Höj hastighetsgränsen för A-traktorer, tycker Erik Rönnblom.
”Glöm A-traktorförarna – vuxna bilister som är värsta fartsyndarna”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-28 18:30
Höj hastighetsgränsen för A-traktorer, tycker Erik Rönnblom.
Kommentarer
Helt riktigt ska A-traktorn tillåtas ha samma hastighetsgräns som moped klass 1.
Fullständigt tokigt att tillåta plastbubblor med säkerhet som en papperspåse gå i 45 km/t medan en ombyggd och hastighetsbegränsad personbil bara får gå i 30!
Sedan är det en annan sak att utrustningen för hastighetsbegränsning bör vara säkert plomberad efter besiktning och utökade trafikkontroller bör förekomma, men framför allt mer information till föräldrar/vårdnadshavare så att de inser att eventuella lagöverträdelser drabbar dem så länge inte avkomman är straffmyndig!
Samt allra viktigast - en utbildning värd namnet när det gäller att framföra en bil på allmänna vägar. Och i samband med detta en ökning av körkortsåldern för detta körkort - förslagsvis som för Lätt MC - alltså 16 år. Alltid nåt även om jag i grunden tycker att existensberättigandet närmar sig noll för denna fordonstyp.
Pi
16 år för lätt mc har ju gällt sedan hiskligt många år och här kanske det ska funderas om en ungdom idag är mer mogen än för femtio år sedan.
Å andra sidan har vi en helt annan trafiksituation idag än för femtio år sedan.
Men någonstans ska gränsen sättas.
Och trafikutbildningen för att köra dessa fordon är faktiskt inte så dålig, men efterlydnaden kanske inte är perfekt, men det är då vårdnadshavaren måste engagera sig, det är ändå hon/han som har det primära ansvaret!
Det är ganska stor skillnad på dagens motorcyklar för 16-åringar och när jag var i den åldern. Nu är det max 11kW som gäller.
Mäkinen, javisst och när jag var 16 var det 6,5kW och Max 75 kg som gällde.
Utbildningen helt annorlunda, men trafiken obefintlig jämfört med idag.
Men det spelar ingen roll, det är nu det gäller och då bör kraven ställas därefter.
När det gäller effekten spelar det väl ingen roll om det handlar om 10kW eller 100kW, det var ju hastigheten som diskuterades.
45 km/h borde vara rimligt för en a-traktor..
45 Km/h och bältestvång.
Sänk hastigheten för moped klass 1! Jag håller med dig: Det är fullständigt tokigt att plastbubblor med säkerhet som en papperspåse får gå i 45 km/t. Båda fordonstyperna ska få gå i max 30 km/h.
Sedan är det faktisk så - och det oavsett vad krönikören tycker - att ungdomar i 15-årsåldern INTE har fullt utvecklade hjärnor. (Forskningen är fet på det området.) Så är det bara. Och det är skrämmande att en motorjournalist på en av Sveriges mest namnkunniga biltidningar inte tycks vara medveten om att olyckorna med båda fordonstyperna - men främst just mopedbilarna - har rakat i höjden. Visst, de har blivit fler, men vem som helst begriper ju vad det ytterst beror på - och det stavas olyckor, som beror på ... Även våra myndigheter är med fog bekymrade!
Alltför många av dessa barn som framför en A-traktor saknar trafikvett. Att släppa förbi bilar som ligger bakom dessa hinder, existerar inte hos en del som kör en A-traktor.
Det sker många olyckor med A-traktorer, flera av dem allvarliga.
Förra året dömdes en tonårsflicka för att ha orsakat en svår trafikolycka med A-traktor där flera ungdomar skadades.
I år:
Maj - En pojke i tonåren körde av vägen med en A-traktor och krockade med ett träd i Roslagsbro.
Juni -
En A-traktor var inblandan i olyckan med flera bilar på väg 55 söder om Enköping i början av juni.
Tre ungdomar (en flicka, två pojkar) fick föras till sjukhus efter en svår olycka med en a-traktor på väg 161 mellan Torp och Rotviksbro.
Personbil voltat efter olycka med A-traktor.
Juli - A-traktor ska ha voltat och landat på taket på en golfbana i Vireda, utanför Aneby. Föraren ska vara minderårig och polisen skriver en anmälan om olovlig körning. Två personer färdades i fordonet och en fick föras till sjukhus med ambulans.
Listan kan göras lång. Enligt Trafikverket har antal personskador med A-traktor ökat dramatiskt.
Jag tror inte att höjd hastighet minskar risken för olyckor, snarare tvärtom.
"Det största problemet anser jag är hastighetsskillnaden – 30 på 50- och 70-vägar. A-traktorer borde få köras i samma hastighet som mopedbilar, 45 km/tim."
