Bild
Nästa artikel
Toyota talar om ”design med polygona influenser”. Vi ser mest rymdimperiets soldater från Star Wars-filmerna.
Hasplåtar fram och bak ska nog främst ses som kosmetika.

Provkörning: Toyota RAV4 (2019)

Provkörning

Med anletsdragen hämtade från soldaterna i Star Wars och bränsleeffektiv hybriddrift tar Toyota upp kampen i suvarnas mellanklass. Kan nya RAV4 besegra fiender som VW Tiguan och Volvo XC60?

När vi gasar på upp ur parkeringsgaraget i centrala Barcelona drar bensinmotorn igång. Jag och kollegan tittar häpet på varandra. Är det möjligt? Ska den verkligen låta så här? Det lätta spårvagnsvinandet från eldriften drunknar i ett ilsket morrande som inte alls känns 2019. Mycket är genomtänkt med den nya generationen av Toyota RAV4 men när det kommer till ljudisolering verkar Toyotas ingenjörer ha tagit semester.

Det är inte bara förbränningsmotorn som verkar sparsamt bullerdämpad. På motorvägen hör vi en hel del vindbrus från backspeglarna och på några sällsynta avsnitt med grövre asfalt mullrar det oroväckande högt från däcken. 

"Det är i stadstrafik som RAV4 trivs allra bäst, mycket tack vare den utmärkta runtomsikten."

Suven Rav4 har blivit en global försäljningssuccé med över 8,5 miljoner tillverkade exemplar sedan modellen debuterade år 1994. Den var först i sitt slag med att kombinera personbilskomfort med rimlig förbrukning, hög sittposition och god framkomlighet i lätthanterligt format. Kunderna flockades. 2017 blev RAV4 världens mest sålda suv med 810 953 levererade exemplar. Den nya, femte generationen av modellen bygger på plattformen GA-K och är därmed nära släkt med bilar som Lexus ES och nya Toyota Camry. I RAV4 är det första gången denna grund används i en suv. 
 
Ny plattform har bland annat inneburit att bilen lastar 79 liter mer än tidigare. Bagageutrymmet är fyrkantigt och lättlastat men saknar krokar för kassar och möjlighet att fälla baksätets ryggstöd direkt från bagageutrymmet. Under bagagerumsgolvet finns i alla fall goda förvaringsmöjligheter för småprylar. I föregående generation av RAV4 Hybrid tog batteriet en del lastutrymme i anspråk men nu är det helt integrerat under golvet. 

Baksätet är utformat med två personer i åtanke. Mittplatsen är smal och obekväm men på ytterplatserna har passagerarna gått om utrymme. Dynan är dock låg så långbenta får dåligt stöd för låren. 

Framstolarna är bekväma och justeringsmöjligheterna tillräckligt bra för att de allra flesta förare ska kunna hitta en bra körställning. Instrument och reglage fungerar utmärkt och känslan i knappar och rattar håller högre klass än tidigare. Ett extra plus vill vi skicka till den som hittade på klimatanläggningens stora, gummerade, temperaturrattar som är extremt lättmanövrerade och sköna att ta i! 

Bra förarmiljö! De digitala instrumenten är tydliga och de flesta reglage sitter där man förväntar sig. Klimatanläggning och stolsvärme kan manövreras med lovikavantar på. Högt placerad mediaskärm ger god läsbarhet men navigatorn kräver tillvänjning innan man riktigt fattar vad den vill.

Toyotas hybriddrift HSD är känd sedan tidigare. Den består av en bensinmotor och en elmotor som via en elektroniskt styrd växellåda med variabel utväxling ger ovanligt låg bränsleförbrukning. RAV4 tas enbart in till Sverige i hybridutförande men finns att få med enbart framhjulsdrift eller med en extra elmotor på bakaxeln vilken då gör bilen fyrhjulsdriven. Föregående generation fick kritik för systemets funktion och Toyota säger att man lagt mycket energi på att förbättra fyrhjulsdriften. Hur väl man lyckats återkommer vi till när vi fått testa bilen hemma. Klart är att hybriddriften är extremt smidig i sin funktion. De dragstarka elmotorerna skjuter på fint redan från start och RAV4 accelererar snabbt samtidigt som bensinförbrukningen hålls låg. I stadstrafik kan bilen rulla korta sträckor på enbart el men bensinmotorn går ofta in och stöttar. 

Det är i stadstrafik som RAV4 trivs allra bäst, mycket tack vare den utmärkta runtomsikten. Buskörning på slingriga småvägar är däremot inte någon paradgren. RAV4 gör det föraren begär men utan entusiasm. På motorväg noterar vi att fjädringen har svårt att maskera mindre ojämnheter samtidigt som bilen kan upplevas som väl mjuk i höga farter.  

Hybriddrift säljer men frågan är om inte utseendet på nya RAV4 kommer att bli den starkaste kundmagneten. Designen sticker verkligen ut, speciellt när bilen är lackad i svart-vitt. Toyotas nya, kantigare stil, har blivit succé i den lilla suven C-HR och man kommer inte att lyckas sämre med RAV4. Priserna ligger i nivå med konkurrenterna, utrustningen är generös och säkerheten på högsta nivå. Toyota har ett grundmurat kvalitetsrykte och får goda resultat i konsumentundersökningar som AutoIndex vilket gör RAV4 till ett intressant alternativ. Komfortbristerna är dock ett minustecken.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?

