Bild
Nästa artikel

Bilbranschen: Elbilar är bättre för miljön

Nyheter

Flera branschorganisationer har tillsammans med Svenska Miljöinstitutet sammanställt forskning kring elbilen.

Det är Power Circle, BIL Sweden, Motorbranschens Riksförbund och IVL - Svenska Miljöinstitutet - som har sammanställt information om elbilen till bland annat en film. De spår en explosionsartad utveckling för elbilen då de är billigare att köra och äga än bensin- och dieselbilar och vill klargöra miljöpåverkan som batterier och elbilar har. 

- Det här är en väldigt aktuell fråga där det behövs mer kunskap. En fråga som ofta dyker upp är om elfordon verkligen är bättre än fossildrivna fordon i Sverige. Visserligen dras eldrift med miljöproblem också, men elbilar har i alla fall potential till att bli mycket mindre miljöpåverkande vilket inte fossildrivna fordon har. Eftersom global uppvärmning är ett så akut miljöhot måste det satsas stort på alternativ till fossila drivmedel. I det ingår även satsningar på biodrivmedel åtminstone på kort sikt, säger Lisbeth Dahllöf, LCA-forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

IVL:s beräkningar visar att batteridrivna fordon är bättre än fossildrivna fordon i Sverige, en liten elbil har 60-70 procent lägre växthusgasutsläpp under sin livstid (18 000 mil) jämfört med motsvarande fossildriven bil. Även ute i Europa har elbilen längre utsläpp, även om utsläppen kopplade till elen är högre. 

- Klimatet behöver en snabb övergång till elbilar. I ett digitaliserat energisystem finns dessutom fler miljövinster eftersom elbilens batteri kan användas för att snabba på omställningen till nya förnybara energikällor, säger Johanna Lakso, vd på Power Circle.


De svenska beräkningarna har gjorts utifrån en norsk studie, senare studier från EEA och danska klimatrådet bekräftar också att elbilen är bättre för miljön men att mycket beror på elproduktionen. Filmen beror även frågor kring råvaruförsörjning och en resurseffektiv omställning, till filmen har ett kort faktablad släppts med referenser. 

Diskutera: Vad är din bild av elbilen? 

Kommentarer

#1
2019-03-20 10:54

Jag är inte förvånad, äntligen en relevant rapport och siffror att ta ställning till. På lång sikt lägre globala utsläpp och redan idag minskade lokala utsläpp.

#2
2019-03-20 11:06

"Längre utsläpp" kanske borde vara "lägre..."
Jag tror att elbilar är bra till mycket. Inte till allt, men det är ju ingen annan bil heller.

#3
2019-03-20 11:10

Jag är inte förvånad, det var allt om "framtiden" och vad man hoppas på skall komma då. Vilket man har hoppats på i åratal redan och inte fått något infriat. Och vi svenska skattebetalare har i åratal fått betala folks premier på dessa blodsbatteribilar, pengar som åkt dels till tillverkare i andra länder (där bilarna görs) och dels till Norge, som via leasingavtal lyckats få sig dessa skattepengar tillgodo. Undrar hur mycket som svenska skattebetalare har betalat i dessa s k "miljöbonusar" redan. En sådan sammanställning vore intressant att se. Och så har vi inte fått ett jota bättre miljö för det. Så pengarna har varit bortkastade.

Om det kommer en dag när dessa fordon faktiskt är bättre för miljön så tycker jag att bonusen i så fall skall betalas ut då. Inte nu.

Som jag ser det så är blodsbatterier dubbelt farliga i och med att de tas som pant på att det görs något för miljön... ja, alltså i framtiden. Kanske. Det blir en schimär för politiker och andra som på detta vis kan påvisa att de gör något för miljön. Ja, alltså i framtiden. Kanske.

Och så slipper man på detta vis göra riktiga åtgärder. För man gör ju i och med detta något. I framtiden. Kanske. Och det är svenska skattebetalare som står för notan. Fast inte i framtiden utan nu.

.

#4
2019-03-20 11:25

Känns bra att jag just nu i detta ögonblick sitter på bilfirman i väntan på leverans av min nya elbil. :) Med ett jättestort batteri, det du Klarsynt! ;)

#5
2019-03-20 12:02

Verkar som Klarsynt har fått gashäng.

#6
2019-03-20 12:31

Först gashäng och ny tvärnit.

#7
2019-03-20 13:10

Och inte ett ord om att 85% av all världens energiförsörjning kommer från kolkraft. Varifrån ska strömmen till elbilarna komma?

