Bild
Nästa artikel
Nyheter

Elbil alltid renare än bensinbil – även med smutsig el

Publicerad 21 april 2020 (uppdaterad 2021-09-14 10:40)
En ny rapport med de senaste siffrorna gör klart att elbilen kapar utsläppen även med kolkraftsel – och Sverige lyfts fram som en förebild.

Frågan om vad som är bäst för miljön och klimatet – en elbil eller en bil med bensin- eller dieselmotor – har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste åren. Elbilar säljs ofta in med ”gröna” argument men kritikerna har hävdat att elbilen i själva verket kan släppa ut mer än en bensinbil ur ett livscykelperspektiv.

Den myten dödas nu helt och hållet av organisationen och tankesmedjan Transport & Environment i Bryssel som publicerat en ny rapport med uträkningar som baseras på de allra senaste uppgifterna i olika vetenskapliga studier.

”Elbilar mycket effektivare”

Totalt sett släpper elbilar som körs i Europa i genomsnitt ut tre gånger mindre koldioxid än motsvarande bensin- eller dieselbil. Även med en elbil som byggs på ett ”smutsigt” sätt i Kina och sedan körs på el från kolkraftsverk i Polen släpper ut 22 procent än en dieselbil och 28 procent mindre än en bensinbil.

”Elbilar är mycket effektivare än diesel- och bensinbilar som förlorar en stor del av sin energi i form av värme. Elbilar förlorar bara tio procent av energin i motorn medan förbränningsmotorer tappar 70 procent i motorn”, skriver författarna.

De gör också klart att en batterielbil är betydligt effektivare än en vätgasbil som drivs av en bränslecell. Batterielbilen har en övergripande effektivitet på 73 procent. För vätgasbilar ligger den på bara 22 procent, vilket dock ändå är högre än för konventionella bilar som har en effektivitet på 13 procent.

Läs också: Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

I allra värsta fall, med polsk kolkraftsel, är elbilen mellan 22 och 28 procent renare ur ett livscykelperspektiv än en diesel- respektive bensinbil.

Med svensk förnybar el blir skillnaden enorm: då är elbilen 80 procent renare.

Sverige lyfts fram som bäst i klassen

I allra bästa fall anger forskarna att batterierna till elbilen skulle byggas i Sverige och att elbilen även körs i Sverige och laddas med förnybar el. Då släpper elbilen ut 80 procent mindre koldioxid än en bensin- eller dieselbil, trots att elbilen släpper ut mer koldioxid under tillverkningsfasen än en förbränningsbil.

”Ännu viktigare är att elbilarna kommer bli ännu renare under de kommande åren när EU minskar koldioxidutsläppen”, skriver författarna, som gör klart att elbilarna presterar bättre än förbränninsbilar i alla situationer, även i länder med smutsig el.

I siffrorna ingår bland annat mängden koldioxid som släpps ut när bilen och bränslet produceras och förbränns och utsläppen när batterierna produceras. Siffrorna för bilarnas förbrukning har inte hämtats från den officiella WLTP-körcykeln utan från bilförarna själva som rapporterat sin egen förbrukning till tyska sajten Spritmonitor.

Läs också: Elbilen billigare att serva – men fortfarande för dyr

Lägre utsläpp med tiden

Forskarna utgår från att dagens energimix i EU till ungefär 40 procent består av kol, gas och andra icke-förnybara källor, men att den icke-förnybara andelen kommer minska till tio procent 2040.

Forskarna har även använt svenska IVL Miljöinstitutets senaste siffror för utsläpp vid batteritillverkning. Där visade det sig att utsläppen för att bygga elbilsbatterier minskat från 150–200 kilo koldioxidekvivalenter per kilowattimme 2017 till 61–106 kilo per kilowattimme bara två år senare.

I samband med rapporten släpper Transport & Environment även ett eget verktyg för att jämföra utsläppen från olika biltyper i olika länder. Du kan själv använda verktyget här.

Utsläppen för elbilen är visserligen högre i början på grund av den koldioxidintensiva tillverkningsprocessen. Men därefter drar utsläppen från bensin- och dieselbilar iväg.

Besparingen av koldioxidutsläpp blir större ju större bilen är, och ju fler mil den körs.

Enligt den här studien är vätgasbilar visserligen effektivare än bensin- och dieselbilar, men skillnaden till batterielbilar är enorm.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.