Toyota Rav4  Hybrid AWD Executive

Pris, från kr: 365 900.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 460/B 186/H 168.
Markfrigång, cm: 19,0.
Bagagevolym, l: 580–1 690.
Tjänstevikt, kg: Från 1 725.
Max dragvikt, kg: 1 650. 
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor samt två elmotorer på 120 hk fram samt 55 hk bak. Nickel-metal hydrid batteri på 1,6 kWh. Volym bensinmotor 2 487 cm3. Systemeffekt 222 hk. Vridmoment (bensinmotor) 221 Nm från 3 600 v/min. 
Kraftöverföring: Steglös kraft-överföring med planetväxel. Fyrhjulsdrift genom eldriven bakaxel. 
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–00 km/tim på 8,1 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. (Korrelerat värde NEDC).
CO2-utsläpp: 103 g/km.
Konkurrenter: Honda CR-V, Kia Sportage, VW Tiguan, Peugeot 3008, Skoda Kodiaq, Ford Kuga, Mazda 
CX-5, Volvo XC60.
 

Plus: Bra sikt, rymligt bagage, smidig i stan, pigg, snål.
Minus: Högljudd bensinmotor, obekvämt baksäte. 

Vad nytt? Ny generation av Toyotas storsäljande hybridsuv.
För vem? Suvälskare med ängsligt miljösamvete.
 

Kommentarer

#1
2019-03-23 10:26

En dåligt isolerad bil som trivs bäst i stan och har ett utseende bara designern själv kan uppskatta låter inte som en bil för mig.
Ja tack, nästa!

#2
2019-03-23 10:28

Är den lika bra som den är ful är det en väldigt bra bil.

#3
2019-03-23 10:46

Lär vara driftsäkrare än de andra uppräknade vartfall.

#4
2019-03-23 12:03

En bil som "Mycket är genomtänkt med den nya generationen av Toyota RAV4 men när det kommer till ljudisolering verkar Toyotas ingenjörer ha tagit semester" köper jag aldrig. Har redan stått ut i 5000 mil en tidig Opel Mokka 2012. Inte en gång till, hur bra bilen annars kan vara.

#5
2019-03-23 12:08

Jag förstår inte fixeringen vid en "osthyvel" i fronten som Toyota har, även på Lexus. Den ihop med jättehålet i nederkant av fronten är inte vackert. Övre delen av fronten ser OK ut, påminner om Ford.
Jag noterar att de denna bil riktar sig även mot barnfamiljer, till skillnad mot CH-R. Dörrhandtag i vettig höjd på bakdörrarna.
Trevligt att se en rund ratt, men samtidigt har även Toyota monterat en "lös" skärm mitt i panelen. Konstigt mode.

#6
2019-03-23 13:41

Ser bättre ut i verkligheten än på bild. Men hur funkar den eldrivna bakaxeln, förlorar man fyrhjulsdrift om batteriet är slut och ej hunnit ladda upp sig?

#7
2019-03-23 14:39

*SNYFT* Vad hände med Rav4:an. Det som gjorde den populär för mig är helt enkelt inte kvar längre, överhuvudtaget. Maken till bil att ha genomgått förändring. Det är ju inte samma bil längre.

Så vacker

 

#8
2019-03-23 14:25

Hm, ett stort minus om den är bullrig. Utsidan gillar jag inte men jag håller med om att förarmiljön ser bra ut. Framför allt tydlig och jag gillar också att det är stora vred. Det verkar inte heller som att det är en myriad av massa knepiga knappar.

#9
2019-03-23 14:33

Kan Rav4 konkurrera med XC60 och Volkswagen?

Svar nej.

MVH AL

#10
2019-03-23 14:58

Såklart att man trivs stadskörning som köra mest också stadsbo än på landsväg och motorväg.
Jag kör mesta på landsväg och ibland motorväg och väldigt sällan stadskörning och bor liten tätort stad eller på landet passar inte mig på Toyotan!

#11
2019-03-23 15:15

@danne1981.
Batteriet i hybriden tar inte slut då bensinmotorn vid behov laddar batteriet via generatorn och samtidigt driver bilen framåt ensamt eller tillsammans med elmotorn/elmotorerna.

#12
2019-03-23 15:17

En flexifuel-variant hade känts mer framtidssäkert.

http://www.vibilagare.se/nyheter/toyotan-som-drivs-av-etanol-och-el

#13
2019-03-23 15:30

Årets fulaste bil kanske?

#14
2019-03-23 17:31

Varje gång det dyker upp en ny bokstavsdiagnos. läs plattform, så verkar ljudisoleringen försämras. Även nya Corolla fick dålig kritik
för ljudnivån läste jag i en provkörning i DN. Min första Avensis av första generationen var en av klassens tystaste bilar men sen har det bara gått utför.

#15
2019-03-23 18:45

Tittar man noggrannare i frontens nederdel så är det inte ett hål utan en hederlig gammal fotskapa modell större!

#16
2019-03-23 18:56

https://parade.com/605953/samanthacoley/comedian-and-ventriloquist-jeff-...
Någon fler än jag som ser likheten (och RAV4:as front)?
Ni får själva gissa med vilken av männen:)

#17
2019-03-23 20:12

Jag blev mest besviken på de pianolacks-liknande svarta plastbitarna runt hjulhusen och på dörrarna. Relativt tunn/flexig, blank plast - hur länge ser det bra ut... Men jag har ju inte provkört ännu...

#18
2019-03-23 21:51

Jag tycker den har ett väldigt surt fejs, men den ska väl ses IRL, då blir det kanske bättre?
Inredningen är inte så tokig, betydligt bättre än de så vanliga sotsvarta kulörerna vissa biltillverkare vill tvinga på bilköparna även då de vill ha något annat.
Och att ratten är rund är ju ett sundhetstecken, allt fler börjar ju gå från dumheterna med oformliga rattar. Och stora hanterbara vred är ju också väldigt bra, men behövs de på klimatanläggningen? Den skruvar man väl inte ofta på?

