Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

...och saabnisse har nog inte provkört och försökt använda dessa missfoster till knappar. Riktiga knappar med symboler som man förstår och kan se både dagtid och nattetid - det gillar även jag.

Uppdaterat: 2022-01-18 22:56
Guran skrev:

Till och med den konstiga farthållarspaken som Peugeot har lärde jag mig kunna manövrera under den månad jag åkte en 308.

Menar du den klassiska lösningen där alla knapparna till farthållaren sitter på en egen konsoll strax bakom ratten?
Det är den bästa lösningen, tycker jag. Allt på en plats, styrs med ett finger utan att flytta handen.
Då tycker jag det är sämre när de sprittlar ut knapparna på ratten, och sämst när det sitter i en egen spak som på MB.

Jag körde en Subaru Outback nyligen, det var knappar överallt! Totalt förvirrande.

Uppdaterat: 2022-01-19 10:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pi, jag menade generellt, inte speciellt Peugeots knappar.
Det är klart att det går att få till en fysisk knappsats så det blir krångligt, man har väl kört Alfa 164 och alla knapparna i Mondeo som även fanns på skärmen!
Det går att lära sig, men det kan ta många mil under lång tid!

Uppdaterat: 2022-01-19 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rent generellt håller jag med dig saabnisse men Peugeot skall absolut INTE ha cred för sina fysiska knappar - det var detta jag avsåg.

Uppdaterat: 2022-01-19 10:59

Gick precis in på ViB:s förstasida och blir lite less.....
Då har man en bit ner på sidan lagt in en ruta med 5 tidigare presenterade artiklar under rubriken "Snart dags för sportlov" och vad väljer man att fokusera på? Jo överst med fetare och större text samt större bild än de övriga finner vi en krönika om hur hemskt det är med elbil och att det gick åt helvete och att reportern fick lova familjen att aldrig göra om det....(trots att det mesta hade gått att undvika med lite hjärna och tänk...)
Längst ner av dessa fem med betydligt mindre bild finner vi ett reportage med rubriken: "Långresa med elbilen: Fungerat fantastiskt bra"

Varför just denna vinkling?! Jo men självklart för att de vet att det ger mer klick med den vinklingen...

Göra bilismen och klimatet/miljön en tjänst och vara i framkant och visa möjligheterna istället för att vara pessimismens fanbärare hade såklart inte gått....

Uppdaterat: 2022-01-21 16:59

Men en krönika är ingen artikel utan personliga reflektioner runt olika saker. Och som jag ser det måste det nog få skrivas både negativa och positiva krönikor - även runt ämnen där man själv som enskild individ har andra åsikter. Sen har ju inte alla elbilar Teslas möjligheter vid t ex långresor så det är väl inte fel att berätta även om resor som inte gick så bra med elbilen. Så enögd tycker jag inte man skall vara - allt är som sagt inte bara svart eller vitt.

Uppdaterat: 2022-01-21 17:08

Nu missade du nog min poäng Pi, jag säger inget om att man har med olika sidor av elbilsanvändandet. Det jag reagerade på om du hade läst mitt inlägg lite saktare var att jag tyckte det var trist att de valde att förstärka just den krönikan, varför kunde inte den lika gärna vart på plats fem och den positiva artikeln från Helgesson vart den förstärkta?
Jag tycker man märker den här vinklingen hela tiden mellan raderna hos ViB tyvärr.....medans jag är övertygad att det finns betydligt mer nöjda elbilsägare därute än vad det finns missnöjda som ångrar sitt val av drivmedel.

Uppdaterat: 2022-01-21 17:18

Klick is king…

Uppdaterat: 2022-01-21 17:24
*Robban
EnannanRobban skrev:

Klick is king…

Visst är det så, precis av den anledningen de vinklat så, men jag tycker som sagt det är trist.....jag är övertygad om att det inte speglar vad den absoluta majoriteten av elbilsägarna därute faktiskt upplever.

Uppdaterat: 2022-01-21 17:26

Ja du Henrik - då återstår det väl bara att du undviker att läsa det som skrivs här på ViB. Du får väl ägna dig åt Tesla-klubbens forum istället och umgås där med likasinnade. Personligen, trots att jag siktar in mig på elbil vid nästa byte, vill jag inte bara läsa hyllningar om dessa fordon utan även det som är mindre positivt - både om enskilda bilmodeller och om elbilsägandet i största allmänhet. Och inte bara ifrån Tesla-ägare utan även ifrån andra - som t ex inte har tillgång till Teslas laddnätverk vilket uppenbarligen är en stor tillgång för just Tesla.

