Vi Bilägares forum

Så dyrt är det att tanka i Sverige jämfört med i andra länder

Så dyrt är det att tanka i Sverige jämfört med i andra länder

Sverige är näst dyrast i världen när det gäller dieselpriset, visar nya siffror. Bensinpriset är dock dyrare i flera andra länder.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-29 05:50

Kommentarer

Och Sverige har väl högst iblandning av HVO i dieseln i Världen.

Uppdaterat: 2022-06-29 07:41

Men vad har HVO med detta att göra? Du kan köra på vanlig diesel....

Uppdaterat: 2022-06-29 10:00

Ganska missvisande information egentligen. Att bensinpriset just nu är dyrare i exempelvis Nederländerna än i Sverige beror mestadels på att svenska kronan rasat de senaste månaderna vilket gör att Euro priset ser extra högt ut. (SEK har tappat närmre 8% mot Euro på ett år).
Ta det priset i Nederländerna och räkna bort kursens påverkan så ligger troligen Sverige högre i pris. Skulle man endast se till den procentuella höjningen av bensin/dieselpriset det senaste året istället, så skulle Sverige troligen toppa bensinlistan också.

Uppdaterat: 2022-06-29 10:05
hx30 skrev:

Men vad har HVO med detta att göra? Du kan köra på vanlig diesel....

För att det är reduktionsplikten och den tredjedel av dieselsoppan som utgörs av HVO som driver upp priset i Sverige.
Det måtte du väl förstå?
Själv kör jag elektroner och gnäller inte över priset.

Uppdaterat: 2022-06-29 10:18
Mr Snoid skrev:

hx30 skrev:
Men vad har HVO med detta att göra? Du kan köra på vanlig diesel....

För att det är reduktionsplikten och den tredjedel av dieselsoppan som utgörs av HVO som driver upp priset i Sverige.
Det måtte du väl förstå?
Själv kör jag elektroner och gnäller inte över priset.

Glöm inte bristen på konkurrens mellan drivmedelskedjorna. Det är inte som av en ren händelse de bara "råkar" ha närapå exakt samma pris vid pumpen.
Samma sak gäller ju också för oss som valt el som drivmedel, det är nästan häpnadsväckande hur lika priserna är mellan de olika aktörerna som erbjuder snabbladdning "på stan"..

Sedan blir det en smula missvisande i jämförelsen då priset på drivmedel måste sättas i relation till den generella kostnadsnivån i landet.

Uppdaterat: 2022-06-29 10:44
-------

Det enda rimliga är ju dessa relativt enkla jämförelser - skall man korrigera för t ex löneläget, levnadsomkostnader m m så lär resultatet bli än mer förvirrande. Och eftersom vi lever i Sverige och har den officiella valutan SEK så får vi också relatera till denna.

Uppdaterat: 2022-06-29 10:47

Jag har inte läst jämförelsen men antar att man använder köpkraftsparitet, annars vore det ytterst amatörmässigt (iofs inte ovanligt).

Dock är jämförelsen i sig felaktig och irrelevant eftersom den inte tar hänsyn till storleken på de externa kostnaderna, som skiljer sig rejält åt mellan de olika länderna. Det är dessa som skatterna är tänkta att täcka (som står för en betydande del av prisnivån), vare sig mer eller mindre.

I Sverige är det då visat att vi betalar mer i skatter på bränslet än storleken på de externa kostnaderna. Dock med reservation för de ändringar som nu har gjorts under senaste månaderna.

Religionen med att blanda ut soppen med biobränslen bör för övrigt avvecklas helt. Det är nämligen både dyrt och slösaktigt, dessutom kortsiktigt (elektrifieringen löser ju saken i alla fall)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-29 11:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Verkar som de nordiska länderna ligger ganska lika i tabellen. Vi har råd i denna välbärgade del av världen till skillnad från iranierna med 11 öre litern, vilket sannolikt är dyrt för vanligt folk där.

Uppdaterat: 2022-06-29 12:08

Det billigaste dieseln jag tankat senaste veckan är i Österrike på gränsen in till Italien, betalade 1,996 euro. Det är 21,25kronor.
Liten mack, ingen kedja. Här fungerar konkurrensen.

Uppdaterat: 2022-06-29 12:09

"reduktionsplikten", jo.. tjena.. hahaha, det är ett stort slag i luften och gör det varken bättre eller sämre för klimatet.. det förstår du väl? HVO är en ren bluff ifrån början till slut, men tyvärr är människor och myndigheter lättlurade.

Uppdaterat: 2022-06-29 12:46
hx30 skrev:

"reduktionsplikten", jo.. tjena.. hahaha, det är ett stort slag i luften och gör det varken bättre eller sämre för klimatet.. det förstår du väl? HVO är en ren bluff ifrån början till slut, men tyvärr är människor och myndigheter lättlurade.

Visst är det ett slag i luften och något balkongbönderna på söder fick igenom.
Men oavsett detta så är det det som driver upp svenska priset på diesel i Europatopp. Blandningen i Sverige med MK1 diesel och HVO är inte jämförbar med övriga Europas billigare diesel, som även har högre energiinnehåll.

