Vi Bilägares forum

Elbilarna allt tyngre – beskrivs som ”vansinnigt”

Elbilarna allt tyngre – beskrivs som ”vansinnigt”

Trots att svenskarna kör allt kortare sträckor skruvar biltillverkarna i allt större och tyngre batterier i elbilarna. ”Det är förvånande hur många som kör en stor elbil och tror sig göra en insats för miljön”, säger en fordonsforskare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-21 13:40

Kommentarer

Självklart säljs det bilar som kunderna vill köpa.

Även energi effektiviteten har flera tillverkare förbättra.

Bättre räckvidd har gjort att flera köper Elbilar

Uppdaterat: 2022-06-21 14:18
Elbilar

Åhh... nä, är det sant? Jag tror dagens bilar är snart ett minne blott, det funkar inte längre att släpa runt på tunga batterier och "bulkiga" karosser.
Jag tror framtiden behöver något som liknar mer detta, typ...effektivt och lätt och praktiskt måste vara ledorden.
https://aptera.us/

SUV trenden är helt onödig, men ingen vågar längre ta fram nya vanliga bilmodeller för att de tror inte de kan sälja detta. Men jag väntar.. jag bidar min tid.. jag vill ha en normal bil, 4 hjul.. max 1600 kg och räckvidd minst 30 mil sommar som vinter... då är jag nöjd. Hjulen skall helst inte vara större än 16-17 tum.. och bagaget klara ca 500 liter eller mer...

Uppdaterat: 2022-06-21 14:42

Ja just det…
” Enligt honom har biltillverkarnas marknadsförare varit skickliga.

– De har fått köparna att tro att man gör en insats för miljön när man i själva verket har en ganska hög total miljöpåverkan. Dessutom kraftigt understödd av staten.”

Säger en forskare inom marknadsföring.

Uppdaterat: 2022-06-21 14:53

Haha, Jag är inte förvånad. Såg en Loser i går utanför stormarknaden med en ( förvisso fosilbil ) Cadillac Escalade
mycket olämpligt parkerad nära entrén. Å andra sidan fick han nog inte plats i en vanlig parkeringsficka med det monstret.

Uppdaterat: 2022-06-21 16:43
Axa skrev:

Ja just det…
” Enligt honom har biltillverkarnas marknadsförare varit skickliga.
– De har fått köparna att tro att man gör en insats för miljön när man i själva verket har en ganska hög total miljöpåverkan. Dessutom kraftigt understödd av staten.”
Säger en forskare inom marknadsföring.

Ja marknadsföringens grunder är att möta och matcha de behov som finns i populationen. Inom försäljningskretsar kallar man det för behovsanalys, inom marknadsföring finns det mängder av modeller för att identifiera det (SWAT och gud vet allt vad det heter - matematikerna och marknadsfolket talar inte alltid samma språk så det finns en del väldigt väl grundade synpunkter på dessa så kallade modeller) Det är så man utvecklar en bil idag och det är också grunden inom all produktutvecklingsfilosofi (se TPS exempelvis).

Att staten sedan subventionerar och eldar på behovet (samtidigt som man dämpar substituten) har en del biltillverkare varit snabbare på att fånga upp än andra.

Klassisk marknadsföring således, helt enligt skolboken.

Att skapa ett behov är det dock fortfarande inte frågan om. Det ägnar man sig mest inom planekonomin - med allt vad det innebär.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-21 16:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tillverkar de modeller som de tror konsumenter vill ha eller vad de tjänar mest på? Många med mig vill inte ha SUV, vi kan tänka oss allt annat .. MPV, sedan, hatchback eller till och med kombi. Det är lite märkligt att det bara kommer ut nya SUV modeller på marknaden...men är detta vad folk innerst inne vill ha???

Uppdaterat: 2022-06-21 17:26

AL
Försök inte framställa dig som någon auktoritet på området.
Uppenbart att det finns forskning och forskare på området som kan det här bättre.

Uppdaterat: 2022-06-21 18:11

A.L vet alltid bäst och har alltid rätt... haha eller?

Åter till marknaden.. jag tror faktiskt inte att det som tillverkas idag är vad folk egentligen vill ha? Jag vill vara opartisk och transparent i frågeställningar. Någon som vet vad folk tycker generellt? Finns det undersökningar gjorda vad folk vill ha för bil?

Uppdaterat: 2022-06-21 18:41
hx30 skrev:

Åter till marknaden.. jag tror faktiskt inte att det som tillverkas idag är vad folk egentligen vill ha? Jag vill vara opartisk och transparent i frågeställningar. Någon som vet vad folk tycker generellt? Finns det undersökningar gjorda vad folk vill ha för bil?

