Bild
Nästa artikel
I Amsterdam hade nya generationen av vätgasbilen Mirai premiär. Kommer till Sverige 2021.
I Amsterdam hade nya generationen av vätgasbilen Mirai premiär. Kommer till Sverige 2021.

Toyota: 5 intressanta nyheter på ingång

Reportage

Elektrifiering stod i fokus när Toyota stakade ut kursen för de kommande fem åren. Förbränningsmotorn är definitivt på väg ut och i dess ställe kommer vätgas och batterier.

Evenemanget i sig är en indikation på den nya tiden. Toyota och Lexus deltog inte på den stora bilsalongen i Frankfurt hösten 2019. Istället valde man att göra sin egen bilsalong, Kenshiki Forum 2020. Här kunde man i lugn och ro lägga ut texten om sina nyheter utan att behöva konkurrera om uppmärksamheten med andra bilmärken.  

Gemensamt för många av nyheterna var olika former av elektrifiering. Hybridbilar är som alla vet ingen nyhet för Toyota som lanserade modellen Prius redan år 1997. 

Med några få undantag har man sedan hållit hybridspåret genom åren vilket fick till följd att man plötsligt fann sig i en bättre position än många europeiska konkurrenter. När dieselförsäljningen störtdyker samtidigt som suvarnas popularitet ökar och EU inför dryga böter för höga koldioxidutsläpp ger det Toyotakoncernen ett utmärkt slagläge för att öka såväl marknadsandelar som vinster. 

Toyota GR Yaris är en rejält upphottad version av nya Yaris. Trecylindrig turbomotor på 261 hästkrafter, fyrhjulsdrift och manuell växellåda lovar mycket körglädje.
Toyota GR Yaris är en rejält upphottad version av nya Yaris. Trecylindrig turbomotor på 261 hästkrafter, fyrhjulsdrift och manuell växellåda lovar mycket körglädje.

 – Det är förstås en tuff utmaning för många tillverkare när man tänker på med vilken hastighet dieselbilarnas andel av försäljningen minskar, säger Matt Harrisson, försäljningsdirektör på Toyota i Europa. Tack vare vår stora andel hybridbilar är Toyota däremot på god väg att nå utsläppsmålen för koldioxid.

Men var det bara en lycklig slump att Toyota hade alla dessa hybridbilar redo nu?

– Vi började väldigt tidigt att planera för vår hybridstrategi och vi etablerade före 2015 (året för dieselgate, reds anm) den mix vi ville ha vad det gäller tillväxten av hybriddrivlinor i alla segment. Att lansera hybriddrivlinor i så många modeller som vi nu gjort händer inte över en natt. Men ingen hade förutsätt med vilken hastighet dieselns förtroende skulle komma att rasa hos kunderna. Det var oväntat.

Toyota RAV4 som laddhybrid kan bli en storsäljare i Sverige. Upp till 65 km räckvidd på el och förmånsvärde på 1  244 kr/mån gör den till en potentiell tjänstebilsfavorit.
Toyota RAV4 som laddhybrid kan bli en storsäljare i Sverige. Upp till 65 km räckvidd på el och förmånsvärde på 1  244 kr/mån gör den till en potentiell tjänstebilsfavorit.

Matt Harrisson säger att man även på Toyota trodde att konventionella drivlinor skulle bli kvar längre än vad man tror i dag. Det är inte bara nya regler på EU-nivå som ställer till det för förbränningsmotorer. Man ser också exempel på enskilda länder som inför egna skatteregler och städer som inför parkeringsbestämmelser och miljözoner. 

–  Internt säger vi att vi brukar få fem till tio års förvarning om nya utsläppsstandarder, så egentligen har vi inga ursäkter att inte klara de regler som kommer. 

– När det kommer till kundernas önskemål, enskilda länders beslut om beskattning eller städers reglering av miljözoner och parkeringsbestämmelser, har det en mycket större betydelse för efterfrågan. Väldigt ofta får vi bara veckor eller månaders förvarning innan den här typen av nya bestämmelser träder ikraft.

»Egentligen har vi inga ursäkter att inte klara de regler som kommer.«

Matt Harrissons lösning är att Toyota måste arbeta med en rad olika typer av elektrifiering eftersom det inte bara finns en väg att gå. På Kenshiki Forum 2020 visade man upp vätgasbilar, batterielbilar, laddhybrider samt förstås Toyotas traditionella hybridlösning.

Ett av de stora numren var produktionsversionen av den nya generationen av Toyotas vätgasbil Mirai.

Vätgasbilar är också bilar som drivs med elektriska motorer men lagrar energin i form av vätgas istället för i ett batteri. Större vätgastankar ger cirka 30 procent längre räckvidd jämfört med dagens Mirai. Upp mot 65 mil ska den nya modellen kunna köras utsläppsfritt och att fylla vätgastankarna går på några minuter.

Mirai har tillverkats i 10 000 exemplar men den nya modellen är tänkt att byggas i betydligt större serie. Nya Mirai kommer till Sverige i början av 2021. 

En försmak av en kommande liten suv.
En försmak av en kommande liten suv.

I höst kommer också laddhybriden som blir mycket viktig för Toyota på tjänstebilsmarknaden. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kombinerar en bensindriven förbränningsmotor med två elmotorer, en som driver framaxeln samt en som driver bakaxeln. 

