Vi Bilägares forum

Krocksäkerheten i baksätet testad – Volvo får beröm

Krocksäkerheten i baksätet testad – Volvo får beröm

Med ett nytt krocktest hoppas amerikanska IIHS på bättre krocksäkerhet och lägre olycksrisk för baksätespassagerare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-14 08:50

Kommentarer

Ja det är det där med att bygga bilar för verkligheten eller för att klara krockproven som en ren marknadsploj…

Mer än så behöver man knappast kommentera saken

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-14 09:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Har noterat att många nya bilar (ofta de som är lite högre i fronten).. när det tar stopp så lyfts bakvagnen upp och bakhjulen släpper ifrån marken och bilen liksom hoppar i bakänden. Det kan väl knappast vara bra? Sedan verkar det som bilarna blivit hårdare, där är en balansgång mellan att bilen ger efter och minskar G krafterna men samtidigt skall den inte vara för mjuk så att motstående bil kommer in där passagerare sitter. Svårt läge. och antagligen ännu värre nu för alla tillverkare när bilarna väger 2+ ton. Ökad vikt är inte positivt, det kommer bara öka antalet dödsfall och svårt skadade. Två lastbilschaufförer dog häromdagen när de frontalkrockade. Risken nu med 2.5+ tons elbilar att när de krockar medför det dödlig utgång för alla inblandade.

Uppdaterat: 2022-12-14 10:25

Du har för en gång skulle förstått saken hyfsat rätt Vargen.

Det finns en gräns mellan hur hård du kan göra bilen för att skydda mot inträngande våld och hur de åkande påverkas av att sitta i en sådan pansarklump. Det är därför som småbilar inte är några höjdare ö.h.t, trots att de uppfyller villkoren från tokstollarna

Att bakhjulen lyfter är inte det farliga utan hur stark vridningen blir. Det påverkar framförallt nacke och rygg negativt och då redan vid blygsamma kraftnivåer.

Vikten är sedan en faktor ja. Men viktpåslag som görs för att stärka säkerhetsburen är positivt. Det är när man adderar vikt på annat håll i bilen (batterier exempelvis) som man kan få problem.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-14 11:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L, vikten på buren har nog inte ökat, snarare minskat med användningen av lättare stål material mm. Du skulle kunna göra en bur i kevlar. Problemet är att SUV trenden ökade vikten med ca 250-500 kg per bilmodell, och sedan måste biltillverkarna göra bilarna ännu tyngre för att göra dem "säkrare" i verkligheten. Men det blir lite moment 22 där, och jag tror säkert du minns när Volvo snackade om att V90 skulle väga mindre ..runt 1600 kg. Men det hände aldrig, och det är lätt att förstå varför. Säkerheten idag kräver även att bilen väger mer... inte för att den måste, utan för att man tvingas in i det hörnet när alla andra bilar runt dig börjar väga mer så kan vikten inte minska på dina nya modeller. Volvo blev nog sin egen fiende när V90 skulle lanseras, nu hade man SUV modeller ute på vägarna som vägde 1950+ kg .. vad händer om din V90 bara väger 1595 kg? Det går liksom inte att hämta in de där 400 kg i skillnad när det väl smäller. Volvo är per definition idag tvingade att lansera nya bilar som väger mer.. vilket inte är positivt om vi vill ha mindre batterier, längre räckvidd osv.

Uppdaterat: 2022-12-14 11:12

Det är därför en ny Volvo ute på vägen idag väger minst 1900 kg (fossil bil).. du kan inte köpa en lättare bil än så idag, det är den tragiska verkligheten. När elbilarna började lanseras, och nu då som SUV modeller sprang vikten iväg ännu mer. Den enda tillverkaren som någotsånär lyckats hålla nere vikten är Tesla och även i viss mån Skoda.. deras elbilar i förhållande till storlek blev inte mycket tyngre med batterier i sig. Volvo har inte lyckats där, och jag tror inte ens de bryr sig.. för som sagt, de är fast i säkerhetstanken att vikten på fordonet har stor betydelse, och då vill de väga mest.

Uppdaterat: 2022-12-14 11:17

Så man kan alltså lika gärna köpa en Ford Kuga.

Uppdaterat: 2022-12-14 11:17

Vargen. Säkerhetsburen har ökat i vikt på alla nya bilar. Kevlar är knappast realistiskt som alternativt material.

