Vi Bilägares forum

Toyota bZ4X: Officiella räckviddssiffran släppt

Toyota bZ4X: Officiella räckviddssiffran släppt

Toyota har släppt räckviddssiffrorna för elbilen bZ4X. Den som väljer framhjulsdrift kommer 4,5 mil längre.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-28 11:30

Kommentarer

Denna kommer snitta lätt på ca 2 kWh/mil.. den kommer inte i närheten av de uppgivna värdena. Varför bygger man något som liknar denna modellen om man vill ha en elbilsmodell som skall få bra räckvidd?

Uppdaterat: 2022-03-28 13:50

Vet alltså Vargen via sina erfarenheter av Skoda Octiva och ett påstått ägande av en unik Nissan Leaf (den enda bkhjulsdrivna som har tillverkats)....

Inte lätt när man bygger sin argumentation på fantasier.

;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-28 14:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kanske dags att släppa gamla oförrätter A.L - det blir lätt lite onödigt tjatigt annars. Och inga lättvunna poäng heller om det skulle vara orsaken - bara tjatigt, tyvärr.

Uppdaterat: 2022-03-28 15:36

Den som lever får se.. väldigt ointressant vad denna bilen drar vid ca 70 km/h.. eller i stan. Räckvidden vill man ha på motorvägen och där kommer denna modellen dra 2+ kWh/mil. Det är tillåtet att köra 70-80 km/h också.. i väldigt många fall (om man inte stör trafikrytmen).
A.L, du brukar vara du som står för fantasierna.. jag kan bara konstatera fakta genom att provköra bilarna på tex en motorväg och se vad de förbrukar. Och vad det gäller uppgivna uppgifter ifrån tillverkare och ifrån "test cykler" så bryr jag mig inte så mycket om dessa fantasier, för det är precis vad det är.. fantasier.. eller skall väl säga "fusk"?.

Uppdaterat: 2022-03-28 15:39

Jag har en annan liten egenskap. baserat på vikt, höjd på fordon.. hjul storlek mm.. så kan jag i många fall göra väldigt god approximation om vad en bil drar (bensin/diesel). Kommer väldigt nära i de flesta fallen (max 5% ifrån verkligheten). Ibland skrattar jag till.. när jag är inne hos en bilhandlare och testar bilen. Bara för en vecka sedan körde jag en 216i.. bilhandlaren sade att den drar i snitt 0,5 - 0,6 liter.. varpå jag skrattade, nja.. det är inte sant.. en Octavia som väger ca 100-150 kg mindre och är 5 cm lägre drar 0,6 liter. Svarade honom att en 216i drar ca 0,7 liter/mil... han blev tyst. Antagligen skämdes han kanske?

Uppdaterat: 2022-03-28 15:46

Man får nog vänta tills Tesla-Björn, eller annan vardagsbestyren, testat den så kanske man får en mer realistisk bild av förbrukningen.

Det kan ju vara så att Toyotan är relativt snål men jag tror som hx att den blir svårt att komma ner under 2kwh/mil i normal körning. Men vem vet, Toyota kanske lyckas.

Uppdaterat: 2022-03-28 15:47

Vargen: Du har inte provkört bilen lika lite som att du äger en bakhjulsdriven Leaf eftersom någon sådan aldrig har tillverkats., Din kritik mot bilen som redovisas här är således inget annat än fantasier på ungefär samma sak som alla andra faktafel som du klistrat ned trådarna med genom åren.

Sedan har du dessutom missuppfattat vad en approximation är och hur den producerat.

Vad en bil drar är upp till föraren och dess körförhållanden först och främst. Det är en sak som kan vara bra att känna till.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-28 15:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Om dom lyckats med det så är det ju lite tråkigt hur dom designat ratt och instrumentering...

