyn till tekniken och att det ta tid/resurser för att få ut nya produkter. För 5 år sedan visste man ingenting om elbilar. Toyota visar ansvar och återkallar produkten, vilket är bara en fördel för oss konsumenter.

Ingen avancerad gissning vilket märke du kör.... ;)
Att påstå att man för 5 år sen inte visste nånting om elbilar är ju bara ren nonsens och dålig bortförklaring!
Och nej vad gäller detta är det inte att Toyota tar ansvar och återkalla produkten, det är Toyota som inser att det blir mindre ramaskri så här och godkänner annulleringar och returer från de som inte vill fortlöpa köpet eller ha kvar sin bil.
Det är 4 år sen nu jag tog ut min första elbil och det var en elbil som då hade funnits på marknaden redan sen 2012 och redan den presterade sjukt mycket bättre än det Toyota släppt nu. Så nej det är bara att inse, de har släppt en bil som inte alls håller måttet på dagens marknad i den konkurrens som är.
Sen finns det helt klart missar hos andra märken med bitvis, men det var inte det som denna tråden handlade om.
Sen vet jag inte vad du menar med att lägga OTA som en flopp hos andra tillverkare? Det är väl galet bra att inte bilarna behöver in på verkstad för uppdateringar eller nya funktioner som man får gratis som bilen inte hade som ny etc....

Uppdaterat: 2023-02-21 10:34

alfavita, det är ingen smutskastning av ett enskilt märke utan ett klart konstaterande att bZ4X får ses som ett försök till en elbil som aldrig borde fått lämna Japan.
Toyota har aldrig trott på rena batteribilar utan koncentrerat på att utveckla fossilbilar, fossilbilar med hybridteknik och elbilar med bränsleceller.
Det här var ett försök som inte blev helt lyckat, men man har så stora resurser så att man har alla möjligheter att komma med en utveckling och det är vad man gör nu när man insett att batteribilar är något som efterfrågas.
Man ligger efter, men har stora möjligheter att hinna ifatt.

Uppdaterat: 2023-02-21 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såg en hel del reklam för bZ4X på Centralen i Sthlm häromdagen... Toyota gör nog snarare bäst i att inte låta alltför många kunder lägga vantarna på just den här modellen, för sitt eget ryktes skull. Gör om, gör rätt.

Uppdaterat: 2023-02-21 10:45

Du behöver inte ta det så personligt Gaston, det var inte meningen att förolämpa dig och din älskade elbil. Jag har faktiskt ingen bil idag, jag cyklar till jobbet och tillbaka.

Du verkar vara förmögen för att äga en el bil sedan 4 år tillbaka, då var det bara fåtal bilar ute i marknaden. Du verkar inte heller förstå att tekniken går framåt och flopp kommer fram då och då. Att skriva att "man för 5 år sen inte visste nånting om elbilar" är ett begrepp som visar att tidigare elbilsteknik var relativ okänd hos många. Ta inte allt bokstavligt.

Vibilägare har flera gånger påpekat att strul med mjukvara och diverse system som har orsakat flera dagars verkstadsbesök.

Flera problem finns läsa här:
https://www.carsloth.com/advice/common-problems-electric-cars

Tekniken går framåt och produkterna blir bättre och bättre med tiden. Toyota kanske misslyckades med deras produkt men det kommer nya bilar från andra tillverkare, för dig som hatar Toyota kan du välja något annat, inget fel med det. Alla gillar olika.

Uppdaterat: 2023-02-21 11:04
alfavita skrev:

Du behöver inte ta det så personligt Gaston, det var inte meningen att förolämpa dig och din älskade elbil. Jag har faktiskt ingen bil idag, jag cyklar till jobbet och tillbaka.
Du verkar vara förmögen för att äga en el bil sedan 4 år tillbaka, då var det bara fåtal bilar ute i marknaden. Du verkar inte heller förstå att tekniken går framåt och flopp kommer fram då och då. Att skriva att "man för 5 år sen inte visste nånting om elbilar" är ett begrepp som visar att tidigare elbilsteknik var relativ okänd hos många. Ta inte allt bokstavligt.
Vibilägare har flera gånger påpekat att strul med mjukvara och diverse system som har orsakat flera dagars verkstadsbesök.
Flera problem finns läsa här:
https://www.carsloth.com/advice/common-problems-electric-cars
Tekniken går framåt och produkterna blir bättre och bättre med tiden. Toyota kanske misslyckades med deras produkt men det kommer nya bilar från andra tillverkare, för dig som hatar Toyota kan du välja något annat, inget fel med det. Alla gillar olika.

