Bild
Nästa artikel
Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank

Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank

Nyheter

Premiär för nya vätgasbilen med helt annorlunda design.

Flera stora biltillverkare satsar just nu på att utveckla nya bränslecellsbilar. Men det är bara Toyota och Hyundai som faktiskt börjat sälja bilarna i Sverige – om än i liten skala.

Toyotas bränslecellsbil Mirai kommer nu i ny upplaga, och den största nyheten är att designen är betydligt mindre kontroversiell än i första generationen som fick mycket kritik från olika håll för sitt utseende.

Andra generationen Toyota Mirai är verkligen något helt annat: en lång och stor sedanmodell med svepande linjer som ger ett mycket lyxigare intryck. Toyotas mål är att köparna ska vilja ha bilen för att den ser ut som den gör – inte bara för att den har bränslecellsteknik.

Förra året kom de första bilderna på andra generationen Toyota Mirai men det är först nu vi får veta lite mer om specifikationerna. Bilen tankas med vätgas som omvandlas i en bränslecell och själva tankningen ska enligt Toyota gå på bara några minuter, till skillnad från en batterielbil som behöver betydligt längre tid än så för att ladda.

Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank

Toyota Mirai är numera femsitsig (förra modellen var fyrsitsig). Eftersom bilen har två vätgastankar och en bränslecell som är effektivare än i förra generationen ökar också den uppgivna räckvidden från 50 till 65 mil.

Bilen bygger på Toyotas nya TNGA-plattform och blir bakhjulsdriven – ett tydligt grepp för att kunna utmana BMW och Mercedes. Axelavståndet är hela 14 centimeter längre än i dagens Mirai och bilen är nio centimeter längre.

Den enda konkurrenten på den svenska marknaden för bränslecellsbilar är suven Hyundai Nexo som kommer 60 mil på en tank och kostar från 849 900 kronor. Toyota Mirai ska nå svenska köpare våren 2021, men några priser är ännu inte fastställda.

Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank

Vätgasbilar är ett kontroversiellt ämne som brukar lockar till diskussioner. Förespråkarna gillar den långa räckvidden och att bilarna går snabbt att tanka.

Men det finns också nackdelar: tekniken är mindre effektiv än drivlinan i en batterielbil, det finns försvinnande få mackar att tanka vid, vätgasbilarna är än så länge dyra och få till antalet och många är även osäkra på tekniken efter förra årets explosion vid en norsk vätgasmack.

Men försäljningen av vätgasbilar kommer definitivt inte dö ut på grund av explosionen, enligt Toyotas norska informationschef Espen Olsen.

– Nej, absolut inte, säger han till sajten Tek.no.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-01-16 07:39

Framtiden är här. Hej då Tesla!

#2
2020-01-16 08:15

@GRP Ja, vätgas är sannerligen framtiden och dessa enorma batteriklumpar, av Aftonbladet kallade Blodsbatterier, förpassas på historiens skräphög. 

.

#3
2020-01-16 08:20

Den har ju fortfarande grundproblemet att den drivs av vätgas, vilket är en dålig energibärare. Vätgas blir attraktivt först när det det finns ett överskott av hållbart producerad el, fram tills dess är vätgas en väldigt dålig idé som dessutom har en kedja med mycket förluster i produktion och bränslehantering.

#4
2020-01-16 08:46

Vätgas fortsätter att vara bränslet för framtiden och som vanligt kommer det "senare". Dålig systemeffektivitet är inte en väg framåt.

#5
2020-01-16 08:55

Bränslecell med vätgas har sin framtida tillämpning, men inte i personbilar.

#6
2020-01-16 09:50

Kommer ihåg när Toyota släppte sin första elhybrid, det tog många år innan folk tog till sig tekniken, idag ser vi att de var rätt ute och har de lägsta utsläppen av alla tillverkare

Nu tror de på vätgas och det skulle inte förvåna mig om de är rätt ute igen, den som lever får se

#7
2020-01-16 10:13

@Simon no1   Ja, Toyota har många rätt. Toyota skriver dessutom på sin svenska hemsida om galenskapen med stora tunga batteriklumpar: "Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. För att sätta det i perspektiv så krävs det lika mycket resurser att tillverka 20 000 batterier för batterielbilar som till 1,5 miljoner elhybrider. 75 gånger fler bilar alltså. Varför? För att i en elhybrid behöver det elektriska batteriet inte vara så stort som möjligt. Bara så stort så att det blir effektivt." 

.

#8
2020-01-16 11:50

Ja, vätgasen har framtiden för sig, det har vi vetat länge. Och den här bilen är ju så snygg! Jag blir riktigt sugen på den. Och vätgas har jag bara några mil bort. Visst, jag blir mer sårbar jämfört med en elbil, men kan vi bara få EN vätgasstation i varje stad stor som typ Alingsås eller Vara, ljusnar det ju väldigt mycket. Och att komma 65 mil på en tank får ju en elbils 45 mil på en laddning (i bästa fall) att framstå som löjligt. Och vänta bara tills den här tekniken har utvecklats ytterligare några gånger.