Största problemet är inte på 50- eller 70-vägar, som jag upplever det, utan på 90-vägar där dom skapar långa köer och då spelar nog 30 eller 45 mindre roll. En del kör ut på vägrenen och släpper förbi snabbare trafik, men allt för många ligger nära mittlinjen och blockerar effektivt, speciellt långtradare har då svårt ta sig om. R70 där jag ofta åker är hårt drabbad av detta fenomen och eftersom trafiken är tät på denna väg är omkörningstillfällena få även med personbil.
Det krävs körkort för moped och det gäller även A-traktor.
För den som tror att det ger en enkel kortfattad trafikinfo kan jag rekommendera ett besök på Trafikverkets hemsida, https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/moped/
Sedan är det förstås en annan sak att många 15-åringar (liksom tyvärr många äldre) har guldfiskhjärna som glömmer det mesta inom 10 sekunder.
Det som skulle behövas är tätare trafikkontroller på vägarna, som de "flygande besiktningar" som man råkade ut för så gott som dagligen för att man i min ungdom åkte i gamla uttjänta bilar .
Men det skulle kräva en väldig förstärkning av vägpatrullerna och är knappast genomförbart.
Jag återkommer ändå till det jag tjatat om tidigare, eftersom det fortfarande är barn det handlar om bör det ligga i varje vårdnadshavares intresse att ta hand om dem och se till att de uppträder vettigt i trafiken.
Jag är övertygad om att många föräldrar inte inser att de trafikbrott som deras barn kan orsaka kommer att falla tillbaka på dem själva och kan ge böter och indraget körkort.
För föraren av A-traktorn blir det förlängd väntetid på lämplighetsintyget när det är dags att försöka ta körkort för bil.
Men det är något som vårdnadshavaren måste få barnet (som givetvis vet allt) att begripa!
För moped klass 1-körkort så godkänns man i trafik av en körskola - på moped.
Sedan får man köra "bil" (efter godkänt teoriprov) utan att man ens provat att köra fyrhjuling. Det här haltar lite kan jag tycka...
Det är sällan förarna av A-traktor släpper förbi trafiken är min erfarenhet. När man väl kör förbi är det ofta ungdomen sitter med huvudet ner i mobilen.
Ett politiskt beslut som är utanför ramarna.
Ett fordon är inte vållande till varken trafikförseelser, dålig attityd eller annat. Vållandet är endast upp till den som framför fordon i trafiken i förhållandet till gällande lagar, föreskrifter och praxis.
En ålder är inte vållande till att man kör EPA-traktor i 30 km/h och avviker från den allmäna trafikrytmen. Jag skulle misstänka att även en 16 åring skulle köra 80 km/h på en väg skyltat med 80 km/h. Eller om vi skulle vi märka om alla vägar i Sverige till 30 km/h så skulle vi inte ha det här problemet.
Att politikerna väljer att ha ett fordon på vägen som är begränsad till 30 km/h och avviker från alla andra fordon, kommer att medföra en anpassning av de 4,9 miljoner bilarna i förhållande till de 36.000 (eller vad det är för antal) EPA traktorerna som nu finns i trafiken. Eftersom antalet EPA traktorer har ökat och blivit så stort att de skapar ett problem i största allmänhet trafiken p.g.a. sin hastighetsbegränsning. Så kanske det politiska beslutet är den delen av ekvationen som inte är hållbar.
Trafikens grundregler
I korta drag handlar trafikens grundregler om att du:
• Ska vara införstådd med att ingen har några rättigheter i trafiken, utan enbart gemensamma skyldigheter.
• Ska visa hänsyn till dem som bor eller vistas på vägarna.
• Inte ska förhindra eller störa dina medtrafikanter.
• Ska visa extra hänsyn gentemot barn, äldre, skolpatruller och funktionshindrade.
• Ska visa omsorg och varsamhet under de omständigheter som råder.
Dessa finns även beskrivna i den svenska trafikförordningen:
”Grundbestämmelser 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen. En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.”
Slutsats : Det kan inte vara vettigt att anpassa trafiken till ett fåtal fordon (en grupp av fordon) som är begränsade till 30 km/h (eller 45 km/h). Om politikerna vill ha in 16 åringar i trafiken så bör det hitta en annan mer framkomlig väg. För oavsett vem som framför en EPA-traktorn i trafiken, så kommer problemet att vara det samma. D.v.s. problemet är inte åldern eller något annat utan problemet är att man har tagit in en fordonstyp som skapar hinder och stör alla andra medtrafikanter i trafiken.
oftast är det bilistens brist på tålamod som farligt
Vi borde måna om ungdomars säkerhet, meka med bilar kan man pyssla med ändå om man vill. Dessutom bör man måna om miljön även i dessa fall, både de enskilda fordonen men även den ryckiga körning bakom de åstadkommer påverkar såklart miljön men även den totala säkerheten för samtliga trafikanter på vägen. Tänk om o tänk rätt.