#8
2019-03-20 13:28

Jag vill också poängtera att el SUV antagligen inte är bättre än en mindre bensin driven bil (typ polo/golf klass). Mer fokus borde ligga på att få ner energi förbrukning på alla områden, speciellt på bilar. Högbyggd bil funkar inte..de drar för mycket energi.

#9
2019-03-20 13:35

@GDS: "Självklart har både energisystemet och batteriproduktionen flera möjliga utvecklingsområden för att hållbarheten ska öka. Samtidigt ger batterierna redan idag stora möjligheter för samhället att minska sin klimatpåverkan."

#10
2019-03-20 15:38

Lite märkligt att skriva att klimatet vill att vi väljer elbilar. Eftersom en förkrossande majoritet av elproduktionen i världen sker med kolkraft och kommer att så göra inom överskådlig tid så ser jag inte detta som nåt vidare argument. Koldioxid är en gas, alltså oavsett var elen produceras så sprider sig koldioxiden över klotet. Dessutom, man får vara bra sugen på en elbil för att köpa den idag. Trots subventioner och straffskatt på bensin och diesel är det nog få som får till ekonomin på en elbil. Kommer det nånsin gå ihop? Tja om politiker straffbeskattar bensin och diesel ännu mer samt ger elbilsköparna pengarna så visst. Men till vilken nytta?

#11
2019-03-20 15:53

En fis i rymden för världens klimat med elbilar i Sverige.

#12
2019-03-20 16:13

explosionsartad utveckling ... det ligger i branschens intresse, men vem fixar laddstolparna till den stora massan som inte kan ha en egen, dvs majoriteten?

#13
2019-03-20 16:43

@stonebreaker. Fastighetsägare, markägare, parkeringsbolag, laddstationsoperatörer, kommuner och staten - alla måste samarbeta för att lösa den pucken.

#14
2019-03-20 17:05

Det har blivit en allt för våldsam hype kring elbilar. Se realistiskt på hur många iSverige som kan skaffa en sådan. Dels är redan de enklaste alltför dyra för gemene man och majoriteten av oss kan inte ladda hemma. Skall jag ha en elbil måste jag åka 5km in till centrum och hoppas på att någon av 6 befintliga laddstolpar är ledig. Sen skall jag då fördriva tiden medan den laddas. 1 tim? 2 tim? och jag kan inte ens åka t.o.r. till till stuga och släkt 30 mil bort vilket jag utan problem gör med min nuvarande bil. Och blir det några extra mil så tankar jag på lämplig mack på mindre än 5 min. Sverige svarar dessutom för en sån liten pluddevutt av jordens CO2 utsläpp att vi knappast räddar jorden med elbilar om inte de stora utsläppsländerna tar sitt ansvar.

#15
2019-03-20 17:25

Någon som kommer ihåg TV-programmet Lorry......jag tänkte inte på det!! Gissar att `vi´ om 20 år kan läsa hur naivt vi hanterat alla problem som följt i spåren av `elbilsexplosionen´. Läser just i nya ViBilägare artikeln om elbils-batterier, garantier, kostnader, oförmåga att kunna mäta dess kapacitet. Tvång att periodiskt serva elbilen för att batterigarantin skall gälla. Hör på radio mest var dag om forskare som flaggar upp för att råvarorna till bilarnas litiumbatterier inte räcker till för denna utveckling , de behövs till våra mobiltelefoner, hörapparater etc,etc. och inte i 600 kilo elbilsbatteri.

#16
2019-03-20 18:06

Och så har de helt glömt bort all avgaser från maskinerna
som SKALL grävas här och där för att installera elstolpar
och tillverkningen underhåll av eluttagen.
Och det har redan blivit problem med elstolpar som inte fungerar fast de är så få!
Det saknas några miljoner sådana om det skall fungera i framtiden.
Men det skall ju inte räknas in som miljö farligt enligt så kallade experterna.
Och så påstår dom att det är 60-70% lägre med en liten elbil.
Mot vadå en stor bil med 620 hk eller?
I praktiken så är skillnaden på en elbil och en diesel ca 10-12 g/km på 20 tusen mil.
Det blir inte 60-70%

#17
2019-03-20 18:17

Vi har mycket att se fram till när kobolt kommer och andra ingående mineraler kommer att plockas ur jorden på ett ansvarsfullt sätt och att återvinningen av ingående komponenter i batterierna någon gång i framtiden återvinns. Då i framtiden kanske inte vår till stor del förnyelsebara el inte redan är såld till sydligare länder i Europa som nu så vi även kan köra på förnyelsebar el.
Alla bilägare som inte bor i villa kommer få ett eget ladduttag på parkeringen samtidigt som alla fått ett motorvärmaruttag vid sin bil vilket gått mycket fort som vi redan vet.

