Vi Bilägares forum

Hyundai planerar liten elbil för Europa

Hyundai planerar liten elbil för Europa

Men det kommer dröja innan den sätts i produktion – på grund av lönsamhetsproblem.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-19 15:39

Kommentarer

Axa skrev:

Ganska tramsig akademisk diskussion. Och från folk som inte verkar ha haft någorlunda normalt jobb.
För övrigt så handlade diskussionen om eventuella tidsförluster i en elbil på en semesterresa. För den som har elbil och har erfarenhet blir diskussionen löjlig. Och för den som tycker det är häftigt att åka Stockholm Paris på 15 timmar och utan pisspaus i en fossilbil på sin semester är fri att göra det.
Sedan bör det påpekas att det blir en ekonomisk skillnad till elbilens fördel.

Men du vet väl att endast diskussioner rörande ekonomiska modellerors resultatet av dessa är det enda som ”biter” på A.L.
Läs på lite om hur t.ex EVA är uppbyggt och vilka variabler som inverkar på resultatet. Inte alls trams för en akademiker som jobbar med detta.

Uppdaterat: 2022-07-23 20:34

Snoid
Det blir trams om man diskuterar en elbilsresa under semester.

Uppdaterat: 2022-07-23 20:54

... Sen handlar ju tråden egentligen om nåt helt annat.

Uppdaterat: 2022-07-23 21:55
Axa skrev:

Ganska tramsig akademisk diskussion. Och från folk som inte verkar ha haft någorlunda normalt jobb.
För övrigt så handlade diskussionen om eventuella tidsförluster i en elbil på en semesterresa. För den som har elbil och har erfarenhet blir diskussionen löjlig. Och för den som tycker det är häftigt att åka Stockholm Paris på 15 timmar och utan pisspaus i en fossilbil på sin semester är fri att göra det.
Sedan bör det påpekas att det blir en ekonomisk skillnad till elbilens fördel.

Ja det är alldeles sant att elbilen har en lägre kostnad, med eller utan subventioner. Denna lägre kostnad skall då ställas mot hur högt individen värderar sin restid, vilket var vad jag tog upp tidigare i tråden.

Generellt sett vet man då att folk som inte har så höga inkomster ofta använder transportslag som tar lite längre tid (cykel, promenad, kollektivtrafik etc), medan de som värderar sin restid högt föredrar att betala lite mer - men i gengäld tjäna in tid. Det är precis så trängselavgifterna är uppbyggda exempelvis.

Så MC:s iakttagelser är för mig helt relevanta. Han bedömer inte att han har tid att stanna sin bil varannan timme för att ladda på en stolpe där det förhoppningsvis finns plats. Det passar inte hans resemönster.

Om det sedan kan passa för Axa, Snoid eller någon annan är en helt annan diskussion. Individen själv avgör som bekant bäst vilka lösningar som gäller för honom. Axa:s körvanor gäller således för honom, inte för MC.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 23:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Men jag tycker det är bättre att det används av den tunga trafiken som förbrukar betydligt större mängder drivmedel.

Vad hade du tänkt att skillnaden skulle bli om t ex 10 personbilar tankar 500 liter HVO istället för att en enda lastbil tankar samma mängd?

En ökad efterfrågan ger också en ökad produktion och utbud av HVO och att reservera detta för en viss bransch faller på sin egen orimlighet, speciellt när det fortfarande finns betydande mängder ICE-bilar i trafik.

Uppdaterat: 2022-07-28 00:46
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Hur går det John, läst på om utbud, efterfrågan och priser ännu?

Eller är allt politik för dig?

Förväntar mig inget svar.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-27 23:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
John2008 skrev:

Mr Snoid skrev:
Men jag tycker det är bättre att det används av den tunga trafiken som förbrukar betydligt större mängder drivmedel.

Vad hade du tänkt att skillnaden skulle bli om t ex 10 personbilar tankar 500 liter HVO istället för att en enda lastbil tankar samma mängd?
En ökad efterfrågan ger också en ökad produktion och utbud av HVO och att reservera detta för en viss bransch faller på sin egen orimlighet, speciellt när det fortfarande finns betydande mängder ICE-bilar i trafik.

Vad jag hade tänkt, kan du inte tänka ur det.
För mycket av den tunga trafiken och arbetsmaskiner finns inga andra alternativ än en dieselmotor som drivkälla. Visst det utvecklas batteridrivna entreprenadmaskiner och lastbilar.
Men för personbilarna finns alternativet finns ett bra utbud av laddhybrider och elbilar som klarar de flesta bilägares transportbehov. Finns till och med ett system som skall främja den omställningen.
Så varför skall då dessa bilister förbruka delar av den bristvara som ändå HVO100 är. Det syns även på priset och det gör att många åkerier som tidigare kört på HVO100 har slutat med det då det blir för dyrt.
Skulle gissa på att enkom ett fåtal idealister kör sin bil på HVO100

Uppdaterat: 2022-07-28 08:35

Väldigt märklig diskussion.
Är det SÅ svårt att förstå att kraven är olika?

