Bild
Nästa artikel
Toyota Mirai till Sverige nästa år: ”Det blir en minusutsläppsbil”

Toyota Mirai till Sverige nästa år: ”Det blir en minusutsläppsbil”

Nyheter

Toyota börjar snart sälja andra generationen av vätgasbilen Mirai med ny drivlina och annorlunda design. Men ett nytt påstående om utsläppen väcker mycket uppmärksamhet.

Om några månader ska andra generationen av vätgasbilen Toyota Mirai dyka upp i Sverige – en jättesatsning som märket har stora förhoppningar på.

Målet är att Mirai ska bli lika tongivande som hybridbilen Prius blev på 1990-talet och Toyota vill sälja tio gånger fler vätgasbilar globalt än med gamla Mirai.

Första generationen Mirai blev inget stort genomslag för tekniken, kanske på grund av bilens kontroversiella design men också eftersom mackinfrastrukturen för vätgas är dåligt utbyggd i många länder.

Till Sverige nästa år

Under första kvartalet 2021 ska Toyota Mirai dyka upp i Sverige. Någon prislapp är ännu inte officiell, men enligt uppgifter från andra länder ryktas det om ett pris på mellan 500 000 och 600 000 kr beroende på utrustning.

Det blir alltså ingen billig modell, men Toyota hoppas att nya Mirai ska locka köpare som inte bara är ute efter vätgastekniken utan även gillar den uppdaterade designen som är betydligt mer harmonisk än föregångarens.

Som jämförelse kostar vätgasdrivna konkurrenten Hyundai Nexo 849 900 kr i Sverige, och den billigaste versionen av batterieldrivna Tesla Model S kostar 926 990 kr. Den är dock betydligt starkare och snabbare än Mirai och dessutom fyrhjulsdriven.

Förutom designen säger sig Toyota ha förbättrat både drivlinan och köregenskaperna. Modellen är numera bakhjulsdriven och den nya plattformen ska dessutom ha bättre innerutrymmen.


Räckvidden beräknas till drygt 66 mil vilket är 30 procent längre än i föregångaren. Vätgasbilar brukar även ha ett litet batteri och i nya Mirai ersätts det tidigare nickelmetallhydrid batteriet med ett modernare litiumjonbatteri.

”Renar luften”

En av ingenjörerna bakom nya Mirai, Ryotaro Shimizu, tar i från tårna när han presenterar nya Mirai i en introduktionsfilm. Han beskriver den inte längre som en nollutsläppsbil utan som en ”minusutsläppsbil”.

– Kupéluften passerar genom ett väldigt effektivt luftfilter. Luften som släpps in i är mycket renare än vad bilen ”andas in”. Den här bilen ger inte upphov till lokala koldioxidutsläpp och dessutom rengör den atmosfären, säger han, och pekar på grafiken i bilen som visar hur en Mirai som körs följs av ett antal löpare som andas in den ”renade” luften.

Det är dock ett farligt påstående. Även om en vätgasbil bara släpper ut vattenånga ur avgasröret ska både bilen och vätgasen framställas, och det ger upphov till utsläpp. Volvo har tidigare fällts i domstol för att ha hävdat att en bilmodell renade luften.

Läs också: Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank

Kommentarer

#1
2020-11-30 16:16

Tänk att ni inte klarar att skriva en rubrik om Toyota utan att göra den negativ

#2
2020-11-30 16:26

Finns det något positivt med Toyota menar du? :-)
Om de påstår att bilen renar luften så får de nog stå ut med att man ifrågasätter det.
Har för mig SAAB körde med nåt liknande påstående på 90-talet?

#3
2020-11-30 16:28

"och vätgasen framställas, och det ger upphov till utsläpp"
Nej det behöver det inte alls göra, bara om man avsiktligt väljer att det ska göra det genom att använda ålderdomlig teknik.

#4
2020-11-30 16:35

Vad ska man med en laddhybrid till ? Det är något övergående onödigt- livrem och hänsglen kostar mer i längden Bättre att vänta ut bra prisvärda elbilar och n tillförlitlig infrastruktur att ladda med en hybridbil och passa på att lära sig åka snålt istället.

#5
1
2020-11-30 16:36

Snygg.

#6
2020-11-30 16:46

N-iklas: Ingen energi kommer helt utan utsläpp idag. Även ett vindkraftverk eller solcell, kärnkraftverk eller vattenkraftsdamm har en viss påverkan även om inte själva utsläppen sker vid elektrolysen utan i tidigare led.

Vätgas är mer än 3-4 gånger mer energiintensivt än att använda elen direkt.

#7
2020-11-30 16:55

Det var Volvo som hävdade att man med sina bilar renade luften i London, men den reklamen fick man sluta med. Om jag inte minns fel, ledde man på SAAB in avgaserna i kupén (på en bensinare) för att visa hur rena de var.

#8
2020-11-30 17:01

Vätgasbil till bra pris är bra. Det är problem med laddstationer, bara. Men det är ju vilda western när det gäller el laddstationer.

#9
2020-11-30 17:13

Carl R - vet du hur många vätgasmackar det finns i vårt land ? Och vad vätgasen kostar för att t ex köra en mil ? Samt att den billigaste vätgasbilen t v verkar bli denna som säkert kommer att kosta minst 600.000 kr i Sverige - är det billigt ?

