Vi Bilägares forum

Provkörning: Mercedes C-klass All-Terrain (2021)

Provkörning: Mercedes C-klass All-Terrain (2021)

Går svenska bilköpare fortfarande och längtar efter en förhöjd kombi med fyrhjulsdrift och plastinklädda hjulhus? Det hoppas Mercedes som för första gången erbjuder en C-klass All-Terrain.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-27 06:20

Kommentarer

Märkligt med denna obligatoriska plast runt hjulhusen. Fyller de någon funktion? Eller har de bara signal- och statusvärde? Borde inte plastklädseln utgöra rostfällor på sikt?

Uppdaterat: 2021-12-27 09:20

Helt obegripligt att någon vill ha plastsjoken oavsett om de är matta eller blanka. Det ser ut som att bilarna inte är färdiga, tycker jag. Man har liksom missat att lacka ytterkanterna.

Efter att ha lyft på tröskelplasten på en 15 år gammal Nissan Primera är jag lätt skeptisk till liknande påfund.

Uppdaterat: 2021-12-27 09:32

Hahaha, tror inte bara priset är fel.. hela konceptet med denna modellen är fel. Men vem vet, kanske hittar den några köpare?, men någon framgång tror jag inte på pga många faktorer. Först och främst lastar den inte tillräckligt mycket för att vara en så pass stor bil. Den är för energikrävande också, dels tung och sedan fyrhjulsdrift ovanpå det. Den låga förbrukningen som anges tror jag inte heller på, kanske runt 0,65 liter/mil .. men det är inte speciellt låg förbrukning. Vänd på det, hittar man några rätt på den?.. kanske man borde börja där istället?

Uppdaterat: 2021-12-27 12:44

Den kommer att sälja helt klart, det finns många som vill köra med en stjärna även på oländig väg.
Men vad skulle bränsleförbrukningen ha för betydelse?
Köper man den här bilen struntar man väl i om den tar någon dl mer eller mindre på milen!

Uppdaterat: 2021-12-27 17:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
hx30 skrev:

Först och främst lastar den inte tillräckligt mycket.......

Du vet väl inte hur mycket respektive spekulant har behov av att lasta? Skulle gissa på att de allra flesta klarar sig utmärkt med bagagevolymen på denna utan problem. Bara för att den inte tilltalar dig kanske den är helt perfekt lagom får många andra.
Du tilltalar och passar inte mig, har jag bara för det ansett att du aldrig borde tillverkats och är onödig?! Nej.....

Uppdaterat: 2021-12-27 18:34

Du vet Vargen, alla tänker inte som du. Det finns en hel del köpare som inte fabulerar, missuppfattar samband eller trots allt både vill ha fyrhjulsdrift och hög komfort.

Det är denna kategori av köpare som MB vänder sig till.

Tillhör man inte den får man fortsätta att åka i sin Skoda ett tag till.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-27 18:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Du vet Vargen, alla tänker inte som du. Det finns en hel del köpare som inte fabulerar, missuppfattar samband eller trots allt både vill ha fyrhjulsdrift och hög komfort.
Det är denna kategori av köpare som MB vänder sig till.
Tillhör man inte den får man fortsätta att åka i sin Skoda ett tag till.
MVH AL

+100

Uppdaterat: 2021-12-27 20:48

Det här är ett mycket bättre alternativ till en SUV för dem som " behöver" 4WD och lite högre markfrigång. Den här biltypen är ju inte så mycket tyngre och törstigare än en vanlig bil.
Blir hellre rammad av denna än en stor tung & hög SUV.