Och varför alla spydiga kommentarer?
Tar en ur högen.

Mr Snoid skrev:

Alternativt tar man flyget till södra EU och får ytterligare ett par semesterdagar. Du har aldrig hört talas om hyrbil ?

Jag o hustrun gillar att åka ned/upp vilken väg vi vill, och gillar att åka ned vilket datum VI vill. Och hem då vi vill. Åka omvägar och se nya saker om vi vill. Stanna och lägga en dag i en ny stad, om vi vill.

Ni som postat spydigheter i tråden, kolla gärna igenom vad ni skrivit.
Man kan tycka olika saker men uttrycka sig vuxet och ha respekt för andras val och krav!

Uppdaterat: 2022-07-28 12:51
Gillar kurvor och rondeller

Nu först skriver du faktiskt varför ni tar bilen.
Tidigare har det enkom varit att kunna köra länge och fort som varit den beskrivna anledningen. Och då är flyg betydligt snabbare än bil till södra Italien.

Uppdaterat: 2022-07-28 13:00
Mr Snoid skrev:

Nu först skriver du faktiskt varför ni tar bilen.
Tidigare har det enkom varit att kunna köra länge och fort som varit den beskrivna anledningen. Och då är flyg betydligt snabbare än bil till södra Italien.

Ok
Så det är fritt fram att raljera och kritisera, om skribenten inte beskriver bakgrund till sina åsikter?
Istället kan man, med lite hyfs, fråga skribenten om man vill veta hur ståndpunkten vuxit fram.

För info - har jag åtskilliga gånger beskrivit mitt resmönster och behov, i sverige och utlandet.

Uppdaterat: 2022-07-28 14:16
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Fast din kritik var utifrån att det du gör med din fru med din bil inte går att göra med elbil. Fast det gör det ju.

Uppdaterat: 2022-07-28 22:53
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Nu först skriver du faktiskt varför ni tar bilen.
Tidigare har det enkom varit att kunna köra länge och fort som varit den beskrivna anledningen. Och då är flyg betydligt snabbare än bil till södra Italien.

Ok
Så det är fritt fram att raljera och kritisera, om skribenten inte beskriver bakgrund till sina åsikter?
Istället kan man, med lite hyfs, fråga skribenten om man vill veta hur ståndpunkten vuxit fram.
För info - har jag åtskilliga gånger beskrivit mitt resmönster och behov, i sverige och utlandet.

Nej det har du inte beskrivit men, vad frågar man ödmjukt efter en sådan harang?

”Inser ni hur pinsamt PK ni är?
Tävling i att vara rediga verkar det som.
Otroligt fånigt att heller inte inse att krav är olika.

Och så får man höra att jag är ansvarslös. Ni har ingen anining om hur jag o hustrun kör.
Skärpning!

Någon som vågar utmana mig på antalet olyckor på bil o MC under 40år?
Noll st har jag.”

Uppdaterat: 2022-07-28 23:38
Mr Snoid skrev:

För mycket av den tunga trafiken och arbetsmaskiner finns inga andra alternativ än en dieselmotor som drivkälla. Visst det utvecklas batteridrivna entreprenadmaskiner och lastbilar.
Men för personbilarna finns alternativet finns ett bra utbud av laddhybrider och elbilar som klarar de flesta bilägares transportbehov.
Så varför skall då dessa bilister förbruka delar av den bristvara som ändå HVO100 är. Det syns även på priset och det gör att många åkerier som tidigare kört på HVO100 har slutat med det då det blir för dyrt.

Det finns fortfarande runt 1,8 miljoner dieseldrivna personbilar i trafik i Sverige och ska vi skrota alla dessa i förskott och byta till laddhybrider och elbilar över en natt? Högst sannolikt är det en klart dålig affär både för miljö, klimat och den egna plånboken. Dessutom är det praktiskt sett inte möjligt.

Att priset gått upp på HVO 100 beror främst på reduktionsplikten och inte direkt på att det blivit fler tankställen med HVO 100 även för personbilar.

Som sagt brukar en ökad efterfrågan efter produkter också med tiden innebära ett ökat utbud och sjunkande priser.

Uppdaterat: 2022-08-07 02:33
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.