Nästa artikel
Toyotas massiva modelloffensiv – 40 nyheter på gång
Nyheter

Toyotas massiva modelloffensiv – 40 nyheter på gång

Publicerad 20 januari 2020 (uppdaterad 20 januari 2020)
Vill sätta konkurrenterna på plats och öka försäljningen med 30 procent.

Toyota har stora planer för hur försäljningen ska öka framöver. Förra året låg Toyota Corolla på en elfteplats över Sveriges populäraste nya bilar, och Yaris följde på en trettondeplats. Med en marknadsandel på sex procent är Toyota större än BMW men mindre än Kia i Sverige.

Men det räcker inte. Toyota ska öka försäljningen med 30 procent i Europa, inte minst tack vare flera nya och viktiga modeller. Totalt handlar det om 40 helt nya eller uppdaterade modeller och många av dem blir elektrifierade i form av laddhybrider eller elbilar.

En stor del av försäljningsökningen kommer en ny kompaktsuv stå för. Den nya modellen ska visas upp på bilsalongen i Genève i mars och försäljningen startar ett år senare. Toyota har än så länge bara släppt en första skiss på bilen, som ser ut som en mindre version av suven RAV4 med lite sportigare linjer.

Tekniskt kommer den nya suven baseras på samma plattform som nya Yaris och den ska även byggas i samma fabrik i Frankrike. Enligt de första uppgifterna får den nya suven samma hybridteknik som Yaris vilket innebär en trecylindrig bensinmotor som kombineras med eldrift.

Toyota släpar efter de flesta konkurrenter när det gäller suvar, där försäljningen ökar explosionsartat i Europa. Den nya modellen ska komplettera RAV4 och den mindre designsuven C-HR och konkurrenterna heter Volkswagen T-Cross, Peugeot 2008 och Renault Captur.

Toyota var tidigt ute med hybridbilar, men har tagit en betydligt mer försiktig inställning när det gäller laddhybrider och helt eldrivna bilar. Det senaste året har dock Toyota lanserat en ny generation av vätgasbilen Mirai och en laddhybridversion av RAV4, och fler liknande modeller är alltså på gång.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Vill de höja försäljningen får de öka modellutbudet och bygga mer ”europeiskt”.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-20 17:25
Grosser

SUV igen? Varför inte bygga något annat attraktivt till exempel?

#3 • Uppdaterat: 2020-01-20 17:36
Klarsynt

@ Grosser Varför? För att det är vad deras kunder vill ha, kanske?

Om ditt mål som företagare nu är att få din verksamhet att blomstra med återkommande och nöjda kunder ska du leva efter filosofin att kunden har alltid rätt. Kundservice som eftersträvas där kunden behandlas såsom den viktiga individ denne är kan aldrig bli tjatigt. För det är just detta som ofta fallerar i företag. Synen på att kunden har rätt är den som får organisationen att gå runt, och det gäller alla kunder, är bara något som måste efterföljas konstant. När detta faller i glömska har man inget i företaget som liknar kundservice utan bara ett stort ego med personal som känner att deras arbete är nedvärderande.

.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-20 17:45
saabnisse

Det gäller nog att få fram en hyfsad batteribil snabbt om de inte ska tappa fler marknadsandelar.
Hybriddrift har de ju lång erfarenhet av och att ta fram fler laddbara modeller kan väl inte vara så märkvärdigt.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-20 18:14
Axa

Jag har svårt att se att Toyota skulle ta kunna ta betydande marknadsandelar i EU.

#6 • Uppdaterat: 2020-01-20 20:08
Axa

Tittar man på Toyotas marknadsandel i Europa senaste 20 åren så peakade Toyota år 2007 med 5,7% marknadsandel. Därefter gick den ner. Senaste 5 åren har man legat ca 4,0-4,5% marknadsandel med en svag trend uppåt.
Jag har fortfarande svårt att se att Toyota skulle kunna plocka en större del av kakan.

#7 • Uppdaterat: 2020-01-20 22:25
Sabud2

För typ 15 år sedan började Toyota i allt högre grad gå mot asiatisk design med skarpa slag, så kallad stealth-design. (fult som fan) Kia har gått en annan väg och bilarna är kvalitetsmässigt inte sämre, det tycks vi gilla i sverige ;)

#8 • Uppdaterat: 2020-01-20 22:57
Axa

Sabud
Japp, Kia(-Hyundai) har verkligen plockat marknadsandelar i Europa och har större del av kakan än Toyota. Det verkar som att Kia gör mer rätt, i Europa, än Toyota.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-21 01:03
walle_x

Toyota kommer aldrig att nå sitt mål om de inte slutar med sin utflippade design.

#a • Uppdaterat: 2020-01-21 07:11
flat7

Toyota som byggs i Frankrike, det hade jag ingen aning om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.