Någon klagade ovan om det ineffektiva med vätgasproduktionen (vilken snart kommer att bli mycket effektivare), men bilbatterierna då och de enorma utsläpp som tillverkningen av dem orsakar? Och återvinningen, som det inte ens finns en tillämpbar metod för? Och elbilarnas groteska tyngd?

Snyggt, Toyota!

#9
2020-01-16 11:50

Det spelar ingen som helst roll vilka galenskaper toyota än hittar på så kommer toyotakramarna att hylla dem ändå... Vätgas är en stor bluff bluff iaf enligt miljö och klimatkämpen Björn Gillberg eftersom det blir väldigt stora energiförluster då man via elektrolys omvandlar vatten via el till vätgas som sedan körs in i motorn via en bränslecell. Jaja, jag vet att toyotakramarna kommer att bromsa mitt inlägg just därför att det går emot deras allvetande gud, toyota!

https://www.youtube.com/watch?v=eqwemyaYA6I

#10
2020-01-16 12:31

Går åt tre gånger så mycket el för varje mil bilen tar sig med vätgas kontra ren elbil.....

Sen skriver han med det icke stämmande nicket ovan att det räcker med en vätgasmack per stad i mellanstor storlek, bara att läsa på hur många bilar per dygn en vätgasmack idag kan serva så inser man hur väl påläst han är. Samma lögnspridande person skriver även att man i bästa fall kommer 45 mil mer batteribil, hmm, måste vara väldigt mycket fel på min färddator då. Kunde köra närmre 60 verkliga mil i somras, mer än 70 beräknat vid de bästa förhållanden. 45 mil kommer jag nu i skitväder med kyla och regn.

Nej, om valet står mellan batteribil eller vätgasbil i närmsta framtiden så är det lätt val vad som är enklast att få att fungera för merparten.

#11
2020-01-16 12:37

Jag hoppas verkligen inte att det är mig som du kallar för Toyota-kramare?! (Därför "bromsar" jag ditt inlägg.) Jag har aldrig ägt en Toyota och kommer heller aldrig att göra det. Men den här bilen är jättesnygg, och jag gillar tekniken. Fortfarande undrar jag hur "alla dessa energiförluster" står sig mot de gigantiska utsläppen från batteritillverkningen. Jag räknar inte med att någon här inne ska veta svaret på den frågan, men jag får känslan av att den här tekniken "effektiviserar bort" de smutsiga batterierna, i alla fall. Ge utvecklingen av vätgasen ytterligare tio år och jag är säker på att snacket om "energiförluster" har tystnat.

#12
2020-01-16 12:51

Redan inom fyra år kommer vindkraften vara fördubblad i Sverige och vi har då periodvis ingen lagringsmöjlighet av överproduktionen av el vilket möjliggör produktion och lagring av vätgas.
SWECO skriver,
”Genomsnittspriset för el i Sverige 2019 landar på cirka 40 öre/kWh, markant högre än snittpriset för 2000-talet. Men trots det relativt sett höga elpriset, har svensk el varit en exportsuccé och den totala nettoelexporten 2019 hamnar runt 25 TWh, den högsta i Sveriges historia. Drivande bakom den höga elexporten är en rekordhög vindkraftsproduktion, samtidigt som kärnkraften haft en hög tillgänglighet, vattenkraften producerat mer än normalt och elanvändningen fortsatt ligger på ungefär samma nivå som den gjort i drygt 30 års tid.”
Ca 10 TWh eller mindre än hälften av vår elexport åtgår om alla våra bilar gick på el.

#13
2020-01-16 13:19

Jag har en bränslecellsladdare från Efoy på min båt, som laddar mina båtbatteri(6st), blir helt oberoende när det gäller batterikapacitet. Inga bekymmer med att hitta 220-volt, eller installera solceller för att ladda. Bränsleceller drivs m.h.a metanol.

För att ladda en elbil behövs väl högre kapacitet, men konstigt att ingen tagit fram det.
https://www.efoy-comfort.com/sv/funktion

#14
2020-01-16 13:59

Stoor.

Att hänvisa till Björn Gillberg.....hmm läs på om honom och metanolfabriken i Hagfors som just i dagarna uppmärksammas i artiklar i NWT, så framstår Gillberg som en skojare och metanolfabriken som enbart ett luftslott. Klart vätgasen/bränsleceller har en framtid och samtidigt en konkurrent till metanolen. Gillberg pratar enbart i egen intresse. Läs artiklar i NWT i dagarna om Gillberg och metanolfabriken i Hagfors. Aktien för metanolfabriken är helt osäljbar, artikel idag i NWT. Undrar hur många som förlorat satsade pengar, de är ett antal som trodde på gröna skogar och metanol men fick bara ett luftslott....

Att sedan mena/påstå att vätgas/bränsleceller är en bluff och samtidigt hylla diesel kan nog anses som lite huvudlöst.....
Som sagt det gäller att vara någorlunda påläst innan man skriver......

Som sagt, ser framemot bränsleceller och vätgasdrift framöver och dess utveckling, samt utbyggnaden av infrastruktur framöver. Bra med olika rena tekniker som kompletterar varandra runt om på jorden då förutsättningarna ser olika ut på olika platser.

