Vi Bilägares forum

Bank får bakläxa för oskäliga villkor vid privatleasing

Bank får bakläxa för oskäliga villkor vid privatleasing

Finansbolag får inte hur som helst höja månadsavgiften för privatleasing. Konsumentverket inleder nu en granskning, kan Vi Bilägare avslöja.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-30 13:14

Kommentarer

Grejen är den att när 3 år har gått så tar leasingbolaget och säljer bilen. Är det inte då rimligt att jag betalar ränta för min del, d.v.s. att jag får 3% ökning av min leasingkostnad och att de som äger bilen och senare kan sälja den får betala för resten?

Varför ska jag betala ränta på säg 500 000 kr när min del har legat på ca 140 000 kr?
Jag borde alltså få höjd ränta på 140 000 och inte på 500 000 eftersom jag sen efter 3 år inte kan sälja bilen, det kan ägaren.

Så det går inte direkt att jämföra med ränta på ett billån. Då är det helt rimligt att man får betala ränta på hela beloppet eftersom jag sen äger bilen. med leasing äger jag bara möjligheten att få ha bilen i 3 år och betala ca (förr) 140 000 för det.

Uppdaterat: 2022-12-02 09:39
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Men du äger ingen del av bilen. Ingen alls, inte ens 140 000. Det är någon annan som äger bilen genom lån och hyr ut den till dig under 3 år. Bolaget vill ha täckning för sina utgifter vilken innebär att de vill ha betalt av kunden vid ökade kostnader på räntehöjning.

Uppdaterat: 2022-12-02 10:24

Fast åter - vad är felet med att klart redovisa vilka komponenter i leasingkostnaden som kan förändras över tid och hur t ex räntehöjningar kommer att påverka leasingkostnaden ? Så att kunden redan vid köpet har den informationen klar ? Man behöver inte idiotförklara de som inte förstår sig på ett otydligt avtal uppenbart skrivet för att skydda leasinggivaren.

Uppdaterat: 2022-12-02 11:11

Pi
Jag håller med dig. Helt klart bättre ifall det är mer transparent och tydligt.

Uppdaterat: 2022-12-02 11:23

Som jag ser det finns det två fördelar med privatleasing.
1. Man slipper lägga ut ett kontantbelopp på minst 20% av priset bilen kostar. Man får dock betala finansieringen av hela beloppet, men räntekostnad på några tusen per månad är lättare att hitta på kontot än 100-150 000 kr när man hämtar bilen.
2. Man slipper krånglet med att sälja bilen. Man hämtar ut en ny och glömmer den man hade utan att behöva diskutera med folk om vad den gamla är värd.

Nackdelen är att man sitter fast i ett avtal en period och att man inte har ett värde att byta in när perioden är slut. För min del innebär det att jag slänger ut ungefär 60000 kr på ett år och inte har något för pengarna efter det året. Det lär inte finnas någon elbil att leasa för samma kostnad när jag lämnar tillbaka den jag har nu.

Uppdaterat: 2022-12-02 11:34

Varför går det inte längre att citera inlägg?

Hur som helst, Mäkinen, ja det känns lite skrämmande att veta att även om jag har 2,5 år kvar av min leasing, så när de är över, så kommer jag vilja ha elbil igen, kommer aldrig vilja gå tillbaka till bensin eller diesel, så vad kostar en elbil då?

Att de gått upp nu rejält är ju till stor del för att 70 000 i rabatt försvann, men hur ser det ut om 2,5 år?
Kanske försäljningen eller leasingen dykt så kraftigt för att de redan dyra elbilarna blivit mycket dyrare, så att företagen tvingas sänka sina priser om de vill sälja nåt eller så kanske ny teknik gör att det blivit billigare, men om inget händer med priset, så kommer omställningen till el troligen gå långsammare och långsammare.

Det blir helt enkelt för dyrt.

Uppdaterat: 2022-12-02 19:48
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, du skulle köpt elbilen i stället. Då hade du haft ett ”startkapital” till nästa bil.
Nu är det bara Leasingbolaget som tjänar pengar och skrattar den dag som skall sälja bilen och får lika mycket betalt som den kostade när den var ny.

Uppdaterat: 2022-12-02 19:52

Såg när jag var förbi Opel/Citroen/Peugeot/Hyundai-handlaren idag att det fanns bilar för omgående leverans - även elbilar till vettiga kostnader. Så dom reggades väl den magiska dagen häromveckan...:)

Uppdaterat: 2022-12-02 20:02

Nej Pi, det tror jag inte är reggade bilar till vettiga priser. Säljer dom sådana så ryker ju bonusen all världens väg. Men vad var det för bilar som fanns i så fall?
Peugeot har inte haft någon 208 att leverera. Hyundai har garanterat inget då både Kona och Ioniq 5 är slutsålda för länge sedan. Men kanske nån Opel ?

Uppdaterat: 2022-12-02 20:52

Peugeot hade ju 275000 bilar på bakgården nyss. Var ingen av dem elektrisk?

