Bild
Nästa artikel
Testa själv: Privatleasing eller billån – få svar direkt

Testa själv: Privatleasing eller billån – få svar direkt

Tjänster

Att välja rätt bilmodell är en sak – men hur ska du betala för den? I vår unika tjänst svarar du på tio frågor och får svar direkt om det är billån eller privatleasing som passar dig bäst.

Vad passar bäst för dig?

    Förklara mer om den här frågan


    De senaste åren har biltillverkarna satsat enorma belopp på att lansera olika erbjudanden med privatleasing – en trend som verkar hålla i sig.

    Med ett billån krävs en kontantinsats och det är bilägaren som står för risken med andrahandsvärdet. Privatleasing säljs in som ett tryggare alternativ – kontantinsats behövs inte och tillverkaren tar en större del av risken med andrahandsvärdet.

    Men riktigt så enkelt är det inte. Det kan vara svårt och dyrt att bryta ett privatleasingkontrakt i förväg och månadsavgiften kan höjas beroende på räntan. 

    Många leasingtagare blir också överraskade när bilen ska lämnas tillbaka och återförsäljaren börjar anmärka på små detaljer som måste repareras till en hög kostnad innan leasingkontraktet sägs upp. Det gäller också att se upp om du kör längre än den tillåtna körsträckan – så kallade ”övermil” kan bli dyra.

    Du kan läsa mer om riskerna med privatleasing här.

    Luriga skötselkrav

    Den största knäckfrågan är vad som anses vara normalt slitage. I dag finns ingen gemensam standard om hur stora stenskotten får vara eller vilka repor som är godkända vid leasingperiodens slut.

    Här är några utdrag från några utvalda leasingkontrakt på vad som anses som normalt slitage och vad man måste följa som leasingtagare för att undvika straffavgifter. Observera att kraven skiljer sig från avtal till avtal. Detta är endast några exempel.

    Normalt slitage. Maximalt 2 mm stora stenskott som kan poleras bort. Mindre bucklor, max 1 per karossdel, förenligt med ålder och körsträcka, som kan åtgärdas utan omlacke-ring. Minst 5 mm mönsterdjup kvar på sommar-, vinter- och reservhjul.

    Ej godkänt slitage. Repor och märken som påverkar bilens utseende, inkluderande synlig grundfärg. Repor eller stenskott (vita prickar) i siktfältet som ligger inom radien för torkarblad på förarsidan. Mindre än 5 mm mönsterdjup på däcken. Olika däckfabrikat, eller däckfabrikat som ej motsvarar de som bilen levereras med. Hår efter pälsdjur i bagageutrymmet som kräver maskinell rengöring.

    Övriga krav. Missat serviceintervall medför en debitering av 20 000 kronor. Minst 500 mil eller två månader kvar till nästa service vid återlämning. Ev. besiktningsprotokoll ska medfölja vid återlämnandet. Service och reparationer ska endast ske av levererande återförsäljare. Slutbesiktning ska ske senast två veckor innan avtalstidens slut.

    Det som lockar är möjligheten att köra en ny bil utan att binda upp kapital, vilket gör att nya målgrupper, som annars köper begagnat, får chansen att skaffa nytt.

    Men den trygghetskänsla som privatleasingen ofta säljs in med är delvis en illusion, enligt Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket.

    – Produkten är enkel, men kontrakten är svåra. Det kan vara stor skillnader på villkoren och dessutom otydligt vart man ska vända sig när man får problem. Flera avtal hänvisar kunderna till leverantören av bilen, alltså bilhandlaren, men egentligen är avtalet upprättat mellan leasingtagaren och finansbolaget.

    Privatleasing ger inte heller samma konsumentskydd som vid ett traditionellt bilköp.

    – Det är en speciell situation där den vanliga konsumentköplagen inte gäller, utan leasingtagarens rättigheter och skyldigheter regleras av villkoren i själva privatleasingavtalet, säger Martin Ekelöf.

    ”Det är en speciell situation där den vanliga konsumentköplagen inte gäller”

    Att avbryta ett leasingkontrakt är svårt och det kan bli väldigt kostsamt. Mycket hinner hända på tre år som kan påverka bil- och köpbehov. Tillökning, skilsmässa, bonusbarn, nya resvanor, tjänstebil eller arbetslöshet är bara några exempel som är svårt att förutse något år i förväg.

    Ett annat problem med leasingavtalen är att de ofta är flera tjänster förpackade i samma produkt. Exempelvis försäkringar, vinterdäck och service. Medan avtalet på bilen är knutet till ett finansbolag är tilläggstjänsterna tillhandahållna av bilhandlaren.

    Inte sällan saknas transparens för vad varje tjänst kostar och ifall kunden kan hitta en billigare lösning på egen hand.

    Läs också: Allt om privatleasing: Bekvämt – men utan trygghet

    Taggar: Tjänster

    Hej!

    Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.