Bild
Nästa artikel
Nyheter

Elbil renare än många tror: ”Svårt få myten att försvinna”

Publicerad 31 augusti 2020 (uppdaterad 31 augusti 2020)
En ny studie gör klart att en Tesla Model 3 släpper ut 65 procent mindre koldioxid en en ny diesel-Mercedes under sin livstid. Brytpunkten för när elbilen ”kör om” dieselbilen kommer tidigare än många tror.

Många bilköpare är fortfarande inte övertygade om att elbilar släpper ut mindre koldioxid under sin livstid än en motsvarande bil med förbränningsmotor.

Men enligt en ny studie med färska siffror är skillnaden stor – den visar till exempel att en Tesla Model 3 redan i dag släpper ut 65 procent mindre än en Mercedes C-klass.

Den vetenskapliga studien är gjord av tekniska universitetet i Eindhoven på uppdrag av den gröna partigruppen i tyska regeringen. Den är oberoende granskad av Christian Bauer på Schweiz största forskningsinstitut.

– Den är transparent genomförd och förklarar tydligt hur stor fördelen för elbilen är i dag, säger han till tyska Der Spiegel.

En Volkswagen e-Golf har visserligen högre utsläpp än Toyota Prius under tillverkningsfasen. Men eftersom Toyotan är bensindriven kör elbilen ikapp och om efter 2 800 mil.

Elbilen snart ikapp

Problemet för elbilarna är oftast att batteripaketet genererar stora utsläpp när det tillverkas. Att bygga en förbränningsbil ger inte lika stora utsläpp under tillverkningsfasen. 

Men eftersom elbilen inte har några lokala koldioxidutsläpp över huvud taget, och i allt fler fall laddas med förnybar energi, blir förbränningsbilen snart ”omkörd” – och den kommer sedan fortsätta köras på fossila bränslen i många år.

Att bygga en Toyota Prius ger i dag upphov till 28 ton koldioxidekvivalenter när den tillverkas. För Volkswagen e-Golf är den siffran 35 ton. Men under bilarnas livstid släpper Prius ut 140 ton koldioxid från sin bensinmotor, medan siffran för e-Golf är 43 ton (räknat på Tysklands elmix, och även inräknat framställningen av bensin för Toyotan).

Slutsatsen blir att e-Golf är 54 procent renare över sin livstid än Prius, och att brytpunkten när elbilen kör om bensinhybriden kommer efter 2 800 mil.

I en annan jämförelse ger Tesla Model 3 drygt 65 procent lägre utsläpp än Mercedes C220d och där kommer brytpunkten efter 3 000 mil.

Med helt förnybar el blir skillnaden ännu större.

Läs också: Elbil alltid renare än bensinbil – även med smutsig el

Renare tillverkning och längre livslängd

Det finns framför allt två anledningar till varför elbilen blir mycket renare än en bensin- eller dieselbil i den här studien jämfört med tidigare studier, förklarar Auke Hoekstra, som är forskare och rådgivare kring elmobilitet vid tekniska universitetet i Eindhoven.

• Dels har tidigare studier ofta använt utdaterade och föråldrade siffror kring hur mycket koldioxid som genereras vid batteriproduktionen. Den senaste siffran är 75 kilo vilket är betydligt lägre än i tidigare studier.

• Dels beräknas de elbilar som säljs och körs i dag ha betydligt längre livslängd än i tidigare studier. I den här rapporten beräknas en ny elbil som säljs 2020 ha en livslängd på 25 000 mil, något som också bekräftats av biltillverkare. Att elbilen skulle behöva nytt batteri efter 15 000 mil finns det ingen vetenskaplig grund i, enligt Auke Hoekstra. ”Det är bara ett antagande som inte ifrågasatts”, säger han.

Studien använder också förbrukningssiffror från bilägarna själva – inlagda på tyska sajten Spritmonitor.de – och oberoende förbrukningsuppgifter från amerikanska körcykeln EPA.

Då kommer brytpunkten

Punkten då elbilen ”kört ikapp” förbränningsbilen utsläppsmässigt.

Volkswagen e-Golf jämfört med Toyota Prius 2 800 mil
Tesla Model 3 jämfört med Mercedes C220d 3 000 mil

”Svårt få myten att försvinna”

När studien granskades fick den dock viss kritik från Christian Bauer på det schweiziska forskningsinstitutet för att koldioxidutsläppet för att ladda en elbil kanske inte är 250 gram per kilowattimme i alla länder i dag, utan att en siffra på 400 gram hade varit mer realistisk. Men inte heller då ändras rapportens slutsats om att elbilar är renare.

– Det är tydligen svårt att få myten om att batterielbilar är smutsigare för klimatet än förbränningsmotorer att försvinna, säger han till Der Spiegel.

I takt med att fler länder bygger ut den förnybara energin lär utsläppen från elbilarna fortsätta minska.

”Avfärda inte elbilar baserat på konservativa och utdaterade antaganden utan använd istället uppdaterade vetenskapliga data och du kommer se att elbilar är mycket bättre i alla EU-länder redan nu”, skriver Auke Hoekstra på sitt Twitterkonto.

Läs också: Halverat klimatavtryck från elbilsbatterier

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.