Bild
Nästa artikel

Toyota Mirai byter skepnad

Nyheter

Vätgasbilen genomgår stora förändringar i sitt utseende.

Toyota Mirai drivs av elmotorer som hämtar energin ur vätgasdrivna bränsleceller. Det enda som sipprar ur avgasröret är vatten. 

Bilen presenterades 2014 och när nu andra generationen gör entré går det knappt att känna igen den. 
– Jag vill att kunderna ska säga: "Jag valde Mirai inte bara för att det är en vätgasbil, utan för för att jag helt enkelt ville ha den och att det råkar vara en vätgasbil, säger Yoshikazu Tanaka, chefsingenjör för Mirai. 
 

Toyota Mirai 2020.
Toyota Mirai 2020.

Toyota har som sagt gjort stora designförändringar på bilen, som fått mer utdragna och slanka linjer. Den har ökat på längden från drygt 4,89 meter till 4,98 meter, samtidigt som den blivit något lägre. Grunden är Toyotas TNGA-plattform och Mirai har gått från framhjulsdrift till bakhjulsdrift. 

Vätgastankarna är större än förut och räckvidden har utökats med drygt 30 procent, enligt Toyota. Gamla Mirai uppskattades ha en räckvidd i verklig körning på 50 mil, så den nya generationen bör klara någonstans runt 65 mil. att fylla på med vätgas tar några minuter enligt biltillverkaren.   

Nya Mirai lanseras 2020 i Europa.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Mirai?

Gamla Toyota Mirai.
Gamla Toyota Mirai.
Gamla Toyota Mirai.

Kommentarer

#1
2019-10-14 09:28

Toyota är inne på rätt spår designmässigt. Såg nya Camry igår och den är riktigt snygg i verkligheten.

#2
2019-10-14 09:49

Täpp till grillen och släng i 80-100 kWh batteri så blir det en storsäljare.

#3
1
2019-10-14 09:50

Snygga båda två.

#4
2019-10-14 09:52

Jämlans vilket lyft!! Vätgas, det är grejer det! :)

.

#5
2019-10-14 10:05

Än så länge kommer vätgas från fossila källor. Det är betydligt miljövänligare med batterier.

Men utseendemässigt finns inget att klaga på. 1a generationen var en av de fulare bilarna någonsin. Den här ligger i andra änden av skalan.

#6
2019-10-14 10:11

Den gamla tycker jag är bland det gräsligaste designmässigt medans den nya är hur snygg som helst. Vilken vändning :)
Kul att de kör vidare med vätgas.
Tänk att konvertera/utöka befintliga bensinstationer till/med vätgas. En lösning som fungerar precis som det är idag. Snabb påfyllning. En lösning som lockar iaf mig betydligt mer än batteri-elbil, samtidigt som fördelarna med eldrivlina behålls.
Mercedes håller väl också på med bränslecellsbilar?
Fler?
Tycker att fler borde satsa på detta spår, men som glad amatör vet jag inte om nackdelarna, som säkert finns.
Har för mig, en nypa salt här, att Mariestads kommun som kör med vätgasbilar. En egen vätgasmack, uppbyggd i flyttbara moduler, producerar vätgas mha solceller. I praktiken behövs bara vattenanslutning. Den lösningen räcker väl bara för småskalig produktion, men vilka möjligheter...
Edit: en länk till info om vätgasen i Mariestad:
http://fossilfritt-sverige.se/soldriven-vatgasmack-i-mariestad/

#7
2019-10-14 10:06

@johafor

Du menar 700 kg kolbatterier som har tillverkats av enorma mängder kolel?

.

#9
2019-10-14 10:45

@Lima, det finns två vätgasbilar i Mariestad, båda finansierade genom skattepengar!
Det är tydligen väldigt svårt att förstå för många, men det finns INGEN infrastruktur för vätgas och det finns inga seriösa planer för att bygga upp någon.
Det finns för närvarande ingen ekonomiskt försvarbar möjlighet att utnyttja vätgas som energibärare och tills man löst det problemet får vi hålla tillgodo med andra alternativ.
Bränsleceller kommer säkert, men de måste få en energibärare som är miljövänlig, säker, kostnadseffektiv och tillräckligt enkel för att kunna hanteras av gemene man.
Men givetvis är det bra att Toyota m.fl. släpper ut bränslecellbilar, även om det är ett ekonomiskt stolpskott ger det ändå erfarenhet för tekniken och samhällsstrukturen.