Däremot använder många höghållfast stål, för att just reducera vikten. Den tillverkare som har högst andel höghållfast stål är just den du säger använder vikten för att klara sig mot andra bilar, alltså Volvo.

Vikt i sig är dessutom inget positivt. Det har du fått helt om bakfoten. Lastar man exempelvis tre cementsäckar i skuffen på din Skoda är det till nackdel vid en kollision. Säkerhetsburen måste då nämligen göras ännu kraftigare för att hantera det extra viktpåslaget.

Det som är utmaningen i ditt resonemang är att få fram en bil som både är stark och lätt till en rimlig kostnad. Har du en lösning på det som ingen annan har lyckats klura ut kan du få ett mycket välbetalt jobb i vilken bilkoncernen som helst;-)

Hur tror Vargen att hans älskade Skoda hade klarat det här exempelvis?

https://www.garaget.org/video/154076

Vikt på fel ställe är således till nackdel. Men en stark bil (som då blir tyngre) har också ett säkerhetsmässigt övertag ute i verkligheten eftersom den skyddar senilares bättre mot inträngande våld

Här är en annan klassiker med den bil som Vargen av säkerhetsskäl helst vill förbjuda

https://carup.se/frontalkrockar-med-langtradaren-allt-fastnar-pa-dramatiska-filmen/

Så tokigt kan det bli när man sitter hemma på kammaren och hittar på egna sanningar;-)

Uppdaterat: 2022-12-14 11:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Så man kan alltså lika gärna köpa en Ford Kuga.

Ja eller missförstå skillnaden mellan rollcentrum och masscentrum;-)

Men även tyngdpunkten är något man tittar på i händelse av en kollision och när man konstruerar en ny säker bil

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-14 11:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är väl bra att Volvo kan göra säkra bilar, kunde de bara göra bilar som kan säljas till ett anständigt pris vore det trevligt för allmänheten.
Men den tiden är ju förbi, nu handlar det om att höja priset till det som premiumbilarna har för att ge samma intryck.

Uppdaterat: 2022-12-14 11:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja kundpriset är centralt Nisse.

Det var det även vad jag känner till hos Saab

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-14 11:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja det blev så, tyvärr.
Men både Saab och Volvo tillverkade bilar för den stora allmänheten en gång i tiden!

Uppdaterat: 2022-12-14 11:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men det var väl också ett resonemang under 80-talet Nisse, när Saab ville profilera sina bilar som premiumtillverkare.

Folkbilsprägeln har väl egentligen mest varit något man pratar om i Sverige under den av Axa så hyllade DDR-perioden 60-70-tal. Utomlands har man försökt sig på det motsatta(?)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-14 11:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Detta test är enligt den information man redovisar helt undermålig och otillräcklig då den inte inkluderar krocktest vid påkörning bakifrån.

Denna typ av olycka är vanlig och ibland allvarlig, förekommande i tre olika riktningar och ofta träffas den påkörda bilen ovanför eller bredvid stötfångarbalken, som då inte påverkar situationen.

Volvo XC40 liksom de flesta nya bilar saknar balksysten i bakre delen av karossen ovanför stötfångaren och borde därför prestera extremt dåligt i ett sådant test.

Så länge man inte testar denna typen av olyckor kan man inte hävda att någon bil är säker som saknar uppenbar styrka i den delen av karossen.

Uppdaterat: 2022-12-14 12:26

Kan absolut hålla med N-iklas om detta med behovet av ett kraftigt förbättrat skydd för krockar bakifrån - inte minst för att denna olyckstyp numera är alldeles för vanlig trots införandet av autobroms-system.

Uppdaterat: 2022-12-14 13:12

De allra flesta kollisioner bakifrån sker i nivå eller under den bakre tvärbalken, mer än 95%. Oftast bromsar bakomvarande bil in kraftigt och träffar på så vis den bakre punkten.