#10
2020-11-30 17:49

Jag menade att det bara finns några vätgasmackar. 600 000 kr ungefär vad en Volvo kostar med någon form av eldrift.

#11
2020-11-30 18:16

Här har Toyota slipat till tekniken (som ligger i framkant) till ett pris som förhoppningsvis blir nåbart för vanliga konsumenter. Snart kan konsumenter börja köra vätgasbilar, inga svindyra prototyper där pris och design kommer av att man inte vill (eller kan) leverera mer bilar än man klarar att tillverka. Nu ser designen ut som att man verkligen vill att vanliga konsumenter ska vilja köpa den. Får hoppas att prisindikationen som givits stämmer.

Första "riktiga" vätgasbilen till ett nåbart pris verkar vara här snart. Ett jäkligt stort steg framåt.

#12
2020-11-30 18:28

Carl T - men sen kostar vätgasbilen typ 4 ggr så mycket i bränslekostnad per mil jämfört med en elbil som man laddar hemma. Även det bör tas med i kalkylen - liksom i princip den totala avsaknaden av vätgas-mackar.
Prisindikationer skall man nog ta för vad de är - indikationer. Vill minnas att de svenska journalisterna spekulerade om att en Tesla M3 skulle kosta ca: 300.000 kr när den skulle nå vårt land. Det blev liksom inte riktigt så....

#13
2020-11-30 19:41

Visst finns det positiva saker att säga om Toyota. En kompis köpte en GR Yaris förra veckan och den verkar riktigt kul att köra.

#14
2020-11-30 20:59

Bromsdamm, däckpartiklar, andra partiklar, tillverkning, vätgasproduktion, energitransport.
Jotack.
Finns det något som människor hittar på som är minus-utsläpp?

#15
2020-11-30 21:28

Carl: Och vilka elladdstationer har du varit vid där det varit "vilda västern"? Nämn gärna några exempel där du upplevt detta? Jag laddade senast idag utmed E4:an, 3 av 12 laddare var upptagna så fritt fram, gott om plats. Passade på köpa en mugg te och sen körde jag vidare. 10 minuters laddning som gick snabbare än motsvarande tankning av fossilbil då jag hade först fått stå kvar och tanka och sen gått och handlat......

#16
2020-11-30 22:52

Det finns inga planer för närvarande att förbättra infrastrukturen för vätgas.
Och det är naturligtvis vettigt, hela ide'n med att ha väte i gasform som energibärare är oerhört oekonomisk.
Det har sedan länge pågått utveckling av bränsleceller som använder väte bundet i flytande form t.ex. metanol och det har fördelen att infrastrukturen redan är utbyggd och vanan att tanka flytande bränsle är inlärd.

#17
2020-12-01 11:23

Snygg bilmodell om än inte i denna färg i mitt tycke. Även om det är mycket pengar är priset också tilltalande om det nu håller fram till lancering. Klart det blir bra med en utbyggnad av infrastruktur och nog finns det planer på det även om motstånd finns här pga att man inte kan ämnet utan lever i det gamla. Bra att marknaden får flera olika tekniker att välja på.

#18
2020-12-01 11:30

Några kronor tänker allt EU lägga på vätgas läser man här.
https://www.mynewsdesk.com/se/ntex-ab/blog_posts/eu-kommissionen-storsat...
Fast Sverige ligger efter exempelvis Danmark och Tyskland ser man på kartan här.
https://www.h2stations.org/stations-map/?lat=49.763948&lng=12.582221...

#19
2020-12-01 13:12

Men Previa att det går trögt i sverige beror ju på att volvo inte har något intresse för vätgasbilar och då går det trögt. Liksom att mp är emot annars gick nog utbyggnaden snabbare om inte dessa hindrar utbyggnad av infrastrukturen. Men visst finns planer inom eu men där styr inte volvo och mp.

#20
2020-12-01 13:55

Man tar sig för pannan....

#21
2020-12-01 14:12

Inte bara glest mellan tankstationer, de mindre/enklare stationer som ska lösa räckviddsproblemet tar det 1 timme att tanka fullt i. Som att äga en elbil utan möjlighet till hemmaladdning alltså, men där man får slå dank ute i industriområden vid stadsgränsen under tiden. Funkar såklart för långtradare, men det finns goda skäl att det säljs färre Mirai per år än det säljs Teslor per dygn.

#22
2020-12-01 17:12

Den enda kopplingen mellan elbilar och vilda västern som jag ser är laddboxarna vid High Chaparral.

#23
2020-12-01 18:11

Henrik M. Jag menade att prisvariationen mellan el mackar, kan variera väldigt mycket i pris. Inte alls likvärdig bensin och diesel, som har nästan samma pris i hela landet.

#24
2020-12-01 20:03

Det stora problemet för att vätgasbilen ska slå igenom är nog batteribilarna. Eftersom batteribilen är billigare och bättre för den absoluta majoriteten så blir det väldigt väldigt få vätgasbilägare som får stå för hela kostnaden för utbyggnaden av mackarna. Det kommer alltså bli absurda priser för att tanka på ett väldigt litet antal mackar om inte staten lägger en väldig massa subventioner på det.

#25
2020-12-18 17:28

Om fler kommuner gjorde som Mariestad så skulle vätgasdrivna bilar bli fler. Dom tillverkar vätgas "of grid" och tankar 8 av kommunens bilar. Tänk om varje kommun eller Toyotasäljare skulle ha det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.