Vi Bilägares forum

Dessa två länder har hälften av EU:s laddstationer

Dessa två länder har hälften av EU:s laddstationer

Europas laddpunkter är väldigt ojämnt fördelade.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-18 17:06

Kommentarer

Men hur ser det ut om man jämför antalet elbilar i trafik med brukbara laddplatser.
De här länderna med färst (kul ord!) har kanske också färst elbilar?

Uppdaterat: 2022-07-18 18:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nederländerna regering har ett tydligt mål med Zero emission fordon och därför dom har bättre infrastruktur till Elbilar och även till cyklar som till antalet är betydligt fler och bättre cykel vägar som gjort att det är färre bilar i städerna.

Uppdaterat: 2022-07-18 19:26
Elbilar

Om beslutet att gå över från fungerande bilar till batteridrivna fordon tas över mitt huvud så anser jag att samma instans ansvarar för att dessa fordon också kan laddas med någon reda innan jag tvingas på denna försämring av min vardag.

Uppdaterat: 2022-07-19 09:25

Det kallas utveckling. Inget som hindrar dig att köra på med bensin eller diesel även om det blir ett dyrare bilägande. Jag kan ju säga att jag efter drygt ett års elbilsägande bara laddat på offentliga laddstationer en handfull gånger. Så antalet laddstationer påverkar väldigt lite i ”vardagen”. Jag körde nyligen från Göteborg till Finland, en sträcka på ca 700 km och laddade en gång på vägen. Bilen hade då både takbox och cykel på dragkroken och motorvägsfart. Så försämring av vardagen tycker jag inte jag kan hålla med om. Tvärtom, för min del avsevärd förenkling, behöver aldrig åka till bensinstationen längre utan bilen är fulladdad alltid när jag vill! Supersmidigt om man har möjlighet att ladda hemma!

Uppdaterat: 2022-07-20 08:38
Raywave

Vanligt misstag där. Du bakar samman utveckling av nya färdmedel och dess infrastruktur med avveckling av befintlig sådan.
Just nu håller vi på att avveckla fungerande transporter med en än så länge utopisk fantasi som inte fungerar för alla och som behöver en mängd kompromisser för att ens likna det vi hade. Tänker på exempelvis försämrad prestanda vintertid.
Sen utrustas även många av dessa "bilar" med däck som är farligare ur trafiksäkerhetssynpunkt och detta bara för att maskera att utvecklingen ligger efter behoven vi har.
Med tanke på elpriset i södra Sverige så tycker jag att man kunde begära en laddinfrastruktur som tillåter mig att köra ett elfordon utan att behöva ringa bärgare varje dag. Jag kan alltså inte ladda hemma, närheten av hemma eller på jobb som det ser ut just nu. Även om jag betalar för det så kan jag inte få laddfunktion byggd på endera stället.
Alternativet är att köpa husvagn och bo i denna på en laddplats nattetid.
Ändå ska jag medfinansiera ett system som jag inte själv kan nyttja.
Fantastisk utveckling.

Uppdaterat: 2022-07-20 10:03

Dunderkommentaren
Det verkar snarare som att du bakar ihop fördomar om elbilar…

Uppdaterat: 2022-07-20 11:26

Vad är det för däck du menar att är ”farligare”? Allvädersdäcken som Volvo kör med?
Det finns gott om laddstationer i södra Sverige.
Och det är ingen som kräver att du äger en elbil. Du får ju köra din fossilbil även fortsättningsvis.

Uppdaterat: 2022-07-20 15:33

Jo, just de där däcken.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20210311/volvo-for-life-eller-hur-var-det-nu/

"Jag kan alltså inte ladda hemma, närheten av hemma eller på jobb som det ser ut just nu"

Skrev jag. Kvittar om det finns många laddare i södra Sverige eller ej om jag inte kan nyttja dessa eller hur?

Sen skrev jag inte att det är någon som kräver att jag ska ha batteribil heller. Det jag stör mig på är att jag ska straffbeskattas för att jag inte kan äga en sådan annat som en stillastående prydnad.

Uppdaterat: 2022-07-20 16:35

Stannade till vid OK/Q8 Valbo (Gävle) idag. Alla laddare lediga liksom de som fanns på närliggande McDonalds. Däremot så parkerade en Toyota IQ som uppenbarligen hade en förare med lågt IQ så att bilen precis blockerade 2 av laddarna... Ja, vad skall man säga...

