Bild
Nästa artikel
Nyheter

Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank

Publicerad 16 januari 2020 (uppdaterad 16 januari 2020)
Premiär för nya vätgasbilen med helt annorlunda design.

Flera stora biltillverkare satsar just nu på att utveckla nya bränslecellsbilar. Men det är bara Toyota och Hyundai som faktiskt börjat sälja bilarna i Sverige – om än i liten skala.

Toyotas bränslecellsbil Mirai kommer nu i ny upplaga, och den största nyheten är att designen är betydligt mindre kontroversiell än i första generationen som fick mycket kritik från olika håll för sitt utseende.

Andra generationen Toyota Mirai är verkligen något helt annat: en lång och stor sedanmodell med svepande linjer som ger ett mycket lyxigare intryck. Toyotas mål är att köparna ska vilja ha bilen för att den ser ut som den gör – inte bara för att den har bränslecellsteknik.

Förra året kom de första bilderna på andra generationen Toyota Mirai men det är först nu vi får veta lite mer om specifikationerna. Bilen tankas med vätgas som omvandlas i en bränslecell och själva tankningen ska enligt Toyota gå på bara några minuter, till skillnad från en batterielbil som behöver betydligt längre tid än så för att ladda.

Toyota Mirai är numera femsitsig (förra modellen var fyrsitsig). Eftersom bilen har två vätgastankar och en bränslecell som är effektivare än i förra generationen ökar också den uppgivna räckvidden från 50 till 65 mil.

Bilen bygger på Toyotas nya TNGA-plattform och blir bakhjulsdriven – ett tydligt grepp för att kunna utmana BMW och Mercedes. Axelavståndet är hela 14 centimeter längre än i dagens Mirai och bilen är nio centimeter längre.

Den enda konkurrenten på den svenska marknaden för bränslecellsbilar är suven Hyundai Nexo som kommer 60 mil på en tank och kostar från 849 900 kronor. Toyota Mirai ska nå svenska köpare våren 2021, men några priser är ännu inte fastställda.

Vätgasbilar är ett kontroversiellt ämne som brukar lockar till diskussioner. Förespråkarna gillar den långa räckvidden och att bilarna går snabbt att tanka.

Men det finns också nackdelar: tekniken är mindre effektiv än drivlinan i en batterielbil, det finns försvinnande få mackar att tanka vid, vätgasbilarna är än så länge dyra och få till antalet och många är även osäkra på tekniken efter förra årets explosion vid en norsk vätgasmack.

Men försäljningen av vätgasbilar kommer definitivt inte dö ut på grund av explosionen, enligt Toyotas norska informationschef Espen Olsen.

– Nej, absolut inte, säger han till sajten Tek.no.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.