#15
2020-01-16 16:33

Enda Toyotan jag är intresserad av är i-Road. Någon som vet hur det gick med den? Har inte läst några artiklar om den sedan 2017, tror jag. Skulle passa mig perfekt till och från jobb och affär. Jag vet, det är ingen bil, men det är väl egentligen mest en fördel.

#16
2020-01-16 17:37

Vätgas är en bra idé, och jag köper inte att det är mer effektivt att framställa el till batterier, för batterierna är tunga vilket innebär hög energiförbrukning. En vätgasbil är lättare och klarar sig med en mindre motor, den är snålare och mer energieffektiv än batteribilen. Vätgas väger mindre än batterier för samma räckvidd.

Alla stora tillverkare jobbar med vätgas så detta kommer att komma stort.

#17
2020-01-16 17:42

Vätgas är en idiotisk ide som allt fler överger för personbilar.
Snart kommer Toyota RAV4 laddhybrid med rejält batteri, tack för det!

#18
2020-01-16 17:59

Nya energitätare batterityper äntligen på G nu.
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/01/200103141043.htm

#19
1
2020-01-16 18:39

Bra, snygg bil.

#20
2020-01-16 18:45

Verkar som några privatpersoner här har en egen R & D ute i garaget, och vet mer om vätgas/bränsleceller än R & D avdelningen hos Toyota mfl andra biltillverkare, tänk se jag tror att dessa tillverkare och dess R & D avdelningar vet mer än dessa privatpersoner som medverkar här.

Samma tillverkare Toyota håller på med solid state batterier också på sin R & D avdelning som bränslecellerna. Man har också flest patent på solid state batterier av alla tillverkare, ändå framhåller man ff bränsleceller men är såpass kloka att man inte helt utesluter det ena eller det andra. Utan förstår att de kan komplettera varandra då olika marknader har olika förutsättningar runt om på klotet. Ser framemot bränsleceller och en utbyggnad av infrastrukturen av vätgas eller vad nu bränslecellen drivs av. Bra med valmöjligheter, varför måla in sig i ett hörn med en enda teknik? Toyota är klokare än så.......

#21
2020-01-16 18:49

PREVIA,
Lagring av energi är inget problem. I Uppsala byggs en batteribank för att kompensera för bristen på matning till stan. Stillastående batterier kan vara både tunga och ta mycket plats.

#23
2020-01-16 19:36

Som andra redan sagt är vätgasdrivna personbilar inte framtiden, och det är bara att plocka fram miniräknaren så förstår man varför. Det är inte bara bilens egen verkningsgrad som är låg (bränslecellen i Mirai ligger kring 50%). Varje led fram till att den flytande vätgasen åker ner i tanken är det också: avjoning av vattnet, elektrolys, kompression till 700 bar och transport till tankstället. Sammantaget blir enda sättet att få ihop kalkylen att minska bilflottan rejält. Då har vi heller inte räknat in allt annat (masugnar, färjor, långtradare, ev flygplan) som kommer konkurrera om vätgasen, och som kommer ges högre prio. Det är i och för sig irrelevant eftersom marknaden kommer lösa problemet, motorsvaga bilar med vrålhög milkostnad brukar inte bli några kioskvältare.

#24
2020-01-16 19:48

Vätgastekniken har redan dött.

#25
2020-01-16 20:02

Man kan bara vurma för vätgas om man inte begripit hur usel den är.

#28
2020-01-17 19:39

Problemen med batterilagring som det i Uppsala är dels kostnaden som i Uppsalas fall motsvarar priset av 480 elbilsbatterier och kapaciteten på ca: 2.4 MWh vilket gör att det fort blir fullladdat med dagens senaste vindkraftverk som lämnar 8-10 MW men som Vattenfall skriver det räcker till Uppsalas gatubelysning ett tag i alla fall.
Så skall man spara större överskott av vindkraftsproduktionen så blir det nog på något annat sätt.
I exempelvis Tyskland lagras elöverskott i deras över hundra mil långa gasnät i form av vätgas.

#29
2020-01-16 21:46

Minns några år sen som körde vätgas men nu säljs inte alls kvar.
Vätgas bil har inte gjort om krocktest som fram, sido och bak om den händelse brinner.
För mig NEJ att köpa vätgas bil framtiden!

#30
2020-01-16 23:02

Elöverskott i Sverige lagras genom export och neddragning av vattenkraft.
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

#31
2020-01-18 11:28

Årsregleringen i våra vattenmagasin utnyttjas redan fullt ut och motsvarar fem miljarder Teslabatterier så förstår man storleken av lagringskapaciteten.
Sverige stamnät utnyttjas redan till bristningsgränsen i norra Sverige och tar tiotals år att bygga ut vilket gör att produktion av vätgas vore lämpligt när vindkraftsproduktionen av el nu fördubblas inom fyra år.

#32
2020-01-24 10:47

Bilar som går på vätgas är framtiden! Tanka snabbt! Och bara vatten till avgaser!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.