Nästa artikel
Toyota C-HR blir elbil
Nyheter

Toyota C-HR blir elbil

Publicerad 16 april 2019
Kinesisk debut för den helt elektriska bilen, plus en laddhybridsversion av Corolla.

Under Shanghais pågående bilsalong visar Toyota upp C-HR som elbil. Man passar också på att berätta att Corolla blir laddhybrid. Det finns ännu ingen infromation om drivlinan i bilarna, som ska börja säljas i Kina nästa år.

Det är oklart om de kommer till oss européer. Toyota har sedan tidigare kommunicerat att de ska lansera tio batteribilar på global nivå med start 2020. 
– Men om det blir dessa modeller eller andra kan jag inte kommentera eftersom vi inte kan kommunicera framtida produktplaner, säger Erik Gustavsson på Toyotas svenska pressavdelning. 

Han fortsätter berätta att Toyota kommer fortsätta att satsa på sina hybrider och vätgastekniken vid sidan av lanseringen av elbilarna:
– Vi är övertygade om att det krävs flera olika tekniker för att fortsätta minska transporternas miljöpåverkan.

Diskutera: Tycker du att C-HR som elbil och Corolla som laddhybrid borde släppas även i Sverige?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-16 17:12
1

Toyota drar ifrån ännu mer. Känns seriöst.

#2 • Uppdaterat: 2019-04-16 17:13
saabnisse

Jag vill inte se C-HR överhuvudtaget, fruktansvärt ful och disharmonisk oavsett drivning.
Corolla är ju däremot mer balanserad i linjerna och visst vore en laddhybrid lämplig här.

#3 • Uppdaterat: 2019-04-16 18:09
Styggavargen

Ge oss Corolla som elbil med räckvidd minst 30 mil och max 300 tkr....så skall ni se på succé.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-16 19:44
Grosser

Den ser bättre ut än fossilversionen åtminstone..

#5 • Uppdaterat: 2019-04-16 20:15
humor

Saabnisse
Smaken är som tur är olika. Corolla har aldrig vunnit något skönhetstävling. Kul med tillverkare som tar ut svängarna.

#6 • Uppdaterat: 2019-04-17 21:46
HT19

Snacka om att vara sen på bollen..

#7 • Uppdaterat: 2019-04-18 23:43
Rille_L

HT19
Nu vet inte jag om du prenumererar, eller ens läser papperstidningen. Men i senaste numret, så fick vi reda på att det är brist på batterikapacitet i fabrikerna.

Toyota kommenterade det med. Citat: om man har battericeller till 40 kWh. Ska man bygga en elbil, eller 39 hybrider? Slut citat.

Ja vad är bäst för miljön? En elbil, eller 39 hybrider?

#8 • Uppdaterat: 2019-04-20 19:47
Axa

Stygga
Seats kommande kostar runt 200 kkr och ger ca 40 mil...

#9 • Uppdaterat: 2019-04-20 19:50
Axa

Rille
Och hur mycket energi och material går åt att bygga 39 hybrider?

#a • Uppdaterat: 2019-04-20 20:41
Rille_L

Axa
Ganska exakt lika mycket. Som att bygga 1 elbil, och 38 konventionella bilar utan batteristöd? Var väl ganska underförstått? Men i det läget är det väl bättre att bygga 39 hybrider? För miljön åtminstone?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.