Bild
Nästa artikel
Nyheter

Toyotas kontroversiella uttalande: ”Fler elbilar ger högre utsläpp”

Publicerad 18 december 2020 (uppdaterad 18 december 2020)
Toyotas första batterielbil som ska säljas i Europa blir en suv i ungefär samma klass som RAV4. Men den kan dröja till 2025.
Chefen för Toyotakoncernen sågar elbilar och planerna på att förbjuda bensinbilar – som han hävdar skulle öka utsläppen.

Jämfört med de flesta andra biltillverkare ligger Toyota långt efter när det gäller batterielbilar. Toyota var annars tidigt ute med bensinhybrider och nu finns även laddhybrider i modellprogrammet, men på elbilssidan tror den japanska koncernen mer på vätgas än batterier.

Åtminstone tills den nya generationen av så kallade solid state-batterier är färdigutvecklade. Toyota siktar på att lansera en elbil med den nya batteritekniken om några år vilket ska ge längre livslängd och räckvidd än med dagens elbilsbatterier.

Nu går Toyotachefen Akio Toyoda ut med ett kontroversiellt uttalande om att elbilar är ”överhajpade”. Enligt honom undviker elbilsförespråkarna att prata om de höga utsläppen – något som avfärdas i flera studier – och hur mycket omställningen till eldrift kostar.

Läs också: Elbil alltid renare än bensinbil – även med smutsig el

”När politikerna säger att vi ska göra oss av med alla bensinbilar, förstår de det här?”

”Vi ligger enligt plan för att börja bygga solid state-batterier i begränsad omfattning för elbilar till 2025”, har Toyotas chef för utveckling av drivlinor tidigare sagt.

”Fler elbilar – högre utsläpp”

Akio Toyoda hävdar också att strömmen i Japan skulle ta slut på sommaren om alla bilar var eldrivna. Han påstår att infrastrukturen behöver byggas ut för enorma belopp och att bilindustrin skulle kollapsa och radera ut miljontals jobb om bensinbilar förbjuds, något som nu diskuteras i Japan.

– När politikerna är ute och säger att vi ska göra oss av med alla bensinbilar, förstår de det här? Ju fler elbilar vi bygger, desto högre blir koldioxidutsläppen, sa Akio Toyoda under en konferens på torsdagen.

Akio Toyodas uttalanden kritiseras hårt från elbilsförespråkare som hävdar att biltillverkarna inte har något annat val än att ställa om till eldrift. Infrastrukturen byggs ut efterhand och bilmärken som inte hakar på elbilsutvecklingen halkar efter.

Att elbilarna förbrukar mycket el är till stor del en myt, och i vissa fall kommer elbilarna också kunna balansera elnätet för att kunna göra det mer stabilt än i dag, hävdar förespråkarna.

Toyota börjar snart sälja andra generationen av vätgasbilen Mirai med ny drivlina och annorlunda design.

Kolkraft och naturgas

Hans uttalanden ska också ses ur japansk synvinkel. Japan har förbluffande höga utsläpp och stor andel kolkraftsel jämfört med andra länder. En anledning är att landet har ganska dåliga förutsättningar för att bygga stora solcells- och vindkraftsparker. En annan anledning är att det japanska elnätet består av ett tiotal företagsjättar som inte samarbetar kring elsystem och förnybar el.

Efter kärnkraftkatastrofen i Fukushima fanns planer på att utveckla mer förnybar energi. Men omställningsplanen har inte gått särskilt bra. Tre fjärdedelar av energiframställningen sker från fossila bränslen. 

Energin som tidigare framställdes av kärnkraftverk kommer inte i någon stor utsträckning från vindkraft eller solceller utan från kol och naturgas, och det har funnits planer på att bygga 22 nya kolkraftverk under de kommande fem åren.

Toyota har ännu inte börjat sälja någon batterielbil utanför den kinesiska marknaden. Planen är dock att börja sälja en elbil i Europa inom fem år.

Läs också: Toyotas nya elbilsbatteri ska kunna laddas på en kvart

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.