Vi Bilägares forum

Toyotas väg till eldrift: ”Vi ska ha en elbil för alla”

Toyotas väg till eldrift: ”Vi ska ha en elbil för alla”

Chefen för Toyotakoncernen har fullständigt bytt riktning när det gäller batterielbilar. Från att beskriva dem som ”överhajpade” vill han nu istället öka försäljningen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-15 09:40

Kommentarer

Äntligen en tillverkare som börjar jobba med förbrukningen, detta är nyckeln till bättre elbilar istället för att bara tillverka större och tyngre batterier. Det känns nästan som den aspekten har övergivits, nu när SUV trenden slog till insåg man inte att förbrukningen går upp så mycket som den gör. Bilarna måste bli effektivare och lättare, i nästan 20 år nu har vikten bara ökat hela tiden och idag är det katastrof. Säkert många som kommer att skrika "säkerhet" nu, men säkerhet ligger inte i att köra runt med mest vikt det måste vi sluta och räkna som en faktor i sammanhanget om vi skall kunna minska vikten på fordonen eftersom detta är det viktigaste idag för att få ner förbrukningen. Aerodynamiken är extremt viktig också, bilarna har blivit bredare och högre och fått större hjul och det är bara negativa saker ur förbrukningssynpunkt.

Uppdaterat: 2021-12-15 10:19
hx30 skrev:

Äntligen en tillverkare som börjar jobba med förbrukningen, detta är nyckeln till bättre elbilar istället för att bara tillverka större och tyngre batterier. Det känns nästan som den aspekten har övergivits, nu när SUV trenden slog till insåg man inte att förbrukningen går upp så mycket som den gör. Bilarna måste bli effektivare och lättare, i nästan 20 år nu har vikten bara ökat hela tiden och idag är det katastrof. Säkert många som kommer att skrika "säkerhet" nu, men säkerhet ligger inte i att köra runt med mest vikt det måste vi sluta och räkna som en faktor i sammanhanget om vi skall kunna minska vikten på fordonen eftersom detta är det viktigaste idag för att få ner förbrukningen. Aerodynamiken är extremt viktig också, bilarna har blivit bredare och högre och fått större hjul och det är bara negativa saker ur förbrukningssynpunkt.

Vad då äntligen?! Du menar att Tesla är kända för sina ineffektiva dåligt aerodynamiskt formade karosser? Du hittar alltid något att klaga på oavsett vad det gäller, öppna ögonen och se att mycket av det du skriker dig hes om finns redan, och att nästan allt du klagar över är lögn och myt när man synar dina siffror.
Sen vad gäller ovan, jag är absolut ingen Toyotafan, men ska bli intressant att se vad det blir av det när det väl kommer till produktion. Det som de visat siffror på än så länge är ju föga imponerande. En tokful elbil med spec. som var ok för några år sen typ.

Uppdaterat: 2021-12-15 10:26

Det ska bli intressant att se hur mycket mer energieffektivt Toyotas elbilar kan bli jämfört med Teslas och Kias utan att för den del elbilen designas som ett spektakel.

Uppdaterat: 2021-12-15 11:28

Tesla Y/X är nog ok aerodynamiskt, men man får ju lägga till "för att vara crossovers". Det är svårt att argumentera mot.

Uppdaterat: 2021-12-15 11:31

Jag undrar vem som skrivit detta?
” Den ska ligga på 125 Wh/km vilket i så fall är hela 30 procent lägre än den redan effektiva Hyundai Kona Electric.”
Som vanligt siffror tagna rakt ut luften. Kona Electric har förbrukning på 147 Wh/km. Dvs ca 11,5% högre, eller ungefär en tredjedel av vad Toyota, eller om det är reportern, presenterade fantasiberäkningar.

Uppdaterat: 2021-12-15 11:59

Guran
Det skulle inte förvåna mig ifall någon annan tillverkare uppnår detta långt innan Toyota.

Uppdaterat: 2021-12-15 13:00
Axa skrev:

Guran
Det skulle inte förvåna mig ifall någon annan tillverkare uppnår detta långt innan Toyota.

Den gamla Hyundai Ioniq går fint att köra på den energiförbrukningen. Så det är väl inget revolutionerande. Nu har den utgått ur modellprogrammet.
Men den är ju både låg och snål, så den borde passa Vargen utmärkt, om han tänkt byta ut sin fantasibil :)
https://elbil.no/minitest-av-hyundai-ioniq-her-er-kongen-pa-noysomhaugen/

Uppdaterat: 2021-12-15 16:52

Att elbilarna är överhajpade är helt korrekt. Och inte är de någon klimatfrälsare heller - först kanske om 30 år (om ens någonsin). Och de är sannerligen ingen plånboksfrälsare.

Uppdaterat: 2021-12-16 01:14
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snookerpro
https://www.vibilagare.se/reportage/utslapp-med-olika-branslen-sa-stor-ar-skillnaden

Man kan kapa en hel del utsläpp med en elbil, även med hjälp av bland annat biogas.

Uppdaterat: 2021-12-16 10:35

Axa
, ja det skulle jag vilja se, en lätt hybrid med ett litet batteri för ca 150 km räckvidd och en gasflaska som ger ytterligare ca 300 km.

Uppdaterat: 2021-12-16 10:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att deras snålaste ligger på 125 Wh/km närmare 2030 kan inte precis anses som marknadsledande. I EUs fit for 55 är det just den förbrukningen som anses som medelförbrukning för elbilar då. Medel och klassens lägsta förbrukning är sällan samma sak.

Uppdaterat: 2021-12-16 22:00

Fast denna bil som vi talar om kan ju faktiskt visas inom 1 år eller lite drygt det. Det är vad jag förstår deras 2:a helelektriska och den 1:a har ju redan visats och där gissar man på leverans här runt halvårsskiftet 2022. Dessutom gissar jag att jämförelsen avser mindre, SUV-liknande bilar och inte låga slimmade. Men det är som sagt min gissning. Sen kan man nog säga att det finns en stor potential att göra mera energisnåla elbilar.

Uppdaterat: 2021-12-16 23:25
SnookerPro skrev:

Att elbilarna är överhajpade är helt korrekt. Och inte är de någon klimatfrälsare heller - först kanske om 30 år (om ens någonsin). Och de är sannerligen ingen plånboksfrälsare.

Ständigt dessa skygglappar....
Får jag ställa en nyfiken fråga? Vilka elbilar är det du testat ordentligt när du kommit fram till att det inte är något för dig eller att de skulle vara överhajpade? Har du enbart testat de lite tidigare med sämre spec eller har du även tagit nån ordentligt tur med en modern elbil som är konstruerad för att vara just elbil med?
Eller ska vi gissa att du mest sitter hemma på kammaren och gissar?
Du har ju oavsett fel i båda dina påståenden ovan.....
Det är visat flera gånger att elbilen är bättre för miljön även laddad med kolel från Polen typ, och vad gäller det ekonomiska så skulle jag vilja påstå att de flesta elbilar får samma eller lägre TCO än likvärdigt utrustad och motoriserad fossilbil redan vid hyfsat normala mil per år. För egen del så skulle jag oavsett privat eller som förmånsbil plockat ut en fossilsuv med samma utrustning och prestanda som min elbil hade den kostat betydligt mer.

Uppdaterat: 2021-12-17 00:02

Konservativa farbröder finns det gott om.

Uppdaterat: 2021-12-17 07:37

Den där "bz SDN" ser inte alldeles oäven ut. Den vore skoj att se i produktion.

Uppdaterat: 2021-12-17 19:40
Power to the people