#10
2019-10-14 11:06

Att köra på vätgas är bara dumt eftersom det är ett enormt slöseri med energi.

#11
2019-10-14 11:25

Samtidigt så bygger Marocko enorma solcellsanläggningar i Sahara där de kommer spjälka havsvatten (till syre och vätgas för den som inte vet) och sedan transportera på redan befintliga gastankers (som körs på avkoket av den kondenserade gasen) till de marknader som önskar. Vätgasen (hydrogen på engelska) framställs, transporteras och används helt rent utan påverkan på miljö eller klimat.

Sverige plaskar dock vidare i ankdammen. Och till slut är det endast gengasaggregat som kommer driva de bilar
som fortfarande får finnas i populisternas (MP) underbara värld.

Lite kul info:
https://www.nyteknik.se/energi/storsatsning-pa-fossilfritt-vatgaslager-i...
https://www.nyteknik.se/fordon/jaguar-land-rover-vatgas-battre-an-batter...
https://www.nyteknik.se/premium/inlandsbanan-siktar-pa-vatgasdrivna-tag-...

#12
2019-10-14 11:36

@Kanske, du glömmer kanske att ankdammen Sverige inte har tillgång till Saharas sol och det är en stor nackdel.
Sedan är det inte helt enkelt att spjälka saltvatten, det är en avancerad ganska dyr teknik, även om den tillförda energin är billig.

#13
2019-10-14 11:48

Man jobbar redan nu med 5:e generationens Mirai hos Toyota.

#14
2019-10-14 12:01

@Snisse. Nej. Jag vet att vi inte har Saharas sol. Även om sola skiner i Karlstad...

Det är väl bättre att låta de platser på jorden som har bra med sol (=gratis energi) framställa den bästa energibäraren? Marocko anser inte att det är något problem även om tekniken är dyr. De har avsättning för den vätgasen de kan framställa.

Batterier verkar tyvärr inte vara särdeles bra som energibärare. Framställningen av dessa är det största miljöproblemet. Därefter vikt.

Vätgasdrift verkar uppenbarligen vara det bästa för planeten. Ett klimatneutralt bränsle som inte behöver vare sig kärnkraft, vattenkraft, vindkraft, kolkraft, gruvor och annat som som faktiskt påverkar både lokalt och globalt.

Till sist, vissa av er kommer säkert gasta att vindkraft är klimatbra. Kanske det. Dock inte för insekter eller fåglar. Framförallt insekterna utrotas i vindkraftsparkerna. Vattenkraften är ju också bra ur ett klimatperspektiv men hur ser det ut på det lokala planet där hela samhällen måst flyttas pga anläggning av dammar eller omledning av vatten? Fiskarter som nästan utrotats pga vattenkraft.

#15
2019-10-14 12:54

#5 Fast nu kommer förstås ingen vätgas som tankas i fordon från fossila källor i Skandinavien!
http://www.vatgas.se/faktabank/vatgas-som-fordonsbransle/

#16
2019-10-14 13:20

Ett utseende som påminner om "Hajen", i alla fall fronten. Jag tycker inte om utseendet.

#17
2019-10-14 14:17

Om vi nu har problem att få fram energi till elbilar (som vissa påstår) så är det förbannat dumt att öka förlusterna i kedjan till det tredubbla.

#18
2019-10-14 14:27

Föregångaren är ju tillochmed så ful att alla klockor stannar.

Den nya riktigt snygg tror jag.
Förutom då gäddkäften där fram.

#19
2019-10-14 17:17

Super flot bil og teknologisk et vidunder, hvor er alle konkurrenterne , de har da vist fået baghjul. Tillykke til Toyota .