#19
2019-03-23 22:04

Pi, bra att du provkört med Toyotan jämför Volkswagen är så nyfiken och hur den är upplevelse.
Mitt tips är överlägsen VAG är som bäst hihi.

#20
1
2019-03-24 09:46

Allt är bättre och ballare än XC60.

#21
2019-03-24 10:42

A.L
Nej kräver verkligen inte att man lär känna sin vagverkstad;)

#22
2019-03-24 11:17

Driftsäkerheten är inte längre ett argument för Toyota. I alla fall inte på samma sätt som tidigare.

Och i fallet produktegenskaper står man ju uppenbarligen sig slätt.

MVH AL

#23
2019-03-24 12:27

Sedan är mig veterligen inte RAV4 tänkt att konkurrera med XC60. För att möta Volvos komfort och kvalitet har Toyota sin Lexus. RAV4 skall nog snarare möta Volkswagen och PSA;s SUV:ar.

Och då är det viktigt med en acceptabel ljudkomfort.

MVH AL

#24
2019-03-24 19:55

AL
Nåja, med tanke på antal sålda RAV4 så tar den marknadsandelar av samtliga i segmentet, dvs även XC60 och Tiguan. Prismässigt ligger den i häradet så den konkurrerar väl med nämnda.
Att den sedan inte säljer bra i Sverige är ju en annan sak.

#25
2019-03-24 21:24

Jag såg en i verkligheten idag i Växjö, otroligt mycket snyggare i verkligheten än på bild, den ser stor och kraftig ut. Verkligen synd om det är som de skriver att det är bullrig.

#26
2019-03-24 23:09

Axa. Normalt sett brukar RAV4 ingå i midsized SUV-segmentet medan Volvo XC60 tillhör premium midsized SUV (dit också Lexus NX räknas).
I det senare är Volvo faktiskt större än Toyota - i alla fall så länge vi befinner oss i EU...I övriga delar av världen är förhållandet sedan givetvis det omvända, men det är ju inte så underligt med tanke på Toyotas enorma muskler.

RAV4 klassas alltså inte i samma kategori som XC60 (av JATO etc) och det är inte så konstigt eftersom det inte är en premiumprodukt. Volvon däremot är just det och det är därför den har en ljudisolering värd namnet och klassens och branschens högsta säkerhet. Detta saknar RAV4 (det krävs en Lexus för att kunna matcha Volvon)

MVH AL

#27
2019-03-24 23:44
#28
2019-03-25 00:08

De kanske kan göra en "Darth Vader-edition" givetvis baea i svart. Grillen ser ju ut som "grillen" på Darths hjälm. Så kan de lägga in varningsljud när bilen kör på elmotor så den låter som Darth Vaders andning... Vore ju grymt coolt.

#29
2019-03-25 06:49

Ytterligare en recension:
https://www.autoexpress.co.uk/toyota/rav4/106359/new-toyota-rav4-2019-uk...
De klagar en del på ”noise”, men det handlar mest om motorljud. Värt att notera är ”On our test routes, covering a mixture of city and motorway driving, the new Toyota returned figures as high as 61mpg, and never below the mid-forties.” Här är 61 (brittiska) mpg 0,46 liter/mil, och 45 mpg är 0,63 liter/mil. Bra för en bil i den storleksklassen tycker jag.

#30
2019-03-25 08:36

ToRy.

Så upplevde jag det också med motorljud, men det var vid hårt gaspådrag vid påfart på E18, kanske också något högt vägljud inträngning från däcken, men inget som störde så det var en dealbreaker, dock var det med friktionsdäck kan bli värre med sommardäck. Även om jag skulle vilja haft samma ljudkomfort som en Lexus Nx som också var ett alternativ för mig, gärna F-sport utförande, men så förbaskat dyra även som lätt begagnade.....tyvärr. Får en heldel som är bättre på nya Rav4 hybrid, nyare snålare hybridgeneration.

#31
2019-03-25 08:56

AL
Jag vet att modellerna enligt JATO klassas i olika segment. Men konsumenter förhåller sig inte enbart premium/ej premium.
Jag skulle vilja påstå att RAV4 konkurrerar med XC60 av den anledningen att den har hybrid vilket XC60 inte haft. Det finns uppenbarligen andra faktorer än upplevd ljudkomfort och säkerhet som gör att kunder handlar annat än XC60 trots att priset är jämförbart. Annars skulle ju ALLA potentiella midsize-SUV-köpare skaffa en XC60.

#32
2019-03-25 09:13

Axa: Du polariserar diskussionen. Ingen har sagt att det inte finns någon köpare av XC60 som kan tänka sig att använda öronproppar och därför överväger en RAV4 istället. Sådana gemensamma snittytor i utfallsrummet finns alltid (även om vissa förnekar det har folk olika uppfattning, tycke och smak) . Det jag skriver är att de inte är producerade och utvecklade för samma kundsegment och är planerade och dimensionerade för olika kundgrupper. RAV4 säljer och är beroende av höga volymer, Volvo är beroende av sin exklusiva stämpel, d.v.s sitt TB.

Och visst finns det möjlighet att släpa omkring på en extra drivlina även i XC60 för de köparna som föredrar det - även om jag personligen snarare skulle väntat på den renodlade elversionen om jag skulle stå inför ett sådant köp (trots att det är bra tryck i T8:an). Då kan man dessutom köra på renodlad eldrift om man har ett resemönster som gynnas av det (ladda på arbetsplatsen exempelvis).