Det finns såna undersökningar, men problemet är att folk inte svarar ärligt på sådana frågor. Det tenderar att bli "riktiga" svar, dvs politiskt korrekta. Vad folk egentligen vill ha för bilar, ser vi på våra vägar och parkeringsplatser. Biltillverkarna genomskådar såna frågesvar, och tillverkar bilar som de vet går att sälja.

Uppdaterat: 2022-06-21 18:56

Jag tror att i en sund marknadsekonomi skapar företag ett intresse och behov genom produktutveckling och marknadsföring. T ex hade inte konsumenter behov av mobiler, navigatorer, padel. Bilar med säkerhetsbälten, ABS, autobroms etc. Det är när företag lanserar sämre produkter för miljön och trafiksäkerheten t ex tunga stadsjeepar som myndigheter måste lägga sig i eftersom många människor inte tänker förnuftigt utan följer trender skapade av företag.

Uppdaterat: 2022-06-21 19:07
Axa skrev:

AL
Försök inte framställa dig som någon auktoritet på området.
Uppenbart att det finns forskning och forskare på området som kan det här bättre.

🤭 👍

Uppdaterat: 2022-06-21 23:06
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Axa skrev:

AL
Försök inte framställa dig som någon auktoritet på området.
Uppenbart att det finns forskning och forskare på området som kan det här bättre.

Inte så svårt att vara enögd kung i de blindas rike ;-).

Jag förklarar bara grundläggande ekonomi för dig. Att du klipper och klistrar från en källa som tolkats av andra som saknar djupare kunskaper inom området gör inte saken mer rätt för det.

Men det finns en faktor som du blandar ihop här och det är utbudsannonser med PR. Vet inte om det är lönt att gå in på skillnaderna när du blundar och argumenterar emot bara för sakens skull?

Lekmän som leker;-)

Jag upprepar därför: en bil utvecklas inte utan att det finns ett behov. Det är grundläggande inom all utvecklingsfilosofi och det finns kilometer med text att läsa inom området både från Massachusetts Institute of Technology (som utredde frågan redan på 80-talet) som från Chalmers tekniska högskola. En annan auktoritet inom området - också välkänd inom akademiska kretsar - är Shigeo Shingo. Där finns också gott om litteratur för den som vill lära sig mer.

Bygger man inte det kunderna vill ha går man i konkurs. Och kunderna vill ha elbilar eftersom de dels subventioneras, och dels är billigare att köra. Dessutom ger de motsvarande komfort som en bil med förbränningsmotor.

Modellerna jag sedan exemplifierade är just väldigt klassiska. De är dock också (tvärtemot utvecklingsteorierna) ifrågasätta. Boston-matrisen är väl den som utsatts för allra hårdast kritik, och då särskilt från de som kan räkna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-22 07:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vill man lära sig mera om efterfrågestyrd produktion rekommenderar jag att man läser in sig på Toyota production systems. Det finns gott om läsvärda alster för den som vill lära sig mer.

Ett klassiskt och välkänt verk - som används på flertalet utbildningar och som också är relativt lättläst - är "Från Taylor till Toyota" som är skriven av Bengt Sandkull och Jan Johansson, båda professorer (inom industriell ekonomi och produktion)

https://www.bokus.com/bok/9789144013466/fran-taylor-till-toyota-betraktelser-av-den-industriella-produktionens-organisation-och-ekonomi/#:~:text=Fr%C3%A5n%20Taylor%20till%20Toyota%20%2D%20Betraktelser,%2D%20H%C3%A4ftad%20(9789144013466)%20%7C%20Bokus

Vill man sedan gå på djupet kan man läsa Shigeo Shingo mycket intressanta verk, "A Revolution in Manufacturing", som dock är betydligt mer teknisk till sin karaktär. Så där behöver man lite grundläggande koll på linjär algebra och stokastiska processer( kö-teori)för att förstå vad man läser.

https://www.bokus.com/bok/9780915299034/a-revolution-in-manufacturing/?gclid=Cj0KCQjw2MWVBhCQARIsAIjbwoPhWbpmPJxoM7VVvb7aN_ElK_9-Qpf1C3JtaR6eCBJkYasATNPChYIaAqEbEALw_wcB

En tredje källa som jag kan rekommendera är M.I.T. Där finns mängder av litteratur att ladda ner kostnadsfritt (under benämningen Lean Production som de valde att döpa det till i sina första avhandlingar).