Oj, det var inget dåligt försvarstal. :) Till att börja med, nej jag hatar inte Toyota, har själv haft en till och med som andrabil en gång och den fyllde sin funktion väl även om det var en hysteriskt okomfortabel liten slö bil men det var inte det den varken var designad för eller inköpt för heller.

Och nej jag tog inte ett smack personligt, bara gjorde ett balanserat inlägg för att påskina hur snett på det du var i ditt inlägg.

Inte ett dugg förmögen, men har ett bil och teknikintresse och är nu inne på min tredje elbil och ja som du säger utvecklingen går framåt. Därav att jag med anser att det är en större flopp att ett av världens största bilmärken gör en sån miss. De om några borde haft möjligheten/kapaciteten att slå "små" tillverkare på fingrarna i det de släpper. Att de nu släpper en elbil som är sämre än det som funnits på marknaden i ett antal år nu är inget annat än en flopp, sen kan du försöka bortförklara det bäst du vill.

Sen tror jag du verkar missat vad OTA är, du skriver att det rapporterats om bilar som blivit stående flera dagar på verkstad för mjukvarufel. Det är ju just det OTA förhindrar/minimerar.

Så OTA är utan tvekan en riktigt stor fördel och ska helt klart ligga på plussidan.

Om Toyotas elbil har stöd för detta eller ej vet jag faktiskt inte.

Uppdaterat: 2023-02-21 11:11

alfavita, nog visste många tillverkar en hel del om elbilar för fem år sedan och det fanns även flera elbilar på marknaden.
Toyota skröt vitt och brett om sina solid state batteri, hur de skulle revolutionera elbilarna, som skulle presenteras på OS i Tokyo 2021.
Sedna verkar man haft en ledning som haft andra prioriteringar.
Säkert var planen att BZ4X skulle vara en klassiskt Toyota produkt, tyvärr så lyckades man glömma vintertesta den och endast optimera den mot WLTP testen, vad det verkar.
Blev nog inte riktigt vad man tänkt, hade man visat 40 mils räckvidd i WLTP så hade det troligen varit ett helt annat ljud från kritikerkåren.

Uppdaterat: 2023-02-21 11:26

De tåliga entusiasterna, inte de sista utan de första, har nu skaffat sig elbil.
Nu när mer "vanligt" folk börjar åka batteribil blir beskrivningarna av det verkliga utfallet mer realistiska. Stämningen sjunker både vid laddstolpen och vid framkomsten till fjällboendet. Alla kommer med tiden att tvingas in i en bistrare reseverklighet, både vad gäller tid och kostnad!

Uppdaterat: 2023-02-21 12:51
bgl skrev:

De tåliga entusiasterna, inte de sista utan de första, har nu skaffat sig elbil.
Nu när mer "vanligt" folk börjar åka batteribil blir beskrivningarna av det verkliga utfallet mer realistiska. Stämningen sjunker både vid laddstolpen och vid framkomsten till fjällboendet. Alla kommer med tiden att tvingas in i en bistrare reseverklighet, både vad gäller tid och kostnad!

Vilken elbil är det du har som fått dig att tro/inse att det inte är en verklig realitet som tidigare elbilsanvändare skrivit om?
Jag tror att det precis som med fossilbil handlar om att skaffa den bil som bäst passar ens egna behov. Gör man inte det så blir man besviken oavsett drivmedel för bilen.
Sen kan jag ju säga att jag har snart kört 25 000 mil med elbil och jag har inte märkt nån sämre stämning vid lappstolparna i takt med att fler skaffar elbil. En gång har jag upplevt kö....i hela 10 minuter, jättehemskt! Eller inte.....
Hur stämningen är i fjällstugorna kan jag inte uttala mig om då jag inte roas av kyla och snö.
Jag vidhåller fortfarande att elbilens fördelar kontra fossilbil väger upp eventuella nackdelar och konstaterar att jag lägger mindre tid på att ladda på ett år än vad jag tidigare la på att tanka.

