Bild
Nästa artikel
Nyheter

Toyotas nya elbilsbatteri ska kunna laddas på en kvart

Publicerad 3 augusti 2020 (uppdaterad 3 augusti 2020)
Bilden visar batteripaketet i Lexus elbil UX300e, som inte har solid state-batterier.
Ny batteriteknik på ingång – utvecklingen går enligt plan, enligt drivlinechefen.

Toyota var tidigt ute med hybridbilar men när det gäller helt eldrivna modeller har jättekoncernen blivit omkörd av flera konkurrenter. För några år sedan kom dock beskedet att även Toyota ska börja satsa på eldrift.

På den kinesiska marknaden finns nu kompaktsuven Toyota C-HR med eldrift och märket har kört igång ett samarbete med Panasonic om att utveckla ny batteriteknik.

Nu bekräftar Toyotas chef för utveckling av drivlinor, Keiji Kaita, att lanseringen av nästa generation så kallade solid state-batterier går enligt plan.

– Vi ligger enligt plan för att börja bygga solid state-batterier i begränsad omfattning för elbilar till 2025, säger han i en intervju med Automotive News.

Läs också: Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank

Snabb laddning

Ett solid state-batteri har fast istället för flytande elektrolyt vilket bland annat innebär att batteriet blir mer kompakt och får högre energitäthet. Batteriet kan därmed bli lättare och mindre trots samma energimängd som ett större och tyngre litiumjonbatteri. Dessutom ska solid state-batterier ha mindre brandrisk.

Toyotas mål är att solid state-batterierna ska kunna laddas på en kvart och inte tappa mer än tio procent kapacitet på 30 år.

Men klara för serieproduktion lär batterierna alltså inte bli förrän tidigast om fem år.

– Vi försöker minska de nackdelar som vi hittar med batterierna, säger Keiji Kaita.

Läs också: Tesla omkörd som bästa miljöbil – av hybrid-Toyota

Kommentarer

#1 • 2020-08-03 15:18
Gunnar Lindberg

För att fulladda en elbil med acceptabel körsträcka på en kvart behövs högre laddeffekt än det som finns i nuvarande laddare.

#3 • 2020-08-03 15:53
Olle_45

Dagens 350 kW laddare kan ge 87,5kWh på 15 minuter. Med en förbrukning på 1,5kWh per mil så blir räckvidden 58,3 mil.

Det pratas om att Hyundai 45 ska kunna ladda 0-80% på 12 minuter.
"The Electrical Bits
A new electric car should have impressive drivetrain specs and the NE does not disappoint. It uses an 800 volt propulsion system with batteries supplied by SK Innovation. Two battery sizes will be offered — 58 kWh and 73 kWh. In the Korean test cycle, they give the car a range of 354 and 450 kilometers respectively. The Korean Car Blog speculates that based on the performance of the Kona Electric, which is rated for 406 kilometers WLTP with its 64 kWh battery, the NE will be rated at 309 kilometers by the European WLTP test cycle for the smaller battery and 500 kilometers for the larger battery. No EPA ratings are available yet. In fact, there is no guarantee the smaller battery will be offered in the US. The NE will be capable of charging at up to 400 kW of DC power, permitting an 80% charge in just 12 minutes"
https://cleantechnica.com/2020/07/24/hyundai-pony-inspired-ne-ev-details-emerge/

#4 • 2020-08-03 16:18
Pi

Sen är det ju inte riktigt så att den maximala laddeffekten levereras ända till dess batteriet är full-laddat så det är inte bara att dela 350 kW med 4 för att räkna ut hur mycket energi man kan pumpa in på 15 minuter.

#5 • 2020-08-03 16:21
Olle_45

Audi e-tron kan ladda nära max upp till ca 80%.
https://cdn.motor1.com/images/mgl/zbOLb/s3/fast-charging-comparison-source-fastned.jpg

#6 • 2020-08-03 16:47
Carl Trefalt

Mycket bra Toyota! Det är den maximala tiden en normal person orkar vänta.

#7 • 2020-08-03 17:17
V70Silver

Teslabjörn genomför regelbundet körningar på 1000 km. Skillnaden i restid mellan en Tesla och en Kia ceed är 30 minuter om man tillhör gruppen som behöver stanna och gå på toaletten eller äta något under en körning på 10 timmar. E-tron är inte så mycket sämre.

Dagens bästa tillgängliga teknik är således ganska bra i praktiken. Problemet är att dessa bilar är så dyra.

#8 • 2020-08-03 17:21
Pi

Olle_45 - jo, Audi klarar det men inte övriga så mitt påpekande är nog ändå rätt relevant. Och då talar vi om 80 % och inte 100 %.

#9 • 2020-08-03 18:18
Arne Nilsson1

Jättebra teknik kommer vi att ha. Sen. Det är det där lilla ordet. Sen. Min bensinbil kan jag tanka full på två - tre minuter. Nu. Rackarns skillnad. Nu. Sen. Kör jag långt så stannar jag varannan timme för en kort paus. Att tro att det finns laddstationer som funkar utan kö för att ladda i 5 - 10 minuter varannan timme är ju som att tro på Gud. Men det gör folk i sekter. Tror på Gud alltså. Eller nåt annat.

#a • 2020-08-03 19:07
Thommys

Detta kunde de gjort för fem år sedan. Det som är intressant för konsumenterna idag är sådant som kommer i produktion inom halvåret.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.