Bild
Nästa artikel
Forskare slår fast: Elbil nästan alltid bättre än bensinbil

Forskare slår fast: Elbil nästan alltid bättre än bensinbil

Nyheter

En ny rapport slår hål på myten om att elbilar är smutsigare än bensinbilar – och Sverige ligger i topp bland länderna som minskar utsläppen mest när bilköparna går över till eldrift.

Även om en elbil laddas med ”smutsig” el är den nästan alltid renare än motsvarande förbränningsbil, visar en ny studie.

Det är svårt att räkna ut exakt hur höga utsläpp olika biltyper ger under hela livscykeln – alltså från att bilen och bränslet tillverkas tills den återvinns. Men en ny rapport från universiteten i Nijmegen i Nederländerna samt Exeter och Cambridge i England, som BBC skriver om, gör klart att elbilen är renare än en bensinbil i 95 procent av fallen.

I länder som Sverige och Frankrike med hög andel el från förnybara källor och från kärnkraft släpper elbilen ut upp till 70 procent mindre koldioxid än en bensinbil under sin livstid. I England, som har högre andel el från icke-förnybara källor, släpper elbilen ut omkring 30 procent mindre koldioxid.

Att elbilen ändå släpper ut koldioxid trots att den inte förbränner något fossilt bränsle beror på att tillverkningen av själva bilen och framför allt batteriet bidrar till en del utsläpp.

"Helt och hållet en myt"

I länder som Polen, där en stor del av energin fortfarande kommer från kol, kan elbilen i vissa fall släppa ut mer än en bensinbil under hela bilens livslängd. Men i takt med att kolkraftsenergin fasas ut blir elbilen renare även där.

– Idén om att elbilar kan öka utsläppen är helt och hållet en myt. Vi har sett många diskussioner om detta nyligen och det cirkulerar mycket felaktiga uppgifter. Vi har räknat på siffrorna för hela världen och tittat på en mängd olika bilar, och även i värsta fall minskar utsläppen i nästan alla fall, säger Florian Knobloch vid universitetet i Nijmegen.


Om varannan bil är eldriven 2050 minskar de globala koldioxidutsläppen med lika mycket som Rysslands nuvarande koldioxidutsläpp varje år.

Studien tar inte hänsyn till den ökade efterfrågan på el när fler byter till eldrift och den fokuserar på koldioxidutsläpp, och alltså inte på partikelutsläpp som fortfarande till viss del finns kvar med elbilar. Forskarna är också övertygade om att bilister både kommer behöva byta till elbil och minska sitt bilåkande under de kommande åren.

– Elektrifiering är nödvändigt men inte tillräckligt. Det krävs en minskning i resandet med 20 procent tillsammans med ett stort skifte iväg från bilen om vi ska nå klimatmålen, säger Greg Marsden på institutet för transportstudier vid universitetet i Leeds.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-30 14:07

Blir ju intressant att ta del av Klarsynts och Intelligentes åsikter om denna artikeln......nån som fixar popcorn så länge? :)

Skämt åsido, just detta med hela livscykeln och att folk i debatt gärna "glömt" energiåtgången för att få fossilbränslet från mark till pump har man ju försökt få fram länge men ofta för hyfsat döva öron.

#2
2020-03-30 14:21

Henrik M: Bortsett från att det är helt omöjligt att ett brun eller stenkolskraftverk håller renare utsläpp per producerad energienhet så.
Bara att skilja på volatiliteten mellan kol och bensin gör ju i princip det omöjligt att ett kolkraftverk kan vara renare.
Återigen verkar propagandanissarna har snöat in på koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppen är bland de minsta problemet med att förbränna kol.
Det är mängden tungmetaller, svavel och allt annat skit som icke-volatila bränslen som kol innehåller.
Kolkraftverk är den enskilt största källan av uranutsläpp i världen pga volatiliteten hos bränslet.

Jag klassar nästan det där som propagandatrams.
Har absolut inget mot elbilar. Men kolkraftverk är fanimej onda. Finns inget som gör dem legitima. Inte ens elbilar.

#3
2020-03-30 14:31

Milky: Nu vet jag inte vad du läste, men det jag läste iaf så stod det att även där det är mycket kolkraft, som i Polen t.ex är det bättre, men om du har koll så vet du säkert att även Polen har minskat och fortsätter minska sin andel kolkraft i energimixen så jag förstår inte riktigt vart du ville komma. Tror ingen här förespråkar kolkraft och det gjorde verkligen inte artikeln heller.