Uppdaterat: 2022-07-20 18:49

Att det finns fler laddare än elbilar och att vissa T-förare låter bilen stå för tankearbetet?

Uppdaterat: 2022-07-20 19:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Dunderkommentatorn skrev:

Jo, just de där däcken.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20210311/volvo-for-life-eller-hur-var-det-nu/
"Jag kan alltså inte ladda hemma, närheten av hemma eller på jobb som det ser ut just nu"
Skrev jag. Kvittar om det finns många laddare i södra Sverige eller ej om jag inte kan nyttja dessa eller hur?
Sen skrev jag inte att det är någon som kräver att jag ska ha batteribil heller. Det jag stör mig på är att jag ska straffbeskattas för att jag inte kan äga en sådan annat som en stillastående prydnad.

På vilket vis straffbeskattas du?

Uppdaterat: 2022-07-20 19:40

Dunderkommentaren
Men många laddare menar jag att du kan kanske kan ladda på väg till och från jobbet.

Uppdaterat: 2022-07-20 21:21
Axa skrev:

Dunderkommentaren
Men många laddare menar jag att du kan kanske kan ladda på väg till och från jobbet.

När jag är på väg till jobbet är det för att jag behövs just på jobbet och inte vid valfri stolpe någonstans i kommunen.
Om vi ska tvingas på ett transportmedel som behöver stå stilla i 30+ minuter när det behövs så tycker jag att det borde vara lag på att alla som äger ett sådant fortskaffningsmedel ska ha tillgång till laddning hemma.
Det är för mig helt avgörande för om jag kan byta en bil mot ett batterifordon eller ej.
Resten av de otaliga bristerna kan jag leva med.

Uppdaterat: 2022-07-21 08:40

Hur jag straffbeskattas?

Bonus Malus kan ju knappast någon ha missat?

Uppdaterat: 2022-07-21 08:42

Har man rätt elbil behöver man inte stå och ladda i 30 min…

Uppdaterat: 2022-07-21 11:29

Med rätt elbil menar du en som kostar kostar uppåt 700.000:-? Axa?

Uppdaterat: 2022-07-21 11:40
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Med rätt elbil menar du en som kostar kostar uppåt 700.000:-? Axa?

Handlar mer om effektiv drivlina och bra laddkurva. Och det finns på en del lägre prissatta bilar med.
Konstigt att en del alltid ska dra upp priset så fort deras fördomar mot elbilar inte håller.....

Uppdaterat: 2022-07-21 11:56

Gaston, för att elbilar är dyrare än många vill hosta upp för att köpa en. Golf kostar ju en halv mille för en med lite utrustning och det skulle jag aldrig lägga på en bil i golfklassen.

Uppdaterat: 2022-07-21 11:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Gaston, för att elbilar är dyrare än många vill hosta upp för att köpa en. Golf kostar ju en halv mille för en med lite utrustning och det skulle jag aldrig lägga på en bil i golfklassen.

Golf är väl ingen elbil längre? Eller finns den fortfarande med ren eldrift att beställa?
Jag skulle väl säga att alla bilar stigit i pris, men ja, elbilarna säljs oftast med mer utrustning från start, lite bättre prestanda m.m. vilket gör att det på "från"priserna ser ut som det är rätt mycket mer pengar.
Men jag vet att sista jag killade så kostade t.ex. en ID.4 bara 37.500 kr mer än en likvärdigt rustad Tiguan. Och hälften av den skillnaden äts upp av skatten på fossilbilen under 3 år. Sen kan vi börja prata driftkostnad så är fossilbilen snabbt akterseglad ekonomiskt.
Felet är att många särskilt lite äldre med skygglappar fastnat i tänket om prislappen som avgörande för vad bilen faktiskt kommer kosta. Samt att många fastnat i det att de måste äga bilen. Vet hur många som helst som insett att en ny privatleasad elbil kostar dem mindre totalt per månad än deras 5-6 år gamla bil kostade dem inkl. allt.

Uppdaterat: 2022-07-21 12:10

Min bil kostade ny med extra utrustning 179000:- 2019 , skatten är 503 kronor försäkringen 270/månad och den drar mindre än en halvliter milen så jag kör billigt. Nu vill inte jag jämföra med en tiguan om jag köper en golf utan jämförelsen blir med min Fabia Combi. Jag kör ganska länge innan jag kommer upp i golfens pris (id4 alltså).