Kommer man ovanifrån så ser skyddet annorlunda ut, men beroende på bil är det inte obefintligt. Hos Volvo SPA är C-stolpen gjord i ett ultrahöghållfast boronstål och den ligger en bra bit bakom de åkande (in över de bakre hjulhusen) . Denna struktur ger inte efter ens för en lastbil så de åkande blir inte påkörda i fysisk mening (däremot kommer baksätespassagerarna få nackproblem). Från de starkaste stålet i säkerhetsburen ligger det sedan ett höghållfast stål om +1200 Mpa (nästan lika starkt som det Opel använder i sin säkerhetsbur ;-), och i taklinjen ligger det en tvärbalk som är någonstans kring 1500 Mpa. Dock är det förstås inte lika enkelt att bygga in ett skydd i ett bagagerum - eftersom man ofta vill lasta prylar där;-)

Kort och gott, blir man påkörd bakifrån av en större bil i lastbilsstorlek och som inte har en säkerhetsbalk i fronten som både Volvo och Scania använder (och som även finns hos XC90/60) så är chansen att överleva fortfarande stor. Ja den är många gånger högre än i en Opel Omega från 80-talet;-) Fast det är ju å andra sidan inte någon större bedrift;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-14 13:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Vargen. Säkerhetsburen har ökat i vikt på alla nya bilar. Kevlar är knappast realistiskt som alternativt material.
Däremot använder många höghållfast stål, för att just reducera vikten. Den tillverkare som har högst andel höghållfast stål är just den du säger använder vikten för att klara sig mot andra bilar, alltså Volvo.
Vikt i sig är dessutom inget positivt. Det har du fått helt om bakfoten. Lastar man exempelvis tre cementsäckar i skuffen på din Skoda är det till nackdel vid en kollision. Säkerhetsburen måste då nämligen göras ännu kraftigare för att hantera det extra viktpåslaget.
Det som är utmaningen i ditt resonemang är att få fram en bil som både är stark och lätt till en rimlig kostnad. Har du en lösning på det som ingen annan har lyckats klura ut kan du få ett mycket välbetalt jobb i vilken bilkoncernen som helst;-)
Hur tror Vargen att hans älskade Skoda hade klarat det här exempelvis?
https://www.garaget.org/video/154076
Vikt på fel ställe är således till nackdel. Men en stark bil (som då blir tyngre) har också ett säkerhetsmässigt övertag ute i verkligheten eftersom den skyddar senilares bättre mot inträngande våld
Här är en annan klassiker med den bil som Vargen av säkerhetsskäl helst vill förbjuda
https://carup.se/frontalkrockar-med-langtradaren-allt-fastnar-pa-dramatiska-filmen/
Så tokigt kan det bli när man sitter hemma på kammaren och hittar på egna sanningar;-)

+100
Det är störigt för vissa när Volvo (och Ford) får beröm. Nu funderas det enormt för att bemöta detta.

Uppdaterat: 2022-12-14 13:26

Nja Vargen brukar inte bemöta fakta så mycket. Han gillar inte riktigt det;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-14 13:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vad är det vi ser på bilden? Någon slags sidokrockkudde för baksätet också?
Vore intressant att se vad som händer med dockan om denne ligger lutat med huvudet på sidofönstret, vilket jag sett många göra. Blir krockkudden döden för dockan då?

Uppdaterat: 2022-12-14 14:03
- Peugeot e-208 GT 2022

Varför är det störigt?, jag är neutral i mina uttalande. Jag är varken för eller emot. Nej, A.L din bil behöver inte väga 2 ton för att lasta 500 kg.. det gick bra även på 80-90 talet. Du har fått väldigt mycket om bakfoten, tyvärr. Sedan verkar du tro att själva säkerhetsburar är det som väger på en bil? Men du vinklar också saker lite fel i resonemangen här, för att du har rätt i sak.. men det betyder inte att du har rätt totalt sätt. Ja tyngre bil blir stabilare vid last. En tyngre bil får inte lika lätt kast om du har en tyngre husvagn på kroken, osv. Men detta är inte samma sak som att bilen måste vara tyngre för att klara sina uppgifter, passagerare och last.. eller för den delen en husvagn på kroken. Jag har sett en hel del olyckor och även bedrägligt beteende där folk lastar på massor för att de tex har en större SUV och tror att det är väl inga problem? Nja, så enkelt är inte verkligheten. Många har inte ens rätt körkort för att köra lasten till att börja med, och väger bilen mer.. jag då får den inte dra så tungt för att reglerna sätter käppar i hjulet. Idag tycker jag det oftast ballar ur.. kraven att köra allt tyngre bilar och last börjar slå i taket och ingen är skeptisk eller pratar om sunt förnuft!? Hade jag behövt köra väldigt tunga släp eller liknande, hade jag sett mig om efter nytt "redskap", tex en lastbil istället för att dra över gränserna.. om du förstår hur jag tänker. Rätt verktyg till rätt sak, är det viktigaste. En bil..vad behöver en sådan klara egentligen? tja..99% av fallen max 4-5 personer med lite last.. ca 500-600 kg totalt.