Men åter: RAV4 har inte samma kunder som XC60. Det är Lexus och Volvo som har det (generellt sett).

MVH AL

#33
2019-03-25 10:01

AL
Jag tror inte kundgrupperna är så homogena som du antyder. Men det skulle vara intressant ifall det finns någon undersökning som visar hur det ligger till och ifall köparna ratar det ena till förmån för det andra och varför.

#34
2019-03-25 10:15

Axa. Som jag skrev om gemensamma snittytor är kundgrupperna inte symetriska.

Det finns dock huvuddrag som kännetecknar kunderna till både Toyota och Volvo. Hos Toyota förväntar sig köparna exempelvis ett tryggt och förutsägbart bilägande (med garantier etc) till en i sammanhanget rimlig kostnad. Dessutom har man på senare år mutat in miljön som ett viktigt köpargument.

Volvo å sin sida har sin säkerhet och design som huvudfokus samt familje- och SUV-attributet som extra krydda. Livsstilsorienterade mervärden är mer utmärkande hos Volvo alltså.

Detta finns undersökt. Ett tips för den intresserade är att studera varumärkets mervärde, d.v.s vad kunderna är beredda att betala extra för. Värdet av detta finns ofta redovisat i koncernredovisningen.

Hos Toyota är detta mervärde bilvärlden högsta och även Volvo ligger bra till. Men det skiljer sig åt kring vilka attribut som man tar extra betalt för eftersom man har olika kunder.

MVH AL

#35
2019-03-25 10:15

Snacka om motsägelsefullt, trivs bäst i stan men byggd för landsbygden? Stadsjeep tror jag också är ett ord man tvingades hitta på för att rättfärdiga användadet av klumpiga bilar i stan som en gång i tiden var något man körde ute på mycket dåliga vägar och i terrängen. Över tid blir det mycket konstiga saker och trender, ibland helt vansinnigt.

#36
2019-03-25 11:35

Vargen: Ja det är inte alltid som man som enskild person kan förstå att andra har en annan uppfattning än den man företräder själv. Men är det något jag har lärt mig under åren så är det just att försöka förstå och framförallt acceptera att folk inte ser på saker på samma sätt som jag själv gör. Och hör och häpna, det har faktiskt breddat mitt perspektiv och min världsbild när jag släppte tunnelseendet och vidgade mina vyer.

Därför kan jag förstå varför folk köper en RAV4 - trots att jag aldrig skulle vilja ha en själv.

MVH AL

#37
2019-03-25 14:47

Men man "apar" efter andra, så behoven fanns aldrig förr utan först nu? För rav4 har funnits hur länge som helst. Inte köpte stadsbor en rav4 förut. Det jag försöker säga dig att plötsligt under de senaste fem åren har behov av SUV överallt blivit till av någon konstig anledning? Varför? Inte hörde jag någon klaga förre SUV trenden på insteg och att man inte kunde ta sig in bilen.

#38
2019-03-25 15:42

Vargen: Transportbehovet har funnits i århundraden. Det har dock inte löst på samma sätt hela vägen. Saker och ting utvecklas som bekant över tid.

Varför det skulle vara sämre med dagens situation än gårdagens är för Vargen att förklara. Idag har vi trots allt lägre trafikdödlighet än någonsin, bilarna är större, de har en avsevärt mycket lägre miljöpåverkan, de kan frakta fler personer och last och de är också avgjort mycket bekvämare.

Jämför bara denna RAV4 med den första som presenterades för 25 år sedan så ser du skillnaderna.

Utveckling som sagt.

MVH AL

#39
2019-03-25 15:42

AL
Nåja, de värden som du anger är högst konstruerade utifrån ett tillverkarperspektiv. Varför konsumenter vill köpa Volvo är en sak men varför konsumenter väljer bort Volvo är inte lika enkelt. Eller något annat märke för den delen.
Det är för många variabler som spelar roll vid konsumentköp att förlita sig på någon snärtig kommentar om livsstilsorientering håller inte.
Jag menar att potentiella XC60 kunder kan mycket väl av olika anledningar välja bort modellen till förmån för tex RAV4.

#40
2019-03-25 16:37

Om jag väljer en SUV framför en vanlig kombi, beror på att jag får lastutrymme, komfort - sitter högt och oftast bekvämt, bra runt omkring sikt, 4-hjuls drift, hög krocksäkerhet (oftast högre än en vanlig kombi), terrängkörningsegenskaper på dåliga vägar, låg skatt och låg förbrukning och sist, icke att förglömma, machofaktorn. Därför väljer jag Lexus RX Hybrid! Eftersom Toyota tillverkar Lexus, så kan inte RAV4:an vara så dålig, tvärtom.

#41
2019-03-25 16:45

Hahaha, en Lexus SUV hybrid med snitt förbrukning på ca 0,85 liter/mil. Och sedan ovanpå detta att säkerheten går ut på större och tyngre bilar...wow, jag blir verkligen imponerad över tankeverksamheten här. Det finns alltid större fiskar i sjön säger jag. I dessa tider när utsläppen måste minska skall vi köra SUV av alla bra anledningar ni ploppar fram, enastående!

#42
2019-03-25 16:56

Axa: Nja, det biltillverkarna gör (och Toyota i synnerhet som ju satt en branschstandard för denna process) är att man kartlägger vad köparna vill ha innan man utvecklar en detalj eller egenskap i produkten. Detta gör man genom förstudier och med hjälp av andra analysverktyg. När man kartlagt vad kunderna efterfrågar utreder man om behovet är möjligt att lösa rent tekniskt och till vilken kostnad. Sedan fattar ledningen beslut om vad som skall produceras och inte.