Uppdaterat: 2022-07-21 12:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Fast du kan ju inte jämföra äppel med kameler Hacken.....det blir bara oseriöst.
Du får ju jämföra med ny bil av respektive slag. Du kan ju aldrig jämföra en begagnad bil med en ny bil i en helt annat storlek.
Och nej ID.4 är inte jämförbar med Golf, det är Tiguan som är dess fossilmotsvarighet så ska du jämföra en ny ID.4 med jämförbar fossilbil är det där du får jämföra om du vill vara seriös.
Sen nej, motsvarigheten till din bil finns inte hos VAG än i eldrivet utförande. Skulle väl säga att MG:s eldrivna kombi är väl den som kommer närmast.
Vad den kostar i TCO kontra en ny fossildriven Skoda vet jag faktiskt inte men jag anar det inte är nån jätteskillnad.

Uppdaterat: 2022-07-21 12:31

Hacken
Tänkte närmast på Ioniq 5 som laddar snabbt och är den billigaste snabbladdande bilen i startfältet just nu.
Men som Gaston säger så kan man inte jämföra äpplen med päron. Ska man ändå göra det och jämför jag min Enyaq med Octavian så har jag lägre månadskostnad idag fast större och bekvämare bil.

Uppdaterat: 2022-07-21 15:02

ah ok, jag trodde att id4 också var en golf men nu säger du att det är en suv som tiguan. Då kvittar det för jag skulle aldrig köpa en suv så då är id4 helt uteslutet.
Ok Gaston men MG:S elbil intresserar mig inte och jag tänkte närmast på hur mycket pluring jag måste kasta upp för att byta till en jämförbar elbil och det blir nog en hel del pengar vilket jag som pensionär inte vill lägga på en ny elbil.

Uppdaterat: 2022-07-21 15:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Axa, Du har säkert rätt men Enyaq intresserar mig inte eftersom det är en suv och jag gissar att den inte är billig i inköp.

Uppdaterat: 2022-07-21 15:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken
Jag föreslog en Ioniq 5, om du vill ha kort tid för snabbladdning.
Enyaq är en ID4 i Skodautförande. Same shit different name.

Uppdaterat: 2022-07-21 18:03

Var det 2035 som EU skulle förbjuda nyförsäljning av fossilbilar? Enligt flera på forumet så är nuvarande snittpris om en halv miljon på en elbil inte något numera onormalt, och inte något att oja sig för. Man undrar om detta pris höjt med inflationen även kommer att vara normalt för de enda bilar som tillåts säljas då? Hur ska familjer med normala inkomster kunna köpa en ny bil? Då borträknat de högavlönade forummedlemmar här, som hellre vill prata leasing och TCO än faktiska bilpriser...

Uppdaterat: 2022-07-21 19:20

Vad är normal lön?
Medianinkomst år 2021 var 33 200 kr i månaden. Det är ingen dålig lön. Om man tycker det är viktigt med fossilfri transport får man dra ner på annat. Supandet tex.

Uppdaterat: 2022-07-21 19:24
40-talisten skrev:

Var det 2035 som EU skulle förbjuda nyförsäljning av fossilbilar? Enligt flera på forumet så är nuvarande snittpris om en halv miljon på en elbil inte något numera onormalt, och inte något att oja sig för. Man undrar om detta pris höjt med inflationen även kommer att vara normalt för de enda bilar som tillåts säljas då? Hur ska familjer med normala inkomster kunna köpa en ny bil? Då borträknat de högavlönade forummedlemmar här, som hellre vill prata leasing och TCO än faktiska bilpriser...