Uppdaterat: 2022-12-02 21:25

Men dom bilarna står ju kvar i Frankrike och lär inte ha registrerats i Sverige.
Sonen var, för några veckor sedan, tvungen att ringa och meddela leasingtagare (ja Peugeot ”säljer” de flesta elbilar på privatleasing) att deras bilar inte kommer detta året och blir betydligt dyrare.
Så nej det kan inte vara en stor mängd elektriska peugeotbilar som finns till salu.

Uppdaterat: 2022-12-02 21:40

Bejje
Det går ganska fort nu mellan modellsläppen så förhoppningsvis kommer priserna pressas ner av konkurrensen närmaste åren. Men det återstår att se.

Uppdaterat: 2022-12-03 01:57

saken är den att när man väl haft elbil, så vill man inte ha något annat sen.
Så att om ett par-tre år byta till en ny bensinbil är helt uteslutet.
Speciellt när man har laddbox uppsatt i garaget.

Skulle inte säga helt uteslutet, men nästan. Allt beror så klart på priserna. Om inte elbilspriserna går ner, men bensinbilspriserna gör det, så kanske om min ekonomi är dålig, men annars inte.

Finns också möjligheten att jag inte skaffar ny bil direkt. Har ändå 2st motorcyklar,så jag har lekt med tanken att jag kanske kan klara mig med det, speciellt då frugan lämnar mig och jag blir ensam,så kanske inte måste handla så mycket och kan klara av det med MC.

Uppdaterat: 2022-12-03 05:58
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag tror att billiga laddhybrider som Kia Ceed PHEV kommer att få ett uppsving i försäljningen. Ett väldigt bra ekonomiskt val som passar dem som kan ladda hemma. En rymlig billig laddhybrid med 7 års garanti.
Toyotas nya Prius med rätt pris kan också bli något.

Uppdaterat: 2022-12-03 06:02

Typ en sådan här:
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/kia_ceed_plug_in_hybrid_action__november_kampanj_/105062062

Uppdaterat: 2022-12-03 06:05

Skulle aldrig skaffa laddhybid. Tänk på att batterierna slits med åren och ju mindre batteripack man har desto snabbare slits de.

Att köpa en begagnad laddhybrid som från början kanske har 5 mils räckvidd, men efter några år kanske har 3-4 känns meningslöst. Mycket dyrare service också eftersom man har dubbla drivlinor.

Uppdaterat: 2022-12-03 06:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Jo men en elbil kostar mer per månad och få kan längre finansiera det höga inköpspriset.

Men du har egentligen rätt bejje.

Mina val med dagens läge hade varit en av dessa:
Kia Ceed PHEV (kör idag en Sportage PHEV och har haft Optima PHEV)
BYD Atto 3 men rejäl prisprutning och kommande BYD Seal.
MG4 en bra elbil för 410000:- , kommer med mindre batteri för typ 340000:-
MG ZS EV bra mindre el-SUV för drygt 400000:-
Toyota Prius, nya snygga modellen med rejäl elmotor, om den hamnar på 350000:- med 9 mil räckvidd på el så javisst.

Uppdaterat: 2022-12-03 06:24

V8-Power, nya MG tror jag kan vara ett bra val för den som vill spara på plånboken.
Deverkar ha blivit mycket bättre med tiden. Kolla gärna in TeslaBjörns tester av senaste MG. Det är ingen lyxbil, men man får mycket för pengarna. Samma som att jag inte förväntade mig en lyxbil när jag skaffade min Peugot e-208, men jag är ändå väldigt nöjd.

Tror också att den som inställer sig på att skaffa en MG kommer bli nöjd. Som sagt, man kan inte förvänta sig Audi kvalitet, men är man inställd och nöjd med MG kvalitet så kommer man bli nöjd och glad.

Uppdaterat: 2022-12-03 06:30
- Peugeot e-208 GT 2022

MG har ju öven dem 7 års garanti och idag förefaller det som att de är riktigt bra bilar.
MG4 slog VW ID3 ganska ordentligt i senaste Auto Motor & Sport, även om den varit 100000:- dyrare så hade den vunnit.

Teslabjörns tester av MG ZS EV visar att den uppdaterade modellen är riktigt bra.

Uppdaterat: 2022-12-03 06:38

Precis, jag har stort förtroende för TeslaBjörn. Även om han från början och även nu är ett Tesla-fan, så tycker jag att hans tester av andra bilar är riktigt bra och han favoriserar ingen utan säger som han tycker oavsett tillverkare.
Han gör också så mycket tester av varje bil så att man ska få alla möjliga synvinklar.

Uppdaterat: 2022-12-03 06:48
- Peugeot e-208 GT 2022

Ehm, har inte sett något test som lyfter MG till skyarna. Men jag antar att man behöver verkligen leta bland europeiska testare för att hitta ”guldkorn”.

Uppdaterat: 2022-12-03 10:37

ViB hade MG4 med i senaste elbilstesten och jag kan säga att den vann inte.
Guran - det fanns t ex Citroens elbil för 3990 kr/mån på lease och omedelbar leverans.

Uppdaterat: 2022-12-03 11:21