Bild
Nästa artikel
Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden

Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden

Reportage

Vår genomgång av tio populära modeller visar att elbilen är dyr att serva i förhållande till vad som kollas. Men det blir ändå billigare än med en förbränningsbil – i alla fall utom ett.

Elbilen borde vara billig att underhålla med lägre servicekostnader än för en bensin- eller dieselbil. Det finns ingen motorolja som behöver bytas, inga tändstift, inget avgassystem, inget kamremsbyte.

Elbilen innehåller helt enkelt färre rörliga delar som gör servicen dyr, även om bromsar och däck ofta kan slitas hårdare än på en bil med förbränningsmotor. 

Säkerligen sitter en och annan bilspekulant och räknar på kostnaden för inköp av elbil. Det många hoppas på är att låga servicekostnader ska jämna ut det högre inköpspriset i längden. 

Vi bestämda oss för att kolla vad som ingår i en service för en elbil och vad det kostar, och sedan jämföra med en motsvarande bensin- eller dieseldriven bil. 

Uppgifterna om vad som ingår i servicen har vi fått från respektive generalagent och servicepriserna har vi inhämtat från verkstäder i Stockholmsregionen. Oftast är servicekostnaderna lägre på mindre orter, det har vi fått bekräftat i tidigare undersökningar.

Halva kostnaden för e-Golf

Av de undersökta modellerna är de flesta billigare att serva som elbil. Mest påtaglig är prisskillnaden för Volkswagen Golf, där servicekostnaden halveras med eldriften.

För en 6 000-milaservice på Golf med bensinmotor vill VW-verkstaden i Stockholm ha drygt 8 000 kr. För e-Golf är prisbilden något mer diffus, men verkstaden uppger att det handlar om ”mellan 3 500 och 4 000 kronor”.

Nu är det visserligen så att alla servicetillfällen inte blir så dyra som 8 000 kronor, så skillnaden totalt sett kan minska över ägartiden. Det är alltså inte säkert att servicekostnaderna över tid blir halverade med en elbil jämfört med en bensinbil. 

Även för Kia, Hyundai och Nissan är elbilen billigare att serva jämfört med en traditionell ”fossilbil”. På Hyundai jämförde vi servicen på Kona, medan vi för Nissans del har jämfört crossovern Qashqai med elbilen Leaf, båda i ungefär samma storleksklass. 

Lite överraskande är att elbilen Renault Zoe blir dyrare att serva än småbilen Renault Clio. På modellår 2020 skiljer det nästan en tusenlapp till Zoes nackdel när det kommer till service. För båda Renaultbilarna har vi jämfört stor service, även om de inträffar vid olika miltal/ålder. På Clio kommer den stora servicen efter sex år eller 15 000 mil, vilket som inträffar först. För Zoe är det dags för stor service redan efter fyra år eller 12 000 mil, vilket som inträffar först.

»Överraskande att elbilen Renault Zoe blir dyrare att serva än Clio.«

Helt olika uppgifter

Kia har ändrat serviceintervallen för kylarvätskan till högvoltsbatterierna. De bilar som berörs är e-Niro tillverkade efter 20 maj 2019 och alla e-Soul som sålts i Sverige. Kia kommer att stå för extrakostnaden för kylvätskebytet vid den första servicen, som sker vid 4 500 mil eller tre år. Vid kommande service får ägaren själv stå för kostnaden. 

Flera uppgifter har cirkulerat om vad detta skulle kosta Kiaägare som kör elbil. Vi ringde till tre auktoriserade Kiaverkstäder i Stockholm och fick tre olika uppgifter.

En verkstad hittade inget i serviceintervallen om detta, en annan hävdade att kylvätskan byts ut vid behov om den läckt ut och att den inte ingår i serviceprogram. En tredje verkstad gav beskedet att Kia står för bytet vid det första tillfället. Det går åt 6,7 liter kylvätska till batterierna och literpriset uppges till ”under 200 kronor”. Det blir omkring 1 300 kronor extra vid kommande servicetillfällen, vilket gör servicen nästan lika dyr som för en hybridbil.

Skillnaden i servicepris handlar i så fall om knappt en tusenlapp vid ett enskilt servicetillfälle.


Detta ingår i servicen för en elbil och motsvarande bensin- eller dieselbil

Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Hyundai Kona Electric

Service: 12 månader/1 500 mil 

Fordonsdiagnos, diagnos felkoder, kontroll batteri, bromsvätska, bromsledningar, kylvätska, bromsbelägg, bromsok, bromsskivor (rengöring av bromsok). Kontroll av främre upphängningar, kulleder, rostskyddsinspektion, kontroll åtdragning chassi/kaross (bultar, muttrar), kontroll styrväxel, länkage, damasker, luftkonditionering, värmesystem, ytterbelysning, lås, gångjärn, dörrstopp (smörjning vid behov), kontroll däck samtliga. Provkörning med kontroll av kursstabilitet, missljud/vibrationer, värme och ventilation, ev. farthållare. Uppdatering av färddatorn, återställning av serviceindikatorn, registrering av ett års assistans. 