Genom ökad kunskap tror jag det är lättare att sätta saker i sin rätta kontext och förstå och tolka de enskilda fragment och de rubriker och enskilda meningar som man läser i sensationsmedia.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-22 07:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Varför detta förakt mot Google och andra människor AL ? Bra Böckers lexikon från 80-talet är i vissa delar inaktuella. Med källkritiska ögon finns det mycket relevant och korrekt information på nätet/Google, till och med avhandlingar. Google fungerar lite som på de gamla biblioteken tid, ett kartotek över vad för böcker som finns på biblioteket.

Uppdaterat: 2022-06-22 07:40

På tiden att bonus delen av Bonus/malus tas bort, finns ingen anledning att subventionera bilköp speciellt inte både tunga och dyra fordon. Och förläng gärna malusdelen (med hög årlig skatt) till att vara i tex 10 år istället för bara 3 år.

Uppdaterat: 2022-06-22 08:06
Thomas E-berg

Tyngre eller lättare, finns det köpare till en bil, oavsett modell så let it be. Sportbil nöjesbil. En suv praktisk, lättlastad, bra sikt, lätt att kliva i och ur. Tror nog att de flesta som köper en bil, köper den för att dom tycker den passar deras behov.
Skall valmöjligheten tas bort för att man inte kan tillverka en tillräckligt lätt bil, eller? Dumheter!

Uppdaterat: 2022-06-22 08:52

Fortfarande, AL är ingen auktoritet på området. Det finns böcker om allt möjligt. Jag har också läst böcker.

Kan man sälja dyrt bubbelvatten i Sverige där vi har ett av världens renaste vatten så skulle man kunna sälja sand i Sahara. Konsumtion handlar om psykologi och beteende.

Uppdaterat: 2022-06-22 08:55
Bertilio skrev:

Tyngre eller lättare, finns det köpare till en bil, oavsett modell så let it be. Sportbil nöjesbil. En suv praktisk, lättlastad, bra sikt, lätt att kliva i och ur. Tror nog att de flesta som köper en bil, köper den för att dom tycker den passar deras behov.
Skall valmöjligheten tas bort för att man inte kan tillverka en tillräckligt lätt bil, eller? Dumheter!

+100

Uppdaterat: 2022-06-22 09:03
Bertilio skrev:

Tyngre eller lättare, finns det köpare till en bil, oavsett modell så let it be. Sportbil nöjesbil. En suv praktisk, lättlastad, bra sikt, lätt att kliva i och ur. Tror nog att de flesta som köper en bil, köper den för att dom tycker den passar deras behov.
Skall valmöjligheten tas bort för att man inte kan tillverka en tillräckligt lätt bil, eller? Dumheter!

Många valmöjligheter är redan reglerade. Det kan röra sig om maxvikt för personbilar, hur tunga släp man får dra på vilken behörighet, vilken färg det ska vara på blinkers, hur fort man får köra, etc. Och det finns säkert folk som anser att det går emot deras behov.

Uppdaterat: 2022-06-22 09:23

Varför jag undrar om marknaden, jag skulle köpa cykel till ett barn.. upptäckte ganska snart att det nästan inte finns cyklar med 3, 5 eller 7 växlar. Nästan alla har idag 21 eller fler växlar på en cykel med 26" hjul och 47-51 cm ram. Vem är det som efterfrågar så många växlar, och varför säljs 99% med bara 21 och fler växlar? Vill kunderna verkligen ha detta? Jag tycker bara det är jobbigare med fler växlar, och kedjan hoppar enklare på sådana cyklar samt att underhåll och livslängd antagligen är sämre. Detta med nya cyklar idag är precis samma sak som de bilmodeller vi har idag och måste välja på. Antagligen är jag "missanpassad" till dagens trender, för jag förstår inte varför inget kan få vara enkelt och robust längre, med stabila saker som funkar bäst i längden.

Uppdaterat: 2022-06-22 09:51

Axa
Du pratar säkerhet.

Uppdaterat: 2022-06-22 09:56
hx30 skrev:

Varför jag undrar om marknaden, jag skulle köpa cykel till ett barn.. upptäckte ganska snart att det nästan inte finns cyklar med 3, 5 eller 7 växlar. Nästan alla har idag 21 eller fler växlar på en cykel med 26" hjul och 47-51 cm ram. Vem är det som efterfrågar så många växlar, och varför säljs 99% med bara 21 och fler växlar? Vill kunderna verkligen ha detta? Jag tycker bara det är jobbigare med fler växlar, och kedjan hoppar enklare på sådana cyklar samt att underhåll och livslängd antagligen är sämre. Detta med nya cyklar idag är precis samma sak som de bilmodeller vi har idag och måste välja på. Antagligen är jag "missanpassad" till dagens trender, för jag förstår inte varför inget kan få vara enkelt och robust längre, med stabila saker som funkar bäst i längden.