Uppdaterat: 2022-06-29 12:56

Bra poäng Mr Snoid. En jämförelse bör också inkludera skillnader i energiinnehållet.

För det är ju energin vi är intresserade av.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-29 13:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Jag har inte läst jämförelsen men antar att man använder köpkraftsparitet, annars vore det ytterst amatörmässigt (iofs inte ovanligt).
Dock är jämförelsen i sig felaktig och irrelevant eftersom den inte tar hänsyn till storleken på de externa kostnaderna, som skiljer sig rejält åt mellan de olika länderna. Det är dessa som skatterna är tänkta att täcka (som står för en betydande del av prisnivån), vare sig mer eller mindre.
I Sverige är det då visat att vi betalar mer i skatter på bränslet än storleken på de externa kostnaderna. Dock med reservation för de ändringar som nu har gjorts under senaste månaderna.
Religionen med att blanda ut soppen med biobränslen bör för övrigt avvecklas helt. Det är nämligen både dyrt och slösaktigt, dessutom kortsiktigt (elektrifieringen löser ju saken i alla fall)
MVH AL

Japp, "förnybara" biobränslen borde förpassas till historiens skräphög. "Förnyelsetiden" är dels extremt lång, 80-160 år, och dels blir koldioxidutsläppen högre än om man jämför med rena "fossila" bränslen (källa: SLU samt Umeå universitet. Se studier om koldioxidutsläpp från den svenska biomasseindustrin). Man kan inte byta ett problem mot ett annat, värre, problem.

Uppdaterat: 2022-06-29 14:05
-------

Ett ytterst kontroversiellt förslag skulle kunna vara att bygga ett par nya oljekraftverk i Sverige och i kombination med detta snabba på elekrifieringen av fordonen.
Varför?
Som en omställning!, dessa skall skrotas igen om 20år.
Under tiden kan man köra 4-5mil på en liter olja istället för 2mil (i bästa fall) idag.
Effektiviteten i dessa är 90% mot ungefär hälften idag.
Det är säkert ett politiskt självmord att framföra detta sådant förslag....Men ändå en tanke...

Uppdaterat: 2022-06-29 15:05
McTar skrev:

Ett ytterst kontroversiellt förslag skulle kunna vara att bygga ett par nya oljekraftverk i Sverige och i kombination med detta snabba på elekrifieringen av fordonen.
Varför?
Som en omställning!, dessa skall skrotas igen om 20år.
Under tiden kan man köra 4-5mil på en liter olja istället för 2mil (i bästa fall) idag.
Effektiviteten i dessa är 90% mot ungefär hälften idag.
Det är säkert ett politiskt självmord att framföra detta sådant förslag....Men ändå en tanke...

En kan ju alltid elda tallolja istället för den petroleumbaserade varianten.

Uppdaterat: 2022-06-29 20:56
Power to the people

Jag tar med några dunkar och åker till Libyen och tankar, det blir billigt.

Uppdaterat: 2022-06-29 21:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
McTar skrev:

Det billigaste dieseln jag tankat senaste veckan är i Österrike på gränsen in till Italien, betalade 1,996 euro. Det är 21,25kronor.
Liten mack, ingen kedja. Här fungerar konkurrensen.

Varit i Italien en vecka, ja 2€ liten är standardpris här. Nice!

Uppdaterat: 2022-06-29 22:12
Gillar kurvor och rondeller
hx30 skrev:

"reduktionsplikten", jo.. tjena.. hahaha, det är ett stort slag i luften och gör det varken bättre eller sämre för klimatet.. det förstår du väl? HVO är en ren bluff ifrån början till slut, men tyvärr är människor och myndigheter lättlurade.

Ska Sverige klara klimatmålet att minska klimatutsläppen från inrikes transporter (utom inrikes luftfart) med 70 % till år 2030, så är det förutom en elektrifiering också den befintliga reduktionsplikten som behövs. Hur tänkte du annars att detta skulle gå till? Läs gärna på om HVO innan du skriver att det skulle vara en bluff med denna.

Uppdaterat: 2022-06-30 01:16
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Thord Johansson skrev:

Japp, "förnybara" biobränslen borde förpassas till historiens skräphög. "Förnyelsetiden" är dels extremt lång, 80-160 år, och dels blir koldioxidutsläppen högre än om man jämför med rena "fossila" bränslen (källa: SLU samt Umeå universitet. Se studier om koldioxidutsläpp från den svenska biomasseindustrin). Man kan inte byta ett problem mot ett annat, värre, problem.

Hur menar du att t ex HVO tillverkat av biologiska avfallsprodukter sett till miljö- och klimatpåverkan under hela livscykeln, skulle vara sämre än fossil diesel? Vad tror du förnyelsetiden för den sistnämnda är? Betydligt längre än 80-160 år... Glöm inte att det inte är enbart av restprodukter från skogsindustrin som HVO kan tillverkas.