Pris service i Stockholm: 2 187 kr (Hyundai Center)

Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Hyundai Kona 1,6 4WD

Service: 12 månader/1 500 mil

Fordonsdiagnos, diagnos felkoder, kontroll luftfilter, intercooler, slangar till luftintag. Byte av motorolja/filter. Kontroll av bromsledningar, bromsbelägg, bromsok, bromsskivor, främre upphängning, kulleder, bränsleledningar. Rostskyddsinspektion. Kontroll styrväxel, länkage, damasker, kardanaxel, drivaxlar, ytterbelysning, låd, gångjärn, dörrstopp (smörjning vid behov). Kontroll parkeringsbroms, samtliga däck. Provkörning med kontroll av kursstabilitet, missljud/vibrationer, värme och ventilation, ev. farthållare. Uppdatering av färddatorn, återställning av serviceindikatorn, registrering av ett års assistans.

Pris service i Stockholm: 3 321 kr (Hyundai Center)

Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Volkswagen e-Golf

Service: 6 000 mil 

Kontroll innerbelysning, signalhorn, laddkabel, ladda högvoltsbatteriet (vid behov). Kontroll framljus/bakljus, torkare/spolare, vindruta, torkarblad, rostskydd kaross. Okulär kontroll av högvoltssladd. Kontroll motorrum, drivaxeldamasker, fjäderben, kulleder, krängningshämmarens gummilager, bromsbelägg, bromsskivor, styrstag, bromssystem, stötdämpare, växellåda. Kontroll underrede, skruvfjädrar, varningsdekaler (att de finns kvar), däcktryck, mönsterdjup, punkteringssats, batteri, bromsvätska, kylsystem, kylvätska. Okulär kontroll av högvoltskomponenter/kablar. Spolarvätska, påfyllning. Serviceindikator, nollställning. LED-strålkastare, inställning. Däckkontroll lufttryck och kalibrering, provkörning. 

Pris service i Stockholm: 3 500–4 000 kr (VW Stockholm Kista)

Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Volkswagen Golf 1,4 110 TSI

Service: 6 000 mil 

Kontroll innerbelysning, signalhorn, strålkastarrengörare, främre/bakre belysning, vindruta, vindrutetorkare/spolare, torkarblad, kontroll rostskydd kaross. Byte av motorolja/filter. Okulär kontroll läckage växellåda, slutväxel, drivaxeldamasker, spårkilrem, fjäderben, axellager, krängningshämmarnas gummilager. Okulär kontroll bromsskivor, bromsbelägg, styrstag, bromssystem, stötdämpare, avgassystem, underrede (rostskydd), skruvfjädrar, däcktryck och mönsterdjup, batteri, motorrum, bromsvätskenivå, kylsystem. Påfyllning av spolarvätska, kontroll frysskydd. Friskluftsfilter, rengöra – byte filterinsats. Byte tändstift. Serviceindikator, nollställning. Kontroll strålkastarinställning, dimljusinställning, däckkontroll lufttryck och kalibrering, provkörning. 

Pris service i Stockholm: 8 025 kr (VW Stockholm Kista)

 
Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Renault Zoe

Service: 4 år/12 000 mil 

Byte av kupéfilter, bromsvätska, kylvätska, 12-volts batteri. Kontroll trumbromsbelägg, bromskretsar, isoleringsdetektor, innerbelysning, ytterbelysning, signalhorn. Kontroll av damasker, stötdämpare, kulleder, rostskydd. Rengöring av taklucka, kontroll huv och smörjning. Kontroll kylsystem, däckkontroll med tryck och hjulsäkerhet, hjulventilhattar. Kontroll bromsskivor/belägg, vindruta, ytterbackspeglar, torkarblad, spolvätska, styrenhet. Kontroll etikett till airbag och motorrum. Serviceindikatorn nollställning, kontroll varningslampor. 

