Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Har inte Cupra skruvat lite på chassiinställningarna på Born?
Cupra har ju som tradition att skruva lite på hårdvaran för att få lite mer körglädje.
Men av de två nämnda är Born definitivt snyggare tycker jag också.

Uppdaterat: 2022-01-06 16:04

Ja, den är snyggare både utvändigt och invändigt tycker jag. Sen är dom säkert väldigt likvärdiga när det kommer till vanlig vardags-körning.
Men som sagt - ratt-knapparna var ett riktigt ner-köp jämfört med tidigare VAG-bilar.

Uppdaterat: 2022-01-06 16:25

Pi, gissar att det är samma hauptiska touch-knappar som det är på ID, inget jag helt uppskattar, men jag börjar ändå få kläm på dem nu, men som sagt, mekaniska knappar hade varit bättre.

Uppdaterat: 2022-01-07 09:21
*Robban

Så är det säkert, Robban. Går antagligen att lära sig så småningom men varför ändra nåt väl fungerande till nåt sämre fungerande... Så många kronor kan man knappast spara på denna lösning.
Efter min provkörning nämnde bilförsäljaren att man skulle svepa med fingret på knappen mot det man ville göra - t ex öka farten på farthållaren. Får väl testa detta nästa gång man kör en bil med denna lösning.

Uppdaterat: 2022-01-07 09:49

Aha, måste testa om det är så på ID4:an också…

Uppdaterat: 2022-01-07 09:55
*Robban

PI, jo det är just kostnaden som styr, man behöver inte spara kronor, det kan räcka med ören (som ju inte finns), för att bönräknarna ska visa hur mycket man kan spara på en årsproduktion.
Om det inte kan påvisas att den tidigare konstruktionen är genomgående överlägsen så blir den utbytt.
Själv gillar jag rejäla knappar och jag gillar inte alls det virtuella tangentbordet på paddan när jag skriver mina inlägg.

Uppdaterat: 2022-01-07 10:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan inte heller med "paddor" utan använder alltid en mindre bärbar PC istället - i mitt fall en Chromebook. Ja - förutom när man sitter med fånen i sin hand men då undviker jag gärna att skriva de längre "novellerna". Men det kanske har med vår ålder att göra...:)

Uppdaterat: 2022-01-07 10:11
Pi skrev:

Kan inte heller med "paddor" utan använder alltid en mindre bärbar PC istället - i mitt fall en Chromebook. Ja - förutom när man sitter med fånen i sin hand men då undviker jag gärna att skriva de längre "novellerna". Men det kanske har med vår ålder att göra...:)

Jag kan inte ens med att använda laptop. Har gammaldags stationär pc med stor extern skärm och dito tangentbord. OK, boomer...

Uppdaterat: 2022-01-07 10:16

Visst har det med åldern att göra, jag ser ju barnbarnen när de smattrar fram nånting på sina fånar och jag blir imponerad.
Jag har en dockad laptop som därför ger mig möjlighet till ett riktigt tangentbord, men ibland måste jag använd paddan och även fånen och då blir jag impad över mig själv när jag lyckas.

Men för att återgå till bönräknarna hade jag för många år sedan en diskussion med en utvecklingsingenjör för ett franskt bilmärke som jag då råkat inneha och där jag klagade över en idiotisk tätningslösning.
Han höll helt med, det var väl känt och de hade på garantin fått byta till ett annat material på många levererade bilar.
Man hade föreslagit materialbyte redan vid tillverkningen, men ekonomerna hade tagit reda på att det bara var i vissa länder som problemet fanns och alla bilköpare klagade inte och det värsta var att det nya materialet hade medfört en kostnadsökning på 1.30 franc/bil!
Det här var för många år sedan men jag tror att det är ännu värre idag och värre kommer det säkert att bli när alla kinesiska elbilar väller in.
Det man kan förmoda är nog ändå att kineserna befinner sig i samma sits, de får säkert allt högre kostnader.

Uppdaterat: 2022-01-07 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ju en hel del i de nya elbilarna som jag anser är ”ploj”-lösningar med försök att vara framtidsmodernt. Tex rattknapparna på ID3.
Ofta blir det platt fall.

Finns en hel del plojlösningar i bilar men även annan teknik som kommer och går. Ny teknik men ej genomtänkt vid applicering.

