Vi Bilägares forum

Försvinnande få köpte supersmarta Fiat Multipla

Försvinnande få köpte supersmarta Fiat Multipla

Fin väghållning och klurig inredning – men trots det föll Fiat Multipla-försäljningen på knepigt utseende.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-13 06:30

Kommentarer

Med tiden blev design viktigare än praktiska egenskaper. Sedan har nog folk svårt att inse vad man gått miste om, eftersom man inte har referenser till hur saker och ting kunde varit. Jag har börjat inse att det gått för långt nu, dagens modeller är klumpiga och opraktiska med hög förbrukning, men tydligen är det folk idag som vill ha det så. ..vad skall man göra? Jag tror många med mig känner ungefär samma sak men vågar inte erkänna det.

Uppdaterat: 2022-11-13 11:52

Att bilköparna ratat MPV/familjebussen till förmån för SUV är märkligt. Även ”familjebussen” kring 4 - 4,3m var maximalt utrymme för sin storlek. Inte bara Multipla är borta, utan även Citroën Picasso, Renault Scenic m fl. Tyvärr.
Jag uppskattade min Picasso. Men köparna bestämmer.
Till viss del lever MPVn kvar i ”familjeversioner” av transportbilar, som Citroën Berlingo och Renault Kangoo, men de har inte riktigt komforten och lyxen samt det praktiska formatet som familjebussar. Men onekligen funkis och praktiska, men fulare…

Uppdaterat: 2022-11-13 11:55

ViB hade ju en sån som långtestbil vill jag minnas - i alla fall såg jag en sån med ViB-dekal på lite till och från här i stan. Är nog närapå den enda av den modellen jag sett här i landet...:)

Uppdaterat: 2022-11-13 15:31

Ja det är typiskt, nu när man börjar bli såpass gammal att man skulle uppskatta en hög dörröppning så är de på väg bort. Bara en massa suvar med tröskeln alldeles för högt....eller låga bilar med låg dörröppning.

Uppdaterat: 2022-11-13 16:47

Peter E - försök få tag i en Golf SV av så sen årsmodell som möjligt - det är den bil jag ägt som var allra bekvämast att ta sig i och ö h t en rätt OK bil. Noll i "skrytvärde" men praktisk och relativt välgjord för bilklassen.

Uppdaterat: 2022-11-13 16:59
Pi skrev:

Peter E - försök få tag i en Golf SV av så sen årsmodell som möjligt - det är den bil jag ägt som var allra bekvämast att ta sig i och ö h t en rätt OK bil. Noll i "skrytvärde" men praktisk och relativt välgjord för bilklassen.

Eller en Swift eller Yaris om de räcker och du står ut med brummet.
Låg tröskel och höga dörrar.

Uppdaterat: 2022-11-13 17:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även den modellen försvann Pi.
Tråkigt.

Uppdaterat: 2022-11-13 18:33

Att den inte sålde beror väl mest på att folk köpte de betydligt snyggare Evasion och 806 ist, det var ju samma bil, liksom skåpbilarna Jumpy och Expert.

Uppdaterat: 2022-11-13 23:24

Tja så förfärligt praktiskt och funktionellt med en bredd på 187 cm är det inte, om man inte inser det tillbringar man allt för mycket tid på breda vägar och gator.

Resonemanget att bilar skulle göras fula avsiktligt kan bara ges någon trovärdighet om samma person som gjort den fula bilen också gjort en särdeles snygg, om inte har resonemanget en svaghet.

Det är ju extremt enkelt att göra en ful och spektakulär bil med avvikande utseende, redan en femåring klarar det hur lätt som helst.

Hur kan man vara säker på att det inte är så att någon är en taskig designer och bara sedan hittar på ursäkten med "uppmärksamhet" för att dölja detta föga smickrande faktum?

Det kan också påverka att ju mindre jobb man lägger ner på designen, speciellt på detaljerna, (där många faller igenom) desto kortare tid tar det att skapa och det färdiga resultatet blir billigare att tillverka, kostnadsbesparingar...

