Nästa artikel
Toyota Mirai till Sverige nästa år: ”Det blir en minusutsläppsbil”
Nyheter

Toyota Mirai till Sverige nästa år: ”Det blir en minusutsläppsbil”

Publicerad 30 november 2020
Toyota börjar snart sälja andra generationen av vätgasbilen Mirai med ny drivlina och annorlunda design. Men ett nytt påstående om utsläppen väcker mycket uppmärksamhet.

Om några månader ska andra generationen av vätgasbilen Toyota Mirai dyka upp i Sverige – en jättesatsning som märket har stora förhoppningar på.

Målet är att Mirai ska bli lika tongivande som hybridbilen Prius blev på 1990-talet och Toyota vill sälja tio gånger fler vätgasbilar globalt än med gamla Mirai.

Första generationen Mirai blev inget stort genomslag för tekniken, kanske på grund av bilens kontroversiella design men också eftersom mackinfrastrukturen för vätgas är dåligt utbyggd i många länder.

Till Sverige nästa år

Under första kvartalet 2021 ska Toyota Mirai dyka upp i Sverige. Någon prislapp är ännu inte officiell, men enligt uppgifter från andra länder ryktas det om ett pris på mellan 500 000 och 600 000 kr beroende på utrustning.

Det blir alltså ingen billig modell, men Toyota hoppas att nya Mirai ska locka köpare som inte bara är ute efter vätgastekniken utan även gillar den uppdaterade designen som är betydligt mer harmonisk än föregångarens.

Som jämförelse kostar vätgasdrivna konkurrenten Hyundai Nexo 849 900 kr i Sverige, och den billigaste versionen av batterieldrivna Tesla Model S kostar 926 990 kr. Den är dock betydligt starkare och snabbare än Mirai och dessutom fyrhjulsdriven.

Förutom designen säger sig Toyota ha förbättrat både drivlinan och köregenskaperna. Modellen är numera bakhjulsdriven och den nya plattformen ska dessutom ha bättre innerutrymmen.

Räckvidden beräknas till drygt 66 mil vilket är 30 procent längre än i föregångaren. Vätgasbilar brukar även ha ett litet batteri och i nya Mirai ersätts det tidigare nickelmetallhydrid batteriet med ett modernare litiumjonbatteri.

”Renar luften”

En av ingenjörerna bakom nya Mirai, Ryotaro Shimizu, tar i från tårna när han presenterar nya Mirai i en introduktionsfilm. Han beskriver den inte längre som en nollutsläppsbil utan som en ”minusutsläppsbil”.

– Kupéluften passerar genom ett väldigt effektivt luftfilter. Luften som släpps in i är mycket renare än vad bilen ”andas in”. Den här bilen ger inte upphov till lokala koldioxidutsläpp och dessutom rengör den atmosfären, säger han, och pekar på grafiken i bilen som visar hur en Mirai som körs följs av ett antal löpare som andas in den ”renade” luften.

Det är dock ett farligt påstående. Även om en vätgasbil bara släpper ut vattenånga ur avgasröret ska både bilen och vätgasen framställas, och det ger upphov till utsläpp. Volvo har tidigare fällts i domstol för att ha hävdat att en bilmodell renade luften.

Läs också: Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-30 16:16
Simon no1

Tänk att ni inte klarar att skriva en rubrik om Toyota utan att göra den negativ

#2 • Uppdaterat: 2020-11-30 16:26
Peter E

Finns det något positivt med Toyota menar du? :-)
Om de påstår att bilen renar luften så får de nog stå ut med att man ifrågasätter det.
Har för mig SAAB körde med nåt liknande påstående på 90-talet?

#3 • Uppdaterat: 2020-11-30 16:28
N-iklas

"och vätgasen framställas, och det ger upphov till utsläpp"
Nej det behöver det inte alls göra, bara om man avsiktligt väljer att det ska göra det genom att använda ålderdomlig teknik.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-30 16:35
Ben39

Vad ska man med en laddhybrid till ? Det är något övergående onödigt- livrem och hänsglen kostar mer i längden Bättre att vänta ut bra prisvärda elbilar och n tillförlitlig infrastruktur att ladda med en hybridbil och passa på att lära sig åka snålt istället.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-30 16:36
1

Snygg.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-30 16:46
Mikael Larsson

N-iklas: Ingen energi kommer helt utan utsläpp idag. Även ett vindkraftverk eller solcell, kärnkraftverk eller vattenkraftsdamm har en viss påverkan även om inte själva utsläppen sker vid elektrolysen utan i tidigare led.

Vätgas är mer än 3-4 gånger mer energiintensivt än att använda elen direkt.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-30 16:55
John2008

Det var Volvo som hävdade att man med sina bilar renade luften i London, men den reklamen fick man sluta med. Om jag inte minns fel, ledde man på SAAB in avgaserna i kupén (på en bensinare) för att visa hur rena de var.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-30 17:01
Carl Trefalt

Vätgasbil till bra pris är bra. Det är problem med laddstationer, bara. Men det är ju vilda western när det gäller el laddstationer.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-30 17:13
Pi

Carl R - vet du hur många vätgasmackar det finns i vårt land ? Och vad vätgasen kostar för att t ex köra en mil ? Samt att den billigaste vätgasbilen t v verkar bli denna som säkert kommer att kosta minst 600.000 kr i Sverige - är det billigt ?

#a • Uppdaterat: 2020-11-30 17:49
Carl Trefalt

Jag menade att det bara finns några vätgasmackar. 600 000 kr ungefär vad en Volvo kostar med någon form av eldrift.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.