Uppdaterat: 2022-12-14 14:10

Varför är det störigt?, jag är neutral i mina uttalande. Jag är varken för eller emot. Nej, A.L din bil behöver inte väga 2 ton för att lasta 500 kg.. det gick bra även på 80-90 talet. Du har fått väldigt mycket om bakfoten, tyvärr. Sedan verkar du tro att själva säkerhetsburar är det som väger på en bil? Men du vinklar också saker lite fel i resonemangen här, för att du har rätt i sak.. men det betyder inte att du har rätt totalt sätt. Ja tyngre bil blir stabilare vid last. En tyngre bil får inte lika lätt kast om du har en tyngre husvagn på kroken, osv. Men detta är inte samma sak som att bilen måste vara tyngre för att klara sina uppgifter, passagerare och last.. eller för den delen en husvagn på kroken. Jag har sett en hel del olyckor och även bedrägligt beteende där folk lastar på massor för att de tex har en större SUV och tror att det är väl inga problem? Nja, så enkelt är inte verkligheten. Många har inte ens rätt körkort för att köra lasten till att börja med, och väger bilen mer.. jag då får den inte dra så tungt för att reglerna sätter käppar i hjulet. Idag tycker jag det oftast ballar ur.. kraven att köra allt tyngre bilar och last börjar slå i taket och ingen är skeptisk eller pratar om sunt förnuft!? Hade jag behövt köra väldigt tunga släp eller liknande, hade jag sett mig om efter nytt "redskap", tex en lastbil istället för att dra över gränserna.. om du förstår hur jag tänker. Rätt verktyg till rätt sak, är det viktigaste. En bil..vad behöver en sådan klara egentligen? tja..99% av fallen max 4-5 personer med lite last.. ca 500-600 kg totalt.

Uppdaterat: 2022-12-14 14:10

Jag vet inte om jag fått så mycket om bakfoten Vargen. Skulle nog snarare hävda motsatsen;-)Men en sak är helt säker och det är att nollvisionen i princip är realiserad i Volvos SPA-bilar. Det är fakta. Skadenivåerna ligger på under hälften om man jämför med bilar från 2010- och ännu mer om vi jämför med bilar från 2000-talet.

Vargen brukar prata om vikt som en faktor, men tycks då ha fått om bakfoten att det finns betydligt fler olyckstyper än frontalkrockar att ta hänsyn till. Inte minst singelolyckorna är viktiga - om vi tittar på de olyckorna som ger höga skadenivåer. Oskyddade trafikanter en annan. Och här är vikten ingen fördel (bortsett från de oskyddade trafikanterna som har lägre skadeföljd om bilen är stor än liten)

Synpunkter på vikt är jag helt med på. Den medför negativa effekter på förbrukning och allt det där. Men att den å ena sidan skulle vara bra (för de åkande i den berörda bilen) men till nackdel generellt är inte sant. Olyckstalen går ner- och mer än 90% av reduktionen kan tillskrivas bättre vägar och säkrare fordon.

Så jag påstår nog att det är just Vargen som inte kan se helheten och i huvudsak ägnar sig åt suboptimering. Tyvärr ofta med grund i missuppfattningar om bilens konstruktion (som vad viktpåslag betyder för själva fordonets konstruktion)

Bilarna har blivit fetare över tid, i stort sett oavsett tillverkare. De har dock samtidigt blivit säkrare - allt från i princip utan några dödstal att prata om till bättre än tidigare (plåtschabraken exempelvis som tidigare varit dödsfällor har nu en acceptabel säkerhet). Dödstalen har mer än halverats och det är de större och säkrare fordonen som förklarar det.

Kanske dags att läsa på lite?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-14 14:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, vilka andra bilar är säkra?
Merca E-klass W213 tex, hur står den sig mot en Volvo?
Och hur är skyddet för älg i vindtutan, otäckt värre. Oftast

Uppdaterat: 2022-12-15 19:34
Gillar kurvor och rondeller