Uppdaterat: 2022-03-28 15:54

En annan sak jag kom att tänka på, följande metod som jag själv "kommit" på.. som jag använder på elbilar är följande. 1 liter bensin innehåller motsvarande 8.8 kWh. Låt oss säga att vi har tex en Leaf, som väger ca 1600 kg.. är 1,55 meter hög och med 17 tums hjul. En bensindriven sådan hade dragit ca 0,7 liter/mil. Då kan du ta 8.8*0.7 = 6.16 kWh. Nu måste du ta detta talet och dividera med ca 3 gånger.. 6/3 = 2 kWh/mil. Varför delade jag med 3? Jo.. bensin motorn har 30% effektivitet.. elbilen ca 90%, eller mer. En elbil drar ca 1/3 av vad bensin bilen kommer att dra. I ditt exempel, med en 2+ ton tung SUV, ca 1,6-1,65 meter hög med 20 tums hjul. Vad tror du en sådan hade dragit om det satt en bensin motor i den? Skulle nog tippa på ca 0.9-1.1 liter/mil .. med samma siffror i experimentet ovan ger det oss ca 7-8 kWh/mil/3 .. ca 2.5 kWh/mil. Min metod är inte vetenskaplig på så sätt.. att vi har inga direkta effektivitets siffror för elbilarna.. är de 90% som omvandlas till rörelseenergi.. eller 92%. Givetvis kan detta då ge stort genomslag i beräkningarna. Men för en god approximation kan säkert min metod användas.. och jag tänker mig också räkna på när vi kör på motorvägen. Tex första generationen Hyandai Ionic drog ca 0,5 liter/mil på motorvägen.. 110 km/h.. och den finns som elbil.. och då ligger den på runt 1.45 - 1,5 kwh/mil .. i samma hastighet. (eller apporixmerat 8.8*0.5/3).
Så var det med det....

Uppdaterat: 2022-03-28 16:12

A.L, det där med förare och körförhållanden.. spelar ingen roll, blåser det ute och du kör 110 km/h, får du en annan förbrukning bara för att där sitter en annan förare? Ologiskt tänkande.. samma sak som när biltillverkare sätter på mindre kamera baserade sidospeglar och tror det har nämnvärt förbättrad förbrukning. Man missar poängen helt, en bil modell måste vara strömlinjeformat (antagligen låg), inte allt för stora hjul.. inte för tung osv, rent av motsatsen hur elbilar ser ut idag i form av SUV kaross, jättehjul och 2+ ton tungt fordon. I min familj kör mist 2 personer samma elbil.. vi har samma förbrukning, över tid.. vi kör samma vägar också mestadels och samma hastigheter. Det skiljer kanske max 1-2% i förbrukning mellan oss som förare.

Uppdaterat: 2022-03-28 16:17

Jag är också förundrad över dessa "lätt-rullande" däcken som biltillverkare slänger på idag, hur mycket tjänar man.. 2-3%? Vet de om att en T3 sänke förbrukningen med ca 15% med att byta 20 tums hjulen till 18 tum.. och detta är på EXAKT samma bil, där man både räknade först teoretiskt .. och kunde bevisa det i verklig körning. Jag efterlyser mer ingenjörer och sunt förnuft. Nu har designers tagit sönder dagens bil modeller.. de drar maximalt istället för precis tvärtom. Vi måste sluta sila myggen.. och ge oss på elefanterna i rummet. Jag vet inte vad du tycker A.L? men jag försvarar inte elefanterna.. för de finns där idag, och de måste bort annars får vi leva med ineffektiva elbilar som är sämre för klimatet, säkerheten (speciellt för oskyddade trafikanter).. och all denna råvara som måste tas i anspråk på att bygga en massa klumpiga modeller. Vi kan lätt tjäna in 40-50% i råvaror, energi osv.. om vi låter sunt förnuft råda igen.

Uppdaterat: 2022-03-28 16:27
hx30 skrev:

A.L, det där med förare och körförhållanden.. spelar ingen roll, blåser det ute och du kör 110 km/h, får du en annan förbrukning bara för att där sitter en annan förare? Ologiskt tänkande.. samma sak som när biltillverkare sätter på mindre kamera baserade sidospeglar och tror det har nämnvärt förbättrad förbrukning. Man missar poängen helt, en bil modell måste vara strömlinjeformat (antagligen låg), inte allt för stora hjul.. inte för tung osv, rent av motsatsen hur elbilar ser ut idag i form av SUV kaross, jättehjul och 2+ ton tungt fordon. I min familj kör mist 2 personer samma elbil.. vi har samma förbrukning, över tid.. vi kör samma vägar också mestadels och samma hastigheter. Det skiljer kanske max 1-2% i förbrukning mellan oss som förare.

1. Backspeglar är faktiskt en av de största utmaningarna för alla de som arbetar med aerodynamik. Trots den blygsamma arean ökar de luftmotståndet rejält.