Uppdaterat: 2022-01-21 17:29

Jag håller med dig Henrik.
Till trotts alla problem som många enligt sociala medier upplever, eller det är egentligen inte så våldsamt många, samt att pandemin nu ger enorma väntetider på att ersätta fallerande delar, så är även de som drabbats av problemen ofta ändå positiva och lovordar elbilsåkandet.
Gäller att köra mycket nu så jag får ladda rejält så jag får maximalt elbidrag från staten, då kör jag i princip med gratis drivmedel :)

Uppdaterat: 2022-01-21 17:31
Pi skrev:

Ja du Henrik - då återstår det väl bara att du undviker att läsa det som skrivs här på ViB. Du får väl ägna dig åt Tesla-klubbens forum istället och umgås där med likasinnade. Personligen, trots att jag siktar in mig på elbil vid nästa byte, vill jag inte bara läsa hyllningar om dessa fordon utan även det som är mindre positivt - både om enskilda bilmodeller och om elbilsägandet i största allmänhet. Och inte bara ifrån Tesla-ägare utan även ifrån andra - som t ex inte har tillgång till Teslas laddnätverk vilket uppenbarligen är en stor tillgång för just Tesla.

Men seriöst, förstår du inte vad det är jag skriver? Jag skrev väldigt tydligt att jag inte har nåt emot att de skriver om både positivt och negativt, utan att jag reagerade på hur de valde att vinkla det inlägget med de gamla artiklarna under den samlade rubriken.....var det så oklart för dig?
De får väldigt gärna skriva om båda sidor, men som det är nu tycker jag det känns som deras sammanvägda bild de förmedlar inte är den som jag är övertygad om faktiskt råder i verkligheten bland brukarna.
Förstår du nu?

Uppdaterat: 2022-01-21 17:46

Henrik - jag förstår både nu och tidigare men du är oerhört känslig för eventuella negativa skriverier, även i krönikor som denna, om elbils-livet. Visst kan man alltid "tycka" om hur tidningarna vinklar artiklar och krönikor men det står dom ju trots allt fritt. Det går ju att även själv sovra i det som skrivs och inte läsa allt... Alla tidningar vill som sagt ha "klick" på sina artiklar på webben och det är nog bara att acceptera - även om man själv har en diametralt annan åsikt än den som framgår av rubriken på webben.

Uppdaterat: 2022-01-21 18:05

Man får lite ont magen när man läser krönikan och tänker på hur det är när man ska hinna med en färja Puttgarden-Rödby. Hoppas infrastrukturen runt laddningen löser sig i framtiden när allt fler kör elbil.

Uppdaterat: 2022-01-21 18:38
Corgie skrev:

Man får lite ont magen när man läser krönikan och tänker på hur det är när man ska hinna med en färja Puttgarden-Rödby. Hoppas infrastrukturen runt laddningen löser sig i framtiden när allt fler kör elbil.

Med tanke på att det går en ny färja där var 45:e minut är väl det inget jätteproblem. 😊

Uppdaterat: 2022-01-21 18:44

Henrik surnar ofta till när han tycker att vi inte fattar vad han menar "mellan raderna." Men jag vidhåller att: Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta...

Uppdaterat: 2022-01-21 18:46

Ha ha Henrik. Så är det men ändå har man tryckt extra på gasen för att hinna med just kommande färja 😉. Det jag tänker runt detta är att vi inte vet nu hur det ska bli och jag hoppas detta med laddning under resor inte blir till ett problem eller så kanske vi får acceptera att resor i framtiden kommer ta längre tid

Uppdaterat: 2022-01-21 18:53

Corgie, det kanske vore bättre om alla lugnar ner sig istället för att stressa till färjan eller andra saker? Ta en laddning strax innan, koppla av lite och ta nästa färja istället.

Uppdaterat: 2022-01-21 18:59
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, helt enig med dig och i den bästa av världar har jag försökt och försöker leva efter det men om jag ser hur omvärlden är så är allt för många stressade i vardagen och då kan jag se ”bråken” framför mig i laddköerna (om det nu blir så).

Uppdaterat: 2022-01-21 19:16
Corgie skrev:

Bejje, helt enig med dig och i den bästa av världar har jag försökt och försöker leva efter det men om jag ser hur omvärlden är så är allt för många stressade i vardagen och då kan jag se ”bråken” framför mig i laddköerna (om det nu blir så).