Däremot stämmer det att det inte räcker med att vara snygg för att få uppmärksamhet, den måste också ha någon spektakulär form utöver det, exempelvis en sportcoupé.
Vanliga människor begriper sig nämligen inte generellt på design utan går helt på känslomässigt allmänt intryck och allmän känsla, detaljer varken de ser eller förstår sig på fören man specifikt förklarar dem för dem.

Opel hade två liknande betydligt mer "finessrika" i Meriva som inte heller sålde speciellt bra med 203 000 respektive 127 500 toppåren, men där... kan man starkt misstänka att orsaken inte var bilen...

Uppdaterat: 2022-11-13 23:52

Rikard, nej Fiat Multipla var inte alls samma bil som Citroën Evasion/Peugeot 806. Däremot var Fiat Ulysse samma som Citroën/Peugeot.
Fiat Multipla var helt och hållet Fiats egen konstruktion och byggde på en version av plattformen för Brava/Bravo/Marea. Den var även mycket mindre än Ulysses/Evasion/806.

Opel Meriva rymde inte 6 personer och var inte alls lika rymlig eller innovativ inuti som Multipla.

Uppdaterat: 2022-11-14 07:40

Peter E - den finns inte att köpa som nybil men du kan säkert få tag i en med bara nåt år på nacken och ganska få mil.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:06

@Peter E och @Pi, både Mercedes B-class och BMW Active Tourer finns ännu kvar. Inte speciellt dyra är de heller.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:39

Som trebarnsfar skulle jag uppskatta fler 6-sitsiga bilar. Lite begränsande ibland att inte kunna ta med någon extra när hela familjen ska ut och åka utan att behåva ha någon i "bakluckan" som det ofta blir med sjusitsiga bilar. Dessutom blir hela bilen så stor om den ska ha en tredje rad där en tonåring ryms.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:43
Raphael skrev:

Rikard, nej Fiat Multipla var inte alls samma bil som Citroën Evasion/Peugeot 806. Däremot var Fiat Ulysse samma som Citroën/Peugeot.
Fiat Multipla var helt och hållet Fiats egen konstruktion och byggde på en version av plattformen för Brava/Bravo/Marea. Den var även mycket mindre än Ulysses/Evasion/806.
Opel Meriva rymde inte 6 personer och var inte alls lika rymlig eller innovativ inuti som Multipla.

Att rymma 6 personer istället för 5 är faktiskt inte allt, på alla andra sätt och vis har Fiat inget att komma med mot Meriva, som du nog inte vet någonting om alls... misstänker jag.
Dessutom kan man ta upp krocksäkerheten...

Uppdaterat: 2022-11-14 12:41
Raphael skrev:

Rikard, nej Fiat Multipla var inte alls samma bil som Citroën Evasion/Peugeot 806. Däremot var Fiat Ulysse samma som Citroën/Peugeot.
Fiat Multipla var helt och hållet Fiats egen konstruktion och byggde på en version av plattformen för Brava/Bravo/Marea. Den var även mycket mindre än Ulysses/Evasion/806.
Opel Meriva rymde inte 6 personer och var inte alls lika rymlig eller innovativ inuti som Multipla.

Där ser man, jag kan givetvis ha fel, men fick för mig när jag läste om bilen som ny, att den hade chassit från Eurovan samarbetet, och där av bredden.

Uppdaterat: 2022-11-14 12:46

Rikard, nej. Det är Fiat Ulysse som var samma bil som Citroën Evasion/Peugeot 806. Och Lancia Zeta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurovans

Fiat Multipla var en mycket mindre bil med Fiats eget chassi som var en utveckling av det chassi som fanns under Brava/Bravo/Marea. Multipla tillverkades i Italien medan Eurovan-modellerna tillverkades i Frankrike.

Uppdaterat: 2022-11-15 08:36

Niklas, Meriva hade inte lika flexibel interiör som Multiplan. Multipla hade 6 fristående individuella stolar. Merivan hade ett baksäte med två större sektioner och en liten i mitten.
Instrumentpanelen var konservativ Opel och Merivan hade inte alls den fina sikten och överblicken som Multiplan hade.
Multiplan hade bättre form för gående än Merivan, gående som blir påkörda av en Meriva skadar sig mer än de som blir påkörda av en Multipla.

Uppdaterat: 2022-11-15 08:41