Uppdaterat: 2022-01-07 11:46

Pi, det fungerade att swajpa på ID4:an också för att ändra farthållaren 10+/-

Uppdaterat: 2022-01-07 12:46
*Robban

Är det +/-10 oavsett inställd hastighet eller först till ett tiotal?
Jag brukar så gott som alltid köra med 74 eller 84 eller liknande värde på farthållaren.

Uppdaterat: 2022-01-07 14:29

Sorry LM, det är x0 som det blir, oavsett vad som stod tidigare så 74 blir 80

Uppdaterat: 2022-01-07 14:39
*Robban

Såg en BMW iX häromdagen i trafik. Nåja, den stod parkerad och laddade. Svart (men svårt att se då den var skitig och kan lika gärna varit grå).
Det som slog mig var att den var väldigt ”slät”, knappt några veck alls i plåten och nästan tråkig. Uppfattade inte den som en BMW utan som en random asiat. Men det är kanske BMWs nya designtänk?
Grillen märktes inte av så mycket då den försvann i den svarta (skitiga) helheten.

Uppdaterat: 2022-01-07 15:24

Robban - fungerade det även för t ex volymkontrollen ?

Uppdaterat: 2022-01-07 16:30

Pi, ännu en sak att testa… kanske är dags att läsa boken, finns tydligen massa godis man inte har koll på…

Uppdaterat: 2022-01-07 17:26
*Robban

Robban, bara töntar och nördar läser boken, en riktig karl klarar sig med förutfattade meningar och stämmer inte de är det dags för garantiåtgärder!

Uppdaterat: 2022-01-07 18:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nörd - oh yes!

Uppdaterat: 2022-01-07 21:40
*Robban
EnannanRobban skrev:

Pi, ännu en sak att testa… kanske är dags att läsa boken, finns tydligen massa godis man inte har koll på…

Absolut. Jag har haft den 3 cm tjocka instruktionsboken som kvällslektyr. Även om jag inte kommer ihåg allt som där står så får jag en förståelse och en hint om att söka upp något som inte fungera som jag tänkt. Bilen kanske inte är så dum som man kan tro. Och framförallt så ser man hur biljournalisterna i många fall inte har en aning om vad dom skriver om då dom inte läst den boken.
Det var enklare förr då man vred om en nyckel och det började brumma under motorhuven, trycka ner kopplingen, lägga i en växel och börja köra framåt.
Dagens bilar är ju så jäkla sofistikerade så det nästan är omöjligt att få kontroll på allt.
Jag hittade för nån dag sedan funktion där jag kan välja hur snabbt adaptiva farthållaren ökar farten , endera på vilket körläge jag valt (eco-sport) eller baserat på hur jag själv har kört. Bara att trycka på en knapp på ratten ett par sekunder. Hur tusan skulle jag kommit på den funktionen? Jo jag läste på ett forum på Facebook om någon som undrade varför det var olika färg i displayen om han tryckte ett par sekunder på en knapp på ratten. Blev nyfiken och läste i manualen, där beskrevs hur det fungerade.

Uppdaterat: 2022-01-07 21:45

Provkörde MG Marvel Performance och Volvo XC40 Recharge FWD idag, strax efter varandra. MG:n först och kan konstatera att det är en mycket trevlig bil att köra. Som alltid när man kör iväg med en ny bil, så är man inte riktigt vän med reglage och skärmar. Lite knepigt att få inställt rätt värme. Knarrade och knirrade en hel del från inredningen bak. Öppnade bakluckan när jag var tillbaka för att kolla så inget låg och tog i någonstans, men bagaget var tomt på så när på en laddkabel. Bilen gick tyst, väldigt tyst skulle jag säga. Rullade på friktion 235/45 19. Rymlig, satt bakom mig själv(183cm) och det var gott om plats. Tyckte jag satt bra i förarstolen, kanske lite hård för min smak. Men gott om inställningsmöjligheter. Den enorma skärmen i mitten kändes som om den var ett nummer för stor, skulle säkert kunna satt in en lite mindre skärm. Kändes nästan som om jag skulle slå i skärmen med ben och armar. Skärminställningarna var inte helt lätt att komma underfund med bara på en provkörning, kräver lite tid med att hitta saker och ting. Bilen i sig gick som sagt tyst och mjukt. Lite amerikansk bil över det hela. Vid gupp så fjädrade bilen ganska mycket. Frånsett knirrande och knarrande från inredning bak, så kändes bilen helt ok. Ett snäpp upp gentemot tidigare e-Niro provkörning men inte så bra som Polestar 2.

