Vi Bilägares forum

VW visar kamouflerad ID.7 – med 70 mils räckvidd

VW visar kamouflerad ID.7 – med 70 mils räckvidd

”El-Passaten” gör färgstark debut på CES-mässan i Las Vegas.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-04 13:02

Kommentarer

När kundernas plånböcker krymper, räntor går upp, så satsar VW på de "övre segmenten" -känns som en mismatch då de istället borde fokuserat på "basic"-versioner av nuvarande istället. Strippade på diverse gadgets och annat till förmån för dumpat pris.

Uppdaterat: 2023-01-04 15:19

Lyx..lyx...lyx, alltså.. den ser bra ut.. men de måste börja tillverka "bruks bilmodeller" som folk har råd med också? En helt vanlig "Passat" fast eldriven, eller "Golf kombi".. som inte kostar massor med pengar. Dessa modellerna jag snackar om behöver nog inte ha mer än ca 60 kWh batteri, och bara den mest nödvändiga tekniken för att klara av den vardagliga körningen, vilket 99% av tiden antagligen blir mest pending till jobbet osv.

Uppdaterat: 2023-01-04 15:21

Varför varmluft på händerna? Har man kalla händer finns det väl rattvärme. Eller har denna ”lyx” VW inte det?

Uppdaterat: 2023-01-04 15:56
Raphael skrev:

Varför varmluft på händerna? Har man kalla händer finns det väl rattvärme. Eller har denna ”lyx” VW inte det?

När jag fryser om händerna är det på ovansidan jag vill ha värme, så tanken är god.

Uppdaterat: 2023-01-04 16:36

Nästa generation elbilar från tyskarna kommer säkerligen sänka Tesla än mer.

Uppdaterat: 2023-01-04 16:39

"Om användaren säger ”Hej Volkswagen, mina händer är kalla!”, svarar ID.7 genom att starta rattvärmefunktionen. Samtidigt riktas varm luft mot händerna."

Så står det på VW.s sida.

Uppdaterat: 2023-01-04 16:44

HX30, det finns ju enklare elbilar som inte kostar skjortan, MG5, en lagom kombi på 4,60 och 154 hög. DÄR är din elbil!

Varför bygger man bara dyra elbilar?
Om man har fullt i orderböckerna så vill man få maximalt betalt per enhet, inget nytt så har det alltid varit. Kallas för marknadsekonomi.

Uppdaterat: 2023-01-04 18:36
*Robban

Äntligen en elbil som inte är SUV. Den ser riktigt fin ut, men risken är väl att den är lika usel som ID3 när det gäller kvalitet, mjukvara och förarergonomi.😏

Uppdaterat: 2023-01-04 18:53

Har man en bra utformad rattvärme Rikard så blir man inte kall om händerna...:)

Uppdaterat: 2023-01-04 19:15

Anders:
VW ID3 är verkligen ingen bil med dålig kvalitet åtminstone inte på årsmodell 2021 och nyare. Vi köpte vår ID3:a i september-21 som används främst som pendlarbil. Frun kör strax under 40 mil varje dag eller iaf drygt 4 dagar per vecka.

Den passerade 8500 felfria mil häromveckan så när som att den stod på verkstad en dag och fick ett uppdaterat startbatteri och någon form av programuppdatering.

Denna ID3 är lätt den absolut bästa bil vi någonsin ägt.

Den nya stora VW blir säkert en bra bil men jag tror också att de istället borde satsa på batterier som räcker ca 50 mil istället för 70 mil som känns som ”overkill” för de allra flestas behov.

Uppdaterat: 2023-01-04 19:30
EnannanRobban skrev:

HX30, det finns ju enklare elbilar som inte kostar skjortan, MG5, en lagom kombi på 4,60 och 154 hög. DÄR är din elbil!
Varför bygger man bara dyra elbilar?
Om man har fullt i orderböckerna så vill man få maximalt betalt per enhet, inget nytt så har det alltid varit. Kallas för marknadsekonomi.

Tyvärr EnannanRobban, den modellen var inte speciellt effektiv och en "balja" som lastutrymme vill jag absolut INTE ha.. det har jag redan på Leaf:en, väldigt jobbigt att lyfta sakerna över tröskeln .. något som Glenning innan du var född ratade och smiskade biltillverkarna på fingrarna, har plötsligt kommit tillbaka, varför?

Uppdaterat: 2023-01-04 20:52
Swenssons skrev:

Anders:
VW ID3 är verkligen ingen bil med dålig kvalitet åtminstone inte på årsmodell 2021 och nyare. Vi köpte vår ID3:a i september-21 som används främst som pendlarbil. Frun kör strax under 40 mil varje dag eller iaf drygt 4 dagar per vecka.
Den passerade 8500 felfria mil häromveckan så när som att den stod på verkstad en dag och fick ett uppdaterat startbatteri och någon form av programuppdatering.
Denna ID3 är lätt den absolut bästa bil vi någonsin ägt.
Den nya stora VW blir säkert en bra bil men jag tror också att de istället borde satsa på batterier som räcker ca 50 mil istället för 70 mil som känns som ”overkill” för de allra flestas behov.