Har du kollat med barnet vad det vil ha för typ av cykel? Har du sett vad barn ute i samhället har för typ av cyklar?
inte många som har cyklar som var populära för tretto år sedan.

Uppdaterat: 2022-06-22 10:06
Bertilio skrev:

Axa
Du pratar säkerhet.

All reglering på trafik- och fordonsområdet handlar inte enbart om säkerhet. Men ifråga om fordonsvikt så handlar det väl om säkerhet och miljö.

Uppdaterat: 2022-06-22 10:29

Men bara för att "alla" har nåt så behöver ju inte det vara det bästa eller lämpligaste, "Guran". Det reella behovet av t ex 21-växlade cyklar för barn är nog väldigt litet men barnen vill gärna ha det andra har - och har tillverkarna styrt behovet och inte minst utbudet till +21 växlar (ur strikt kommersiell aspekt - troligen högre förtjänst) så vill givetvis barnen ha detta också - oavsett behov. Ö h t så ser man väldigt få cyklister som verkligen använder växlarna aktivt - hellre segdrar många än växla till en mera passande växel.

Uppdaterat: 2022-06-22 11:02
Axa skrev:

Bertilio skrev:
Axa
Du pratar säkerhet.

All reglering på trafik- och fordonsområdet handlar inte enbart om säkerhet. Men ifråga om fordonsvikt så handlar det väl om säkerhet och miljö.

Ja regleringar kan både försvåra och underlätta produktutformningen, för att möta kundernas behov.

I fallet elbilar tycker kunderna mycket om räckvidd. Man vill dessutom ha komfort, fina fartresurser, säkerhet, elektronik samt goda utrymmen. Allt sådant finns definierat i bilens utvecklingsfas (hela vägen förbi komplettbilsutprovning), oftast med en betygsskala och kostnadsberäkning gjord. Och det adderar vikt, i alla fall så länge man skall klara lönsamhetskraven och den budget som ledningen ställer upp.

Det klart att det vore enklare att överge alla dessa krav som kunderna vill ha, och ersätta dem med marknadsföring. Dock har det hittills inte varit ett framgångsrecept för någon.

Så regleringar i vikt kommer ställa krav på alternativa material som inte bara är dyra, de ja dessutom betyda ganska rejäla negativa effekter på miljön och folks hälsa.

Är sådant tänker ju inte politikerna på. De tänker ju mest på att klara morgondagens val och kommunicera det som deras målgrupp vill höra (notera alltså att även politiken handlar om behovsanalys)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-22 11:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mr Snoid mfl, bara för att utbudet på marknaden består av någon form av likformighet så är detta vad som säljer och är bäst? Kanske jag är en konspiratör som tror att det ligger andra orsaker bakom? Jag tänker mer, att borde barn behöva fler än 7 växlar, och varför i så fall? Har själv två cyklar, som köptes enbart med argumentet att jag bara behöver 7 växlar och det är "underhållsfritt" och risken är liten för haveri med växlar och kedja. Samma trend sker nu med bilarna, samma plast på sidorna.. samma höjd på dem, samma karossform.. allt görs precis likadant för att man tror kunderna vill ha detta? Vad gör en person som jag då? Som inte vill ha plast, inga stora 20 tums hjul, inte 20+ cm markfrigång.. osv, en massa parametrar som egentligen maximerats för att vara så dåliga som möjligt. Tycker bara utvecklingen varit så fel de senaste 10-15 åren, det har satsats på helt fel saker antagligen för att folk är rädda (de tror höjden på fordonet räddar dem, när det istället stjälper det stora lasset).

Uppdaterat: 2022-06-22 11:44

A.L, du säger "I fallet elbilar tycker kunderna mycket om räckvidd". Tycker du detta målet blir enkelt att nås med dagens design på bilar och dess vikt? Det som byggs idag är direkt motsatsen till att få till en bra räckvidd, vi bygger tyngre bilar med större batterier som ändå inte får speciellt längre räckvidd. Även de minst införstådda på området inser att vikt och aerodynamiska egenskaper är det som bestämmer räckvidden... det borde inte vara så svårt att förstå grundläggande fysik. Drivlinan + batterier kan inte påverka detta nämnvärt, det är var det är.. samma effektivitets grad mm.