Ja det har jag inte fått uppleva än. Min bil ska levereras om typ en månad och det blir min första elbil.
Men jag har gått från att vara en riktigt stressad person som ofta körde på tok för fort till att bli ganska lugn av mig i trafiken. Känner inte alls samma stress att komma fram på kort tid idag som jag gjorde för några år sedan så elbil kan nog passa mig ganska bra.

Uppdaterat: 2022-01-21 19:23
- Peugeot e-208 GT 2022

Va? Bejje, vad har hänt med dig? chilla och ta det lugnt?
Det är ju fantastiskt ;-)

Uppdaterat: 2022-01-21 19:27
*Robban

Bejje kanske har blivit lite äldre? ;)

Uppdaterat: 2022-01-21 19:33

Ja alltså jag uppskattar idag mer vridmonent och snabb acceleration än höga hastigheter.
Att sticka iväg snabbt vid ett trafikljus (om man känner för det) är roligare än att köra fort.

Jag är för gammal för att uppskatta att köra snabbt nu. Är mer riskmedveten nu också och kör speciellt lugnt när det är mörkt. Har haft några nära krock med vilt och en lättare krock med vilt så vill gärna undvika den svåra olyckan med vilt.

Tror det vände för mig när jag tog MC kort. Gick ju körskola då på nytt igen och fick ta och repetera mycket gammalt, men också mycket nytt som jag inte tänkte på innan. Fick mig att tänka till lite extra, speciellt då man är så oskyddad på MC, men har fört över samma tänk till bilkörandet.

Uppdaterat: 2022-01-21 19:34
- Peugeot e-208 GT 2022

Du hann för mig bejje - tänkte också ämna detta med att vändningen kanske kom med MC-kortet. Bra oavsett !

Uppdaterat: 2022-01-21 19:42

Annars blir det ju oftast så att när man blir "gammal" så börjar man inse att "vad som helst" kan hända och det är inte värt att riskera livet eller ens hälsan för att vara först, snabbast, tuffast eller bäst.

Uppdaterat: 2022-01-21 21:10

Men för att gå tillbaka lite till ämnet. Vet att många skrivit om Peugeot e-2008 eller e-208 och vad det tycker om bilen och det finns mycket negativt och mycket positivt bland er som skriver, men jag valde e-208 GT.

Jag valde GT för att bilen i sig är ganska billig bland elbilar och ser betydligt bättre ut i GT utförande och har de funktioner man behöver samtidigt som den inte blir för dyr för mig.

Varför valde jag inte e-2008? Ja jag hade nog velat haft en lite större bil, men det hade minskat räckvidden och accelerationen och e-208 är inte bäst på det området direkt. 0-100 på typ 8.1 sekunder.

Tror min nuvarande bensinbil gör det på 7.9 eller kanske lite mindre, men då har den 225 hk och kommande bil bara 136, så det säger en del vad el gör.

Ta i beaktande att även om elbilen är mindre så väger den mer, så den borde vara långsammare i vanliga mått, men är det inte.

Elbilen känns också som mycket rappare eftersom man sällan varvar fullt ut på bensinbilen, därför får man inte ut så mycket kraft, men elbilen behöver man ju inte varva för att få ut full kraft.

Därför kan en elbil som har mindre hästkrafter och mindre acceleration på pappret ändå vara snabbare både 0-100 och i allmänhet för att man inte behöver tänka på att varva fullt ut.

Jag gillar inte att varva bilar fullt ut, så därför får jag inte ut all prestanda, men med elbilen får jag det.

Uppdaterat: 2022-01-21 21:39
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Men för att gå tillbaka lite till ämnet. Vet att många skrivit om Peugeot e-2008 eller e-208 och vad det tycker om bilen och det finns mycket negativt och mycket positivt bland er som skriver, men jag valde e-208 GT.

Men tycker du inte att 2008 är skitsnygg?
208 är mer "vanlig" i designen
Kört båda och upplevde 2008 mer trivsam. Normalt gillar jag dock så små bilar som möjligt, men inte i detta fall.