Uppdaterat: 2021-12-28 14:26

A.L, jag lovar dig.. modellen är iskall.. köpa en sådan idag år 2022.. för de pengarna. Det finns bättre alternativ för mycket mindre pengar. Jag förutspår också att 2022 blir året då folk försöker lösa sina transportproblem på smartare sätt, tex hyra större bil när så behövs och kanske satsar på en elbil för de mest dagliga resorna. Det går snabbt nu, jag tror att folk tänker om och tänker smartare. Jag åker gärna vidare i min Skoda, låga omkostnader och fortfarande felfri trots sina 8 år och 15000 mil. Min "Skåda" har väldigt bra komfort och låg förbrukning, och lastar mer än en V70... så det är jättesvårt att ersätta den, om jag skall vara ärlig!

Uppdaterat: 2021-12-28 14:44
40-talisten skrev:

Märkligt med denna obligatoriska plast runt hjulhusen. Fyller de någon funktion? Eller har de bara signal- och statusvärde? Borde inte plastklädseln utgöra rostfällor på sikt?

Dom som brukar denna bilen bryr sig inte det minsta om eventuella rostfällor. Men plasten skyddar faktiskt mot slitage.
Tror denna bil kommer finna många brukare, jag skriver brukare då den troligen mer kommer gå som förmånsbil än privatköpare. Nya C-klass är riktigt snygg och troligen än mer komfortabel i lite förhöjd modell.

Uppdaterat: 2021-12-28 20:53

Säkert blir det som Guran misstänker nämligen att den överväldigande majoriteten av dessa bilar kommer att säljas som s k förmånsbilar. Det hade varit intressant att veta hur den svenska bilmarknaden skulle se ut om vi inte hade förmånsbilarna - eller i vart fall i avsevärt lägre volymer. Men så länge vi har Volvo-fabriker i landet så lär det inte inträffa.

Uppdaterat: 2021-12-29 09:37

Vargen. Tydligen gör Mercedes en annan bedömning. Jag gissar att de har mer säkra data att utgå från än Vargens känsloyttringar, påhitt och spekulationer.

Men ändå bra att Varegn nu övergivit sitt påstående om sin bakhjulsdrivna Leaf och hamnat tillbaka i sin Ocativa med sitt smala bagageutrymme igen...

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-29 14:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Säkert blir det som Guran misstänker nämligen att den överväldigande majoriteten av dessa bilar kommer att säljas som s k förmånsbilar. Det hade varit intressant att veta hur den svenska bilmarknaden skulle se ut om vi inte hade förmånsbilarna - eller i vart fall i avsevärt lägre volymer. Men så länge vi har Volvo-fabriker i landet så lär det inte inträffa.

En intressant frågeställning. Du menar att om köparna av bilen väljer en annan finansieringsform än löneavdrag och sänkt pension så låter man det påverka ens val?

Jag låter det vara osagt.

Men en sak går att påvisa och det är att en sådan förändring också kommer att resultera i en förändrad olycks,- och skadefrekvens i trafiksystemet.

Jag vågar till och med mig på att påstå att andelen skadade och dödade skulle öka (givet en större andel småbilar och "normbilen" här i trådarna, Skoda Octavia,). Hur mycket är svårare ägt bedöma men säg någonstans kring 10-40%?

Och det tycker jag är för mycket.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-29 14:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag gissar på 3,32 procent…

Uppdaterat: 2021-12-29 22:55
Axa skrev:

Jag gissar på 3,32 procent…

Hur kommer du fram till det?

Är det samma gissningar som du brukar hänvisa till ( som b.la IPCC pysslar med) eller gör du en skattning baserad på någon form av observationsdata?

För gör jag en sådan skattning landar jag på cirka 40 procent - men beroende på vad jag jämför med och vilken olyckstyp.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-29 23:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jorå, ALs gissningar är helt klart mycket mer pricksäkra än någon annans.

Det märkliga är att AL gissar att olycksstatistiken beroende på vilken bil man kör. Så utgångspunkten är att de med förmånsbilar/Volvo kör bättre än genomsnittet? Jorå, så att…

Uppdaterat: 2021-12-29 23:08

Nej då Axa, tvärtemot dig så förstår jag skillnaden mellan att gissa och att skatta. Så jag gissar inte utan tittar på skadeföljden ute bland olyckorna.

