Nästa artikel
Toyotas väg till eldrift: ”Vi ska ha en elbil för alla”
Nyheter

Toyotas väg till eldrift: ”Vi ska ha en elbil för alla”

Publicerad 15 december 2021 (uppdaterad 15 december 2021)
Chefen för Toyotakoncernen har fullständigt bytt riktning när det gäller batterielbilar. Från att beskriva dem som ”överhajpade” vill han nu istället öka försäljningen.

Toyota har gjort en helomvändning när det gäller batterielbilar. Den japanska koncernen har hittills mest fokuserat på bensinhybrider och vätgasdrift, men under tisdagen visades hela 15 nya elbilar upp.

De är än så länge på konceptstadiet men ska börja säljas någon gång under de kommande åtta åren. Akio Toyoda som är koncernchef presenterade nyheterna på ett event och beskrev då batterielbilar som ”ett av de mest lovande alternativen”.

– Vi måste sänka koldioxidutsläppen så mycket som möjligt, så snart som möjligt, sa han.

Toyotachefen har tidigare kallat batterielbilar för ”överhajpade”

Så har det inte alltid låtit. Akio Toyoda har tidigare kallat batterielbilar för ”överhajpade” och gjort uttalanden som går emot forskning kring utsläpp från elbilar.

– Ju fler elbilar vi bygger, desto högre blir koldioxidutsläppen, hävdade han på en konferens så sent som för ett år sedan.

Toyota har också bromsat omställningen till eldrift bakom kulisserna genom att lobba mot elbilar.

Men nu vill Toyota istället erbjuda flera olika alternativ för att passa så många bilköpare som möjligt. Det kan vara både elbilar, vätgasbilar, biobränslen och annan teknik.

– Vi vill förbereda så många alternativ som möjligt för våra kunder runt om i världen, säger Akio Toyoda.

Det är en strategi som flera andra stora biltillverkare också har, men som exempelvis Mercedes tvingats överge.

Efter den större elbilen bZ4X ska Toyota även börja sälja en mindre elbil i Europa. Den ska bli 30 procent effektivare än Hyundai Kona.

Snålast i klassen

När Akio Toyoda presenterade nyheterna visade han bland annat upp en liten eldriven suv-modell där Toyota siktar på klassens lägsta förbrukning. Den ska ligga på 125 Wh/km vilket i så fall är hela 30 procent lägre än den redan effektiva Hyundai Kona Electric.

Hos Lexus är det istället lyx, prestanda och räckvidd som gäller. En av Lexus nya elbilsmodeller får en räckvidd på ”över 70 mil”, lovar Toyota, och eventuellt kan den även få solid state-batterier.

– Vi ska bygga en elbil för alla, säger Akio Toyoda.

Bläddra i galleriet nedan för att se fler bilder på de kommande elbilarna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (15)

  • 17 december 2021 Den där "bz SDN" ser inte…
  • 17 december 2021 Konservativa farbröder finns…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.