Vi Bilägares forum

Provkörning: Nissan Qashqai E-Power (2022)

Provkörning: Nissan Qashqai E-Power (2022)

För att imitera elbilens smidighet har Nissan degraderat bensinmotorn till en stödfunktion. Körsmidigheten är absolut på topp men är Qashqai som hybrid också bränslesnål?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-01 06:30

Kommentarer

Den deklarerade förbrukningen är på samma nivå som flera lika stora moderna bilar med enbart bensinmotor, vad är då poängen med denna bil?

Uppdaterat: 2022-09-01 06:57

455900kr för en Nissan Qashqai, visserligen i ett maxutförande. Du kan få en Volvo XC40 Recharge, i storleksordningen för nästan samma pris. 547000kr kostar XC40 Recharge, minus 70.000kr i bonus ger 480.000kr. Därutöver kostar Nissan 5000kr mer i skatt per år, i 3 år. Totalt 470.000kr. Sedan kan man ju räkna ut med lillfingret att Volvon har ett bra mycket bättre andrahandspris. Så, vem köper denna Qashqai?

Uppdaterat: 2022-09-01 09:58

Årets bil 2012 fungerade nästan likadant, och kunde ju också laddas, så en sådan världsnyhet som det framställs som, är det väl inte precis.

Uppdaterat: 2022-09-01 10:14

Fin bil, skulle absolut kunna tänka mig sett till drivlina och utseende.. men prislappen... för 2wd dessutom. Njae.
Kommande Corolla Cross kommer nog kosta ca 360-370 inkl awd och bra utr.paket.

Uppdaterat: 2022-09-01 15:41

Helt otroligt dålig förbrukning på en nykonstruerad hybrid bil 2022.

När vi bilägare testade octavia 1,0 tsi 2018 hamnade dom på 0,53 blandat körning under testet och på en mer användbar familjekombi bil utan någon hybrid drift.

När det finns liknande elbilar med en bråkdel av förbrukning kan väl ingen välja en Nissan hybrid.

Uppdaterat: 2022-09-01 16:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Någon form av plug in lösning hade varit bättre då kan man åtminstone köra kortare sträckor på el. Tror denna lösningen har mer att göra med att det blir billigare (mindre batteri) och enklare att bygga bilarna. Ändå väldigt dyr tycker en sån bil borde kosta under 300.

Uppdaterat: 2022-09-02 08:57

Har jag suttit och sovit? Här presenteras - i förbigående -, en - i mina ögon - världssensation - som tyvärr inte tycks göra någon nytta i sammanhanget.

SAAB - Pelle Gillbrand - jobbade på en motor med variabel kompression, som skulle ge15-25% bättre bränsleekonomi - enligt Pelle. Projektet kom aldrig i mål, pga av både ekonomiska och tekniska skäl.
Att ha en - sannolikt - dyr vk-motor som hjälpmotor verkar vara ekonomiskt vansinne, och ger - uppenbarligen - liten vinst av bränsleekonomi.

Uppdaterat: 2022-11-26 08:10