2. ECO-drivning brukar annars kunna ge någonstans kring 10-20% i minskad förbrukning. Men det är ju bara uppmätta siffror som inte passerat genom Vargens alternativa verklighetsfilter så varför lyssna på sådan vetenskap? :-)

Både punkt 1 och 2 visar ju precis det jag förklarat för dig hela tiden. Du fabricerar och hittar på om allt istället för att kolla upp vad du skriver om. Och när du blir överbevisad försvinner du iväg och återkommer i en ny tråd med nya falsarier (med påstådda bakhjulsdrivna elbilar som är framhjulsdrivna, påhittade siffror om förbrukning, hopdiktade samband och gud vet allt).

Därför är det inte lönt att ta dig på allvar, faktafelen står som spön i backen och viljan att korrigera dem är noll och totalt obefintlig.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-28 17:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nog kan föraren påverka förbrukningen en hel del. En tidigare kollega och jag delade på körningen i en hyrd Volvo i Tyskland för några år sen. Trots mestadels motorväg och samma genomsnittliga hastighet drog bilen ungefär en deciliter mindre per mil med mig bakom ratten. Då körde jag utan att tänka på snålhet utan bara på att transportera oss.

Den gjorde max 235 km/h.

Uppdaterat: 2022-03-28 17:39

Nåja, men även med eco-driving så kan det vara tufft att få ner siffrorna på en elbil då den är känsligare för väder och vind än en motsvarande fossilbil.

WLTP må vara till nytta när man jämför mellan bilar men har sällan verklighetsanknytning när del gäller elbilar, enligt min uppfattning.

Uppdaterat: 2022-03-28 18:52
hx30 skrev:

En annan sak jag kom att tänka på, följande metod som jag själv "kommit" på.. som jag använder på elbilar är följande. 1 liter bensin innehåller motsvarande 8.8 kWh. Låt oss säga att vi har tex en Leaf, som väger ca 1600 kg.. är 1,55 meter hög och med 17 tums hjul. En bensindriven sådan hade dragit ca 0,7 liter/mil. Då kan du ta 8.8*0.7 = 6.16 kWh. Nu måste du ta detta talet och dividera med ca 3 gånger.. 6/3 = 2 kWh/mil. Varför delade jag med 3? Jo.. bensin motorn har 30% effektivitet.. elbilen ca 90%, eller mer. En elbil drar ca 1/3 av vad bensin bilen kommer att dra. I ditt exempel, med en 2+ ton tung SUV, ca 1,6-1,65 meter hög med 20 tums hjul. Vad tror du en sådan hade dragit om det satt en bensin motor i den? Skulle nog tippa på ca 0.9-1.1 liter/mil .. med samma siffror i experimentet ovan ger det oss ca 7-8 kWh/mil/3 .. ca 2.5 kWh/mil. Min metod är inte vetenskaplig på så sätt.. att vi har inga direkta effektivitets siffror för elbilarna.. är de 90% som omvandlas till rörelseenergi.. eller 92%. Givetvis kan detta då ge stort genomslag i beräkningarna. Men för en god approximation kan säkert min metod användas.. och jag tänker mig också räkna på när vi kör på motorvägen. Tex första generationen Hyandai Ionic drog ca 0,5 liter/mil på motorvägen.. 110 km/h.. och den finns som elbil.. och då ligger den på runt 1.45 - 1,5 kwh/mil .. i samma hastighet. (eller apporixmerat 8.8*0.5/3).
Så var det med det....

hx30, nu blev det på tok för mycket hemmasnickeri.

Uppdaterat: 2022-03-28 19:34
Gillar kurvor och rondeller

A.L.. plocka bort dina sidospeglar och du skall finna att förbrukningen inte minskade alls.. inte så att det skulle märkas i alla fall.

Ja en del "snickerier", men likväl ganska verkliga sådana.

Axa säger rätt vettiga ord ibland "väder och vind".. och det är just ordet vind jag vill uppmärksamma folk om.
Luftmotståndet fyrdubblas för varje hastighetsfördubbling ...
Det är därför det är extremt viktigt att en bil är aerodynamisk, speciellt elbilar om de skall få lång räckvidd. Högre bilar drar mer, ganska logiskt (mer yta). Många verkar tro att det bara handlar om några få procent.. men det är tiotals procent det handlar om. Räckvidden kan bli 30-40% längre utan vidare om bilens kaross utformas på rätt sätt. Vikten på fordonet spelar också in, speciellt vid acceleration (stadskörning).

Uppdaterat: 2022-03-28 23:15