Bild
Nästa artikel
Illustration: Niklas Carle
Illustration: Niklas Carle

Stor guide till privatleasing: Bekvämt – men utan trygghet

Reportage

Att köpa är omodernt. Långtidshyra är den nya trenden. Men se upp – det är inte riskfritt och det finns en del fällor med det nya sättet att ha bil.

Allt fler satsar på privatleasing. Länge valde knappt två procent av de privata nybilsköparna att finansiera sin bil via leasingavtal, men i år har mer än var tredje privatkund valt leasing.

Drivande krafter i den snabbt växande trenden är bilhandeln som har fått ett nytt försäljningsverktyg samt finansbolagen som når ut till nya kunder. Men det är också en aptitlig finansieringsform för flera konsumenter.

Det som lockar är möjligheten att köra en ny bil utan att binda upp kapital, vilket gör att nya målgrupper, som annars köper begagnat, får chansen att skaffa nytt. Snittåldern på en leasingkund är elva år lägre jämfört med en traditionell nybilskund. Många är kvinnor.

– Privatleasing ger en tryggare känsla för vad bilen kostar och man slipper osäkerheten med andrahandsvärdet, säger Johan Holmqvist, bilhandelansvarig på Motorbranschens Riksförbund (MRF) och tillägger:

– Dessutom kan man byta bil oftare och köra säkrare och snålare bilar.

Men trygghetskänslan är delvis en illusion, enligt Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket.

– Produkten är enkel, men kontrakten är svåra. Det kan vara stor skillnader på villkoren och dessutom otydligt vart man ska vända sig när man får problem. Flera avtal hänvisar kunderna till leverantören av bilen, alltså bilhandlaren, men egentligen är avtalet upprättat mellan leasingtagaren och finansbolaget.

Privatleasing ger inte heller samma konsumentskydd som vid ett traditionellt bilköp.

– Det är en speciell situation där den vanliga konsumentköplagen inte gäller, utan leasingtagarens rättigheter och skyldigheter regleras av villkoren i själva privatleasingavtalet, säger Martin Ekelöf.

Den största knäckfrågan är vad som anses vara normalt slitage. I dag finns ingen gemensam standard om hur stora stenskotten får vara eller vilka repor som är godkända vid leasingperiodens slut.

Utöver själva bedömningen av skadorna är det också skillnader i hur företagen informerar kunden gällande slitage. I avtalen finns ibland generella beskrivningar om att man ska ta hand om bilen på bästa sätt. Andra leasingavtal har noggranna beskrivningar med förklarande bilder på vilka skador som accepteras samt tydligt definierat mönsterdjup på däcken vid återlämning.

Vanligast är fyra millimeter på sommardäck och fem på vinterdäck, men vissa avtal kräver fem millimeter även på sommarsulorna. Det betyder att det finns en stor risk för ett påtvingat däckbyte efter tre år/4 500 mil, beroende på körstil.

– Många kunder väljer nog privatleasing för att det är bekvämt. Men som leasingtagare har man ett ansvar för att ta hand om bilen och det är motparten som avgör vad som är normalt och inte, säger Martin Ekelöf.

I dag saknas riktlinjer för vad som ska anses som normalt slitage och andra avtalsfrågor för privatleasing. Dock pågår ett arbete med en privatleasingguide från branschaktörerna själva. Tillsammans med finansbolagen och generalagenterna ska MRF publicera en informerande broschyr om vad man ska tänka på vid privatleasing. Informationsskriften beräknas bli klar innan årsskiftet.

Det är inte bara slitagefrågan som är en akilleshäl. Att avbryta ett leasingkontrakt är svårt och det kan bli väldigt kostsamt. Mycket hinner hända på tre år som kan påverka bil- och köpbehov. Tillökning, skilsmässa, bonusbarn, nya resvanor, tjänstebil eller arbetslöshet är bara några exempel som är svårt att förutse något år i förväg.

Vid leasing finns ingen ångerrätt efter ingånget avtal. Vid hävande av avtalet innan leverans är det vanligt med en straffavgift på två procent av fordonets inköpspris. Straffavgiften för i förtid avslutat avtal är i många fall 35 procent av kvarvarande månadsavgifter plus eventuella slitageskador.

På Blocket finns flera annonser om personer som vill överlåta sina leasingavtal. Detta är det billigaste sättet där den nya leasingtagaren kan ta över betalningarna, men det kräver ett godkännande från finansbolaget.

