Bild
Nästa artikel
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – svenska priser klara för laddhybridsuven

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – svenska priser klara för laddhybridsuven

Nyheter

Toyota har släppt fler uppgifter om den nya laddhybridsuven RAV4 Plug-in Hybrid. Så här mycket kostar den.

Toyota har koncentrerat sig mer på ”vanliga” hybridbilar än på laddhybrider, men nu är en ny modell på ingång som kan bli populär bland svenska köpare. Det handlar om populära suven Toyota RAV4 som nu kommer med laddhybridteknik.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid får en elräckvidd på 6,5 mil enligt Toyotas preliminära siffror. Den officiella siffran får vi veta senare. Räckvidden bör alltså bli längre än i tuffaste konkurrenten, Mitsubishi Outlander PHEV, som går 4,5 mil enligt den officiella WLTP-körcykeln.

Laddhybridtekniken innebär också att Toyota RAV4 Plug-in Hybrid blir betydligt kvickare än den vanliga hybridmodellen utan laddsladd. 0–100 km/h går på 6,2 sekunder och systemeffekten ligger på 306 hästkrafter.

Bilen får fyrhjulsdrift som standard och med dragkrok är den högsta tillåtna dragvikten med bromsat släp 1 500 kilo.

Under motorhuven finns en 2,5-liters bensinmotor som enligt Toyota har ”världens högsta termiska effektivitet”. Batteriet innebär att bagagevolymen minskar från 580 till 520 liter.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kan förbokas nu och priset ligger på 499 900 kronor. Konkurrenten Mitsubishi Outlander PHEV kostar från 419 900 kronor.

De första leveranserna körs igång efter sommaren.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – svenska priser klara för laddhybridsuven
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – svenska priser klara för laddhybridsuven
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – svenska priser klara för laddhybridsuven
Taggar: Nyheter, Toyota RAV4

Kommentarer

#1
2020-01-14 14:15

Miljöbil. Laddhybrid. Dubbla avgasrör!!.
Löjligt sjuk design av konstruktions avdelningen.
Undrar om det ryker hela kalla vintern från båda rören.

#2
2020-01-14 14:15

.

#3
2020-01-14 14:57

Intressant. Men 500k+... För i bövelen. För en sur Toyota?

#4
2020-01-14 15:16

Väldigt många vinklar och hyllor i fronten som förmodligen samlar en del fett och damm från vägen. Blir en del jobb att hålla rent där. Annars är väl bilen rätt så OK.

#5
2020-01-14 18:54

Säkerligen betydligt vettigare val än Outlander, trots högre pris
Billigare än XC60 så jag tror att den kommer hitta ut på marknaden!!
Bra Toyota!

#6
2020-01-14 19:16

Samma drivlina i Camryn blir en livsfarlig konkurrent till 330e, C300e och S60.
Imponerande av Toyota med 6,5mil under 500.000kr.
En rätt intressant aspekt som artikeln missar är om den kommer få någon bonus eller om den har för höga utsläpp.

Även om den är 80.000 dyrare än Outlsnder så är den också 200.000 fräschare både utvändigt och framförallt invändigt. Jag gissar att den här bilen kommer sälja väldigt bra i Sverige.

#7
2020-01-14 19:17

Samma drivlina i Camryn blir en livsfarlig konkurrent till 330e, C300e och S60.
Imponerande av Toyota med 6,5mil under 500.000kr.
En rätt intressant aspekt som artikeln missar är om den kommer få någon bonus eller om den har för höga utsläpp.

Även om den är 80.000 dyrare än Outlander så är den också 200.000 fräschare både utvändigt och framförallt invändigt. Jag gissar att den här bilen kommer sälja väldigt bra i Sverige.

#8
2020-01-14 19:20

500.000 kr och en låg dragvikt på 1500 kg!! När ska blir det vettiga dragvikter på denna typ av bil? 2000 kg och uppåt är vad som saknas.

#9
2020-01-14 19:26

Ahlstrand är på rätt spår. In med drivlinan i en Camry, fixa farthållaren så den funkar i låga hastigheter så vill jag ha en.

#10
2020-01-14 19:32

Peugeote-Per, vad är det ”alla” vill dra som är så tungt? Hästar, husvagnar, släp?

#11
2020-01-14 19:38

Mest motor skriver!
”Toyota uppger ett preliminärt koldioxidutsläpp på mindre än 29 gram/kilometer. Ett faktum som ger nära 40.000 kronor i miljöbonus för privatköpare.”

#12
2020-01-14 20:00

Previa, intressant!
40k bonus är 14k mer än Outlander, dvs effektiv prisskillnad på 66k.
Jag är kluven då jag tror att MB C300e har en svårslagen drivlina och att kombi ger bättre köregenskaper än SUV.
Dessutom är Mercedesen ovanligt bra prissatt, om än med 3 år ”gammal” teknik.

#13
2020-01-14 21:44

+ 500 000 kr för en eltoyota är väl fullt rimligt.

#14
2020-01-14 21:56

Mercedesens förmånsvärde är nära dubbelt så högt som för Toyotan vilket har betydelse för en del intresserade!
460 000 kr blir priset efter miljörabatten som nog de flesta kommer att utnyttja!

#15
2020-01-14 22:10

Man kan fråga sig vad leveranstiden blir? Nuvarande RAV4 hybrid kan man få i november tror jag...

#16
2020-01-15 09:33

Snygg.

#17
2020-01-15 14:07

Den som provsuttit en Outlander inser nog att de som köpt dem inte har ett uns av intresse för bilar eller kvalitet generellt. Toyotan är mycket snyggare, kvalitetsmässigt bättre och inte lika burkig som närmaste konkurrenten Outlander. 499 loppor för Bonus Malus, tror denna kommer bli vanligaste Rav4:an.

#18
2020-01-15 15:25

#1
Med en bensinmotor på 2,5 liter så lär det bli ånga i alla lägen utom ren eldrift

#19
2020-01-16 10:19

Ritkigt snygg är den - de har till och med fått till en snygg front :P

Ang. dubbla avgasrör så är det nog mer för symmetrins skull än något annat.

#20
2020-01-21 00:10

Isoderlund
Smaken och tycke är olika - och tur är väl det. Har granne som valde mellan Outlander och en Toyota. Tyckte bygget var skräp på Toyotan. Skramlade och konservljud i dörrar och lucka. Blev förvånad. Har nu beställt Outlander. Själv valde jag Niro.

#21
2020-01-22 12:49

fantastisk toyota og det passer med en tur på arbejde og hjem igen lækker bil tak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.