#18
2019-03-20 18:28

Finns det något sett att banka det j**a budskapet i huvudet på de j**a poletiker/miljö partiet/experter: ”Ok, jag köper en elbil privat imorgon, utan subvention, jag betalar gärna för elen lika mycket som för benzin eller mer. Snälla, se bara till att batterierna har inga etiska problem (lagför det på något sett), garantera att elen finns och inte kommer från kolkraft, se till att det finns laddstationer lättillgängliga, för jag har ingen villa. Så det handlar inte om medborgarnas ovilja utan politikernas oduglighet, visionlöshet, gråhet,.... Så ”håll käften och gör er del av jobbet” Och sluta med verkningslösa, poänglösa, godtyckliga, symboliska subventioner. Hantera skattepengarna med respekt och omsorgsfullt. Slösa inte våra pengar på eran plakatpolitik!

#19
1
2019-03-20 18:24

Det ni gubbar.

#20
2019-03-20 18:59

Så mot HVO100 förlorar elbilen i livscykelanalysen?

#21
2019-03-20 19:35

Elbilar har säkert en jättepotential att bli riktigt miljövänliga men det är att börja lite i fel ände tycker jag jag. Jag har en bil (Peugeot 508 -15) som är godkända för HVO100. Skulle gladeligen betala den extra kronan det kostar per liter men det går ju för fasiknen inte att tanka någonstans!!. Där jag bor ligger närmaste HVO100 mack 7mil bort!!!! Se till att sprida alternativa bränslen till befintlig fordonspark innan det satsas miljarder på elbilar...

#23
2019-03-20 20:29

Kikon.
Hvo100 (som är hållbar) kan bara framställas i små mängder än så länge.
Läs testfaktas granskning:
https://www.testfakta.se/sv/article/sa-mycket-palmolja-finns-det-i-biodi...
Där framgår det att regnskog blir biodiesel. Det är inte hållbart i längden.

#24
2019-03-20 20:27

Loke 1: Varför inte? För att vi har tillgång "fin-el", skall vi inte då minska våra co2-utsläpp?
Det är ju precis därför elbilen blir extra förtjänstfull här.

#25
2019-03-20 21:59

Klarsynt, det är svårt att bedöma om du verkligen är klarsynt, för du skriver luddigt. Ditt otäcka epitet "blodsbatteribilar" får du allt förklara närmare.
Om det är koboltbrytningen du syftar på, så kan ju inte metallen rå för att det är bedrövliga arbetsförhållanden där den just nu bryts mest. Här måste givetvis ställas krav.
Rent generellt är jag inte så lite trött på alla som verkar tro att all utveckling avstannat. Som om batterier inte skulle bli effektivare, trots att utveckling pågår i flera riktningar. Som om autobroms och självkörande bilar är vansinniga och inte kan utvecklas.

#26
1
2019-03-20 22:12

"Och så har de helt glömt bort all avgaser från maskinerna
som SKALL grävas här och där för att installera elstolpar
och tillverkningen underhåll av eluttagen."

Förutom att det är konstigt skrivet rent grammatiskt så är det korkat. Tro inte att dagens system med att köra ut olja med oljedrivna fordon till en massa tankstationer är den perfekta lösningen bara för att det är något du är van vid.

Som väl är finns det skarpa hjärnor som tar problemen på alvar och som jobbar med utveckling mot en bättre värld.

#27
2019-03-21 00:27

Varför behöver vi "blodsbatterier", när allt råmaterial till batterier finns i Sverige och ännu mer i Finland? Det är bara att börja gräva här i landet. Eller heter det att "inte på min bakgård", men gärna på något annat ställe, helst utomlands?

#28
2019-03-21 05:55

någon måste betala elräkningen

#29
2019-03-21 06:25

Man gör en jämförelse över 18.000 mils körning och kallar det för bilens livslängd. Men en normal bil har en betydligt längre livslängd än 18.000 mil. Vad händer med uträkningen om bilen har rullat mer än 18.000 mil och elbilens batterier då behöver bytas ut?

#30
2019-03-21 06:53

Peter56: Brytgränsen ligger någonstans 8-9tusen mil.
Ja, en fossilbil kan gå längre än 18tusen mil men många krockas och eller blir för dyr för att laga före det, och kanske redan innan tusen mil. Se sträckan som ett genomsnitt.