Volvon XC40 Recharge. Lite mindre än Marvl, känns mer instängd än Marvel. Högre uppdragna sidorutor, svart tak och takstolpar samt mörk inredning gjorde sitt till. Marvel hade ljus inredning så den kändes mer öppen.
Men förarmässigt slår Volvon MG:n med hästlängder. Stolarna i Volvo är ju bara helt rätt för min del, med sittförlängare om man så behöver. Relativt enkel att hitta inställningsmöjligheter i Volvon, men jag tycker att Polestar 2:an är bäst/enklast hittills. I Volvon fick man leta lite i menyer, men var enklare än MG:n. Körmässigt var Volvon lite mer struttig på vägen än MG:n men gick nog lika tyst. Kanske MG:n var något lite tystare. Volvon rullade på året-runt-däck. Lite trängre i Volvon, MG är och känns som ett nummer större bil.
Båda bilarna har ca 8 månaders leveranstid från nu. Så helt plötsligt har jag inte så gott om tid på mig och välja ny bil.
Min favvolista just nu är, Polestar 2 single motor, Volvo XC40 Recharge FWD, Halkat ur listan har e-Niro och Marvel(för den är för stor för oss). Nya bilen måste ha dragkrok, varpå utbudet genast minskar.
Jag ska ge Kia EV6 och Ioniq 5 en chans, så dessa ska provköras.

Uppdaterat: 2022-01-09 14:01

Läser på andra delar av nätet att representanter från Apple besöker Sydkorea och träffar leverantörer av komponenter för elbilar.
Spännande. :-)

Uppdaterat: 2022-01-14 15:22
Optimus skrev:

Min favvolista just nu är, Polestar 2 single motor, Volvo XC40 Recharge FWD, Halkat ur listan har e-Niro och Marvel(för den är för stor för oss). Nya bilen måste ha dragkrok, varpå utbudet genast minskar.
Jag ska ge Kia EV6 och Ioniq 5 en chans, så dessa ska provköras.

Bra avvägd lista.
Har kört i princip alla elbilar.
Fick inte till kärställningen i MG Marvel, ville vinkla stolens säte mer för bättre stöd under knäna.
Du kommer gilla EV6 om du gillar Polestar 2, Ioniq 5 är inte lika trevlig enl mig.
Kia'n är riktigt fin att ratta. Dock är den plastig som alla aseater.
Märkligt nog är Ioniq5 helt iskall för mig avseende körkänsla då de bygger på samma plattform

Uppdaterat: 2022-01-14 21:02
Gillar kurvor och rondeller

OK, jag ska försöka få till provkörning av EV6 i nästa vecka, har en lokal KIA handlare i närheten. Problemet är mer min fru, hennes kommentar om EV6 är " vi kan väl inte köra en Kia"
Nu vet vi var hennes förutfattande meningar ligger, Sydkorea står inte högt i kurs. Det ska vara mer svenskt(om nu Volvo kan räknas dit) eller europeiskt(helst tyskt). Tesla är också gångbart. Jag är mer allätare, men hon har mer klara utstakade linjer hon går utefter ;-)

Uppdaterat: 2022-01-14 22:52

Förstår hennes kommentar, jag tänker likadant. Bra bil men åka i en Kia?
Personligen lägger jag hellre till och åker tyskt, företrädesvis MB.
Snyggare och trevligare som bil.
Vill njuta av att se och åka i bilen.