Och visst, här kan man ibland stöta på problem, d.v.s att det finns en efterfråga på en egenskap eller lösning som man inte kan möta (oftast på grund av resursbrist). På det viset kan man kanske säga att man har köpare som väljer bort Volvo ("Eller något annat märke för den delen") (#39) .eftersom man kanske inte haft resurser till att ta fram lösningar som marknaden egentligen efterfrågar. Historien är fylld av sådana egenskaper, dit hör V8 och stora lyxsedaner hos Saab (och även Volvo som dock fick fram en så småningom) och dieselmotorer hos Toyotas personbilar i EU.

Ett tips för ökad kunskap är att läsa in sig på produktutvecklingsprocessernas olika faser och Toyotas produktionssystem i synnerhet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lean_produktutveckling

Så nej, Volvo bygger inte en Toyota och Toyota bygger inte en Volvo. De bygger tvärtom bilar som tillgodoser vad deras kunder efterfrågar. Och generellt sett skiljer sig efterfrågan åt mellan Volvo och Toyota såpass mycket att de inte räknas in i samma segment. Och därför är de heller inga direkta konkurrenter på samma sätt som att PSA konkurrerar med RAV4 och Lexus NX med Volvo XC60.

MVH AL

#43
2019-03-25 17:01

Vargen: Om du som sagt hade vidgat dina vyer så skulle du upptäckt att utvecklingen inte stått stilla. Dagens bilar har avgjort högre säkerhet än dåtidens, både utifrån ett inre, yttre som preventivt perspektiv. Dagens bilar släpper ut avgjort mycket mindre föroreningar än dåtidens och dagens bilar har en högre komfort och bättre vägegenskaper än dåtidens. Och därför har också trafikdödligheten sjunkit rejält över tid, och så även personbilarnas bidrag till skadliga luftföroreningar.

Att Vargen inte gillar denna utveckling är hans problem. Själv tycker jag att den är utmärkt eftersom jag inte är av uppfattningen att det skall vara dödsstraff på att begå ett misstag i trafiken eller att i fysisk form befinna sig i dess närhet.

MVH AL

#44
2019-03-25 17:01

Jag tycker 2019s RAV4 är den fulaste av alla de tidigare RAV4 modellerna, dessutom "politiker-hybrid" - Om vi bara behöver rena storstäderna, varför flygskatt - kan man ju undra.. NEJ-tack Toyota!

#45
2019-03-25 17:55

AL
Nja, frågan är om inte Volvo har missat de miljömedvetna kunderna (och som valt andra alternativ) för att Volvo inte haft vettiga hybridalternativ. Det är först nu Volvo ger sig in i mildhybridträsket för att fånga in dessa kunder. Varför? Förmodligen för att de insett att de ”miljömedvetna” kunder tittar på alternativen.

#46
2019-03-25 18:46

Axa. Marknaden har svängt snabbare än vad små tillverkare som Volvo har kapacitet för att hantera. Därför har man inte lagt fokus på hybriderna ( där flaskhalsen ligger i produktionskapaciteten snarare än i den tekniska lösningen specifikt som Volvo haft länge) - och man gör det heller inte idag eftersom Volvo precis som övriga tillverkare lägger allt krut på att utveckla rena elfordon. Hybriderna har en för kort livscykel för att bli lönsamma och särskilt för Volvo som bolag betraktat.

MVH AL

#47
2019-03-25 19:07

Men vill man som premium SUV-kund ha en hybrid tittar man på Lexus NX eller Volvo XC60 T8. Väldigt få lär överväga en RAV4 i det läget.

MVH AL

#48
2019-03-25 19:38

AL
Ja, Så är det med Volvo, att hybridtekniken inte varit tillräckligt intressant för deras del.

Men jag tror de flesta privatkonsumenyer sätter en inköpsbudget. Jag tror knappast man tänker sig att man ska ha en hybrid-suv för strax under 400 kkr och tar en T8 för betydligt mer bara för att det är en Volvo.

#49
2019-03-25 19:41

Bara märkesfanatiska 65+ kommer köpa denna. Och det är ju smart av Toyota. Vi har ju en åldrande befolkning

#50
2019-03-26 07:35

Axa. De flesta privata köpare väljer inte en stor SUV och ännu mindre en premiumvariant ö.h.t. Så "tappet" torde vara av ringa betydelse.

MVH AL

#52
2019-03-26 11:13

AL
Lite snabb överslagsräkning på Bilswedens hemsida så var ca 25% av premium-SUV (midsize eller större) det senaste året privata köpare. Inte en helt obetydlig del.

#53
2019-03-26 14:00

https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/test-tre-populara-suvar-v...
Åh näää.. vilken chock det måste vara,först nu verkar man fatta hur mycket en SUV drar eller? Sedan kan man som sagt alltid "trolla" med siffror, eller låta fordonet gå på diesel för att få det att låta mindre. Även denna RAV4 hybrid drar massor, fast man i princip inte når några miljömässiga framgångar med en hybrid lina som måste tillverkas med tillhörande utsläpp. Angående argumentet att vi skall ha SUV för säkerhet skull, så finns det faktiskt studier i USA som pekar på motsatsen. Skadorna blir större, ju mer vikt vi adderar som någon form av "säkerhet faktor", hur jag menar är att sannolikheten att folk dör när två större SUV kolliderar är större än två mindre fordon kolliderar. Vilket kan vara mycket logiskt, två lastbilar som kolliderar och ingen överlever. Vikt i sig är ingen garanti för säkerhet, utan skillnaden i vikt är det som räknas. Om vi alla driver upp vikten på fordon för att vara "säkra", kommer det troligtvis bli fler som dör i trafiken eftersom alla strävar efter jämvikt. Till slut kan man inte köra i en vanlig Golf, när alla andra bilar runt oss väger 2 ton eller mer. Därför är SUV trenden negativt för allt och alla. Många inser nog inte detta. Räckviddsproblem för elbilar hade inte varit problem idag, om bilarna varit mer aerodynamiska och vägt mindre. Dessutom hade vi kunnat bygga fler bilar (typ 2 vanliga bilar istället för en SUV) på samma mängd utsläpp och energiförbrukning.

