Nästa artikel
Läckande tank bakom explosion i Norge
Nyheter

Läckande tank bakom explosion i Norge

Publicerad 18 juni 2019 (uppdaterad 18 juni 2019)
En läckande lagringstank för vätgas var det som orsakade explosionen i norska Sandvika i början av juni. 
Olycksutredarna, från det externa företaget Gexcon, har släppt en första preliminär rapport som pekar ut orsaken – läckande vätgas. Däremot saknas fortfarande svaret på vad som orsakade läckan i vätgastanken och vad som fick den att explodera. 

Den läckande lagringstanken är placerad i en separat anläggning i anslutning till påfyllningsplatsen för vätgasen. Anläggningen är omgärdad av en skärmvägg i plåt som hade svårt att stå emot tryckvågen när vätgastanken exploderade för att sedan börja brinna.

Tryckvågen utlöste även krockkuddarna i två förbipasserande bilar vars förare fick lättare skador. 
– Vi kommer att fortsätta undersöka övriga komponenter i jakten på orsaken, säger Gexcons utredare i ett uttalande publicerat av Nel som levererat tankstationen.

Aktiekursen för börsnoterade Nel sjönk med 25 procent efter händelsen men företaget menar att explosionen inte kan härledas till något som rör deras kärnteknik. 
Problemet förväntas i stället ligga hos underleverantören som har levererat tanken. Tills utredningen är helt klar håller Nel samtliga sina tio vätgasstationer i bland annat Norge och Danmark stängda. Sveriges fem vätgasmackar håller öppet som vanligt. 

Diskutera: Vad tror du om vätgas som drivmedel? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-06-19 00:02
Kanske

Såg häromdagen ett gengasaggregat till salu på en större internethandelsplats. Började fundera på om inte detta ändå vore någonting för mig. Kan fälla ett par träd extra varje år och sedan köra finfint utan att behöva betala någon bränsleskatt. Slippa punga ut med höga elräkningar och bensin/dieselskatter.

Eftersom mina bilar är äldre än trettio år så slipper jag även fordonsskatten. Den ena bilen är över femtio så där slipper jag även kontrollbesiktningen.

Måste nu klura ut hur jag skall slippa vägtullarna. ViBilägare gav dock ett fint tips på en teknisk lösning för en liten tid sedan...

#9 • Uppdaterat: 2019-06-19 16:44
Raywave

@Previa - du behöver inte alls vänta såå länge, räcker nog med nån månad, särskilt när bilen fått några år på nacken. Minsta lilla läck nånstans och vips är vätgasen borta, i värsta fall med explosion som följd, precis som i det här fallet... Vätgas är i grunden fullständigt idiotiskt som drivmedel för fordon, och ingen miljönytta med tanke på det enorma slöseriet av el i framställningen. Om alla fordon i Sverige skulle drivas med vätgas skulle 100% ökning krävas i elproduktionen (mot 7-8% om alla bilar vore elbilar). 100% ökning i elproduktionen är nationalekonomiskt helt enkelt omöjligt, vi har inte och kommer aldrig ha råd med det, om inte någon uppfinner ett nytt mirakulöst billigt sätt att tillverka el. Så vätgasen bör därmed helt avfärdas från diskussionerna, det är bara slöseri med tid.

#a • Uppdaterat: 2019-06-19 17:48
Kanske

@Raywave: "uppfinner ett nytt mirakulöst billigt sätt att tillverka el". Det är just det som är grejen. Inte att producera vätgas i Sverige, för det vore precis som du säger ganska ineffektivt. Däremot producera vätgas där solen lyser varje dag och sedan transportera vätgasen till bland annat Sverige. Det man nu bygger upp i Marocko.

Att det sedan finns trevliga bieffekter med en utökad produktion av ett 100% förnybart bränsle i norra Afrika hjälper därmed de länderna att skapa arbeten och att bli stabilare.

Har du Raywave egentligen räknat på detta med batteribilar? Batterierna skall ha mineraler och metaller. Dessa finns inte precis i överflöd. Vad som finns i överflöd är vatten och sol. Tar man lite vatten och spjälkar den med el från solpaneler så har man vips ett totalt klimatneutralt bränsle.

Att en mack nu exploderat innebär direkt, för alla stofiler, att det nu bevisats att vätgas inte kan användas. Dessa figurer klarar inte av att tänka tanken att teknikutvecklingen nog kommer till rätta med problemen.