Uppdaterat: 2022-01-15 10:13
Gillar kurvor och rondeller

Provkörde en Peugeot e-2008 GT Line (tror jag den hette - enda utförandet med adaptiv farthållare) idag. På förarplatsen känns den inte riktigt som en småbil men utrymmet i både baksäte och bagagerum motsvarade mera den klassificeringen.
Gick mjukt och rimligt bekvämt och den omtalade placeringen av "instrumenten" (högt) fungerade bättre för mig i denna bil jfr tidigare Peggor jag kört med den placeringen. Sen kanske jag inte riktigt gillar varken farthållarspaken men kanske ännu mindre raden av horisontella knappar under multimedia-skärmen. Inte dom enklaste att läsa med den placeringen. Min lugna vända slutade på ett snitt på 2,1 kWh/mil - inte heller så imponerande men det var i o f s nollgradigt. Accelerationsprestanda var väl inget att skryta med direkt - min egen bensinbil är avsevärt piggare - men trots allt skulle jag nog kunna leva med det. Acceleration är inte allt här i livet. Den upplevdes hyfsat tystgående så där ser jag inga problem. Men är detta verkligen en s k SUV ? Visst - relativt hög "midjelinje" och stora hjul men i sig inte speciellt hög och inte heller enklare att ta sig i och ur jämfört med min "normalbyggda" bil. Dock var det rätt trång att ta sig i och ur baksätet eftersom dörröppningen var relativt trång där man lyfter in benen och fötterna. Men bilen var rimligt bekväm att köra så den skämde ju inte ut sig på nåt sätt. Men förarmiljön kräver nog trots allt en del tillvänjning - inte minsta alla likadana horisontella knappar som sticker ut och är lite svåra att tyda.

Uppdaterat: 2022-01-17 16:44

Pi, du missade väl att motorn endast ger maximal effekt (136 kusar) i sport läget. Har för mig att det är 100hk i comfort och 80hk i economy.
Och som du skriver så är det en längre tillvänjning som krävs innan man blir bekväm i en Peugeot

Uppdaterat: 2022-01-17 17:08

Kan så vara, Guran. Brukar provköra i "normal-läge" så då var det säkert "comfort". Dock inte "economy" - hade en kort genomgång av försäljaren i bilen innan jag åkte iväg. Lite märkligt att den inte kan ge full effekt på det normala körläget som säkert de flesta kommer att nyttja.

Uppdaterat: 2022-01-17 17:20
Pi skrev:

Kan så vara, Guran. Brukar provköra i "normal-läge" så då var det säkert "comfort". Dock inte "economy" - hade en kort genomgång av försäljaren i bilen innan jag åkte iväg. Lite märkligt att den inte kan ge full effekt på det normala körläget som säkert de flesta kommer att nyttja.

det är enkom för att spara ström. e-208 är lika dan, blir en markant skillnad när man växlar till sportläget.

Uppdaterat: 2022-01-17 17:24

Finns den med flera olika effekter i elmotorn? Jag testade den tillsammans med alla andra elbilar från Hyunday och Puga. Tot 5st. Upplevde inte den som långsammare än de andra direkt. Men Ionic 5 var snabbast men inte avsevärt snabbare än de andra Kona mm.

Uppdaterat: 2022-01-17 17:29
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Finns den med flera olika effekter i elmotorn? Jag testade den tillsammans med alla andra elbilar från Hyunday och Puga. Tot 5st. Upplevde inte den som långsammare än de andra direkt. Men Ionic 5 var snabbast men inte avsevärt snabbare än de andra Kona mm.

Peugeoten finns bara med en 100kW motor. Men beroende på valt körläge är effekten begränsad och ger endast 100kW då sportläget är valt. Jag tycker också det är helt ok fart i Peugeoten, markant bättre i Sportläget.
Ioniq 5 finns med 170, 217 eller 305 hk i Sverige, och 305hk versionen är betydligt snabbare än dina testobjekt.

Uppdaterat: 2022-01-17 19:38

Även om man vill köra i ett s k Comfort-läge så vill man troligen kunna använda all effekt man betalt för vid en omkörning så lite märkligt tycker jag det är. Den som inte vill göra detta behöver ju bara "gasa" lite försiktigare men varför skall programvaran begränsa mig som förare. Det hade väl räckt med denna begränsning i Eco-läget - där känns det i så fall mera motiverat.

Uppdaterat: 2022-01-17 19:53
Pi skrev:

Även om man vill köra i ett s k Comfort-läge så vill man troligen kunna använda all effekt man betalt för vid en omkörning så lite märkligt tycker jag det är. Den som inte vill göra detta behöver ju bara "gasa" lite försiktigare men varför skall programvaran begränsa mig som förare. Det hade väl räckt med denna begränsning i Eco-läget - där känns det i så fall mera motiverat.

