Vi Bilägares forum

Ny undersökning visar: Sämre vägar i norr

Ny undersökning visar: Sämre vägar i norr

Kvaliteten väntas dessutom sjunka framöver: "Har en underhållsskuld".

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-22 12:30

Kommentarer

Vilken riksväg i Örebro län har nummer 93?

Uppdaterat: 2022-08-22 13:16

Vart tar alla skatteinkomster från Sveriges fordon vägen?

Uppdaterat: 2022-08-22 13:16

Stefan
till vägprojekt i Stockholm

Uppdaterat: 2022-08-22 14:13
bgl skrev:

Vilken riksväg i Örebro län har nummer 93?

En riksväg i den trakten bör ha ett lägre nummer. 63 är inte helt lysande i skicket.

Uppdaterat: 2022-08-22 15:06
Axa skrev:

Stefan
till vägprojekt i Stockholm

Ja så är det. Med över 30 miljarder till förbifarten, och andra megalomantiska motorvägsprojekt runt storstäderna på gång, så blir det inte mycket kvar till övriga vägar. Jag bor i Stockholm, och kommer att ha nytta av förbifarten om den blir klar inom detta århundrade, men skulle mycket hellre se att de pengarna gick till kollektivtrafik och de delar av vägnätet där kollektivtrafiken inte är ett alternativ.

Uppdaterat: 2022-08-22 16:02
L. Mäkinen skrev:

bgl skrev:
Vilken riksväg i Örebro län har nummer 93?

En riksväg i den trakten bör ha ett lägre nummer. 63 är inte helt lysande i skicket.

Om nu 63 menas är inte vägytan sämre än på många andra vägar. Problemet är vägens alla kurvor och backkrön utan sikt. Värre än en gammal kostig väster om Kopparberg. Risken för möten med stressade omkörare bekräftas vid nästan varje biltur längs denna arma s.k. väg!

Uppdaterat: 2022-08-22 16:15

Ja, förbifarten Sthlm är ju ett stort slukhål & tyvärr dyrare än det hade behövt pga klanterier från politiker & tjänstemän. Bla pausade man bygget en period med stora ersättningar till inblandade företag & extra kostnader för återuppstart.

Uppdaterat: 2022-08-22 19:14
Masterplanner skrev:

Axa skrev:
Stefan
till vägprojekt i Stockholm

Ja så är det. Med över 30 miljarder till förbifarten, och andra megalomantiska motorvägsprojekt runt storstäderna på gång, så blir det inte mycket kvar till övriga vägar. Jag bor i Stockholm, och kommer att ha nytta av förbifarten om den blir klar inom detta århundrade, men skulle mycket hellre se att de pengarna gick till kollektivtrafik och de delar av vägnätet där kollektivtrafiken inte är ett alternativ.

Vi skall nog vara glada över att ditt inflytande över infrastrukturen är marginellt.

Förbifarten bekostas i huvudsak av trängselskatten, vilket gör satsningen ännu mer samhällsekonomiskt lönsam.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-22 21:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
”I huvudsak”? Och resten kommer från?
Nu har inte Stockholm enbart sysselsatt sig med förbifarten, det har varit ständiga och omfattande vägbyggen så länge jag kan minnas.

Uppdaterat: 2022-08-22 21:30
Axa skrev:

AL
”I huvudsak”? Och resten kommer från?
Nu har inte Stockholm enbart sysselsatt sig med förbifarten, det har varit ständiga och omfattande vägbyggen så länge jag kan minnas.

80 procent tas från trängselskatten och 20 procent via staten.

Att man investerar i vägnätet runt Stockholm ( i för liten grad och framförallt för sent) hänger ihop med att det finns goda vinster i sådana satsningar.

En sak som kan vara bra att känna till är också att investering i ny väg och underhåll av befintliga är två olika saker som på intet sätt konkurrerar med varandra.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-22 22:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Nog förstår jag att nya vägar och underhåll är två olika utgifter.
Det har genom åren plöjts ner miljarder på nya väglösningar på samma sträcka, om och om igen.

Uppdaterat: 2022-08-22 22:46

Precis Axa: Att bygga (eller konstruera om) en ny väg är en investering som skall medföra framtida nyttor eller inbetalningsöverskott (diskonterat). Att underhålla vägarna bygger av uppenbara skäl inte på en sådan kalkyl - ja om vi bortser från att underhållet är nödvändigt för att uppfylla de nyttor som själva väginvesteringen från början motiverades med.

Angående att vägsatsningar sedan försenas har just tokstollarna varit konstant skickliga allt sedan 90-talet att bromsa, bråka och förhindra infrastruktursatsningar. Den senaste tokstolleuppvisningen kostade några hundra miljoner bara i förseningar. Den gällde för övrigt Förbifarten (som tokarna ville stoppa)....

MVH AL

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-23 13:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Förbifart Stockholm är vansinnigt dåligt hanterad. Dels borde den ha byggts för minst 20 år tidigare, samt gått på broar i stället för tunnlar. Det hade varit samhällsekonomiskt mycket mer lönsamt. Att bygga långa tunnlar är extremt dyrt. Att vägnätet i Stockholm är mycket underdimensionerad märks på de ständiga köerna på huvudleder. Men så blir det när bilistfientliga politiker styr.

Uppdaterat: 2024-04-05 19:02
Svenne60
Stefan Eriksson skrev:

Vart tar alla skatteinkomster från Sveriges fordon vägen?

Majoriteten går till annat än infrastruktur för bilar.

Uppdaterat: 2024-04-05 21:33