#20
2019-10-14 19:47

Som vissa redan påpekat, så länge vi har en brist på miljövänlig el så är vätgas+bränslecell en enorm förlustkedja. Med den takt som råder på batteriutvecklingen så tror jag aldrig vi kommer få se vätgasbilar i någon större utsträckning. 700 bar vätgas är också lite spännande att släpa runt på.

#21
2019-10-14 20:13

Vi har inte mer brist på miljövänlig el än att det räcker till alla fordon i Norden som tankar vätgas.
Energin i Mirai vätgastankar motsvarar 14 liter bensin eller diesel så det är mer spännande med 60-70 liter av dessa bränslen som rinner ut på marken när den inte allt för kraftiga plasttanken går sönder vid en olycka.
Här ser man hur lätt vätgasen som läcker ut antänds av en öppen låga.
https://youtu.be/2f1qzXTQtAk
Och man kan prova och skjuta med ett femtiokalibers gevär mot bensinbilens plasttank och se om det behövs två skott på samma punkt på tanken för att kulan skall gå genom tanken så som för vätgastanken.

#22
2019-10-14 20:28

Vad är det som det inte går att förstå?

Självklart skall inte vätgas produceras av elektricitet i Sverige. Däremot kan vätgas framställas i länder där man har mycket sol = fri el. Det är något som bland annat Marocko satsar stort på. Därmed frigörs elektriciteten från de Svenska kraftverk (kärn, vind, vatten osv.) som användas till laddning av bilbatterierna till annat!
Enligt Svenska Kraftnät är det redan idag brist på elektricitet i mellan och södra Sverige. Gotland har jätteproblem. Så om alla skall ha batteribilar så krävs det mycket kraftig utbyggnad av både produktion och överföring av elektricitet.

#23
2019-10-14 20:33

Kanske: Det är inte brist på elektricitet, det är kapacitetsbrist i näten på vissa håll. Väldig skillnad.

#24
2019-10-14 20:43

Bränsleceller för väte kommer säkert att bli vanligare, men vätet behöver inte existera i gasform och det är här utvecklingen kommer att ligga.
Celler för vätskeburet väte finns sedan länge och där fortgår utvecklingen.
Under sovjettiden satsades det mycket på metalliskt väte för flygplansdrift, men där återstår säkert en hel del.
Men nog kommer utvecklingen att fortgå, det gäller att hitta ett energismart alternativ som är lättladdat och riskfritt för vanliga användare.

#25
2019-10-14 20:55

Jag tycker dagens Mirai ser förfärlig ut och bland det fulaste i bilväg.
Den nya designen däremot är ljusår bättre och något Toyota borde använda sig av på andra modeller så kanske man slipper bli blind.

#26
2019-10-14 21:07

Jättesnygg och lovande, synd att den fick BWD bara... Hade hellre sett FWD eller helst AWD. Detta gör ju att bilen inte längre ärt intressant att köpa, men kanske kommer något bättre i framtiden!

#27
2019-10-15 10:53

@Henrik M. Du har delvis rätt. Kapacitetsbristen är det större problemet. Men tillgången på el är också ett problem. Sverige brukade vara ett land som exporterade el. Numera är vi alltmer en importör. Att då öka elförbrukningen med elbilar verkar lite dumt.

Lokala elkraftverk som drivs av vätgas skulle kunna vara lösningen på många problem. Under förutsättningen att vätgasproduktionen sker utan påverkan på klimatet.

Sedan finns det ytterligare en aspekt på vätgasframställningen i Afrika. Den skapar arbete. I det område som verkligen behöver arbetstillfällen. Har människorna arbete, mat och trygghet behöver de inte emigrera.

#28
2019-10-15 11:32

Citat ur Dagens GP:

"– Vi blir betydligt mer beroende av import under toppförbrukningen, men det kommer vi sannolikt att kunna hantera. Men riskerna för att det faktiskt ska bli en effektbristsituation ökar, men från väldigt låga nivåer. Vi har i princip ingen risk alls nu, säger han.

