Trots att svenskarna kör allt kortare sträckor skruvar biltillverkarna i allt större och tyngre batterier i elbilarna. ”Det är förvånande hur många som kör en stor elbil och tror sig göra en insats för miljön”, säger en fordonsforskare.
Trots att svenskarna kör allt kortare sträckor skruvar biltillverkarna i allt större och tyngre batterier i elbilarna. ”Det är förvånande hur många som kör en stor elbil och tror sig göra en insats för miljön”, säger en fordonsforskare.
Kommentarer
Vart har du fått det från?
Till och med min Asiatiska bil är producerad mot kundorder, därav lång ledtid.
Jag var på studiebesök på Saabs fabrik på 2000-talet och såg hur bilarna producerades upp mot kundens specifikation.
Sedan finns så klart generalagent/handlare, dvs inte slutkund, som beställer ett otal bilar av viss konfiguration som dom vet säljer bra. Men det är oavsett kundspecifikation då generalagent/handlare är kunden. Är väl aldrig så att en slutkund kan köpa en bil direkt från en producent.
Även fast frågan var till AL så kan jag svara, då frågan är intresserant.
Glöm inte att SUV alltid funnits i USA sedan WW2.
Och att sedan A-forden fanns det pickup’er. F150 brukar vara den mest sålda bilen i USA (SUV fast med flak)
Båda passande in i ”the american way of living” med frihet, natur och att göra som man vill.
HD spelar på samma ”outlaw” kultur.
Ju mer inrutat och teknologiskt livet blir, destå mer längtan till något annat.
Nej, SUV-trenden är inte skapad av marknadsförare.
Ska man tro det som skrivs här av "kunniga" på ViB har tillverkarna noga, ja till 100 % kollat upp vad köparna vill ha och det är till 99 % som vill ha 21 eller fler växlar för de tycker att fördelarna överväger. Hade man inte gjort som dessa kunder vill hade man gått i konkurs. Tänk på att tillverkarna aldrig försökt smyga in fler och fler växlar för att försöka öka intäkter och följa den tekniska utvecklingen, utan som sagt är det endast p g a av att köparna vill ha många växlar. 😉
Ja, delvis så är det, men räkna med mothugg från "bättre vetande"... 😉
Att det ofta sker en dynamisk produktutveckling "fram och tillbaka" mellan tillverkare och köpare borde vara uppenbart för de flesta. Alltså kan tillverkaren ha idéer som den testar mot kund på olika sätt, utan att denna alltid behöver ha blivit tillfrågad och kanske inte ens direkt märker av eller har möjlighet att kontrollera och utvärdera.
Inte svårt att vara enögd kung i de blindas rike.
Det du beskriver är förstudier där man kartlägger om det finns intresse för produkten innan man sätter den i produktion. En metodik som är grundläggande inom Lean production. Annars riskerar man att producera något som inte kan säljas, vilket är att betrakta som ett slöseri.
Att kartlägga marknaden och dess efterfråga är knappast att likna vid att skapa ett behov av något som folk inte "behöver" (hur det nu kan formuleras). Det har du fått om bakfoten. Det du behöver förklara är hur en bil som ingen ö.h.t vill ha eller efterfrågar helt plötsligt blir en formidabel säljsucce via riktad marknadskommunikation.
MVH AL
Syftet med reklam kan vara att just försöka skapa "ett behov av något som folk inte "behöver"
och att indirekt kartlägga marknaden och dess efterfrågan.
Kanske har ni hört uttrycket att "denna produkt visste du inte att du behövde förrän du först såg den".
AL får gärna förklara varför en del bilar inte blir en blir en formidabel säljsuccé, trots att tillverkaren gjort allt enligt "regelboken".
Reklam är en del av transaktionen och handlar om information, med utgångspunkt i varans styrkor. Kartläggningen gör man innan produkten är klar.
Dock finns det exempel på marknadsföringsmodeller (bostonmatrisen exempelvis) där man via relanseringar av produkten försöker förlänga produktens livscykel. En sådan (ofta som ansiktslyftning inom bilindustrin) brukar dock innehålla en hel del produktinnovationer likaså. Hur detta fungerar kan John lära sig mer om här. https://sv.wikipedia.org/wiki/Produktlivscykeln
Ja, och det är ju därför det behöver finnas reklam som kan informera köparna om varornas existens.
Det har inget med ett skapat behov av en producent att göra utan det handlar om att man som person hittar en sak som löser ett problem som man inte trodde att det fanns en lösning på, eller (oftast) ser en alternativ lösning på ett befintligt problem. Du förklarade precis varför det behöver finnas reklam min vän:-)
Kan finnas en miljon orsaker till det. Matchningen mellan köparna och produktutformningen och de prioriteringar som ledningen satt upp, godkänt och genomfört är inte perfekt. Alternativt så har man prisat in produkten fel, eller försökt ersätta bra utformning med något annat substitut. Eller så har tekniska innovationer (som då inte finns med i produkten) slagit igenom på ett sätt som man inte hade möjlighet, eller resurser, att förutse eller ta hänsyn till. Detta senare är ganska vanligt, inte minst inom biltillverkning. Eller så har man googlat istället för att använda vetenskapen för att kartlägga marknaden - eller nej, så arbetar bara ideologerna ;-)?
MVH AL
A.L med allt marknads tjafs...vad skall vi göra som idag vill köp en elbil men dagens modeller är allt annat än normala? Jag menar... modeller som Leaf har kunnat vara så populär under sådan lång tid! Jag vill inte ha en tung SUV som sliter däck, vägbanor och drar massor med energi. Jag vill ha något pålitligt, effektivt och praktiskt som är länge än 4,5 meter och kortare än 4,8 meter...och det finns inget sådant idag att köpa för kunderna som A.L säger vill ha något annat än vad jag vill!
Vargen, vad är felet på Tesla Y?
Den passar in på alla dina krav.
A.L de gjorde ett test med en dumper utan last... stopp sträcka blev 67 meter...fullt lastad 93 meter. Hur förklarar du detta? Samma saker sker om man jämför bilar...tyngre får längre bromssträcka och det är fakta. Men visst du är imun mot fakta uppenbarligen.
Modell Y kanske kunde vara något, men jag väntar på Astra eller något annat liknande..
Vargen: det är inte på av vikten utan på grund av att bromsarna är feldimensionerade som du kan googla fram sådana resultat.
Grundläggande fysik är just fakta - orubbliga sådana. Lär dig den så får du lättare att förstå sambanden.
Vad gäller kundernas behov väljer biltillverkarna att producera baserat på vad majoriteten efterfrågar. De bryr sig oftast mindre om ytterligheter, exempelvis sådana som fabulerar ihop saker eller påstår sig åka omkring i bilmodeller som inte finns.
Om Vargen har svårt med det får han antingen sluta åka bil, eller välja buss och tåg istället. Eller varför inte cykla? Det stärker både hjärta och hjärna 😜
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.