Uppdaterat: 2022-06-22 11:50
hx30 skrev:

Mr Snoid mfl, bara för att utbudet på marknaden består av någon form av likformighet så är detta vad som säljer och är bäst? Kanske jag är en konspiratör som tror att det ligger andra orsaker bakom? Jag tänker mer, att borde barn behöva fler än 7 växlar, och varför i så fall? Har själv två cyklar, som köptes enbart med argumentet att jag bara behöver 7 växlar och det är "underhållsfritt" och risken är liten för haveri med växlar och kedja. Samma trend sker nu med bilarna, samma plast på sidorna.. samma höjd på dem, samma karossform.. allt görs precis likadant för att man tror kunderna vill ha detta? Vad gör en person som jag då? Som inte vill ha plast, inga stora 20 tums hjul, inte 20+ cm markfrigång.. osv, en massa parametrar som egentligen maximerats för att vara så dåliga som möjligt. Tycker bara utvecklingen varit så fel de senaste 10-15 åren, det har satsats på helt fel saker antagligen för att folk är rädda (de tror höjden på fordonet räddar dem, när det istället stjälper det stora lasset).

Följ med på lanseringen av Ioniq 6, anmäl dig på Hyundais hemsida så får du fortlöpande information om en bil som är allt annat än hög och energislukande.

https://alltomelbil.se/hyundai-slapper-konceptskiss-av-ioniq-6-ska-ha-premiar-nu-i-juni/

Uppdaterat: 2022-06-22 12:12
hx30 skrev:

A.L, du säger "I fallet elbilar tycker kunderna mycket om räckvidd". Tycker du detta målet blir enkelt att nås med dagens design på bilar och dess vikt? Det som byggs idag är direkt motsatsen till att få till en bra räckvidd, vi bygger tyngre bilar med större batterier som ändå inte får speciellt längre räckvidd. Även de minst införstådda på området inser att vikt och aerodynamiska egenskaper är det som bestämmer räckvidden... det borde inte vara så svårt att förstå grundläggande fysik. Drivlinan + batterier kan inte påverka detta nämnvärt, det är var det är.. samma effektivitets grad mm.

Vet inte vad du menar med att drivlina och batterier inte kan påverka räckvidden. Klämmer du dit ett större batteri så är det klart att du får längre räckvidd. Det är om något grundläggande fysik.

Att det däremot råder målkonflikter är alldeles sant. Jag har pekat på dessa tidigare i våra andra diskussioner angående säkerheten. Det är ju bra att Vargen äntligen förstått det nu. Vill kunderna ha bilar med vissa egenskaper så behöver utvecklarna lösa det, inom den budgetram som ledningen sätter upp. Det är oftast inte den tekniska lösningen som saknas, utan de ekonomiska förutsättningarna. Så visst kan man utveckla och producera en bil som också Vargen tycker är bra, men knappast till ett rimligt kundpris. Och det är som bekant kunderna som styr.

För en biltillverkare handlar det alltid om en avvägning mellan olika krav, både från kunder, banker, aktieägare, anställda, leverantörer och lönsamhet. Och bilarna som presenteras är en kompromiss mellan dessa olika krav.

Men enligt den metodik som en del herrar gjort gällande här i trådarna så behöver ju inte biltillverkarna längre lyssna på kunderna. Hela utvecklingen av elbilar kan helt enkel avvecklas och ersättas med marknadsföring istället. Tesla skulle helt enkelt inte existera som producent enligt den definition som sätts upp här i trådarna. Tvärtom skulle Svensson fortfarande njuta av sin semester i en alldeles ny fin Volvo Amazon av årsmodell 2022.

Och så fungerar som bekant inte verkligheten. FoU är ett konkurrensmedel, och grundbulten inom ekonomisk tillväxt. Så vi lär också i fortsättningen tvingas acceptera att det finns kunder som vill åka i SUV, sportbilar, småbilar, cabbar, sedaner och vanliga kombis.

Allt efter tycke och smak:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-22 12:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Från artikeln "De elbilar som såldes för tio år sedan hade i snitt en batterikapacitet på 18 kWh, och tjänstevikten på elbilarna låg på knappt 1 300 kilo. Tio år senare har elbilarnas snittbatteri vuxit till 67 kWh och även tjänstevikten har ökat i snabb takt, till omkring två ton, inte minst beroende på suv-trenden. Det är 700 kilo mer än för tio år sedan, något som bidrar till högre förbrukning, sämre köregenskaper, mer vägslitage och längre bromssträckor."
Varför skall elbilar ha mindre fordonsskatt? De sliter på vägbanan lika mycket som andra bilar? Och är också inblandade i olyckor, m. m.