#4
2020-03-30 15:47

Visst är detta ett propagandatrams av mått. Luktar beställningsjobb lång väg! Nu framställs batteritillverkningen nästan som ren efter att bara för ett par, tre år sedan ha jämställts med 19 000 dieselmil. Ingen ska tuta i mig att det har gjorts några avgörande förbättringar i det avseendet, inte. Möjligen att man har kommit ner till 17 000 dieselmil. Och oavsett vilken väg batteriet tar efter livet i bilen (direkt till skrotning eller via en medioker energilagringsfunktion några år), kommer till slut kasseringen antingen man vill eller inte. Fortfarande är det inte en enda "forskare" som räknar in detta. Till detta lägger också 30 procent högre däckslitage (!) och mer slitage på vägarna. Inte heller dessa parametrar verkar "forskarna" räkna in. Nej, säger jag bara.

#5
2020-03-30 16:07

Man börjar bli trött på det här med undersökningar, i nästa undersökning som betalas av någon annan så är elbilen en miljöbov igen.....

#6
2020-03-30 17:01

Bättre än vad? Soppatorsk? Med en bil som drivs av bensin eller diesel är detta förargligt men inget problem. Med en elbil betyder det problem. När fick jag soppatorsk senast. Minns inte, antagligen för länge sen. Så elbil är inget för mig. Men visst, alla får välja. Bilar med dubbla drivsystem? Varför då om nu elbil är så bra?

#7
2020-03-30 17:08

Har tappat tron på "nya rapporter" inom det mesta som rör klimatfrågan, de måste granskas först av oberoende bedömare som har kompetens att göra det. Och sådana granskningar tillåts som regel inte, eller om de påvisar brister i rapporten så ses granskarna som "klimatförnekare" oavsett hur vederhäftig och vetenskapligt välgrundat det är. Svenska folket är extremt lättlurat, man behöver bara säga att "vetenskapen säger" och då räcker det som bevis oavsett vilket rappakalja det är frågan om

#8
2020-03-30 20:00

Tråkigt att läsa att ”gamla sanningar” om fossila bilar förfarande ger mer textmetrar..
Elbilar är framtiden oavsett hur motsträviga folk vill vara i sin soppatorsk ångest.. lär om - lär nytt (och bättre)!

#9
2020-03-30 20:25

Elproduktion är något som faktiskt går att ställa om inom rimlig tid, att få fram klimatneutralt fossilbränsle i större mängder håller jag för osannolikt den närmsta 15 åren. Även HVO är en parentes innan förbränningsmotorerna fasas ut.

#10
2020-03-30 20:56

Förstår inte att folk gråter över fossilbilar.. elbilen har funnits över 100 år...synd att den slår igenom först nu. Att köra runt med en motor på runt 30% verkningsgrad är att elda för kråkorna.. nästan läskigt när man tänker att en elmotor har mer än dubbel verkningsgrad och att vi inte använder dessa istället!?

#11
2020-03-30 21:31

Problemet med en elbil tex tesla är att du aldrig äger vilen vet många som fått funktioner deaktiverade av tesla tex superladdning

#12
2020-03-30 23:22

Styggavargen: Det är väl ingen som gråter över förbränningsmotor? Artikeln handlar om man kan rättfärdiga elbilar som "lägre utsläpp" fast de drivs med kolkraftverk eller inte. I min värld finns det inget som rättfärdigar kolkraftverk.

#13
2020-03-30 23:24

Milky: Så du köper inget fossilt bränsle som kan ha hanterats på nåt sätt av kolkraft i produktionskedjan?

#14
2020-03-30 23:29

Ludvig: Nämn något exempel där en ägare till en Tesla under sin ägandeperiod blivit av med någon funktion som de skulle haft rätt till? Om du nu känner flera.....
Däremot har en del ägare till Teslor sålt sina bilar utan att informera köparen om att t.ex.fri supercharging inte följde med bilen utan enbart första ägaren. (Tesla har haft det upplägget på vissa bilar). Och det är ju inte Teslas fel utan en miss/lureri i kommunikationen mellan säljare och köpare. Min Tesla har däremot under senaste året fått massa nya funktioner gratis som inte fanns när jag köpte den, men det kanske du med tycker är fel och dumt?

#15
2020-03-31 00:57

Ser framemot utbyggnaden av infrastuktur till vätgas eller annat för att driva bränsleceller, nu svärde jag i kyrkan igen......

#16
2020-03-31 08:11

Shogun: Svor...det heter svor i kyrkan.....men det bekräftar väl min misstanke....
Tror för övrigt du kan vänta ganska länge på den utbyggnaden i större skala.

#17
2020-03-31 08:56

Henrik M: Den som tror att han kommer undan fossila bränslen är ju dum. Världen tillgodoser 80% av sitt energibehov med fossila medel, främst kol. Kolanvändningen finns tyvärr i allt. Fossila volatila drivmedel är de som har minst användning av kol i sammanhanget produktframställning. Asiatiska fabriker konsumerar mycket kolel för framställning av produkter. Och ja. Fick jag välja skulle världen hellre förbränna bensin och diesel för sina energibehov än kol. Tyvärr är det omöjligt. Givetvis ska fossila drivmedel fasas ut förr eller senare. Kolkraftverk är löjligt smutsiga. Smutsighetsgraden minskar i volatilitet. Gasformiga bränslen brinner ofta _relativt_ rent. Koks och kol är skit. (Sopförbränning är inte särskilt gulligt det heller). Stenkol får ju tjockolja att likna rena hälsovattnet.

