Vi Bilägares forum

Så ska Fisker charma kunderna: ”Annorlunda mentalitet”

Så ska Fisker charma kunderna: ”Annorlunda mentalitet”

Den pånyttfödda elbilstillverkaren Fisker är Sverigeaktuell med debutmodellen Ocean. I helgen var både bilen och grundaren Henrik Fisker på plats i Stockholm, och Vi Bilägare fick en pratstund med den danska elbilspionjären.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-06 18:27

Kommentarer

Det låter som en bra bil som kan komma att slå ut de asiatiska märkena.

Uppdaterat: 2023-02-06 18:58

Jag har större förtroende för Fisker än för Musk, men det återstår att se hur bilen klarar en nordisk vinter.

Uppdaterat: 2023-02-06 19:08

Fisker är Österrike fabrik verkar bra och återstår hur bilen bygg kvalitet och nordisk vinter.

Uppdaterat: 2023-02-06 19:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Raphael, Fisker har inte de resurser Musk har, det är inget etablerat märke, bilen ger knappast något mer som inte redan finns.
Jag tror det kommer att bli väldigt svårt för Fisker att klara sig, men jag hoppas att jag har fel.

Uppdaterat: 2023-02-06 19:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fisker Pear, price 29,900 dollar.
Fisker Ocean Sport, price 37,499 dollar.

Uppdaterat: 2023-02-06 20:31
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det är knappast en slump att herr Fisker har hamnat i rätten med ett antal samarbetspartners genom åren. Det kan inte enbart bero på att han är dansk.

Uppdaterat: 2023-02-06 20:50

Fisker Karma var en mycket dålig produkt så förhoppningsvis har Henrik lärt sig av detta?

Uppdaterat: 2023-02-06 20:56

Fisker Karma var en 4-dörrars sportcoupe byggd av Valmet i Finland och när batterileverantören gick i konkurs så hade Fisker ingen leverantör av batterier så det gick inte att fortsätta. Tillgångarna togs över av kineser men Fisker fick kämpa i rätten för att behålla sitt varumärke.
Jag har mer förtroende för Magna-Steyer än Valmet i Finland.
Fisker Karma var måhända för före sin tid. Nya Fisker har solceller, attraktiv storlek och attraktiv prisnivå. Och kan bli en populär familjebil.

Uppdaterat: 2023-02-06 21:37

Raphael, solceller på en bil har ingen nämnvärd praktisk funktion och i den här prisnivån finns många etablerade märken.
Det kommer att bli väldigt svårt för Fischer att bli tillräckligt stor för att kunna finnas kvar.
Det behövs nog ett samgående med någon jätte!

Uppdaterat: 2023-02-06 22:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det vore roligt om Fisker lyckas och som motvikt till tjogvis med kinesiska märken, inklusive Polestar. Vad blir konsekvensen när Kina invaderar Taiwan?

Uppdaterat: 2023-02-07 06:05

Jag kommer aldrig glömma den gången jag trodde att det var en Maserati som var på väg att köra om mig och jag hissade ner sidorutan för att lyssna. Det var en Fisker Karma och drivlinan tjöt som en spårvagn i uppförsbacke.
En besvikelse utöver det vanliga.

Uppdaterat: 2023-02-07 08:34

Jag har skrivit i en annan tråd, att denna bil står högt på min lista. En Ocean Sport för 450.000kr räcker gott för min del. Ett pris som är mer eller mindre exakt lika mycket som en Corsa-e. Någonstans är det sjukt. Tror den sjukan ligger mer hos de etablerade bilmärkena än de nya.

Uppdaterat: 2023-02-07 09:36

Jag tror som du, Optimus. Även om det uppenbarligen är att bra tag innan Fisker levererar den aktuella bilen till det pris du angivit. Den som lever får se - som vanligt.

Uppdaterat: 2023-02-07 10:05

Optimus, jag tror att det är ett önsketänkande att kunna köpa en Ocean S för 450000:-.
Innan den kommit, om den kommer, ut på marknaden blir det säkert helt andra siffror, men mycket kommer att bero på vad konkurrenternas pris är då.
Jag tror att det här är ett luftslott, mycket verkar för bra för att vara verkligt och ingen utomstående verkar veta vad bilen går för.
Men jag hoppas att min pessimism är onödig och att jag har fel, det har jag haft förr.

Uppdaterat: 2023-02-07 10:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En del låter ju bra, samma uppfattningar som jag har om en del saker men det räcker inte, ska man verkligen sälja på att vara annorlunda och erbjuda något bättre, måste man satsa konsekvent, genomgående över hela linjen, inte bara sporadiskt här och där, annars blir det väldigt svårt att väga för och nackdelar på olika enskilda punkter, beslutet ska vara enkelt för köparen.

Och utan en väldigt slagkraftig marknadsföring som lyckas förmedla detta pedagogiskt så budskapet når fram, blir allt meningslöst.

ATT sedan ha en inredningsdesign som är identisk med 15 andra bilmärken, är en mycket dum ide om man vill förmedla budskapet att man är bättre än de andra.

Budskapet måste synas...

Uppdaterat: 2023-02-07 10:35

När något låter för bra för att vara sant, är det oftast inte sant ... hahaha...får jag en sådan där mellanklass modell, med hyfsad räckvidd och utrymme för 450.000 kommer jag nog köpa den. Men vi får väl se om allt är sant först, funkar modellen på vintern och är den så effektiv som utlovats osv. Jag vill se resultatet och bedömningen först.

Uppdaterat: 2023-02-07 10:36

Visst kan det vara skakigt för Fisker, helt nytt märke som ska fixa en start från noll och ingenting. Håller absolut med om risken i det hela, men jag håller också absolut tummarna för detta nya företag. Vilket kan slå sig in på elbilsmarknaden med lite mer rimliga priser, än t.ex vissa Kinesmärken. Hellre köpa en Fisker än MG, BYD eller vad de alla heter.

Uppdaterat: 2023-02-07 13:39

Ja, designen är helt ok. Prissättningen verkar ok. Sedan återstår att se hur allt är ihopsatt, mjukvara-hårdvara.
I övrigt kan jag hålla med Optimus. Skulle nog hellre ta denna före valfri kines.

Uppdaterat: 2023-02-07 15:00

Att bilar inte behöver servas tyder på att man inte riktigt lever i verkligheten. Än så länge är inte underhållsfria bromsar, däck, styrleder, stötdämpare m.m., m.m. uppfunnet!🤓

Uppdaterat: 2023-02-07 18:25

Anders Egermo, helt riktigt, men en ny elbil bör klara tre år utan service, förutsatt att det inte blir väldigt många mil.
Bromsar slits ju inte lika mycket som på en ICE-bil och däcken kan man ju lätt kolla själv.
Styrleder och stötdämpare bör klara tre år utan problem och sedan kommer ju bilprovningen och gör trafiksäkerhetskontrollen.
Och lägger man till en slant gör de en utökad kontroll.
Det bör bli avsevärt billigare än de ökända okulärbesiktningarna hos den auktoriserade återförsäljaren.

Uppdaterat: 2023-02-07 19:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min Model S som är kvar i företaget har nu gått 17 500 mil på 4 år, utan service och med superfina originalbromsar m.m.

Uppdaterat: 2023-02-07 20:13