Nu råkar detta vara en Fransk bil och man har valt denna lösningen. Vill man använda all effekt så trycker man bara på den knappen som tydligen inte säljaren förevisade dig. Skulle inte förvåna mig om det är för att få lägre WLTP siffra.

Här har jag saxat ur en artikel om e-208, är samma drivlina på 2008.
” Tre upplevelser.
82, 109 eller 136 hästar. Allt är sant för e-208, beroende på om du kör i läget Eco, Normal eller Sport. Vridmomentet påverkas lika mycket, gaspedalen och styrningen ger mer feedback. Sammantaget är skillnaden så stor att det känns som tre helt olika bilar, men skillnaden i räckvidd är inte enorm, särskilt om man inte använder alla hästarna hela tiden. Därför väljer jag Sport-läget; jag vill ha tillgång till bilens fulla kraft och 136 hästar är inte enormt mycket för 1.5 ton bil. Samtidigt är det ungefär vad kraft bilen mäktar med; det blir hjulspinn och skrikande däck när man ger full gas när ljuset slår om till grönt. Upp till hundra är det inte hårresande snabbt, men i lägre farter är 208 en klart pigg och kul bil”

Uppdaterat: 2022-01-17 20:00

Förvisso franskt men ändå enligt min mening ett märkligt upplägg - speciellt som motorn ändå inte har nåt överskott på effekt.

Uppdaterat: 2022-01-17 20:53

Pi
Och på franskt elektrovis behöver du säkert stanna bilen, kliva ur och ställa omkopplaren i bagaget till ”sport”…
;-)

Uppdaterat: 2022-01-17 21:15
Axa skrev:

Pi
Och på franskt elektrovis behöver du säkert stanna bilen, kliva ur och ställa omkopplaren i bagaget till ”sport”…
;-)

Nej då, en synnerligen enkel manöver. På mittkonsolen till vänster om mugghållare, bara släppa ner handen så skulle jag tro den träffar reglaget.
En av många användbara knappar i bilen. Inte nått fumlande i menyer eller skrikande till bilen.

Uppdaterat: 2022-01-17 21:45

Guran
Jag var lite sarkastisk då jag tycker franska bilar historiskt kunde ha lustiga placeringar på knapparna. Men det är bra att de behåller fysiska knappar och inte går all-the-way-in s.a.s.

Uppdaterat: 2022-01-17 22:06

Nåja, jag har redan sagt vad jag tycker om dessa knappar. Inte de bäst utformade i världen om man säger så..

Uppdaterat: 2022-01-17 22:19
Pi skrev:

Nåja, jag har redan sagt vad jag tycker om dessa knappar. Inte de bäst utformade i världen om man säger så..

Ja dom är inte lätta att se vad dom manövrerar för något.
Men jag tror faktiskt att dom fungerar fint när man kört bilen en stund och muskelminnet lärt vad varje knapp manövrerar.
Vid en provkörningar det dock vanskligt att se vad som står uppe på dom

Uppdaterat: 2022-01-18 09:00
Axa skrev:

Guran
Jag var lite sarkastisk då jag tycker franska bilar historiskt kunde ha lustiga placeringar på knapparna. Men det är bra att de behåller fysiska knappar och inte går all-the-way-in s.a.s.

Jo då det förstod jag nog. Jag gillar också att det finns kvar knappar med genvägar in i menyerna eller som direkt har en funktion.
Till och med den konstiga farthållarspaken som Peugeot har lärde jag mig kunna manövrera under den månad jag åkte en 308.
Däremot hade den gamla 308 betydligt färre knappar än vad den nu lanserade har. Så det är fler tillverkare som som troligen lyssnat på sina kunder, eller insett att en fysisk knapp som man inte ens behöver se på för att förstå vad den gör i många fall har en bättre funktion

Uppdaterat: 2022-01-18 09:06

Jag har ju fortfarande min 308 GT från 2019, men ska snart få leverans av e-208 GT och jag tycker det är bra att Peugeot har satt dit fler knappar. På gamla 308 så fick man hitta allt möjligt i menyerna på touchskärmen, men på nya 208, 308 och 2008 så finns knappar till det viktigaste i mittkonsolen vilket jag tackar för.