Den el som produceras i Sverige är till 98 procent fossilfri, enligt Energiföretagen. Och under året har det varit överskott. Kärnkraften står för 40 procent av elproduktionen, vattenkraften för 40 procent och 20 procent för övriga energislag där vindkraften ökar snabbast.

De problem med elförsörjningen som delar av landet råkat ut för på senare år beror inte på bristande elproduktion, utan bristande kapacitet i stamnäten från norr till söder och de lokala elnäten."

#29
2019-10-15 16:06

Oavsett orsak så har företagen elbrist. Att då öka andelen elkonsumenter i form av elbilar ter sig ganska dumt.

https://www.di.se/debatt/framgangsrika-familjeforetaget-elbristen-i-skan...

Läs speciellt:
"El är råvaran som krävs för att genomföra de två mest kraftfulla framtidssatsningar som svenska företag står inför – klimatomställningen och digitaliseringen.

Men det finns inte tillräckligt stor tillgång på el i den här regionen för att klara av den växande befolkningen, omställningen till eldrivna fordon, företag som expanderar, klimatomställningen och den pågående digitaliseringen."

Mycket allvarligt!

#30
2019-10-15 16:05

@Grosser. Självklart vill Energiföretagen få det att låta som att de klarar av jobbet. Det sista de vill är ju att mer el produceras för då blir det konkurrens och priset sjunker

Deras "Vi blir betydligt mer beroende av import under toppförbrukningen, men det kommer vi sannolikt att kunna hantera." gör mig orolig. De garanterar ingenting utan tror sig klara av situationen. Som vi sett i Sverige de senaste 30 åren har detta "sannolikt klara av" visat sig raka motsatsen.

#31
2019-10-15 22:43

Mellan 2019 och 2022 kommer produktionen från vindkraft att öka från 17 till 35 TWh. Skälet är enligt branschen att vindkraft i Sverige är billigare än någonsin, och nu lönsamt utan subventioner. Om all Sveriges bilar var eldrivna åtgår ca: 10 TWh vilket gör att själva elen nog räcker men stamnätet behöver förstärkas.
Vätgasen kan till skillnad från el lagras i stora mängder vilket gör att vid vindkraftsproduktionen av el vid låg elförbrukning som på nätter kan användas att producera vätgas till alla former av fordon.

#32
2019-10-16 10:15

PREVIA, att utnyttja vätgas som accumulering av elöverskott är fullt möjligt och ett tänkbart alternativ även om det för närvarande finns lösningar till lägre pris.
Men att driva bilar med vätgas är nu inget vettigt alternativ, det finns INGEN infrastruktur och ingen är planerad.

#33
2019-10-16 11:34

saabnisse, vilka lösningar för storskalig lagring av el finns det i dag till lägre pris?
Sveriges fyra pumpkraftverk har lagts ner enligt uppgift.
I Kalifornien bygger Toyota en anläggning för produktion av vätgas som använder biprodukter från jordbruk som råvara där vätgasen kommer till användning för att tanka ett antal av de 46 000 semi-trailers som rullar dygnet runt från deras hamnar.
I Tyskland pumpas vätgas in i deras över hundra år gamla gasnät som är hundra mil långt och som kan lagra stora mängder energi i form av gas.
I Sverige byggs ett stort gaslager för vätgas för ståltillverkning.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7313629

#34
2019-10-16 16:22

Trots en viss explosionsrisk (och då smäller det verkligen) är vätgas i sig ett utmärkt drivmedel, kanske dock bäst i förbränningsmotorer. En bränslecell har en verkningsgrad idag på endast 40–50 %..
Det stora problemet med vätgas är logistiken. Fraktas det i flytande form måste mackarna ha dyra anläggningar för att klara detta och i gasform måste mackarnas tankar fyllas på orimligt ofta.
Den här killen har en prosaisk syn på verkligheten: https://www.youtube.com/watch?v=h-6BRdUPq54

#35
2019-10-16 16:25

Klarsynt, vad menar du med kolbatterier?
Visserligen pågår en utveckling av protonbatterier där kol ersätter bland annat litium, men det är knappast vad du menar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.