Bild
Nästa artikel

Toyotas kompakta elbil släpps 2020

Nyheter

Biltillverkaren visar upp ett produktionsklart exemplar av ett eldrivet fordon tänkt för kortare resor och pendling.

När Toyota lanserar sin Ultra-compact BEV i Japan vintern 2020 är den tänkt att möta de behov av mobilitet som finns hos bland annat äldre, de som nyss tagit körkort eller företagsrepresentanter som är på kundbesök.

Den tvåsitsiga bilen på drygt 2,5 meter i längd är tänkt att klara dagliga transporter inom korta avstånd och kan ta sig 10 mil på en laddning och färdas i en hastighet av max 60 kilometer i timmen. Med sitt kompakta format är den enkel att parkera i myllrande stadstrafik. 

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas elbil?
 

Kommentarer

#2
2019-10-21 10:50

Återhållsam design för att vara en Toyota. Fast 60 km/h är snudd på mopedbilsfart.

#3
2019-10-21 12:15

Toyota kommer inte att sälja den i Sverige. Det är min åsikt...

#4
2019-10-21 13:19

Ser ut som en leksaksbil.

Alfie har några poänger. Gas från batterier och brand i batterier är en mycket otrevlig cocktail. Lägg till detta de smått absurda utsläppsmängderna för att tillverka batterierna. Hur mycket utsläpp kommer återvinningen av batterierna att generera? Ingen vet. Inom en inte alltför lång framtid pratar vi om tiotals miljoner batterier varje år i EU. Och så är det då vikten … Helt plötsligt ligger vikten för en bil som Tesla och Porsche på typ 2 300 kilo! Helt orimligt. Och hur blir det när det finns tillräckligt många sådana här tunga elbilar i trafik och de börjar synas i krockstatistiken? 2 300 kilo i stället för 1 600 kilo mot den stackars Golfen? Vänta bara, det kommer att komma en baksmälla i flera avseenden. Om branschen i stället kunde gå samman och satsa på vätgasbilar, skulle mycket vara vunnet. https://www.dn.se/ekonomi/motor/solmacken-i-mariestad-lockar-nyfikna-fra...

#5
2019-10-21 16:26

Omöjligt att sälja den i Sverige. Här vill alla ha suv.

#6
2019-10-21 19:05

Där dog unity

#7
2019-10-21 19:10

I början av 1990-talet gick Kewet i 80 km/t.

#8
2019-10-21 19:28

Fniss

#9
2019-10-22 07:41

Förhoppningsvis kommer den inte till Sverige! Det räcker med moppebilar och epatraktorer.

#10
2019-10-23 04:16

Fniss, om man inte sett trafiken i Japan eller inget förstår vitsen med bilen i den miljön...förstår mycket väl att bilen är gångbar i stadsmiljö och speciellt i Japan där fler liknande bilar är/blir vanliga.

#11
2019-10-23 17:08

60 kilometer i timmen...… verkar vara en vanlig toppfart när man ser Toyotor på vägarna i Sverige också.. ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.