Uppdaterat: 2022-01-18 09:13
- Peugeot e-208 GT 2022

Guran - men hur tänkte man ? Jämfört med denna ergonomiska katastrof så hade jag hellre haft "virtuella" knappar på multimediaskärmens kanter om dessa var tydligt märkta - som de varit på andra bilar jag kört. Men som sagt - det är ju franskt...:)

Uppdaterat: 2022-01-18 09:39
Pi skrev:

Guran - men hur tänkte man ? Jämfört med denna ergonomiska katastrof så hade jag hellre haft "virtuella" knappar på multimediaskärmens kanter om dessa var tydligt märkta - som de varit på andra bilar jag kört. Men som sagt - det är ju franskt...:)

Man tänkte väl att du skall spela piano på dom.
Och som jag skrev så är det viss inkörning på en Peugeot. Något du inte kommer i närheten av på en kort provkörning.
Bara att få till och vänja sig vid den lilla ratten som man skall ha nere i knät, tar lite tid att få till. Som jag skrev så lånade jag en 308 i en månad när jag väntade på min nya bil.
Och jag blev mer och mer hemtam med den bilen. Skulle tro att samma gäller för den nya interiören med knappar Mm. Den är lika på alla modeller nu, från 508 till 208 och allt där emellan. Sist ut er nya 308.
Så det finns en logik i det i alla fall. Och det är enklare att sträcka ut handen och hitta en fysisk knapp, än att sikta på en skärm

Uppdaterat: 2022-01-18 09:50

Vete f-n om jag håller med dig i att det är enklare i detta fall, Guran. Det gäller ju att hitta rätt knapp också på detta "piano". På bildskärmen ser man ju i alla fall vart man skall sikta. Sen gillar jag fysiska knappar men de skall vara vettigt utformade med bra symboler och bakgrundsbelysta så att man enkelt ser dom även i mörker.
Den lilla ratten och den högt placerade instrumenteringen i denna e-2008 skulle jag nog inte ha några problem med att vänja mig vid men knapparna - nja...

Uppdaterat: 2022-01-18 09:57
Pi skrev:

Vete f-n om jag håller med dig i att det är enklare i detta fall, Guran. Det gäller ju att hitta rätt knapp också på detta "piano". På bildskärmen ser man ju i alla fall vart man skall sikta. Sen gillar jag fysiska knappar men de skall vara vettigt utformade med bra symboler och bakgrundsbelysta så att man enkelt ser dom även i mörker.
Den lilla ratten och den högt placerade instrumenteringen i denna e-2008 skulle jag nog inte ha några problem med att vänja mig vid men knapparna - nja...

Det märks att du inte försökte använda knapparna. Är ju inget krångligare än att spela piano. Har du använt dom som så vet du vart du skall trycka och vilken funktion dom har.

Uppdaterat: 2022-01-18 10:37
Guran skrev:

Är ju inget krångligare än att spela piano.

Ja för det är ju så jävla lätt?! haha.
Ska man kunna spela piano för att köra franskt så förklarar det varför jag inte heller gillade dem, är totalt omusikalisk! :)

Uppdaterat: 2022-01-18 11:45

Nog försökte jag använda dom men mycket svårt att se resp knapps funktion. Oergonomiskt!

Uppdaterat: 2022-01-18 12:22

Om man nu som tillverkare har bestämt sig för fysiska knappar så är väl grundkravet att det ska vara logiskt och tydligt. En bil kan ju användas som lån en kort tid, hyrbil, tjänstebil, etc där användare förmodligen inte har samma vana som regelbunden förare.

Uppdaterat: 2022-01-18 19:20
Axa skrev:

Om man nu som tillverkare har bestämt sig för fysiska knappar så är väl grundkravet att det ska vara logiskt och tydligt. En bil kan ju användas som lån en kort tid, hyrbil, tjänstebil, etc där användare förmodligen inte har samma vana som regelbunden förare.

Ja tjena att föröka förstå logiken i många av dagens knapplösa bilar där du skall justera allt i någon meny på en skärm.
Då är det väl ändå enklare att försöka förstå symbolen eller texten på en knapp.

Uppdaterat: 2022-01-18 19:42

Här håller jag helt med Guran utan att lägga ner tid på att förklara varför.

Uppdaterat: 2022-01-18 19:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Guran
Möjligen missuppfattade du mig. Om nu Peugeot bestämmer sig för en fysisk knapprad så ska det ju vara tydligt vad respektive knapp styr.

Uppdaterat: 2022-01-18 22:29