Vem har sagt att man måste "köpa" sin bil? Det jag och några till försöker förklara är att det som står på köplistpriset inte alltid är så himla relevant för hur mycket folk har bil idag.
Kolla privatleasingpriserna t.ex, inte följer de listpriserna. När jag privatleasade en BMW som andrabil så kostade den BMW:n 75 000 kr mer än motsvarande VAG-produkt om man tittade på listpriset, men den kostade 500 kr mindre i månaden att privatleasa.
Jag vet att det finns en del som anser att man måste köpa sin bil till fullpris och sen inte riktigt veta vad det kommer kosta i slutändan när allt är betalt och bilen är såld. Men den gruppen blir mindre och mindre, sen kan man tycka vad man vill om det. Men fler och fler ser även sin privatekonomi som en budget där man vill veta så mycket som möjligt vad varje post kommer vara på månad för månad utan överraskningar på endera hållet. Och då är leasing ett bra sätt helt enkelt som många känner sig bekväma med.
Sen har du ju fördelen med när det kommer till leasing att du inte låser upp nåt kreditutrymme på samma sätt som om du lånar till köpet. Det kanske inte spelar nån roll för farbror Gösta som bor i sitt hus sen 30-40 år tillbaks, men för de som köper/bygger hus idag är det kreditutrymmet viktigt på dagens bostadsmarknad.

Uppdaterat: 2022-07-21 19:32
Axa skrev:

Vad är normal lön?
Medianinkomst år 2021 var 33 200 kr i månaden. Det är ingen dålig lön. Om man tycker det är viktigt med fossilfri transport får man dra ner på annat. Supandet tex.

Väldigt bra inlägg.....
Som så mycket annat här i livet handlar det om prioriteringar. Jag har ett äldre syskon som varje gång man ses ska oja sig om hur folk har råd att resa som de gör, hur folk har råd att ha så fina bilar med mera......och mellan varven kedjeröker han och öppnar en öl till....man tar sig för pannan.
Jag har alltid unnat mig fina bilar, var väl 27 när jag köpte min första sportbil, en Corvette. Men däremot har jag aldrig varit rökare och efter jag fyllde 25 har jag druckit väldigt måttligt och det blir bara mindre med åren. Kanske druckit 5 flaskor vin i år och nån flaska bubbel.
Men vet ju hur många som helst som lätt dricker 12-20 öl i veckan och ett par vinare på helgen. Det blir några kronor.....

Uppdaterat: 2022-07-21 19:37

Precis Gaston. Det är inte dina inkomster som gör dig rik utan storleken på dina utgifter.

Men å andra sidan finns det en viss poäng i att 33 000 kr/mån före skatt inte räcker långt om man som privatperson vill införskaffa sig en ny elbil. Det ger ju bara 26 000 efter skatt. Tror inte många vill spendera mer än 10-15% av det på en bil, vilket nog många tycker är mycket.

Bara kreditutrymmet torde vara begränsat, och troligtvis i konkurrens med andra prioriteringar som boende etc.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-22 08:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Sen har vi ju de stora grupperna "nya på arbetsmarknaden" samt inte minst alla pensionärer där en stor andel inte är i närheten ens av dessa 33.000 kr/mån så det är nog väldigt många som har väldigt långt till att försöka förverkliga en möjlighet till en eldriven bil idag. Sen som A.L skriver - många är inte heller intresserade av att lägga allt för stor del av sin inkomst på nåt så ekonomiskt flyktigt som en bil - troligen oavsett inkomst. Sen är ju ett problem för dessa grupper att s k ICE-bilar även dragits med i pris-racet så ett bilinnehav börjar kanske snart bli en form av klassfråga - vad vet man..,
Men har man möjlighet till förmånsbil så är det ju i många fall ett enkelt steg men det har ju långt ifrån alla.

Uppdaterat: 2022-07-22 09:55

Det lustiga är att många ojar sig över bränslepriser och skatter, till och med att man ska gå med i bensinupproret.
Folk lägger hellre pengar på bränsle, fordonsskatt och förmodligen lådvin, Ullaredsresor och sunkiga 24-timmarskryssningar…bara för att gnälla om hur dyrt det är med allt.

Jag har inte alltid haft bra lön. Men jag har haft råd med det jag prioriterat. Bil eller mc. Oavsett om det var under tiden man var singel eller nu med familj.

Det absolut mest använda plagget hos svenskar…offerkoftan.