#54
2019-03-26 16:53

Jag köper Rav4 för bekvämt i o ursteg till bilen. Att förra generation av Rav4 hybrid awd drar 0,65l/mil i genomsnitt det är bra, källa arbetskamrat som jag litar på. Bättre än den Mazda 6 2,2 diesel aut awd jag har nu. Den nya Rav4an hybrid är jag lovad att köra på 0,60l/mil, stämmer det är jag mer än nöjd. Hade varit nöjd med 0,70 l/mil också på en sådan stor bil/suv. Styggavargen, du bygger näppeligen 2 bilar på en Rav4, tala om hur du tänker där?

Men jag återkommer med förbrukningen när jag fått bilen i tråden om Rav4an på forumet. Där får du läsa sanningen och inte gissningar.....

#55
2019-03-26 17:43

Shogun, ungefär 0,7 liter/mil får du nog räkna på en RAV4 hybrid, om du kör lugnt och inte för fort. Skulle inte bli förvånad om den siffran kan sticka iväg en eller två deciliter per mil om bilen körs lite hårdare. Men är det tidsenligt med en sådan hög förbrukning år 2019? För många som går ifrån en tio år gammal vanlig bil innebär det ökade utsläpp.

#56
2019-03-26 17:53

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoRnLW/regeringens-klimatpolitik-na...

Utsläppen minskar knappt, skulle nu allt fler köpa SUV som är bensin drivna är det ökade utsläpp som gäller. Även dessa små SUV som är populära drar faktiskt ofta som en större vanlig bil. Sedan är det många bäckar små som är en avgörande faktor, det är lätt att förledas att mina egna utsläpp inte spelar roll....har vi den inställningen kan vi redan nu ge upp, varför tramsa och stoppa in batterier och hybrid lösningar som inte spelar roll miljömässigt? Det blir bara en pappersprodukt som går ut på att slippa hög skatt på bilen med bibehållen högt utsläpp.

#57
2019-03-26 18:09

Eldrift har tydliggjort att höga bilar drar mer energi, vilket knappast är förvånande.
Varför finns det så få MPV:er? SUV:ar är inte världens frälsning.
Vill jag ha ett bekvämt insteg och dessutom slippa att sitta som en groda i baksätet (vilket Vi Bilägares sitthöjdssiffror inte säger ett jota om) så måste den inre höjden vara rejäl. Det blir den inte av att sätta en kombi på styltor, som crossovers.
Denna bil är förvisso ingen crossover, utan ser ut som en grinig SUV utan att riktigt vara det.

Gärna en bil som är lite högre inuti. Titta på en Londontaxi. Okej, låt den få lite högre markfrigång också, då. Fyrhjulsdrift? Ja, om det är elmotorer. Då blir det synnerligen effektivt och drar till och med mindre energi.

#58
2019-03-26 20:07

Är det höjden inne i bilen, är det väl enklast att bilen är låg, stolen lite högre och öka höjden 5-6 cm ... fast då har man nog en Volvo 240 eller en Crossover i dagens mått mätt.
https://www.bytbil.com/nyheter/test-chocken-gamla-bilar-drar-mindre-an-n...
Men det har gått lite "troll" i att man skall sitta högt, det har också ett högt pris på miljön. Men jag tror det mest handlar om att man skall se över bilar som är lägre, man tror man är säkrare på flera nivåer. Men att hålla kort framförvarande avstånd för att man ser över bilen framför är ödesdigert, något kan springa ut och då smäller det garanterat. Att många har så svårt att komma i en helt vanlig bil tror jag inte på alls, ingen klagade på detta för 10-15 år sedan och så mycket har bilarna inte ändrats. Visst vissa modeller kan säkert vara lägre än andra. Men det behöver inte gå så långt att man behöver SUV för instegets skull.

#59
2019-03-26 22:33

Styggavargen.

Om man köper en Rav4 bensinhybrid suv istället för en bensin/diesel suv så behöver inte utsläppen öka, men ser du journalister skriva något om detta? Nej, det gör man inte, pga okunnighet? En Rav 4 hybrid släpper ut 100-105 g Co2, jämför det med dieseldrivna och bensindrivna suvs/crossovers så ska du se vad låga utsläpp en hybrid som Rav4 släpper ut, mäter du Nox också blir de ännu lägre. Men motorjournalister "glömmer bort" hybrider och deras låga utsläpp i jämförelse med diesel och bensin suvar, varför? Är det för att inte Vw och Volvo har några effektiva hybrider som klarar konkurrensen?

Hur svårt kan det vara att förstå att en suv som Rav4 har ett bekvämare insteg i och ur bilen än en bil som Mazda 6 och Skoda Octavia eller valfri kombibil? Då väljer jag en sådan när den är bekvämare + att den har lägre utsläpp än både Mazda 6 och Skoda Octavia......hur kan det komma sig, och vad har du för kommentar till det, att Rav4 hybrid awd har lägre utsläpp än Octavia, finns ju ingen anledning att köra en låg Octavia.