Dock har långivaren rätt att avbryta avtalet, med efterföljande straffavgift,  redan vid två veckors försenad inbetalning efter förfallodatum, eller om brukaren inte lämnar in bilen till besiktning inom rätt besiktningsperiod.

»Det finns ingen tydlig prislista ens för de vanligaste skadorna.«

Det nya köpbeteendet kan även få följdeffekter på begagnatmarknaden.

Johan Trus, analysansvarig på Autovista, som gör Vi Bilägares andrahandsvärderingar, ser en potentiell risk när en stor mängd, främst mindre bilar med lite utrustning, kommer ut till andrahandsköparna.

– Om 12–18 månader kan vissa märken som tävlar i priskänsliga segment få problem med stora volymer av bilar med samma utrustning, mil och ålder som kommer ut på begagnatmarknaden samtidigt. Detta kan göra att priserna sjunker något, främst för de märken som har haft en stor försäljningsökning den senaste tiden.

Enligt Johan Holmqvist på MRF är emellertid riskmedvetenheten god hos bilhandlarna.

– De ser till att sprida sammansättningen på leasingerbjudanden för att inte för många bilar av exakt samma typ kommer tillbaka samtidigt.

Johan Trus på Autovista ser fler lösningar som kan undvika fallande begagnatpriser:

– En bil går som privatleasing i tre år, och sedan kan privatleasingen förlängas i ytterligare två år till en ny kund. Det tar då fem år innan den når den vanliga andrahandsmarknaden. Vissa bilar kommer kanske aldrig ut på marknaden i Sverige utan säljs istället på andra marknader, där det finns fler kunder, och då genererar ett högre pris än i Sverige.

Ronny Svensson, vd på tjänstebilsföretaget Ynnor, tror på en likande hantering av begagnade leasingbilar.

– För finansbolagen är begagnatmarknaden inte längre lokal. Flera återlämnade privatleasingbilar kommer att gå på export, precis som man gör med gas- och elbilar efter avslutad tjänstebilsperiod.

Men Ronny Svensson kan se effekter av privatleasingen på begagnatmarknaden redan i dag.

– Vi kan ana en förändring på restvärdena för tjänstebilarna. Kunder som vanligtvis köper en tre år gammal tjänstebil har nu privatleasing som ett alternativ. Än så länge är det inga stora effekter, men tendensen av sjunkande restvärden finns där.

Skulle begagnatmarknaden drabbas hårdare än väntat, exempelvis på grund av en allmän nedgång i ekonomin tillsammans med större begagnatutbud, tror Ronny Svensson att leasingtagaren kommer få betala notan.

– Det finns en stor nyckfullhet om vad som är normalt slitage. Om begagnatmarknaden viker och restvärdet var för optimistiskt kan det locka till hårdare och dyrare bedömningar av slitaget. Inom företagsavtalen finns noga uträknade slitagenivåer beroende på ålder och mil. Det finns inte för privatleasing i dag. Bilhandlarna, om några, vet exakt hur mycket varje typ av skada kostar att åtgärda. Ändå finns det ingen tydlig prislista ens för de vanligaste skadorna att visa upp för kunden, utan det kommer bero från fall till fall.

Ett annat problem med leasingavtalen är att de ofta är flera tjänster förpackade i samma produkt. Exempelvis försäkringar, vinterdäck och service. Medan avtalet på bilen är knutet till ett finansbolag är tilläggstjänsterna tillhandahållna av bilhandlaren.

Inte sällan saknas transparens för vad varje tjänst kostar och ifall kunden kan hitta en billigare lösning på egen hand.

I våra räkneexempel är det också billi-gare att köpa bilen själv i tre fall av sex. Den förmånligaste finansieringen är om man har möjlighet att inkludera bilköpet i huslånet, där räntan i dagsläget är rekordlåg.

Men det är inte alla som har den möjligheten och jämfört med ett vanligt billån kan totalkalkylen för privatleasing vara förmånlig. I alla fall för lite billigare bilar. För dyrare bilar som är heta på marknaden – likt Volvo V90 – är inte privatleasing lönsamt. Till 90-serien vill inte Volvo inkludera fri service och försäkring.

Många uppskattar privatleasing för att bilen har ett fast pris utan krav på att försöka pruta sig till en bättre affär. Vill man ändå försöka spara in en hacka finns det vissa, om än begränsade, möjligheter. Medan leasingkostnaden styrs av finansbolagen är vinterhjulen en tjänst som bilhandlaren tillhandahåller och där kan det finnas prutmån.