Uppdaterat: 2023-02-21 13:03

Min stora fråga är om man kan få dom stora plastskjoken runt hjulen lackade i bilens färg?

Uppdaterat: 2023-02-21 13:05

WLTP-deklarationen gäller för +23 och blandad körning är ett mätvärde för genomsnittet av low, medium, high, very high. Jag tycker den stämmer bra. Min fossilbil kör jag snålare än WLTP-siffrorna.
Det är inte WLTP som är problemet.
Men tillverkarna är sämre att kommunicera ut vinterförbrukningen där Toyota är sämst. Dock har många en beräkning på webbisidan där man får ange temperatur och så räknar den ut beräknad räckvidd. T ex Renault och Peugeot-Citroën har det och säkert fler.

Uppdaterat: 2023-02-21 14:07

Smart förövrigt att använda ett "Kalle Anka" namn på bilen så nu när det blev en flopp som kan dom bara låta modellen falla i glömska utan att varumärket tagit för mkt stryk.

Uppdaterat: 2023-02-21 15:38

Själv funderar jag på vilket sätt övriga tillverkare floppar ifråga om teknik och mjukvara? Och i förhållande till vad?
Det som blir löjligt roligt är just när självsäkra tillverkare misslyckas i sina ambitioner vad gäller elektrifiering. Tex Toyota.

Uppdaterat: 2023-02-21 16:21

Vad är problemet? Toyota behöver ju bara rätta till räckvidds- och förbrukningssiffrorna samt sänka bilens pris till en mer passande nivå, säg från dagens 579k till mer rimliga 379k = klart!

Självklart betalar Toyota tillbaka mellanskillnaden till de (få?) som redan köpt eländet.

Uppdaterat: 2023-02-21 16:27

Jag tror inte det är så enkelt att bara fixa förbrukningssiffrorna. Det behövs nog en helt ny modell för det.

Uppdaterat: 2023-02-21 16:34

Är väl inget fel på förbrukningssiffrorna. Den suger i sig lika mycket elektroner som likvärdiga bilar i samma storlek och fason.

Uppdaterat: 2023-02-21 16:41

Det är ju förbrukningen under vintern som är för hög i förhållande till konkurrenterna, det är ju därför kunderna hoppar av. Sommarförhållanden är siffrorna konkurrenskraftiga, men under vinterförhållanden förbrukar den ovanligt mycket. Klart sämre än man kan förvänta sig av världens största biltillverkare.

Uppdaterat: 2023-02-21 17:57
Raphael skrev:

Det är ju förbrukningen under vintern som är för hög i förhållande till konkurrenterna, det är ju därför kunderna hoppar av. Sommarförhållanden är siffrorna konkurrenskraftiga, men under vinterförhållanden förbrukar den ovanligt mycket. Klart sämre än man kan förvänta sig av världens största biltillverkare.

Det gör den väl inte. Förbrukar lika mycket som MB EQB och utmärker sig på inget vis. Däremot är WLTP siffrorna rena fantasin och det är ju mot dom det är ett oförklarligt stort avvik.
Bara du kollar testen i Motor.no

Uppdaterat: 2023-02-21 18:12

Är det här kanske början på el-gate? 😋

Uppdaterat: 2023-02-21 18:15

Mr Snoid, MB EQB är en högbyggd SUV. Det är inte Toyotan. Du argumenterar på nivån att ”men den lilla Fiaten förbrukar ju som en stor Mercedes så den förbrukar inte mer än konkurrenterna, det är WLTP-siffrorna som är rena fantasin”.

Jag tar det igen. WLTP-siffrorna är för +23 grader. Och där stämmer de bra. Det är fortfarande inte siffrorna eller förbrukningen sommartid som är problemet.
Problemet är att Toyotan förbrukar mycket mer vintertid än sina konkurrenter jämfört med sommarförhållanden.
Det är skillnaden sommar vs vinter i förhållande till sina konkurrenter som är problemet och det som gör att kunderna hoppar av.