Uppdaterat: 2022-01-22 11:06
Gillar kurvor och rondeller
bejje skrev:

Ja alltså jag uppskattar idag mer vridmonent och snabb acceleration än höga hastigheter.
Att sticka iväg snabbt vid ett trafikljus (om man känner för det) är roligare än att köra fort.
Jag är för gammal för att uppskatta att köra snabbt nu. Är mer riskmedveten nu också och kör speciellt lugnt när det är mörkt. Har haft några nära krock med vilt och en lättare krock med vilt så vill gärna undvika den svåra olyckan med vilt.
Tror det vände för mig när jag tog MC kort. Gick ju körskola då på nytt igen och fick ta och repetera mycket gammalt, men också mycket nytt som jag inte tänkte på innan. Fick mig att tänka till lite extra, speciellt då man är så oskyddad på MC, men har fört över samma tänk till bilkörandet.

Allt handlar om att ha en skitbra bilstereo!
Så man kan komma in i lunket och njuta av musiken.
Jag o sonen sitter ofta kvar i bilen och lyssnar vidare på musik en 15-30 min.
Får ofta kritik från hustrun då jag lusar på motorvägen i ca 100. Köra bara snabbt på långfärd +30 mil, för DÅ gör det skillnad. Ska man 100+ mil gör det stor skillnad.
Accet i sig är för mig inte det roliga, det är att växla upp/ned, ta en kurva perfekt och samspelet mellan väg/ratt/stol/pedaler/varv/växel.

Uppdaterat: 2022-01-22 11:13
Gillar kurvor och rondeller

Läste mig till att Skoda bekräftar att det blir snabbladdning upp till 175W samt OTA på Enyaq. Införs mot sommaren, gäller även ID4.
Trevligt.

Uppdaterat: 2022-01-22 22:23

Axa, det är aviserat men det kommer behövas en fysisk uppgradering av 12V batteriet först. Ser ut som om 135KW kommer först men då också med en klart förbättrad laddkurva.

Uppdaterat: 2022-01-23 09:21
*Robban

Robban
Ok.
Uppdateringen ska tydligen rullas ut i samband med lansering av coupen under våren och som jag förstått berör det även sålda bilar. Ett verkstadsbesök kommer krävas.

Uppdaterat: 2022-01-23 11:35

Axa, det stämmer. För vw är det i samband med ID5 som då också får SW3.0 och då med 175KW och möjlighet att leverera ut ström från ladduttaget.

Uppdaterat: 2022-01-23 15:49
*Robban

Superbra av VW att erbjuda detta till redan sålda bilar, heder!
Verkstadsbesök, gissar på att de behöver byta till tjockare kablar för att hantera den ökande strömstyrkan.
Axa, vet du om detta kommer kosta bilägaren något?

Uppdaterat: 2022-01-23 15:58
Gillar kurvor och rondeller

MC
Nej, jag vet inget mer än det jag hittade på nätet om uppdateringen.

Uppdaterat: 2022-01-23 17:40

MC, nä det kommer inte kosta något och den hårdvaruåtgärd som skall göras är alltså att byta till ett större 12V batteri och det har med att skapa bättre funktion för OTA, även om jag också tror att det beror på att det varit lite bekymmer med 12V batteriet för en del användare. Alla uppdateringar drar ganska mycket ström för systemet så det behövs stabilt batteri.

Uppdaterat: 2022-01-23 19:55
*Robban

Kärlek vid första ögonkastet:

https://www.alphamotorinc.com/saga

https://www.alphamotorinc.com/supersaga

Uppdaterat: 2022-01-24 10:10

Ja snygga bilar som ser ut som bilar och inte som stylade flodhästar av plåt.
Men finns de i verkligheten och inte endast som tjusiga korta datoranimationer?

Uppdaterat: 2022-01-24 11:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Riktigt snygga, Apex

Uppdaterat: 2022-01-24 11:42
- Peugeot e-208 GT 2022
saabnisse skrev:

Ja snygga bilar som ser ut som bilar och inte som stylade flodhästar av plåt.
Men finns de i verkligheten och inte endast som tjusiga korta datoranimationer?

Jag tycker det ser ut som något antikt.

Uppdaterat: 2022-01-24 12:13

Guran, det finns mängder av vackra antika föremål!

Uppdaterat: 2022-01-24 13:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
EnannanRobban skrev:

MC, nä det kommer inte kosta något och den hårdvaruåtgärd som skall göras är alltså att byta till ett större 12V batteri och det har med att skapa bättre funktion för OTA, även om jag också tror att det beror på att det varit lite bekymmer med 12V batteriet för en del användare. Alla uppdateringar drar ganska mycket ström för systemet så det behövs stabilt batteri.