Det är märkligt att man kan ha så olika åsikt om samma bil. Vet inte om det beror på vad man jämför med för bilar.🤓
Det är lyktor som blir fulla med vatten, kulleder som blir glappa, kaross som blir full med galvblåsor/rostbubblor, infotainmentskärm som inte svarar på tryck, touchknappar som lever ett eget liv, strålkastare med farligt dåligt helljus, backspeglar som inte fälls ut, rutor som immar igen, laddkontakt som inte släpper taget om laddkabeln, laddluckor som trillar bort, däck som inte tål grusade vägar, knäppande vindrutetorkare, vindrutespolning som tar en evig tid på sig att komma igång, räckvidd på ungefär hälften mot vad som påstås, bromsar som rostar fast såpass att hjul kasar en bit eller att man får backa för att de ska lossna och diverse mjukvarubuggar.
Min ID3 är också M-21 med knappt 6300 mil.

Uppdaterat: 2023-01-04 22:41

Anders:
jag måste faktiskt granska vår ID3 mycket noggrannare och se om jag hittar några av de fel du nämner tex galvsläpp, laddlucka, vatten i lyktor etc. Jag har verkligen inte hört att frun någonsin klagat på något alls frånsett att stolarna är hårda på tyskt manér och inte alls lika fina som på vår sommarbil, Saab 9-3 2,0 Biopower, veckor, cab från 2008.

Uppdaterat: 2023-01-04 23:14

Anders:
jag måste faktiskt granska vår ID3 mycket noggrannare och se om jag hittar några av de fel du nämner tex galvsläpp, laddlucka, vatten i lyktor etc. Jag har verkligen inte hört att frun någonsin klagat på något alls frånsett att stolarna är hårda på tyskt manér och inte alls lika fina som på vår sommarbil, Saab 9-3 2,0 Biopower, veckor, cab från 2008.

Uppdaterat: 2023-01-04 23:14

Anders:
jag måste faktiskt granska vår ID3 mycket noggrannare och se om jag hittar några av de fel du nämner tex galvsläpp, laddlucka, vatten i lyktor etc. Jag har verkligen inte hört att frun någonsin klagat på något alls frånsett att stolarna är hårda på tyskt manér och inte alls lika fina som på vår sommarbil, Saab 9-3 2,0 Biopower, veckor, cab från 2008.

Uppdaterat: 2023-01-04 23:15

Vector heter utrustningspaketet och inte veckor som rättstavningsprogrammet skrev. Saabs suveräna säten / stolar är verkligen något som borde sitta i alla bilar!

Uppdaterat: 2023-01-04 23:18

Vector heter utrustningspaketet och inte veckor som rättstavningsprogrammet skrev. Saabs suveräna säten / stolar är verkligen något som borde sitta i alla bilar!

Uppdaterat: 2023-01-04 23:18

Anders
Låter mer som en måndagsexemplar än ett exemplar representativt för MEB-plattformen.

Uppdaterat: 2023-01-04 23:21

Om ID.7 säljs för högst 650 000 kr i grundutförande har den god chans att bli en "folklig" bil.

Uppdaterat: 2023-01-05 01:32
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Om ID.7 säljs för högst 650 000 kr i grundutförande har den god chans att bli en "folklig" bil.

Uppdaterat: 2023-01-05 01:33
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Om ID.7 säljs för högst 650 000 kr i grundutförande har den god chans att bli en "folklig" bil.

Uppdaterat: 2023-01-05 01:33
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Om ID.7 säljs för högst 650 000 kr i grundutförande har den god chans att bli en "folklig" bil.

Uppdaterat: 2023-01-05 01:33
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Pi skrev:

Har man en bra utformad rattvärme Rikard så blir man inte kall om händerna...:)

Ja, när blev det fel med rattmuff?

Uppdaterat: 2023-01-05 01:34
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

.

Uppdaterat: 2023-01-05 01:48
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

.

Uppdaterat: 2023-01-05 01:48
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

.

Uppdaterat: 2023-01-05 01:47
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Först ser det ut som att ens inlägg inte gått att publicera och sedan går det inte att radera flera av samma inlägg som trots allt publicerats. ILLA!

Uppdaterat: 2023-01-05 01:46
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

john, problemet med att det inte går att radera dubbelpost är anmält flera gånger.
Jag ska göra det igen och fråga varför inget händer.

Uppdaterat: 2023-01-05 09:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

John - du får inte ha så bråttom med att trycka igen. Känner du dig osäker om det fungerat - kopiera din text och gör "Refresh" på sidan. Oftast har publiceringen fungerat. Jag brukar få upp valet Radera tillsammans med bl a Redigera - i alla fall om man kollar direkt efter att man publicerat.

Uppdaterat: 2023-01-05 10:32

Det är anmält, men det dröjer till efter helguppehållet innan något händer.
Ja-ja, vi får väl se hur det blir med det!

Uppdaterat: 2023-01-05 18:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

John - du får inte ha så bråttom med att trycka igen. Känner du dig osäker om det fungerat - kopiera din text och gör "Refresh" på sidan. Oftast har publiceringen fungerat. Jag brukar få upp valet Radera tillsammans med bl a Redigera - i alla fall om man kollar direkt efter att man publicerat.

Problemet var att det kom upp ett felmeddelande trots att
kommentaren blivit publicerad. Men det var först efter några gånger som jag fattade hur det funkade.

Uppdaterat: 2023-01-09 00:41
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.