Pris service i Stockholm: 6 816 kr (Bilia Segeltorp)

Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Renault Clio

Service: 6 år/15 000 mil

Byte av motorolja/filter, kupéfilter, tändstift, bromsvätska, kylvätska, multirem. Kontroll trumbromsbelägg, koppling, bromskretsar, bromsskivor/belägg. Kontroll stötdämpare, damasker, kulleder, rostskydd. Rengöring av taklucka., kontroll huv med smörjning, kontroll avgassystem, kylsystem, hydraulisk servostyrning, sekventiella växellådan. Kontroll däck, tryck och hjulsäkerhet, ventilhattar. Kontroll signalhorn, inre- och ytterbelysning, ytterbackspeglar, vindruta, torkarblad, spolvätska, styrenhet. Kontroll etikett till airbag och motorrum. Serviceindikatorn nollställning, kontroll varningslampor. 

Pris service i Stockholm: 5 720 kr (Bilia Segeltorp)

Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Kia e-Niro

Service: 6 000 mil 

Kontroll om servicekampanj/återkallelse. Felsökningskontroll, uppdatering navigation. Kontroll centrallås, fjärrkontroll, innerbelysning, varningslampor, luftkonditionering, kompressor, värmesystem, säkerhetsbälten. Smörjning av huv, gångjärn. Rengöring av taklucka. Kontroll vindruta, spolare, torkare, speglar, ytterbelysning, signalhorn, strålkastarinställning. Byte kupéluftfilter, kontroll spolarvätska, kylvätska. Byte bromsvätska, kontroll batteriterminaler, 12 volts batteriet. Kontroll motor/kylmedel, skick på kablar, olja i reduceringsväxel. Kontroll laddningsporten, laddningsportens tätningslock, åtdragning av muttrar/bultar i chassi. Kontroll styrväxel, länkage, damasker, handbroms, bromsskivor/belägg, bromsledningar, vätskeläckage, kulleder, dammskydd, drivaxlar, rostskydd underrede. Provkörning med kontroll växelspak, gas/koppling. Uppdaterad servicedokumentation, aktivera assistansservice. Återställning serviceindikator. Kontroll däcktryck, mönsterdjup. 

Pris service i Stockholm: 2 586 kr (Spånga Bil & Motor)

 
Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Kia Niro Plug-in Hybrid

Service: 6 000 mil

Kontroll om servicekampanj/återkallelse. Felsökningskontroll, uppdatering navigation. Kontroll centrallås, fjärrkontroll, innerbelysning, varningslampor, luftkonditionering, kompressor, värmesystem, säkerhetsbälten. Smörjning av huv, gångjärn. Rengöring av taklucka. Kontroll vindruta, spolare, torkare, speglar, ytterbelysning, signalhorn, strålkastarinställning. Byte kupéluftfilter, kontroll spolarvätska, kylvätska. Byte bromsvätska, vätska kopplingsaktuator. Kontroll koppling, batteriterminaler, 12 volts batteriet, HSG-rem, slangar/rör i motorrum. Byte av motorolja/filter, åtdragning av muttrar/bultar i chassi. Kontroll bränsleledningar, tanklock, styrväxel, länkage, damasker, handbroms, bromsskivor/belägg, bromsledningar, vätskeläckage, kulleder, dammskydd, drivaxlar, avgassystem. Provkörning med kontroll växelspak, gas/koppling. Uppdaterad servicedokumentation, aktivera assistansservice. Återställning serviceindikator. Kontroll däcktryck, mönsterdjup, däckreparationssats. 

Pris service i Stockholm: 4 854 kr (Spånga Bil & Motor)

 
Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Nissan Leaf

Service: 2 år

Notera karosskador tillsammans med kunden. Kontroll vindrutetorkare/spolning, främre och bakre. Kontroll signalhorn, framljus, bakljus, strålkastarinställning, luftkonditionering, värmesystem, rattkontroll, växellådas funktion, gaspedal/fotbroms, varningslampor och säkerhetsbälten. Kontroll torkarblad, dörrar och fönster (smörjning), rostskydd, däcktryck och mönsterdjup, däckreparationssatsens skick, bagageluckans lampa. Byte av kupéluftfilter, smörjning av huvlås. Kontroll batteristatus högspänningsbatteriet, smörjning batteripoler 12 volts batteri, kylvätskebyte. Kontroll övre och nedre del av elektronik (skador/läckage). Kontroll drivaxlar, damasker, stötdämpare, bromsledningar, styrväxel, rattstång, bärarmar, fjädringsfästen, fjädring, hjulmutter. kulleder, hjullager, parkeringsbroms, hjulspel, bromsar (skivor/trummor, belägg, ok, cylinder). Byte av bromsvätska och SD-kort. Kontroll felkoder. Provkörning. Aktivering av assistans. 