Totalt sett har privatköparen bättre verktyg för att hålla nere ägarkostnaden. Utöver mer utrymme till förhandling och prutning kan den som äger sin bil göra aktiva val gällande däck, service och försäkring.

Dessutom har du möjligheter att behålla bilen ett år till, för att sprida ut det största värdetappet på längre tid, eller sälja den tidigare om behovet förändras. Men det kräver som sagt aktiva val samt bestyr vid vidareförsäljning och osäkerhet för andrahandsvärdet – något som leasingtagaren kan välja bort.

Vinsten med privatleasing är ett bekvämare och enklare bilägande – men på bekostnad av valfrihet och konsumentskydd.

12 viktiga punkter

Läs det finstilta! Att jämföra privatleasingavtal är det allra viktigaste innan man bestämmer sig. Men det är inte lätt då avtalen skiljer sig åt rejält, inte bara mellan olika märken utan även mellan olika handlare inom samma märke. Här är en latlund med några av de viktigaste punkterna:

1. Körsträcka. Hur många mil ingår i leasingkostnaden? Var inte snål utan se till att körsträckan täcker ditt behov och lite till. En bil ska innebära frihet. Du kan inte ändra dig under avtalstiden och alla kontrakt innehåller krav på straffavgifter om man kör längre än fastställd körsträcka. Dessa mil kan snabbt bli väldigt dyra. Men du kan också få tillbaka pengar om du kör mindre. Dock värderas dessa mil lägre än övermil.

2. Hur länge. Kolla erbjudandets längd – löper det på två eller tre år? Efter köpet ska du noga observera exakt vilket datum som kontraktet löper ut. Kontakta din handlare i god tid. Slutbesiktning måste göras några veckor före återlämning. Annars finns risk för extra debitering oavsett körsträcka.

3. Försäkring. Ingår bilförsäkring i leasingkostnaden eller inte? Detta är extra viktigt om du är ung och/eller bor i storstad. Men även om du är äldre och bor i villa kan det vara värt att titta noga på försäkringsbiten. Fråga efter den exakta försäkringskostnaden i avtalet – kanske kan du hitta billigare försäkring på egen hand. Om försäkring ingår, försök förhandla dig fram lägsta möjliga självrisk så slipper du dyra reparationer av krockskador inför återlämnandet.

4. Ränta. Rörlig eller fast ränta? Vid rörlig kolla om räntekostnaden kan bli lägre eller bara högre? Många avtal sänker inte räntan vid ett lägre ränteläge.

5. Dolda avgifter. Vissa avtal har en uppläggningsavgift samt tillkommande aviavgifter. Det är inte säkert att du slipper undan aviavgifterna även om du skulle välja autogiro.

6. Service/verkstad. Ingår service i leasingavtalet eller kräver det tillval? Vad omfattas i serviceavtalet? Även nya bilar kan gå sönder och du måste betala full månadsavgift medan bilen står på verkstad. Räkna inte med att du får en lånebil, det hänger på vilket serviceavtal du har.

7. Nybilsgaranti. Vissa tillverkare har bara två års nybilsgaranti, medan leasingavtalet löper på tre år. Om du söker enklast möjliga bil-ägande – se till att garantitiden är lika lång som avtalsperioden.

8. Normalt slitage. Här är pudelns kärna när det handlar om privatleasing. Ju tydligare riktlinjer desto bättre. Till vissa privatleasingavtal finns även bilder på vilka repor och stenskott som är godkända och vad som inte anses som normalt. Du måste känna dig trygg med att veta hur småskador kommer att värderas.

9. Däck. Vilket är minsta tillåtna mönsterdjup på däcken? Du kan bli tvungen att köpa en ny uppsättning däck inför återlämnandet. Du får sannolikt inte köpa några billiga lågprisdäck utan däcken ska vara av ett märke som levererar originaldäck till din bil.

10. Vinterhjul. Ingår en uppsättning vinterhjul och eventuellt däckhotell med däckbyte? Om du leasar vinterdäcken ska de lämnas tillbaka och avtalet kan ange ett minsta mönsterdjup som är större än den lagliga gränsen. Det kan innebära att du måste köpa en ny uppsättning däck som du lämnar ifrån dig utan att ha använt dem. Om du istället köper egna däck är de din ägodel och får behållas när bilen lämnas tillbaka.