Uppdaterat: 2023-02-21 19:59

Raphael, du kan väl kolla siffrorna för syskonbilen Lexus RZ som nu börjar publiceras. Dom är mer verklighetsförankrade. Men att 7cm höjdskillnad mellan EQB och BZ4X skulle vara avgörande tror jag inte alls på. Inte heller att BZ4X uppnår den deklarerade räckvidden sommartid.
https://www.motor.no/bil/offisielle-rekkeviddetall-for-lexus-rz-450e/242825

Uppdaterat: 2023-02-21 20:26

Finns ju även anledning till att Toyota nu planerar för en relansering av bilen. Dvs dom bommade rejält och lovade långt mycket mer än dom klarade leva upp till. Med ett mindre batteri än de flesta konkurrenterna så lovade dom ledande räckvidd och förbrukning vilket dom nu surt får äta upp.
https://www.motor.no/aktuelt/dette-blir-endringene-pa-toyota-bz4x/242768

Uppdaterat: 2023-02-21 20:31

Aryia är högre än Toyotan men verkar prestera bättre på vintern.

Uppdaterat: 2023-02-21 20:46

Toyya har längst erfarenhet av alla avseende elbilar (Prius) SAMT varit superkaxiga om sin förmåga.
Då blir kritiken extra berättigad.
Skäms!

Uppdaterat: 2023-02-22 22:14
Gillar kurvor och rondeller

Prius är inte en elbil och de har lång tid envisats med omoderna batterikemier för att det är det de kan.
Toyota har ju gjort några halvmesyrer tidigare med RAV4 EV och nån modell i Kina utan att verkligen försöka på allvar.

Uppdaterat: 2023-02-23 08:44

Nya Prius har hyllats för sitt för sitt utseende, och Toyota borde göra om den till en riktig elbil. Med stort batteri och väl tilltagen räckvidd skulle den bli succé. Ett högt pris skulle inte spela nån roll, välbeställda elbilsfantaster skulle köpa ändå.

Uppdaterat: 2023-02-23 09:47

40-talisten, det är nog inte bara att konvertera. Det skall ju finnas plats för batteriet också. Dom får nog fason på BZ4X bara att justera WLTP siffrorna till mer realistisk nivå och släppa lite på den enorma garantin på batteriet. Säkert en av anledningarna till att man är så försiktig med snabbladdningen även 11kW ombordladdare vore inte en så stor och komplicerad uppdatering

Uppdaterat: 2023-02-23 09:54

Den har även hyllats för sina köregenskaper, utrymmen och kvalitetskänsla. En fullträff och då tar man bort den från svenska marknaden..

Uppdaterat: 2023-02-23 09:55

Ja, att Toyota frivilligt avstår att ta in nya Prius till Sverige är en gåta.

Uppdaterat: 2023-02-23 10:29

Håller med!

Uppdaterat: 2023-02-23 18:15

Allt utom hållbart, kan man absolut säga.

Uppdaterat: 2023-02-27 13:22
Pi skrev:

Ja, att Toyota frivilligt avstår att ta in nya Prius till Sverige är en gåta.

Den har väl inte tillräckligt med egenskaper som en Suv för att vara trendig och därmed populär. Receptet för succé i Sverige kanske är sådant som höjt chassit, betydligt större hjul och bred, svart plast över hjulhusen.

Uppdaterat: 2023-02-28 03:38
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Pi skrev:

Ja, att Toyota frivilligt avstår att ta in nya Prius till Sverige är en gåta.

Kanske har man valt att sälja hela produktionen i länder som ger bättre avkastning än i Sverige?
Lönsamhet är allt!

Uppdaterat: 2023-02-28 09:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Snoid, jag tror inte att Toyota själva ser Mercedes som en konkurrent även om du anser att de är konkurrenter inom samma marknadssegment. Att Mercedesen är högre, större och tyngre har givetvis en negativ inverkan på förbrukningen. Toyotan drar ovanligt mycket på vintern för den bil det är.