I Nacka/Värmdö området är det definitivt EPA traktorer, mopeder och mopedbilar som är de värsta syndarna. De håller betydligt högre hastighet på 30 sträckor utanför skolor och de bryr sig inte om lämna företräde eller stopp skyltar och kör även rätt in i rondell framför kylaren på min bil. Det är en uppenbar omognad i trafikbeteendet hos de flesta. Och många EPA traktorer tycks ha en knapp för att ta bort hastighetsstrypningen med tanke på den hastighet de framförs med på vägarna.
Polisens resurser räcker tyvärr inte till och ungdomarna känner till det. När jag körde moped såg jag i snitt en polisbil i veckan och nu när jag cyklar på samma vägar ser jag en polisbil om året. Minst hälften av EU mopederna på Värmdö går i 70. Finns det ingen risk att bli bestraffad för sitt trafikbeteende så eskalerar gärna det dåliga beteendet.
Erik Rönnblom: Ingen har väl anklagat A-traktorförarna att vara fartsyndare? Snarare tvärtom, stoppklossar som provocerar vanliga bilister att snabbt köra om för att slippa lusa på i 30 km/tim långa sträckor
Eftersom de kör så sakta är det oftast enkelt att köra om snabbt.
Hacken - knappast på livligt trafikerade vägar med en fil i varje riktning.
Precis!
Yngre förare har inte den mognad och respekt som krävs för att framföra fordon på ett säkert sätt, och därför är det viktigt att begränsa hastigheten för dem. Vi ska inte höja hastigheten för dem när de inte klarar av högre hastighet.
Och A/EPA-traktorer är tekniskt begränsade för att inte gå i höga hastigheter, just för att yngre förare inte kan hantera det.
Sen finns det absolut de som kopplar förbi fartspärren, och med olyckor som följd. Det är också ett problem men inte ett skäl till att höja hastigheten.
Jag bor i Sörmland och möter dessa fordon typ i stort sett varje gång jag är ute på vägarna. Och de flesta kör faktiskt in på busshållplatser för att släppa fram bakomvarande trafik.
Jag kan inte påstå att jag möter dem så mycket på 90-vägar, men definitivt på 60-70-80 vägar som det finns många av här.
Ser inte så ofta epa-traktorer där jag bor och dyker det upp någon framför mig kör man om snabbt då det inte är så mycket trafik på de vägar jag ser dem. På 90-väg kör de oftast i vägrenen om den är bred.
Fast Hacken - med de månatliga bränslekostnader du redovisat i en annan tråd så är du väl knappt ute och kör nåt ö h t... Så dina erfarenheter av A-traktorer i trafiken känns en aning begränsade.
200 kr/mån i bensin blir under 10 mil bilåka i månaden...
40-talisten - om man är snäll kanske 15 mil/månad...:)
Sant men jag är trots allt ute och kör när jag måste och jag bor på landet där epa-traktorer borde vara mer förekommande.
Blir inte mycket mer nej. Fast med 20kr/L får jag 10 liter bensin för 200 och det kör jag minst 20 mil på.
Verkar mer som EPA-traktorer blivit ett ”stadsfenomen”
Helt klart ett stadsfenomen - i vart fall när det gäller störningar i trafikflödet. Och stöter man mot förmodan på ett sånt fordon på landsbygden så är jag inte så förvånad över att man snabbt kan ta sig förbi i motsats till en livligt trafikerad 1-filig väg i staden och dess närhet.
Allt fler städer har gått över till 40 km/h så att då tvingas köra i 30 blir inte mycket till uppoffring, kan jag tycka.
Men många av dess innevånare har inte uppmärksammat detta utan håller den invanda hastigheten.
Någon enstaka gång är det övervakning som ställer till det.
Fast det är ju bara en liten del av problemet, på 2-1 vägar är de mindre kul.....men egentligen tycker jag det värsta är att de kan absolut noll om filplacering i korsningar m.m.
Fast det där med filplacering i korsningar, rondeller och på motorväg är det många av alla fordonsförare som inte behärskar det. På dessa ställen är det egoismen som härskar väldigt ofta.
Två gånger den senaste tiden har jag överraskats av EPA-traktorer som puttrar fram på starkt trafikerad 80-väg. Kan inte vara meningen att de ska vara där. Hur ser det ut på Essingeleden, har ni EPA-traktorer där i huvudstaden?
Villervalle
Jag har varit med om att de dyker upp på en E-väg.
Igår kom jag ifatt några A/EPA-traktorer till. Den sista, som såg precis ut som en ny Volvo, hade ingen dragkrok. Varför köra traktor utan dragkrok?
Den kunde ju ha haft nummerskylten där bak.
Måste säga att jag tycker det är anmärkningsvärt att en biltidning tycker det är okej med ungdomar i trafiken. Tror denna krönika kommer åldras som mjölk.
Ja, de är verkligen inte ute på bondgårdar med åkrar och används som nyttofordon med påkopplade kärror och redskap (vilket var tänkt med dessa fordon från allra första början).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.