#18
2020-03-31 09:11

Milky: Jag förstår inte ett dugg vart du vill komma? Är väl ingen som förespråkat kol här? Tror du hamnat lite galet i vad syftet med både artikeln och mina inlägg handlade om.

#19
2020-03-31 09:42

Om försäljningsprognosen för laddbara bilar slår in 2020 blir det första året då antalet sålda laddbara bilar når upp till motsvarande den totala ökningen av personbilsantalet. Ökad andel bensinbilar i nyförsäljningen medför att det tar ytterligare 1 eller 2 år innan fossilkolutsläppen från personbilar börjar minska av detta skäl.

#20
2020-03-31 10:33

Mitt framtida bidrag till miljön blir nog att jag, som idag är 72 år, minskar mitt bilkörande med ca 100-200 mil/år med utgångsläget idag 1800 mil/år. Suv, diesel och automat kommer jag inte att överge som det ser ut idag. Det är rätt trevligt att läsa den engagerade debatten från i första hand unga människor med begränsad erfarenhet. Att "simma lugnt" finns i deras värld. Man ska rädda världen. Snabbt ska det gå även om det betyder att ogenomtänkta hastverk "sätts i sjön".

#21
2020-03-31 11:16

#19 Tänk om vi i förväg kunde veta vilken månad/år som peak avgasbil inträffade.

#22
2020-03-31 13:35

Elbilen är för dyr för fattigt folk. Och hur blir det med räckvidden? Det är ju bara Tesla som har utbyggt elladdningsstationer och vad kostar en Tesla?

#23
2020-03-31 13:44

Carl: Tror de flesta nya bilar motsvarande respektive elbil har för hög prislapp för fattiga. Det tror inte är specifikt just för elbilen, tror väldigt få som kan klassas som fattiga köper nytt överhuvudtaget.
Tesla kostar från 489.000 kr efter bonus vad gäller listpriset.

#24
2020-03-31 17:29

Henrik M.

Och det bekräftar min misstanke att du är en besserwisser....men du får gärna "tro" om utbyggnaden av infrastruktur för vätgas, precis som många andra VDs som tror de vet bättre än alla andra.

Bra med flera tekniker som kompletterar varandra och samtidigt konkurrerar, undrar vad Elon Musk tycker om konkurrens....det kommer elbilar för "fattiga" och vanligt folk från märken som är mer folkliga än Tesla. Det är det nog många som ser framemot.

#25
2020-03-31 18:24

Jag förstår av svarsinläggen att denne Henrik M fortsätter att prata på i nattmössan. Sorgligt.

#26
2020-03-31 19:22

Om man med "fattig" menar hänvisad till begagnatmarknaden blir det mer och mer att välja på. Tittar man på totalkostnaden för en bil är det nog snart bara rika som har råd att välja avgasbil i stället för elbil.

#27
2020-03-31 21:47

En ganska relevant fråga är vilken bensinbil man faktiskt jämför med här, hittar inga siffror på vilken bensinbil man jämför med och vilka utsläpp man räknar med att bensinbilen har i jämförelsen?
Jämför man utsläppen från en VW Golf 1,0 Tsi bensin med 131 gram CO2 utsläpp i nya hårdare WLTP körcykeln eller från en Toyota Corolla kombi hybrid med ca 15% lägre CO2-utsläpp på 112 gram i nya hårdare WLTP eller nya Yaris hybrid med över 30% längre CO2 utsläpp med 86 gram i nya WLTP eller kanske man rentav jämför utsläppen från en Volvo V60 B3 bensin som ligger på 164 gram CO2 i nya WLTP?
Det blir väldigt olika resultat beroende på vilken bensinbil och utsläpp man räknat på.

#28
2020-04-01 00:48

Som jag skrev ovan: Rapporten är "beställd"! Självklart har "forskarna" räknat på en äldre, törstig bensinbil. Nu ska elbilarnas förträfflighet bankas in i folks medvetande oavsett vad som krävs!

#29
2020-04-01 10:20

Att vår elproduktion är till huvuddelen förnyelsebar betyder inte att vi automatiskt får del av den.
Polen ökar sin kolproduktion läser man här!
https://www.svd.se/landet-som-gar-pa-tvars-mot-ett-gronare-eu
Sett till de flesta länder så sker elproduktionen med fossila bränslen och kommer så förbli långt in i framtiden.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-internationellt/el...
Vi får tyvärr del av kolkraften i vår el läser man.
https://www.etcel.se/energi/sa-forvandlas-din-svenska-el-till-smutsig-ko...

#30
2020-04-01 11:52

Jag tror Intelli är beställd...

#31
2020-04-01 12:04

Axa: Jag tror mer att Intelli borde varit avställd....;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.