Och där är resultatet solklart.

Skälet till att det är tydligt och det har också bärighet i både fysikaliska lagar, i biomekaniken som i expriment. Småbilar skyddar sämre.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-30 00:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Du förutsätter att antalet olyckor skulle öka…

Uppdaterat: 2021-12-30 12:47
Axa skrev:

Du förutsätter att antalet olyckor skulle öka…

Det är inte vad jag har skrivit.

Jag skrev att antalet döda och skadade kommer att öka - allt annat lika.

Resten är dina egna tolkningar som produceras med det sedvanliga syftet, d.v.s att undvika att behöva medge brister i ditt egna resonemang.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-30 17:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ehm, brister i mitt resonemang?

Är det inte du som,
Hävdar att förmånsbil inte alls är en förmån? Alltså att det skulle vara en lika stor kostnad som för privatköparen. Så om förmånen tas bort skulle samma person välja en helt annan bil enligt dig? Så personens behov av säkerhet och komfort är alltså enbart utifrån att man får det som förmån?

Så alla med förmånsbil skulle alltså välja en Renault Clio. Inte bara det, de blir även sämre förare på köpet enligt AL.

Uppdaterat: 2021-12-30 18:35

Axa - tja, resonemanget hänger inte riktigt ihop jämt - inte ens för en Världsmästare...:) Men oavsett så är det rätt...:)

Uppdaterat: 2021-12-30 19:50
Axa skrev:

Ehm, brister i mitt resonemang?
Är det inte du som,
Hävdar att förmånsbil inte alls är en förmån? Alltså att det skulle vara en lika stor kostnad som för privatköparen. Så om förmånen tas bort skulle samma person välja en helt annan bil enligt dig? Så personens behov av säkerhet och komfort är alltså enbart utifrån att man får det som förmån?
Så alla med förmånsbil skulle alltså välja en Renault Clio. Inte bara det, de blir även sämre förare på köpet enligt AL.

Du blandar som vanligt ihop saker enkom för att du har så svårt att medge dina egna brister i resonemanget. Dessutom har du missuppfattat det jag skriver helt.

Jag spann vidare på den frågeställning som en annan skribent ställde upp, med utgångspunkt i att fordonssammansättningen skulle ändras om systemet med förmånsbilarna skulle göras om. Som jag uppfattade det då mot en sammansättning som inte innehåller Volvo- bilar i lika stor grad.

Därefter missuppfattade du den statistiska analysen i och med påståendet att olyckorna skulle öka (även om det förvisso också är troligt då småbilar saknar en del preventiv teknik).

Korrekt är att skadeföljden hos stora bilar och Volvo i synnerhet är betydligt lägre än hos småbilar, såsom Renault Clio som Axa nu tog upp. Det rör sig alltså inte om en förändring i sannolikhet för olycka, utan om en förändring av sannolikhet för personskada. Ersätter man trafikarbetet som tjänstebilarna gör idag (Volvo, Volkswagen, MB, BMW och större Toyotor)
med en liten Clio så kommer det att ge fler skadade och dödade i trafiksystemet.

Jag tycker fortfarande inte att vi skall ha fler döda och skadade ute på vägarna. Jag tycker tvärtom att vi skall konstruera fordon och vägar på ett sätt som gör att färre förolyckas.

Det skall alltså inte vara dödsstraff på att begå ett misstag i trafiken (mer än 90% är förarfel), och för att hamna där behöver vi ha säkra bilar.

Dit räknar jag inte en Renault Clio eller Zoe som vi nyligen såg resultatet från i ett nytt test.

Därför är det positivt även med denna MB, även om den större E-klass är att föredra ur kollisionssynpunkt.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-31 06:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Den här Mercan kommer inte att få stora volymer som förmånsbil, många företag har miljöpolicy ang förmånsbilar och tillåter inte längre dieselmotorer.

Uppdaterat: 2022-01-01 09:32