Uppdaterat: 2022-06-23 09:31
Lås inga trådar.
A.L skrev:

Jag upprepar därför: en bil utvecklas inte utan att det finns ett behov.
MVH AL

Där har du fel, bilfabrikanter tar fram nya bilmodeller (som suv) och skapar reklam som får folk intresserade av bilen. De tar fram fördelar som de tror kunden nappar på och vips har de fått en massa kunder som köper reklamen med hull och hår. Vem minns inte all reklam som vi fick se i början på suv-vågen där leende familjer var ute i skogen och körde och var på ett "äventyr" trots att vi i vårt land inte får köra i skog och mark utan vidare.
Att det finns ett "behov" av suv tror jag inte på ett ögonblick på. Inte ens bönder brukade köpa suv trots att det funnits Land-Rover långt innan någon ens hört talas om suv, bönderna köpte nästan alltid Mercedes.

Bilfabrikanterna har skapat ett "behov"

Uppdaterat: 2022-06-23 15:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Håller helt med Hackenbush.
Den där "MVH AL" skriver en jäkla massa bullshit om jag får uttrycka mig så .. o så skriver han ibland lite vettigheter också.
I den här tråden är det dock inget av värde från AL !

Uppdaterat: 2022-06-23 23:12
Hackenbush skrev:

A.L skrev:
Jag upprepar därför: en bil utvecklas inte utan att det finns ett behov.
MVH AL

Där har du fel, bilfabrikanter tar fram nya bilmodeller (som suv) och skapar reklam som får folk intresserade av bilen. De tar fram fördelar som de tror kunden nappar på och vips har de fått en massa kunder som köper reklamen med hull och hår. Vem minns inte all reklam som vi fick se i början på suv-vågen där leende familjer var ute i skogen och körde och var på ett "äventyr" trots att vi i vårt land inte får köra i skog och mark utan vidare.
Att det finns ett "behov" av suv tror jag inte på ett ögonblick på. Inte ens bönder brukade köpa suv trots att det funnits Land-Rover långt innan någon ens hört talas om suv, bönderna köpte nästan alltid Mercedes.
Bilfabrikanterna har skapat ett "behov"

När skall du förstå att alla tänker och väljer inte bil som du och förstå det. Suv-ägare är inte en samling lättlurade individer, utan har köpt sin Suv av rationella skäl, helt enkelt en bil som passar dom. Eller tror du att de som köpt bil de senaste åren och valt Suv, som sålt bäst av alla bilmodeller år ut och år in, är lättlurade idioter.

Uppdaterat: 2022-06-24 08:32

Jag tror inte att SUV-köpare är lättlurade idioter men kan tänka mig att i köpbeteendet finns en del primitiva drivkrafter i syfte att skapa en image. En Porsche Cayenne signalerar en viss status och en Dacia Duster en annan. När det gäller mode fungerar människor som flockdjur, vilket även gäller SUV trenden. Teknikens värld för länge sedan hade en test av suvar och tyckte att de begått en bedrift när de lyckats ta sig upp till en radiomast på smala skogsvägar, kort därefter kommer en bonde med en 945, med motorsågar i bagaget ,och parkerar bredvid. Ytterst få har behov av en SUV i dess egentliga betydelse utan använder det som en statusmarkör och crossover.

Uppdaterat: 2022-06-24 10:39

Misstänker att du i många fall ligger väldigt nära sanningen, J.L.

Uppdaterat: 2022-06-24 17:27

AL har rätt i det han skriver i tråden, men ni är helt förblindade av att ”allt AL skriver ska kritiseras”

Och ja, ni kan googla på lean manufacturing, push vs pull etc.
Youtube kan med fördel nyttjas om böcker är för hårdsmält

Uppdaterat: 2022-06-25 00:52
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

AL har rätt i det han skriver i tråden, men ni är helt förblindade av att ”allt AL skriver ska kritiseras”
Och ja, ni kan googla på lean manufacturing, push vs pull etc.
Youtube kan med fördel nyttjas om böcker är för hårdsmält

+100

Uppdaterat: 2022-06-25 08:34
Hackenbush skrev:

Där har du fel, bilfabrikanter tar fram nya bilmodeller (som suv) och skapar reklam som får folk intresserade av bilen. De tar fram fördelar som de tror kunden nappar på och vips har de fått en massa kunder som köper reklamen med hull och hår. Vem minns inte all reklam som vi fick se i början på suv-vågen där leende familjer var ute i skogen och körde och var på ett "äventyr" trots att vi i vårt land inte får köra i skog och mark utan vidare.
Att det finns ett "behov" av suv tror jag inte på ett ögonblick på. Inte ens bönder brukade köpa suv trots att det funnits Land-Rover långt innan någon ens hört talas om suv, bönderna köpte nästan alltid Mercedes.
Bilfabrikanterna har skapat ett "behov"

Det du beskriver var metoder som man använde under 60- och 70-talet, främst i USA och Sverige. Då sköt biltillverkarna mer från höften och byggde det man trodde att bilköparna ville ha. Ja, hos en del tillverkare (Jaguar och Saab exempelvis) var det ingenjörerna som byggde bilarna - ibland helt frikopplade från både andra avdelningar som säljorganisationen. Det fanns till och med projekt som pågick som företagsledningen inte kände till. Därefter fick marknad se vad utvecklarna hade tagit fram och uppdraget att sälja bilen.

I takt med att den japanska produktionsfilosofin kom att dominera eliminerades alla former av slöseri, dit felaktig produktutformning räknas. Som ett första steg introducerades marknadssidan också i produktutvecklingen. Varje utvecklingsteam fick till en början minst en representant från marknad med i projektledningen. Och efter några år blev det istället marknad som via noggranna förstudier som ställde upp vd kunderna ville ha och till vilket pris. Ingenjörerna får sedan utreda om det är tekniskt möjligt att utveckla (kontra budget).

Så jag återupprepar. Det finns inte en biltillverkare som någonsin lyckats plantera ett behov ute på marknaden. Det är inte ekonomiskt möjligt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-25 16:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Jag tror inte att SUV-köpare är lättlurade idioter men kan tänka mig att i köpbeteendet finns en del primitiva drivkrafter i syfte att skapa en image. En Porsche Cayenne signalerar en viss status och en Dacia Duster en annan. När det gäller mode fungerar människor som flockdjur, vilket även gäller SUV trenden. Teknikens värld för länge sedan hade en test av suvar och tyckte att de begått en bedrift när de lyckats ta sig upp till en radiomast på smala skogsvägar, kort därefter kommer en bonde med en 945, med motorsågar i bagaget ,och parkerar bredvid. Ytterst få har behov av en SUV i dess egentliga betydelse utan använder det som en statusmarkör och crossover.

Om status är ett behov hos människor är det helt i linje med resonemanget att tillverkarna svarar på det. Behovet är individualistiskt. Det kan aldrig bestämmas centralt eller baserat på någon objektiv modell som definierar vad folk behöver eller inte.

Men det finns sådana system där man via produktionsplaner fastställer vad som skall produceras, till vilket pris och i vilka volymer (kallas för planekonomi) . Men de har inte varit särskilt framgångsrika och är knappast representativa för bilmarknaden som helhet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-25 16:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
motorcykelentusiasten skrev:

AL har rätt i det han skriver i tråden, men ni är helt förblindade av att ”allt AL skriver ska kritiseras”
Och ja, ni kan googla på lean manufacturing, push vs pull etc.
Youtube kan med fördel nyttjas om böcker är för hårdsmält

Ja det finns oändligt med litteratur om lean och TPS att läsa in sig på, för den som är intresserad.

Ingenstans i denna finns det vad jag känner till någon metod för att skapa behov ute på marknaden. Tvärtom är kundnytta och kundorienteringen helt central hos TPS. Ja faktum är att jag inte känner till en enda modell som kan visa hur ett sådant behov kan skapas - och allra minst på en fri marknad.

Jag tror istället att många av dem som här hävdar att det går att skapa behov ute på marknaden helt enkelt inte har satt sig in i, eller har praktisk erfarenhet av, affärer, företagande eller produktionsmetoder. Någon annan förklaring kan jag inte se.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-25 17:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mm, eller så kanske man inte förstår att skilja mellan produktionssätt, marknadsföring och köpbeteende.

Uppdaterat: 2022-06-25 17:58
A.L skrev:

Axa: Det är för all del olika sak, så långt har du saken klar för dig (även om där finns ganska stora gemensamma snittytor). Men grundpåståendet från dig och flertalet andra är att biltillverkarna investerar mångmiljardbelopp i nya produkter utan att ha en köpare färdig, samt deras betalningsvilja.

