Nästa artikel
Bank kritiseras för för oskäliga villkor vid privatleasing
Först på Vi Bilägare

Bank kritiseras för för oskäliga villkor vid privatleasing

Publicerad 30 november 2022 (uppdaterad 16 december 2022)
Finansbolag får inte hur som helst höja månadsavgiften för privatleasing. Konsumentverket inleder nu en granskning, kan Vi Bilägare avslöja.

Många som privatleasar sin bil har fått betydligt högre månadskostnad under hösten, något som genererat mängder av anmälningar till både Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden.

Anledningen är att styrräntan höjts, och eftersom räntan som månadskostnaden baseras på är rörlig får bilägarna i vissa fall betala flera hundra kronor mer i månaden för sin bil.

I avtalsvillkoren brukar det stå att räntan är rörlig och att månadsavgiften kan höjas. Men avgiften får inte höjas hur som helst. Konsumentverket ger nu DNB Bank, som flera stora bilmärken använder för sina privatleasingerbjudanden, bakläxa för sina avtalsvillkor som myndigheten kallar ”oskäliga”. Banken får möjlighet att svara och ändra villkoren för att undvika påföljd.

Konsumentverket ger nu DNB Bank bakläxa för sina avtalsvillkor

I villkoren räknar DNB upp ett antal situationer där leasinggivaren har rätt att höja avgiften – till exempel om upplåningskostnaderna eller kostnaderna för kapitaltäckning höjs. DNB får enligt sina avtalsvillkor höja månadskostnaden utan att informera kunden och utan att motivera – men att det enligt Konsumentverkets bedömning alltså inte tillåtet.

– Villkoret är enligt vår bedömning alltför vidsträckt och täcker fler situationer än vad som får vara fallet. Det medför en obalans mellan parterna till nackdel för konsumenten, säger Charlotte Söderlund som är jurist på Konsumentverket.

”Finansbolagen ska underrätta om höjd avgift innan den träder i kraft”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.

DNB Bank har inte kommenterat beskedet, men organisationen M Sverige gör klart att finansbolagen inte bara får höja avgiften utan vidare.

– Finansbolagen ska underrätta om höjd avgift innan den träder i kraft. En del aktörer har missat det. Det kan därför vara möjligt att kräva tillbaka pengar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Privatleasare som fått månadsavgiften höjd utan besked på förhand ska i första hand klaga hos företaget som skickat fakturan och i andra hand vända sig till kommunens konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (72)

  • 3 december 2022 ViB hade MG4 med i senaste…
  • 3 december 2022 Ehm, har inte sett något…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.