#60
2019-03-27 07:31

Axa. Så Sverige oxh privatköparna är Volvos enda marknad?
Hybriderna har fått en ökad efterfrågan. Så långt har du rätt. Men att det medför att RAV4 kan räknas som ett substitut är att göra något komplext på tok för enkelt. Hade det varit fallet skulle nämligen Toyota kunna lägga ner hela sin Lexus över dagen. ;-)

För det finns andra aspekter av ett bilköp än just hybrid eller inte. Dit hör säkerhet, komfort, utrymmen och design samt kombinationen av alla dessa underliggande variabler. Och då är fortfarande en Lexus Toyotas alternativ till XC60.

Och det är dessa kunder som Volvo säljer till. Det fåtal kunder som väljer bil utifrån hybridlösningen enskilt köper inte en Volvo(om vi bortser från laddhybriden) och de överväger inte en RAV4 heller (får vi hoppas för Toyotas skull). De kör just en Lexus.

MVH AL

#61
2019-03-27 08:15

Vargen. Sannolikheten för att dödas i en olycka är beroende av fordonets konstruktion och kringliggande infrastruktur, inte om man sitter i en SUV eller inte.

Typexempel som påverkar sannolikheten är;

Val av krockstruktur
Deformationslängd
Inre skydd (kuddar, bälten osv)
Preventiva system (autobroms etc)
Samt trafiksystemets utformning givetvis.

En SUV av den art vi kör i Europa (de ser inte ut som de som verkar i USA) har vanligtvis en förhållandevis väl tilltagen deformationszon och oftast en stark krockbur samt en hel del preventiv teknik. Det gör att SUV;en generellt sett har en lägre dödlighet och skadeföljd än en vanlig personbil. Ja de har en del extra vikt eftersom starka krockburar och långa zoner just ger extra vikt. Tycker man det är fel med extra säkerhet kan man då - som Vargen - välja en mindre bil med svagare strukturer och kortare zoner.

Hos Toyota RAV4 är jag helt övertygad om att skyddet är tillräckligt omfattande för att det inte skall behöva vara dödsstraff för att begå ett misstag när man kör en sådan. Vargen tycks dock vara av uppfattningen att fler skall förolyckas i trafiken. Varför vägrar han konsekvent att bemöta.

MVH AL

#62
2019-03-27 08:45

Styggavargen mfl.

Se sidan 68 i brochyren nedan hur avgasutsläppen är för Octavia kombi. Jämför med Rav4 hybrid awd som har lägre utsläpp, finns ingen anledning att köra Octavia som man måste krypa ned i.....

https://az749841.vo.msecnd.net/sitessvse/alv1/8a1d5b2c-1a20-496e-a8ee-4c...

http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/ra4_pf_web.pdf?_ga=2.16...

#63
2019-03-27 08:59

Shogun, dina värden i broschyren är inte verkliga. Du kan inte köra en RAV4 hybrid på mindre mängd bensin än en Octavia, inte i verkligheten. Både Octavia och RAV4 har inte rätt uppgivna bränsleförbruknings siffror i broschyren..men jag tycker mig se att RAV4 är lite mer glädjesiffror än Octavian.

#64
2019-03-27 09:05

Styggavargen.

Hur vet du att inte siffrorna är verkliga? Bevisa det du om du kan, det är dessa siffror vi har att förhålla oss till. Och det gäller att ta reda på fakta innan man skriver inlägg.....

#65
2019-03-27 11:07

min Pappas spade är större än din pappas spade. Herre gud nivån blir värre o värre

#66
2019-03-27 12:27

AL
Ja, jag håller med om att Lexus är ett tydligare alternativ till Volvo än Toyota men det är som du säger inte helt enkelt.
Ju fler variabler som spelar in vid köpet desto tydligare är ju målgruppen. Men för den delen så ska man inte räkna bort vissa modeller och klassa dessa som icke-konkurrenter.
En privat kund med budget på 400 kr som vi ha en midsize-SUV kan antingen välja RAV4 eller en XC60, även kanske andra märken. Således en potentiell köpare av Volvo.
Om kunden även tänker sig en hybridlösning står högt då faller XC60 bort. Således konkurrerar Volvo om kunder som tycker hybridlösning är viktigt. Om vi nu bara ser till dessa två variabler. Men likväl finns det säkert många kunder som tänker så och därför har det sålts fler RAV4 än XC60.

#67
2019-03-27 12:57

Shogun, jämför bilarn här.
https://www.spritmonitor.de/de/suche.html
Sedan kan du väl kommentera. Lättare att hitta resultatet för RAV4, eftersom den endast finns en modell som elhybrid. Octavia finns i så många olika modeller, och antalet utbud sv motorer är stort. Men en Octavia snittar på ca 0,62-0,65 liter/mil mätt över helår (ca 2000 mil) blandad körning. Att RAV4 skulle vara under denna nivå finner jag otroligt, men ändå möjligt i vissa fall (kör cykel har större betydelse för effektivitet på en hybrid).

#68
2019-03-27 13:45

Styggavargen.

Nya Rav4 hybrid awd finns inte med hos spritmonitor efter som den inte kommit ut än, och nya är snålare än den gamla som är med på spritmonitor. Det imponerande med en sådan förbrukning som Rav4 hybrid har jämfört med en Octavia som du höjer till skyarna ideligen utan att verkligen kolla upp vad en Rav4 hybrid drar och släpper ut i avgaser. Jag väljer en Rav4 hybrid för att jag vill ha ett bekvämt i och ursteg till bilen, att den sedan har lägre utsläpp än de flesta andra suv och även många mindre kombibilar är bara bonus. Synd att många missar den finessen, även motorjournalister när de skriver att utsläppen ökat när folk lämnar diesel för bensin, synd att man glömmer hybriderna där som har lägre utsläpp. Tycker du ska göra lite mer verklig fakta undersökning innan du skriver dina inlägg. Men jag återkomer med förbrukning etc när jag fått bilen i tråden på forumet. Jag lurar inte mig själv genom att påstå att något drar mindre än den gör bara för att jag själv äger bilen, det får andra pyssla med.....