11. Djur i bilen. Vissa avtal tillåter inte att man transporterar djur i bilen. Andra godkänner husdjur så länge man lämnar tillbaka bilen i städat skick, exempelvis bilrekond inför tillbakalämnandet. Generellt sett ska bilen alltid vara städad och tvättad vid återlämnandet, oavsett husdjur eller ej.

12. Köra utomlands. Om försäkringen ingår i leasingkontraktet, kolla upp reglerna innan du åker på bilsemester utanför Sverige.

6 tips för dig som tänker leasa bilen

1. Välj rätt storlek. Det går inte att byta bil under avtalsperioden.

2. Välj rätt körsträcka. Är du osäker så välj det högre mil-intervallet. Det är billigt jämfört med att betala straffavgift för övermil. Kör du kortare kan du ha rätt till pengar tillbaka.

3. Var rädd om bilen. Delat ägarskap är alltid besvärligt. Du har högre krav på att sköta din bil rätt som om den var din egen köpta bil. Slarv kan bli väldigt kostsamt.

4. Rätt utrustning. Satsa på en bil med vettig standardutrustning. Tillval och extrautrustning höjer snabbt månadskostnaden.

5. All inclusive. Söker du enklast möjliga bilägande – se till att service och försäkring ingår. Det kan dessutom vara mest lönsamt beroende på ålder och var du bor.

6. Håll koll på kampanjer. Då kan du komma riktigt billigt undan. Utöver låg leasingkostnad kan även vinterhjul, rabatt på bensin och försäkring ingå. Men låt dig inte luras om skatten är inkluderad. Då handlar det bara om en miljöbil som ändå är skattebefriad under avtalsperioden.

Bra att veta

Inget ränteavdrag. I månadskostnaden ingår en räntepost till finansbolaget, men den räntan går inte att dra av vid deklarationen.

Andrahandsvärde. Privatleasing passar bäst för äldre bilar som snart får ett ansiktslyft eller en ny modell. En nylanserad bil håller sannolikt värdet bättre och är ett tryggare köp. Även om restvärdet är garanterat i leasingkalkylen kan du räkna med att finansbolagen ser till att minimera risken med en extra buffert i värderingen.

Pruta. Leasingkostnaden är ett fast pris som tillhandahålls av ett finansbolag. Men du kan försöka förhandla dig fram till ett bättre pris på tjänster från bilhandlaren, exempelvis vinterhjul, däckförvaring, etcetera. Fråga vad försäkringskostnaden är, det kanske är billigare med en egen försäkring om du inte är ungdom och bor i villa utanför de stora städerna.

Moms. En bil som går på privatleasing blir inte momsad, dock ingår moms på månadsbetalningarna.

Konsumentskydd. Trots att du är privatperson får du inte skydd av konsumentköplagen. Dina rättigheter styrs av villkoren i leasingavtalet. Eventuella tvister får avgöras i domstol. Du kan dock fortfarande vända dig till ARN, men till bankavdelningen istället för motoravdelningen. Oskäliga avtalsvillkor kan anmälas till Konsumentverket.

Uppsägning av avtal. Det går att avsluta ett avtal, men det är dyrt. Räkna med 35 procent av de kvarvarande betalningarna. Ett leasingavtal kan också överlåtas till en annan leasingtagare. Denne måste först bli godkänd av finansbolaget. Skulle man ångra sig innan leverans får man vara beredd att betala två procent av nybilspriset.

Taggar: Reportage

Allt fler satsar på privatleasing. Länge valde knappt två procent av de privata nybilsköparna att finansiera sin bil via leasingavtal, men i år har mer än var tredje privatkund valt leasing.

Drivande krafter i den snabbt växande trenden är bilhandeln som har fått ett nytt försäljningsverktyg samt finansbolagen som når ut till nya kunder. Men det är också en aptitlig finansieringsform för flera konsumenter.

Det som lockar är möjligheten att köra en ny bil utan att binda upp kapital, vilket gör att nya målgrupper, som annars köper begagnat, får chansen att skaffa nytt. Snittåldern på en leasingkund är elva år lägre jämf

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Axplock av skötselkraven

Här är några utdrag från några utvalda leasingkontrakt på vad som anses som normalt slitage och vad man måste följa som leasingtagare för att undvika straffavgifter. Observera att kraven skiljer sig från avtal till avtal. Detta är endast några exempel.