Tack för svar. (inkl Axa)
Intressant att det verkar som VW räknat med att höja laddeffekten redan i designfasen, då kraftigare kablar redan är monterade

Uppdaterat: 2022-01-24 14:21
Gillar kurvor och rondeller
Apex skrev:

Kärlek vid första ögonkastet:
https://www.alphamotorinc.com/saga
https://www.alphamotorinc.com/supersaga

Fick inte länkarna att funka men googlade.
Supersaga = NU snackar vi!
Tokgillar racing-no-fuzz-designen, men denna kommer inte hustrun att acceptera.

Håller med Guran om att detta ser gammalt ut, inte retro.

Har ni sett Ioniq 6?
Riktigt läcker!
https://electricvehicleweb.com/hyundai-prophecy-electric-vehicle/

https://elbilen.se/nyheter/ioniq-6-kan-komma-redan-nasta-ar/

Men den kanske är jätte-trist under alla skydd som sitter på testbilarna

Uppdaterat: 2022-01-24 15:00
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Apex skrev:
Kärlek vid första ögonkastet:
https://www.alphamotorinc.com/saga
https://www.alphamotorinc.com/supersaga

Fick inte länkarna att funka men googlade.
Supersaga = NU snackar vi!
Tokgillar racing-no-fuzz-designen, men denna kommer inte hustrun att acceptera.
Håller med Guran om att detta ser gammalt ut, inte retro.
Har ni sett Ioniq 6?
Riktigt läcker!
https://electricvehicleweb.com/hyundai-prophecy-electric-vehicle/
https://elbilen.se/nyheter/ioniq-6-kan-komma-redan-nasta-ar/
Men den kanske är jätte-trist under alla skydd som sitter på testbilarna

Det börjar dyka upp bilder med mindre maskering
https://thedriven.io/2022/01/19/first-hyundai-ioniq-6-electric-sedan-photos-emerge/

Ser ut som om den kommer bli ganska energieffektiv. Kanske får lägga en beställning när tillfälle ges.

Uppdaterat: 2022-01-24 16:07

Lite Merca-vibbar på Ioniq 6. Snygg men förmodligen väldigt dyr.

Uppdaterat: 2022-01-24 19:07
Axa skrev:

Lite Merca-vibbar på Ioniq 6. Snygg men förmodligen väldigt dyr.

Väldigt dyr?
Ioniq 5 är en av de billigare elbilarna du kan köpa, jämfört med utrustningsnivå är min bil 70.000kr billigare än jämförbart utrustad VW.
Skulle tro att Ioniq 6 får en liknande prissättning. Hyundai har aldrig varit ett ”dyrt” bilmärke.

Uppdaterat: 2022-01-24 19:15

Nä, förr var inte Kia/Hyundai några "dyra märken" men under senare år har nog även dom förstått att ta mera betalt för sina produkter så jag gissar att 6:an inte blir speciellt billig. Sen tycks vi ha drabbats av fartblindhet under senare år när man rycker att typ +500.000 kr är en "billig" bil.

Uppdaterat: 2022-01-24 19:19

Ser bra ut detta! Ja 500k är min smärtgräns, egentligen 400k faktiskt.

Uppdaterat: 2022-01-24 19:37
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Nä, förr var inte Kia/Hyundai några "dyra märken" men under senare år har nog även dom förstått att ta mera betalt för sina produkter så jag gissar att 6:an inte blir speciellt billig. Sen tycks vi ha drabbats av fartblindhet under senare år när man rycker att typ +500.000 kr är en "billig" bil.

Billig elbil för att förtydliga det då. Och visst, jag håller med om att referensen för vad en bil får kosta har förändras senaste åren.
Men räknar man på ägandekostnaden så är skillnaden inte så stor.
Drivmedel och skatt drar fort upp ägandekostnaden på en ICE bil i dag.
Vi ser också hur andelen privatleasing ökar då investeringen ökat rejält i att köpa en ny bil.

Uppdaterat: 2022-01-24 19:41
motorcykelentusiasten skrev:

Ser bra ut detta! Ja 500k är min smärtgräns, egentligen 400k faktiskt.

Det var min plan också. Men för 400k fick jag enlbil jag ville ha. Så det fick bli 120kkr dyrare i inköp.
Förhoppningsvis håller en elbil ett bättre andrahandsvärde, det kan jag bara spekulera i. Men spar 25.000kr/år på drivmedlet och minst 10.000kr/år på ”skatten”. Så nästan hela merkostnaden är ”intjänad” på tre år.

Uppdaterat: 2022-01-24 19:48