Uppdaterat: 2022-07-22 10:39
Pi skrev:

Sen har vi ju de stora grupperna "nya på arbetsmarknaden" samt inte minst alla pensionärer där en stor andel inte är i närheten ens av dessa 33.000 kr/mån så det är nog väldigt många som har väldigt långt till att försöka förverkliga en möjlighet till en eldriven bil idag. Sen som A.L skriver - många är inte heller intresserade av att lägga allt för stor del av sin inkomst på nåt så ekonomiskt flyktigt som en bil - troligen oavsett inkomst. Sen är ju ett problem för dessa grupper att s k ICE-bilar även dragits med i pris-racet så ett bilinnehav börjar kanske snart bli en form av klassfråga - vad vet man..,
Men har man möjlighet till förmånsbil så är det ju i många fall ett enkelt steg men det har ju långt ifrån alla.

Fast dessa grupper kanske inte är de som tittar efter fabriksny bil överhuvudtaget oavsett drivmedel....
Så det blir lite skum diskussion.
Och om du nu vill främja begagnatmarknaden och se till att den växer även på elbilar, ja då är det såklart bra att så många som möjligt av nybilsköparna går över till el. Eller hur?
Och förmånsbilstagarna som väldigt många här verkar se på med sin janteblick ska kanske de här grupperna egentligen rikta största tacket till för att omställningen sker även på begagnatsidan snabbare....

Uppdaterat: 2022-07-22 10:47

Du kommer inte ifrån att just nu är både nybilspriserna och begagnatpriserna på elbilar väldigt höga så möjligheten för stora grupper i samhället att skaffa sådana är ytterst begränsad. Sen kanske inte ens en pensionär vill köpa en väl begagnad bil med större risk för problem utan vill ha en relativt ny bil men för många i den gruppen blir det tyvärr allt mera en utopi.

Uppdaterat: 2022-07-22 11:44
Pi skrev:

Du kommer inte ifrån att just nu är både nybilspriserna och begagnatpriserna på elbilar väldigt höga så möjligheten för stora grupper i samhället att skaffa sådana är ytterst begränsad. Sen kanske inte ens en pensionär vill köpa en väl begagnad bil med större risk för problem utan vill ha en relativt ny bil men för många i den gruppen blir det tyvärr allt mera en utopi.

Och hur kommer priserna nedåt på begagnatmarknaden? Genom att tillgången blir mer i paritet med efterfrågan....
Hur når man det? Jo att fler skaffar dem som nya för att sen låta dem gå ut till begagnatmarknaden.....
Är det fortfarande illa att massa förmånstagare går över till elbil?
Nej, så heja på istället för att sitta bredvid med janteglasen på....
Men ja, innan det finns begagnat för alla klasser och alla behov kommer det ta tid.
Sen är ju frågan om det är en rättighet att ha råd med just det man vill ha i alla lägen?
Eller får man helt enkelt anpassa sina utgifter efter sina tillgångar eller förutsättningar?
Ja, jag tror att fler får behålla sin nuvarande bil lite längre än de önskat denna gång för att vänta in just det de helst vill ha.

Uppdaterat: 2022-07-22 11:51

Tror att den största "boven" är frånvaron av rimligt prissatta elbilar - och för den delen även dito ICE-bilar. Visst kommer förmånsbilarna så småningom ut på beg-marknaden men med dagens begagnat-priser blir ändå inte de från början ofta rätt dyra förmånsbilarna speciellt billiga - och har antagligen gått rätt långt i många fall. Så det är nog främst större konkurrens och flera lite billigare nybilar som behövs - om man får gissa.
Sen tror jag du har rätt i att vi får se utökade "bytesintervaller". Själv hade jag tänkt byta om ca: 1 år men det innebär ju i många fall att jag måste beställa bilen idag för leverans om ca: 1 år och det är jag inte villig att göra. Så just nu är det inte rätt tid för mig personligen att bestämma mig för vad som skall köras framledes utan man får nog åka vidare med dagens fordon och hoppas på ett större utbud och kortare leveranstider när det är dags.

Uppdaterat: 2022-07-22 13:47

Som ”Gaston” ofta säger så är inte alla redo för elbil ännu. Så länge priserna är för höga så avstår många och sen är även infrastrukturen en stor faktor. Jag känner ingen som inte kan ladda hemma som kan tänka sig att åka till en laddstation och stå och vänta (vet att det finns en del här på forumet som föreslår detta.
Teknikintresserade byter till elbil nu samt de som kör förhållandevis mycket och som då kan spara mycket på förbrukningen. De flesta övriga (oavsett inkomst) väntar ett tag till.

Uppdaterat: 2022-07-22 14:19