Bild
Nästa artikel
Bilden visar batteripaketet i Lexus elbil UX300e, som inte har solid state-batterier.
Bilden visar batteripaketet i Lexus elbil UX300e, som inte har solid state-batterier.

Toyotas nya elbilsbatteri ska kunna laddas på en kvart

Nyheter

Ny batteriteknik på ingång – utvecklingen går enligt plan, enligt drivlinechefen.

Toyota var tidigt ute med hybridbilar men när det gäller helt eldrivna modeller har jättekoncernen blivit omkörd av flera konkurrenter. För några år sedan kom dock beskedet att även Toyota ska börja satsa på eldrift.

På den kinesiska marknaden finns nu kompaktsuven Toyota C-HR med eldrift och märket har kört igång ett samarbete med Panasonic om att utveckla ny batteriteknik.

Nu bekräftar Toyotas chef för utveckling av drivlinor, Keiji Kaita, att lanseringen av nästa generation så kallade solid state-batterier går enligt plan.

– Vi ligger enligt plan för att börja bygga solid state-batterier i begränsad omfattning för elbilar till 2025, säger han i en intervju med Automotive News.

Läs också: Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank

Snabb laddning

Ett solid state-batteri har fast istället för flytande elektrolyt vilket bland annat innebär att batteriet blir mer kompakt och får högre energitäthet. Batteriet kan därmed bli lättare och mindre trots samma energimängd som ett större och tyngre litiumjonbatteri. Dessutom ska solid state-batterier ha mindre brandrisk.

Toyotas mål är att solid state-batterierna ska kunna laddas på en kvart och inte tappa mer än tio procent kapacitet på 30 år.


Men klara för serieproduktion lär batterierna alltså inte bli förrän tidigast om fem år.

– Vi försöker minska de nackdelar som vi hittar med batterierna, säger Keiji Kaita.

Läs också: Tesla omkörd som bästa miljöbil – av hybrid-Toyota

Taggar: Nyheter, Toyota

Kommentarer

#1
2020-08-03 15:18

För att fulladda en elbil med acceptabel körsträcka på en kvart behövs högre laddeffekt än det som finns i nuvarande laddare.

#2
2020-08-03 15:49

Men om 5 år....

#3
2020-08-03 15:53

Dagens 350 kW laddare kan ge 87,5kWh på 15 minuter. Med en förbrukning på 1,5kWh per mil så blir räckvidden 58,3 mil.

Det pratas om att Hyundai 45 ska kunna ladda 0-80% på 12 minuter.
"The Electrical Bits
A new electric car should have impressive drivetrain specs and the NE does not disappoint. It uses an 800 volt propulsion system with batteries supplied by SK Innovation. Two battery sizes will be offered — 58 kWh and 73 kWh. In the Korean test cycle, they give the car a range of 354 and 450 kilometers respectively. The Korean Car Blog speculates that based on the performance of the Kona Electric, which is rated for 406 kilometers WLTP with its 64 kWh battery, the NE will be rated at 309 kilometers by the European WLTP test cycle for the smaller battery and 500 kilometers for the larger battery. No EPA ratings are available yet. In fact, there is no guarantee the smaller battery will be offered in the US. The NE will be capable of charging at up to 400 kW of DC power, permitting an 80% charge in just 12 minutes"
https://cleantechnica.com/2020/07/24/hyundai-pony-inspired-ne-ev-details...

#4
2020-08-03 16:18

Sen är det ju inte riktigt så att den maximala laddeffekten levereras ända till dess batteriet är full-laddat så det är inte bara att dela 350 kW med 4 för att räkna ut hur mycket energi man kan pumpa in på 15 minuter.

#5
2020-08-03 16:21

Audi e-tron kan ladda nära max upp till ca 80%.
https://cdn.motor1.com/images/mgl/zbOLb/s3/fast-charging-comparison-sour...

#6
2020-08-03 16:47

Mycket bra Toyota! Det är den maximala tiden en normal person orkar vänta.

#7
2020-08-03 17:17

Teslabjörn genomför regelbundet körningar på 1000 km. Skillnaden i restid mellan en Tesla och en Kia ceed är 30 minuter om man tillhör gruppen som behöver stanna och gå på toaletten eller äta något under en körning på 10 timmar. E-tron är inte så mycket sämre.

Dagens bästa tillgängliga teknik är således ganska bra i praktiken. Problemet är att dessa bilar är så dyra.

#8
2020-08-03 17:21

Olle_45 - jo, Audi klarar det men inte övriga så mitt påpekande är nog ändå rätt relevant. Och då talar vi om 80 % och inte 100 %.

#9
2020-08-03 18:18

Jättebra teknik kommer vi att ha. Sen. Det är det där lilla ordet. Sen. Min bensinbil kan jag tanka full på två - tre minuter. Nu. Rackarns skillnad. Nu. Sen. Kör jag långt så stannar jag varannan timme för en kort paus. Att tro att det finns laddstationer som funkar utan kö för att ladda i 5 - 10 minuter varannan timme är ju som att tro på Gud. Men det gör folk i sekter. Tror på Gud alltså. Eller nåt annat.

#10
2020-08-03 19:07

Detta kunde de gjort för fem år sedan. Det som är intressant för konsumenterna idag är sådant som kommer i produktion inom halvåret.

#11
2020-08-03 20:49

Ja, som flera påtalat - om 5år (?) ska Toyota sälja sina elbilar med solid state batterier.. Då har väl Tesla redan fixat dubbla körsträckan på halva batteriet - som laddar fullt på 8min utan kobolt... Lycka till Toyota !...

#12
2020-08-03 20:59

Ju snabbare ett batteri laddas och med desto högre effekt, desto kortare batterilivslängd! Tyvärr! Verkstäderna jublar redan nu!

#13
2020-08-03 21:03

@Bilräven
Jag säger lycka till, till alla. Som jobbar på effektivare batterier! Jag är inte det minsta intresserad av dagens batteribilar! Ladd hybrid, absolut! Men även jag inser, att det bara kommer finnas elbilar. Eller möjligen, vätgasbilar i framtiden. Så ju längre räckvidd, med kortare laddtider vi får. Ju gladare blir jag. Vem som når dit först, skiter jag fullständigt i!

#14
2020-08-03 21:07

@Hundter
Men det vore väl helt fantastiskt, om det stämmer. Att Panasonic batteriet, bara tappar 10%. På 30 år?? Och det kommer vi att veta, om det stämde, om 35 år :D

#15
2020-08-03 22:07

@Rille_L! Den som lever, får se mycket! :-))

#16
2020-08-03 22:10

...und wer eine Reise tut, hat auch was zu erzählen!!

#17
2020-08-04 00:05

Heja Arne nilsson1. ;)

#18
2020-08-04 10:04

Heja Gud!

#19
2020-08-04 16:54

@ Rille_L
Då vet jag din inställning.. Lite stenåldern att tycka laddhybrider är toppen - enligt mig, men kanske du har "ångest" att lämna fossil åldern, eller är det räckvidd ångest kanske, eller bara lite stressad för att sitta 30min och ladda.? Bra att du har insikt på morgondagens utbud iaf... ;-)

#20
2020-08-05 01:18

Intressant att se om "ligger enligt plan för att börja bygga solid state-batterier i begränsad omfattning för elbilar till 2025" stämmer om 5 år. Artikeln kanske finns kvar så man kan gå tillbaka om kolla på den igen.

#21
2020-08-05 06:34

Lägre vikt, energitätare och mindre brandrisk. Det bådar gott - för elflygplanen....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.