Att den HVO som marknadsförs i Sverige innebär en reduktion av den fossila koldioxiden med upp till 90 % (hela livscykeln) jämfört med fossil diesel, har du tydligen missat.

Uppdaterat: 2022-06-30 03:49
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
motorcykelentusiasten skrev:

McTar skrev:
Det billigaste dieseln jag tankat senaste veckan är i Österrike på gränsen in till Italien, betalade 1,996 euro. Det är 21,25kronor.
Liten mack, ingen kedja. Här fungerar konkurrensen.

Varit i Italien en vecka, ja 2€ liten är standardpris här. Nice!

Egentligen helt idiotisk när det är ”Nice” att betala drygt 21kr för en liter diesel.
Vad kostar bensinen?

Uppdaterat: 2022-06-30 08:08

Biodrivmedel i Sverige är en blandning av restprodukter från skogsindustrin, pappersmassatillverkning och slakterier.
Idén att skog huggs ner för biodrivmedel stämmer inte i Sverige. Biodrivmedel som HVO görs på restprodukter. Det betyder det som blir över när man producerat andra produkter.
Om vi inte gör biodrivmedel av det, vad ska vi göra då med det?
Elda upp det i brasan till Valborg?!

Det är inte brist på el i Sverige. Vi snabbar inte på elektrifiering genom att bygga oljekraftverk.

Det är brist på publika, offentliga laddstationer i städer för de som har en lägenhet utan laddmöjlighet. Det botas inte genom att bygga ett oljekraftverk.

Jag häpnar ibland på nivån på debatter om energi och el. Där jag bor händer det att det blir strömavbrott på vintern pga. gamla elledningar och stolpar - träd som ramlar ner över dem och drar ner gamla elstolpar. När det händer är den lokala FB gruppen fylld av att skylla på Miljöpartiet och hade det funnits ett lokalt kärnkraftverk hade det inte blivit strömavbrott.
Precis som att kärnkraften skulle lösa problemet med träd som faller över elledningar.

Tragisk nivå på diskussionen. Men så är det i Sverige idag.

Uppdaterat: 2023-04-28 13:46
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
McTar skrev:
Det billigaste dieseln jag tankat senaste veckan är i Österrike på gränsen in till Italien, betalade 1,996 euro. Det är 21,25kronor.
Liten mack, ingen kedja. Här fungerar konkurrensen.
Varit i Italien en vecka, ja 2€ liten är standardpris här. Nice!

Egentligen helt idiotisk när det är ”Nice” att betala drygt 21kr för en liter diesel.
Vad kostar bensinen?

bensinen kostar 19.44:- idag där jag bor.

Uppdaterat: 2023-04-28 14:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Thord Johansson skrev:

Glöm inte bristen på konkurrens mellan drivmedelskedjorna. Det är inte som av en ren händelse de bara "råkar" ha närapå exakt samma pris vid pumpen.
Samma sak gäller ju också för oss som valt el som drivmedel, det är nästan häpnadsväckande hur lika priserna är mellan de olika aktörerna som erbjuder snabbladdning "på stan"..
Sedan blir det en smula missvisande i jämförelsen då priset på drivmedel måste sättas i relation till den generella kostnadsnivån i landet.

Inte närapå. De har exakt lika pris på soppan.
Numera behöver de inte klättra på stegar och ändra priset på skylten. :)
Det går nog automatiskt från någon central.
Länge sedan nu det var något lokalt priskrig bland mackarna

Uppdaterat: 2023-10-12 01:00
Villevalle

[quote=Raphael]Biodrivmedel i Sverige är en blandning av restprodukter från skogsindustrin, pappersmassatillverkning och slakterier.
Idén att skog huggs ner för biodrivmedel stämmer inte i Sverige. Biodrivmedel som HVO görs på restprodukter. Det betyder det som blir över när man producerat andra produkter.
Om vi inte gör biodrivmedel av det, vad ska vi göra då med det?
Elda upp det i brasan till Valborg?!

Tror du det är några nya biprodukter inom tex pappersmassaindustrin? Man använder eller säljer till det som för tillfället löne sig bäst, inte svårare än så, någon majbrasa har det aldrig varit fråga om. Tallolja kan tex brännas internt istället för brännolja, det har under långa perioder sålts till kemiskindustri(/färg/lim m.m., om det betalas bäst för att göra biodrivmedel, ja då säljs den dit Samma gäller metanol, terpentin och andra produkter.

Vad gäller slakt, då har jag ingen aning, men min poäng är att ingen behöver tänka på att detta ska fungera, det löser respektive företag mot bäst betalning, nu, förr och alltid. I slutändan är det endast mest pengar in som gäller, kommer inte att bli mer komplicerat för vinstdrivande företag. Allt är en resurs, även om det är en biprodukt.

Uppdaterat: 2023-10-12 08:14

Billigare drivmedel ger billigare livsmedel.

Uppdaterat: 2024-01-06 09:16
Lås inga trådar.