Normalt slitage. Maximalt 2 mm stora stenskott som kan poleras bort. Mindre bucklor, max 1 per karossdel, förenligt med ålder och körsträcka, som kan åtgärdas utan omlacke-ring. Minst 5 mm mönsterdjup kvar på sommar-, vinter- och reservhjul.

Ej godkänt slitage. Repor och märken som påverkar bilens utseende, inkluderande synlig grundfärg. Repor eller stenskott (vita prickar) i siktfältet som ligger inom radien för torkarblad på förarsidan. Mindre än 5 mm mönsterdjup på däcken. Olika däckfabrikat, eller däckfabrikat som ej motsvarar de som bilen levereras med. Hår efter pälsdjur i bagageutrymmet som kräver maskinell rengöring.

Övriga krav. Missat serviceintervall medför en debitering av 20 000 kronor. Minst 500 mil eller två månader kvar till nästa service vid återlämning. Ev. besiktningsprotokoll ska medfölja vid återlämnandet. Service och reparationer ska endast ske av levererande återförsäljare. Slutbesiktning ska ske senast två veckor innan avtalstidens slut.

Kommentarer

#1
2019-10-29 17:08

För mycket fallgropar för att leasing skall vara intressant, speciellt det med vad som räknas som normalt slitage för detta kan ju tolkas väldigt olika.

#2
2019-10-31 07:30

den nya trenden ... snarare en plånboksfråga, tjock eller tunn!

#3
2019-10-31 11:45

Jag har privatleasat bil. Det var hur smidigt som helst. Betalade 1995 kr per månad inklusive vinterdäck och service. Lämnade tillbaka den efter 3 år. Fick inte betala något extra för slitage.

#4
2020-11-17 11:25

Tror många egentligen vill kanske ha elbil men det är dyrt, då leasar man under tiden. Ny teknik som förs in snabbt nu är också en riskfaktor som antagligen många ställer sig tveksam till, och då blir lösningen ett leasingavtal under tiden.

#5
2020-11-17 18:18

Jag leasar för första gången nuvarande bil, kör ganska mycket och har ett avtal med höjt milantal 3år/6000mil. För mig är det viktigt med fräscha och nyare bilar som funkar eftersom jag måste bilpendla till arbetet och har en aktiv fritid. Vill inte köra en bil längre än 5år eller 10000mil. Jag har räknat och för mig är det något billigare att leasa än ta värderaset på gamla+kaptalkostnad för nya bilen var 4:e -5:e år. Får ofta kommentaren att det kan bli dyrt när jag lämnar leasingbilen, men så här är det ( min son är bilmek och gör inbytes och återlämningsbesiktningar nästan varje dag. En begagnad bil bedöms lika oavsett om den ska bytas in eller lämnas tillbaks. Skillnaden är att om det är en leasingbil får du vid ev skada öppna plånboken och betala t ex 10000kr om du byter in den får du 10000kr mindre betalt, det är samma kostnad. jag har fått ett häfte med text och bilder på vad som anses normalt och onormalt slitage. Onormalt slitage är något som vid skada ska ersättas via försäkringen oavsett om du äger bilen eller leasing.

#6
2020-11-17 18:49

Man kan se det som så här. Säg att du har ett antal hundratusen kronor som räcker till en bra bil.

Då kan du antingen välja att köpa bilen helt kontant utan lån och du kan känna dig duktig som köpt bil utan skulder.
Eller så kan du ta ett lån på en del av summan som du avbetalar på varje månad. Sen får du så klart se till att hålla bilen i bra skick så att du kan sälja den så dyrt som möjligt sen efter några år. Samma gäller ju för privatleasing, du måste hålla den i bra skick.

Eller så kan man välja att inte lägga en enda krona i startavgift och leasa istället.

Mitt val går till antingen avbetalning eller leasing så att man kan investera pengarna man har sparade och få dessa att växa så snabbt som möjligt. Lägger man alla pengarna på bilen så har man bara bilen som sjunker som en sten i värde medans bra investerade pengar ökar mycket i värde.

#7
2020-11-17 21:46

En fundering på det här med garantitiden.
Låt säga att garantin är två år, leasing avtalet är på tre år. Ljudanläggning går sönder mellan år två och tre. Får man då som leasingägare ta den reperation kostnaden? Kan bli kostsamt då.

#8
2020-11-19 18:50

Vilken biltillverkare har bara två års garanti?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.