#69
2019-03-28 12:25

Vargen du verkar ha ganska dålig koll på annat än Octavia? Har du fullständigt missat att nya RAV4 har en helt ny uppdaterad drivlina.

#70
2019-03-29 10:09

Toyota måste jubla när nya modellen väcker så stort intresse som här i spalterna!
Man får åka och provlyssna den omtalade ljudnivån som talas om här men det är bra att alla säkerhetsfinesser följer med även i enklaste utförandet.
https://youtu.be/z0pcYRFlLe0

#71
2019-03-30 20:45

400.000 som start.... Finns det ngn premie kvar - eller den gäller kanske inte på hybrid?
Vad är skatten på en sådan - samma som bensin kanske CO 103

#72
2019-03-30 21:21

Bo Håkansson.

Mellan ca 900-1050kr ligger skatten på.

#73
2019-03-31 17:57

” Driftsäkerheten är inte längre ett argument för Toyota. I alla fall inte på samma sätt som tidigare.” Skriver AL, men konsumentorganisationen Consumer Reports i USA skriver att det nästan bara är Toyota och Lexusbilar med bland tillförlitligaste bilmodellerna vilket inte stämmer överens med AL bild av fordonsmarknadens tillförlitligaste bilar.
https://youtu.be/WX4QeENdCmM
Och så de sämsta bilmodellerna när det kommer till tillförlitlighet!
https://youtu.be/EKNUwwK0wsU

#74
2019-03-31 18:16

Det är inte mina egen bedömning PREVIA och heller inte Consumers utan Toyotas. Du får kontakta dem och förklara att de helt enkelt inte har tillräckligt god koll på sina bilar eller sina finanser;-)

https://www.warrantyweek.com/archive/ww20180705.html

För ökad förståelse kring vad Consumer försöker ägna sig åt och hur man kan tolka resultaten kan alla som är intresserade med fördel läsa följande: http://www.math.chalmers.se/Stat/Grundutb/CTH/tma073/1314/lectures/F8sli...
http://www2.math.uu.se/~uwe/SOS_HT08/Kap12.pdf

http://www2.math.uu.se/~uwe/SOS_HT08/Kap11.pdf

Fråga gärna om något är oklart.

MVH AL

#75
2019-04-01 16:40

AL om du bemödat dig med att läsa längst ner i Artikeln så står det att warrantyweek skrivit den och där förklaras att Toyota har satt undan ungefär dubbelt så mycket pengar som GM gjort för återkallelser och att VW i sin tur satt undan dubbelt så mycket som Toyota gjort trotts likvärdiga försäljningssiffror ungefär. Men premiumtillverkaren VW har ju haft det lite motigt med sina dieselåterköp nyligen vilket kräver en del fonderade pengar förstår man.
https://www.rt.com/business/422938-volkswagen-auto-graveyard-diesel-die/
Att sedan slänga in några matematiska formler som AL gjort hjälper inte mycket i det här sammanhanget.

#76
2019-04-02 07:00

Jodå PREVIA, jag har läst och förstått underlagen mycket väl. Skillnaden är väl mest att jag inte läser utifrån förutfattade meningar eller utifrån perspektivet att förespråka ett specifikt vinstdrivande bilmärke. Den typen av sandlåda har jag nämligen vuxit ifrån.

Det som gör Warranty Direct intressant är inte vad biltillverkarna gör - eller ens vad de gör i jämförelse med varandra (den typen av jämförelser går nämligen inte att göra hur som helst). Det som är relevant med underlaget är att jämföra Toyota med sig själv, d.v.s utvecklingen över tid. Det var också det jag kommenterade i början av denna tråd.

Och studerar man då siffrorna år 2003 i jämförelse med år 2018 kan man se att kostnaderna har ökat rejält - och att man dessutom - precis som du själv konstaterade - gör rejäla avsättningar för framtida återkallelser. Toyota litar alltså inte på sina produkter på samma sätt som tidigare och man är uppenbarligen orolig över att återupprepa samma misstag som det man gjorde i mitten av 2000-talet när hela vinsten raderades i samband med en stor återkallelsekampanj (med statliga utredningar och diverse mörkläggning från Toyota etc). Detta tar man alltså höjd för idag - vilket man inte behövde göra tidigare när bolaget hade bättre ordning på sin produktionskvalitet.

Angående matematiska formler kan det vara bra att ha koll på dem när man läser underlag som Consumer. Med sådan insikt förstår man nämligen att resultatet inte är värt pappret det är tryckt på - ja såvida man alltså inte har ett behov av att lägga fram saker och ting för att bekräfta en egen förutfattad mening.

MVH AL

#77
2019-05-19 00:04

Kolla Autoindex bla, ser ut som man har bra koll på det mesta. Det lönar sig hos bilköparna/konsumenterna, något som konkurrenterna missar i större utsträckning än Toyota. Så AL är fel ute som vanligt med sina egna vantolkningar av resultat.

Och visst kan Rav4 konkurrera med Tiguan och Volvo, som testas mot Rav4 i AMS där Rav4 vinner testet mot konkurrenterna den ställs emot. Rav4 är osedvanligt kompetent sett till priset och tekniken man får för pengarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.