Porsches ingenjörer experimenterar med en V8-motor som konverterats till vätgasdrift.
Porsche tittar närmare på vätgasdriven förbränningsmotor
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-22 07:10
Porsches ingenjörer experimenterar med en V8-motor som konverterats till vätgasdrift.
Kommentarer
"I ett större perspektiv......" Kommer det fram nya applikationer och ekonomiska/miljövänliga produktions-metoder för vätgas. Ligger dock c:a 20 år efter batteri-el.
Rent principiellt är det inga svårigheter att använda vätgas som bränsle i en förbränningsmotor, svårigheterna ligger i att få tillräckligt hög verkningsgrad och samtidigt få ner utsläppen till en acceptabel nivå.
Vätgas i en förbränningsmotor känns som lite av det sämsta ifrån båda dessa sidor - i alla fall ur effektivitets-synpunkt. Vilket borde bli alltmer viktigt med hänsyn till hur tillgång och priser för drivmedlen utvecklats.
Den enda framtid som vätgasdrivna förbränningsmotorer har är hos mekaniknördarna. Samma nördar som köper mekaniska Rolexklockor. Så medan det är helt verklighetsfrånvänt när Toyota testar vätgasdrivna förbränningsmotorer, så behöver det inte vara fel när Ferrari, Bugatti, Lamborghini och Porsche gör det. De säljer ju inte bilar utan känslor. Känslan att bemästra en vibrerande, bullrande best.
Isåfall borde syntetbränsle vara ett bättre alternativ eller?
Någon som vet mer och kan jämföra syntetbränsle med vätgas?
Mc, Porsche har ju jobbat en del med syntetbränsle, men var man befinner sig idag vet jag inte.
Det står en del om det här: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/porsche-bygger-fabrik-for-syntetiska-branslen/
Ett av problemen med syntetiska bränslen blir ju, liksom vid användning av rent väte, i förbränningsmotorer att skadliga utsläpp ökar och dessa kan bli svåra att få ner till en acceptabel nivå på ett ekonomiskt godtagbart sätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.