#31
2019-03-21 07:08

För vems miljö är elbilen bättre?
”Litiumpriset steg med 42 procent, medan koboltpriset steg med hela 150 procent. Prisstegringen beror dels på ökad efterfrågan, dels på ökade förväntningar på expansion inom batteriin- dustrin. Till saken hör också att Kongo svarar för hela 64 procent av världs- produktionen av kobolt och att flera människorättsorganisationer har pekat på förekomst av brott mot mänskliga rättigheter och barnarbete i samband med småskalig gruvbrytning i Kongo.
I övrigt var priserna på s.k. sällsynta jordartsmetaller (rare earth elements, REE) oförändrade.”
https://data.riksdagen.se/fil/4C233F1C-474B-4EB6-B4D4-84B48DEF615F
Vid produktionen av 1 ton batterier får vi 2500 ton gruvrester som ingen tar ansvar för!
Redan år 2000 kommer efterfrågan av kobolt att överstiga tillgången förutom att brytningen av kobolt som sker under minst sagt tveksamma former.
2030 kommer bara sex procent av Europas efterfrågan av kobolt produseras inom EU.

#32
2019-03-21 08:09

Priserna på kobolt och litium har gått ner sen årsskiftet.
https://www.pv-magazine.com/2019/03/18/lithium-and-cobalt-prices-down-30...

#33
2019-03-21 09:11

1
Svaret är;
Och resultatet är sämre än någonsin!

#34
2019-03-21 09:53

Kikon och McTar.

Tala om det om HVO100 för signaturen Rapahel......han behöver läsa på ett och annat.....

#35
2019-03-21 15:26

En rapport skapad av miljölobbyn skall alltid tas med en nypa salt. Framförallt när IVL även gått ut med en rapport om att batteridrivna bilar inte alls är så bra för miljön. Kör du en gammal diesel på HVO100 krävs det ca 25000 mil innan du nått status quo, och då enbart för batteriet. Elbilen skall även köras samma sträcka och då kan du lägga på x antal 1000 mil till på dieselbilen som går på HVO100 beroende på vilken el elbilen laddas med.

Även rätt märkligt att man från energisektorn varnar för elbrist i Stockholm, Göteborg och Malmö 2020 och alla skall köra elbilar innan dess, de skall även premieras.

Känns som att det går troll i debatten....

#36
2019-03-21 17:08

Och nu börjar det gnagas lite på kanten om sanningen om alla allvarliga bristerna av elbilarna.
Några ex; Batteri garantierna är bristfälliga, batteriernas kapacitet sjunker med tiden, batteri kapaciteten i vinterklimat sjunker, om olyckan är framme är bilbrand svårsläckt, batteri byten kan kosta upptill 200.000 kr
ja du läste rätt 200.000 kr!
Det dröjer ett tag till innan elbilen fungerar på bra sätt och blir miljövänlig.
Så diesel tyx var i dagens stund och lite till den minst skadlig för miljön.

#37
2019-03-21 17:28

Som vanligt finns det en massa åsikter och några som gapar ut "fake news".
Var sanningen är någonstans är svårt att veta som lekman. Det är ett reellt problem.
De flesta är ganska säker på att jorden är rund, och några är tvärsäkra på att jorden är platt.

#38
2019-03-21 17:31

Isoderlund: Vilken typ av hvo100 räknades det med då (25000mil)?
Den som odlas på fd regnskogmark eller den som är framtagen på restavfall?

#39
2019-03-21 21:25

Man måste börja någonstans.

#40
2019-03-22 07:11

@ Isoderlund - IVL är ju med på den här rapporten... Den gamla rapporten du förmodligen tänker på har ju sågats jämns med fotknölarna av forskare för att den var rent felaktig, bl a räknade man inte på litiumjonbatterier utan blybatterier, och räknade inte alls med att fossilbilen också har en miljökostnad vid tillverkningen...
Här är en annan rapport som stödjer det den här aktuella: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180213/ny-rapport-v...

#41
2019-03-22 12:45

Precis vad staten vill, att alla ska köpa elbil och bli beroende av att vara uppkopplade mot elnätet. Sen smyghöjs skatten på el och anslutningsavgifter. Gå inte på detta!

#42
2019-03-22 13:11

Styrbjörn,
Då får man väl gå off-grid på egen solel.

#43
2019-03-22 15:15

Styrbjörn:
Å skatten på fossila bränslen är låg å bra då?

#44
2019-03-25 08:50

Loke, jag håller med dig..jag tror det är mer eller mindre kört, överbefolkning i kombination med mer uttag av naturresurser gör att planeten överlever men dess invånare dör ut. Musk mfl tror jag i hemlighet slipar på en plan hur människan kan kolonisera andra planeter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.