Danska tidningen FDM testade Toyotan hösten 2022, dvs innan det norska vintertestet. Räckvidden sjönk med 51% för den 2-hjulsdrivna och 53% för den 4-hjulsdrivna. Nu kör FDM en del motorvög, men enligt tidningen så drar Toyotan ovanligt mycket jämfört med jämförbara bilar.

Apropå Mercedes som du tjatar om, FDM testade EQA och den tappade 33% under liknande förhållanden.

Du skyller på WLTP-siffrorna och att de måste justeras, WLTP mäts på samma sätt för alla - det är precis samma test. Det går inte att skylla på att de skulle vara felaktiga för att en bil tappar mer på vintern än andra. Det är uppenbart Toyota som inte lyckats hålla nere energiförbrukningen i kyligare temperaturen än WLTP-testets +23, i lika hög grad som andra tillverkare.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2022-11-ny-elbil-skuffer-slemt-raekkevidde

Uppdaterat: 2023-03-28 17:02

Skall vi ta måtten på MB EQB kontra Toyota BZ4X
Längd. 468cm/469cm
Bredd 183cm/186cm
Höjd. 167cm/165cm
TjänsteVikt 2110kg/2020kg

Så jag vill nog påstå att dom är ganska lika. EQA som du skriver är ju betydligt mindre än EQB

Raphael sedan så har Toyota fått för sig att den förbrukning dom visar i bilen är inklusive laddförluster samt att den beräknar förbrukning på allt för hög förbrukning på värmeanläggningen.
Väldigt konstigt att hitta på ett helt eget sätt att beräkna förbrukning och räckvidd. Och som grädde på moset en extraordinärt stor buffer på batteriet, så klart för att kunna ge den långa garantin på batteriet

Uppdaterat: 2023-03-28 19:16

Jag förstår norrmännen. Såg en BZ4X häromdagen.
Jag åker hellre en pappkartong med ditmålade hjul än en sådan.

Uppdaterat: 2023-03-28 19:13
Raphael skrev:

Det går inte att skylla på att de skulle vara felaktiga för att en bil tappar mer på vintern än andra. Det är uppenbart Toyota som inte lyckats hålla nere energiförbrukningen i kyligare temperaturen än WLTP-testets +23, i lika hög grad som andra tillverkare.

Märkligt att de inte lyckats med detta, då de borde ha mest erfarenhet av alla efter att ha tillverkat Prius i evigheter.

Uppdaterat: 2023-03-28 21:52
Gillar kurvor och rondeller

Mc, det finns ju ingen koppling mellan dessa, Prius bygger ju helt på det unika samspelet mellan elmotorn och Atkinsonmotorn.
En ren batteribil är ju något helt annat, där är det ju enbart elmotorn och dess konstruktion som gäller.
Just den här blev kanske inte helt lyckad och har nog gett Toyota en dålig PR, men var så säker, de kommer igen, det finns resurser.

Uppdaterat: 2023-03-28 22:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Jag förstår norrmännen. Såg en BZ4X häromdagen.
Jag åker hellre en pappkartong med ditmålade hjul än en sådan.

Ja ha, så det är därför du kör runt i en Enyaq 🤪

Uppdaterat: 2023-03-28 22:27

Snoid
Den har ju iallafall runda hjulhus. 😀👍

Uppdaterat: 2023-03-29 11:28
saabnisse skrev:

Mc, det finns ju ingen koppling mellan dessa, Prius bygger ju helt på det unika samspelet mellan elmotorn och Atkinsonmotorn.
En ren batteribil är ju något helt annat, där är det ju enbart elmotorn och dess konstruktion som gäller.
Just den här blev kanske inte helt lyckad och har nog gett Toyota en dålig PR, men var så säker, de kommer igen, det finns resurser.

Finns dock massor av teknik och kunskap som skulle kunna använda i en ren elbil. Massor.
Och resurser...Toyota är kraftigt skuldsatt och försäljningen sjunker drastiskt, då de inte har elbilar att sälja - som nu många vill ha.
Blir tufft!

Uppdaterat: 2023-03-29 21:33
Gillar kurvor och rondeller