Systemet kan som mest leverera 306 hk vilket ger goda prestanda. Acceleration 0–100 km/tim går på 6,2 sekunder. Batterikapaciteten räcker för upp till 6,5 mils körning på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid får också dra upp till 1 500 kg, en egenskap som många köpare lär uppskatta. 

Redan till sommaren är det dags för en ny generation av småbilen Yaris. Trots fem centimeter kortare totallängd har innerutrymmena förbättrats tack vare fem centimeter längre avstånd mellan hjulaxlarna. Hybridversionen får ett utvecklat drivsystem som ska klara en förbrukning på 0,3 l per mil och ett pris på under 200 000 kr.

Nya Yaris (till vänster) är mindre på utsidan men rymligare inuti än föregångaren. Kommer i sommar. Lexus UX300e (till höger) är märkets första helt elektriska bil. Räckvidd upp till 30 mil enligt WLTP.
Nya Yaris (till vänster) är mindre på utsidan men rymligare inuti än föregångaren. Kommer i sommar. Lexus UX300e (till höger) är märkets första helt elektriska bil. Räckvidd upp till 30 mil enligt WLTP.

I andra änden av Yaris laguppställning finns den lilla busbilen GR Yaris med 261 hk och ett avancerat fyrhjulsdriftsystem där föraren själv kan välja hur mycket kraft som ska skickas till bakhjulen.

Senare kommer även en trendriktig liten suv som ska byggas vid samma fabrik som Yaris. Det ska dock inte handla om enbart dekaltrimning och skärmbreddare. Den nya bilen ska få rejäl markfrigång, fyrhjulsdrift och ett helt eget utseende, även om den baseras på samma komponenter som Yaris.  

På mässan visades Lexus första helt elektriska produktionsbil. UX 300e baseras på modellen UX. Under golvet ligger ett litiumjonbatteri med 54 kWh kapacitet som ska ge upp till 300 km räckvidd. Bilen ska säljas i Sverige med start 2021 men priset är ännu inte fastställt.

Kommentarer

#1
2020-03-03 08:29

De har ju även redan visat upp crossovern C-HR med enbart elmotor. Men den får inte komma hit och kannibalisera på försäljningen av avgashybrider. Det skulle ge lägre inkomster från service och reservdelsförsäljningen.

#2
2020-03-03 08:59

Om de nu bara kunde vara lite mindre tråkiga och plastiga, så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en Toyota Laddhybrid som nästa tjänstebil.
Men varje gång jag kollat på en Toyota, så har den gått bort pga komfort, plastighet och utrymmen.
Kan ju hoppas att nya RAV4 är annorlunda.

#3
2020-03-03 09:33

Även om dessa riskokare också blir en gnutta bättre för varje generation så håller jag med, Toyota var, är å förblir trista, trånga, plastiga och sååå himla tråkiga! Gissa varför jag helst föredrar Audi?

#4
2020-03-03 12:48

HAHAHA Ja Audi är ju lattjo bildesign när den är som mest lattjo :P Toyota har bättre kvalitet än någon av tyskarna. Så när de blir en gnutta bättre medans tysken står kvar och stampar på samma punkt (bilen håller 2 år och 1 månad innan något dyrt rasar), så betyder det att Toyotan kommer få ännu mindre fel än snittbilen, allt medans utrustningen som finns i de dyrare bilarna erbjuds till svenssonpris.

Sen är många av modellerna kanske inte körglada. Men det är väl bra att det finns bilar för folk som vill ha en bekväm och avslappnad bil med? Jag är inte så komfortgalen själv, men nog finns det de som vill ha det. Medans Audi fortsätter lura i gamla gubbar att de behöver en 3-tons-SUV med 800 hästkrafter och Sportchassie Plus+++++, så att bilen har komfort som en kundvagn.

Sen är det väl så att Toyota har två dedikerade riktiga sportbilar i produktion, medans Audi och BMW har en var. Så Toyota är sportigare statistiskt sett. Alltså om vi inte snackar garagetrimmade 5-meterssedaner.

#5
2020-03-03 14:04

Vaaa, 5 intressant nyheter från Toyota? Trodde inte att det redan är 1:a april o; ))

#6
2020-03-03 14:18

Låg
Vad är bättre med en Audi som är så otroligt ful bil och trist är ju bara en stor penisförlängare och för folk med ett stort ego som tror att de är tuffa bakom ratten eller kungar.

#7
1
2020-03-03 17:48

Toyota kan detta med teknik, kan detta med att tänka själva, har uppfunnit detta med kvalitet, och ligger före alla europer med hästlängder.

#8
2020-03-03 17:50

Vätgasbilar är framtiden, bara vatten i utsläpp!

#9
2020-03-03 18:10

Nej, Toyota ligger inte före alla européer med hästlängder ifråga om kvalitet. Frugan har haft Toyota i typ 15 år och det har inte alls varit utan störningar. Dessutom har Toyota svårt idag att hålla tyskarna bakom sig i diverse kvalitetsundersökningar.

#10
2020-03-03 21:43

Nej, inget som tilltalar mig designmässigt. Men svårt att se på bild. Toyota brukar se något bättre ut i verkligheten.

Jag vet dock inte hur Roger definierar sportbilar men att Audi och BMW skulle ha en varsin stämmer ju inte. Vilka räknas till definition sportbilar?

#11
2020-03-04 05:39

Låg!
Jo audi kanske är rolig medans de ej står på verkstan; )
Kvalitén är inte deras starka sida.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.