Och det är helt stick i stäv med de alster och den praktiska tillämpning som finns ute i producerande industrin som jag redovisat. Det finns inte en biltillverkare som bygger bilar på det sättet.
Men utan att Axa själv tycks förstå det så argumenterar han för att biltillverkarna inte skall konkurrera genom nya produkter och innovationer, åter helt stick i stäv med all tillgänglig forskning och metodik inom området.
Så tokigt kan det bli när man inte har en susning om vad man pratar om och inte klarar av att medge det:-)
MVH AL

Nej men du vet precis allt….. not! Du säger att tex John googlar upp allt men snacka om att kasta sten i glashus.

Uppdaterat: 2022-06-25 21:35

Det behövs inte särskilt mycket praktisk eller teoretisk kunskap för att inse det orimliga i den tes som (utan någon som helst bevisföring annat än lösa ord) lanseras här i trådarna.

M.I.T och världens ledande forskare har inte fel.. Inte heller världens biltillverkare.
Det jag uttrycker tvärtom så grundläggande att alla som ö.h.t pysslat med affärer förstår det.

Behovsanalys är grunden i alla affärstransaktioner.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-25 23:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L, vad jag och 99% av oss på forumet menar är att ett uns av ödmjukhet (och lite mindre ”besserwisserfasoner”) skulle vara klädsamt och göra dig mer trovärdig..

Uppdaterat: 2022-06-25 23:41
A.L skrev:

Men enligt den metodik som en del herrar gjort gällande här i trådarna så behöver ju inte biltillverkarna längre lyssna på kunderna.
MVH AL

Ah, så du menar att i början var det kunderna som tjatade på biltillverkarna att ta fram suv-bilar för det hade de alltid velat ha? Innan ens biltillverkarna hade funderat på de?

Uppdaterat: 2022-06-26 07:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Corgie skrev:

A.L, vad jag och 99% av oss på forumet menar är att ett uns av ödmjukhet (och lite mindre ”besserwisserfasoner”) skulle vara klädsamt och göra dig mer trovärdig..

Det är väl inte särskilt ödmjukt att inte kunna medge att man är ute och cyklar, att ägna sig åt Cherry picking eller att på förfrågan visa upp underlag för sina påståenden?

Jag Kan inte annat än att hänvisa till de fakta som finns, såsom M.I.T, Princton, bilindustrin eller vilken producerande enhet som helst. Kundorderstyrd produktion är centralt, något vi inte minst sett baksidorna av under de senaste åren. Det står i varenda lärobok, ingår i ingenjörs- och ekonomutbildningarna, i varenda modell och används dagligen i affärssammanhang.

Jorden är inte platt. Påstår man det får man visa upp hur man kommer fram till den slutsatsen och också vara ödmjuk nog att kunna ompröva sitt eget ställningstagande.

MVH AL

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-26 08:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Hackenbush skrev:

Ah, så du menar att i början var det kunderna som tjatade på biltillverkarna att ta fram suv-bilar för det hade de alltid velat ha? Innan ens biltillverkarna hade funderat på de?

Ja ungefär så. Kunderna valde att i allt högre grad styra sina köp mot sådana alternativ på marknaden. Och det fångade också tillverkarna upp (i olika grad). Tekniska lösningar och förändringar möjliggjorde också att detta kunde ske säkert (skillnaden mellan rambyggen och självbärande karosser).

Att det däremot skulle vara frågan om någon massiv oligopolistisk satsning från samtliga av världens bilproducenter, dessutom uppenbarligen inte i fas med varandra, faller på sin egen orimlighet.

Men visa gärna hur en sådan satsning skulle gått till? Var det samtliga tillverkare eller några få? Hur betalades kalaset och varför fick vissa av de inblandade en större del av kakan än de övriga?

Och hur undanhöll man detta från granskarna och myndigheterna?

Och gäller det bara för SUV:är specifikt eller omfattar det också elfordon, småbilar, kombi, MC, trehjulingar, bussar eller T-banetåg? Skall jag våga satsa på en elbil?;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-26 08:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Corgie - oavsett hur rätt du har så kommer du ingen vart. Är man bäst på allt så är man...:)

Uppdaterat: 2022-06-26 08:42
Pi skrev:

Corgie - oavsett hur rätt du har så kommer du ingen vart. Är man bäst på allt så är man...:)

Även Pi är så klart välkommen att visa upp dessa revolutionerande rön för den undrande omvärlden.

Eller är det den vanliga osakliga persondebatten som gäller? Är det ett tecken på ödmjukhet`

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-26 09:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är inte många bilar som produceras mot specifik kundspecifikation, glöm det!

Uppdaterat: 2022-06-26 18:44