Pris service i Stockholm: 3 817 kr (Mobility Motors Bromma)

Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Nissan Qashqai

Service: 2 år

Notera karosskador tillsammans med kunden. Kontroll vindrutetorkare/spolning, främre och bakre. Kontroll signalhorn, framljus, bakljus, strålkastarinställning, luftkonditionering, värmesystem, rattkontroll, växellådas funktion, gaspedal/fotbroms, varningslampor och säkerhetsbälten. Kontroll torkarblad, dörrar och fönster (smörjning), rostskydd, däcktryck och mönsterdjup, däckreparationssatsens skick, bagageluckans lampa, bränslefilterlockets tryck. Byte kupéluftfilter, smörjning motorhuv, kontroll batteristatus, smörjning batteripooler. Kontroll värmepaket, drivremmar, motorrum, drivaxlar, damasker, stötdämpare. Byte av motorolja/filter. Kontroll bromsledningar, styrväxel, damasker, rattstång, kulleder, bärarmar, fjädringsfästen, hjullager, parkeringsbroms, bränsleledningar, ångledningar, avgasrör. Kontroll bromsar (skivor/trummor, belägg, ok, cylinder) påfyllning bromsvätska. Kontroll bärarmar, fjäderben, kulledsfästen. Påfyllning spolarvätska och kylvätska, byte bränslefilter, AC-filter. Kontroll vakumslangar, hjulmuttrar, felkoder, byte SD-kort. Provkörning. Aktivering av assistans. 

Pris service i Stockholm: 5 399 kr (Mobility Motors Bromma) 

Vår analys: Billigare – men ändå dyrt

Även om elbilservicen är billigare än för en bensinbil är den också dyr. I alla fall när man granskar innehållet i servicen. Då framstår servicen som mindre prisvärd eftersom man som konsument inte får lika mycket för pengarna.

Det handlar om mängder av kontroller av fordonet som man betalar för, dyrt i jämförelse med en besiktning. På en elbil är det i stort sett bara kupéluftfiltret som byts ut – förutom den kylvätska som tidigare nämnts. I princip är en elmotor servicefri. 

En större service till en bensinbil innehåller alltid olja/filterbyte, ibland även tändstiftsbyte. Vilka servicekontroller som bör utföras gör olika märken olika bedömningar av. Det handlar i slutändan om vad bilägarna är beredda att betala för inspektioner av bilen. 


Experten: "Verkstäderna är förskräckt medvetna om detta"

Vad ska bilbranschen tjäna pengar på om de inte kan ta betalt för oljebyte i framtiden?

– Branschen är förskräckt medveten om detta, det tvingar dem att ändra affärsmodellen rätt rejält. Lönsamheten finns på eftermarknaden med reservdelsförsäljning som en av de viktigaste intäkterna. Det kommer en brytpunkt längre fram som kommer att ändra på förutsättningarna i bilbranschen, säger Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid högskolan i Skövde. 

– För att kompensera de timmar man kan bli av med på verkstaden börjar allt fler företag med bilvård, glas och däck i större omfattning än tidigare. Det handlar om att kunna sälja timmar på verkstäderna oavsett vad verkstäderna gör för tjänster åt sina kunder. Vi har märkt att elbilar sliter mer däck än vanliga bilar på grund av ett högre vridmoment, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Taggar: Reportage

Elbilen borde vara billig att underhålla med lägre servicekostnader än för en bensin- eller dieselbil. Det finns ingen motorolja som behöver bytas, inga tändstift, inget avgassystem, inget kamremsbyte.

Elbilen innehåller helt enkelt färre rörliga delar som gör servicen dyr, även om bromsar och däck ofta kan slitas hårdare än på en bil med förbränningsmotor. 

Säkerligen sitter en och annan bilspekulant och räknar på kostnaden för inköp av elbil. Det många hoppas på är att låga servicekostnader ska jämna ut det högre inköpspriset i längden. 

Vi bestämda oss för att kolla vad som ingår i en service för en elbil och vad

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-04-14 09:22

Det mesta som ingår i servicen och som räknas upp är ju bara trams!
Bilägarna får betala grymma pengar för sådant som kollas av bilprovningen och att kolla ventilhattar, däcktryck och om etiketter sitter kvar bör ju vilken bilägare som helst göra själv.
Men visst, det finns ju latmaskar som inte orkar kröka ryggen för att t.ex. kolla däcktrycket och då ska man ju betala.
Sedan vore det intressant att veta vad det är för kylvätska som Kia har som kostar nästan 200;-/litern.

#2
2020-04-14 18:36

Hoppas att fler elbilstillverkare lär sig av Tesla här och inte kräver service för garantin, utan "service vid behov" införs, känns riktigt illa om man inte lyckas bygga en elbil så att den inte behöver ses över och byta saker varje år. Såklart kommer bromsdelar att behöva bytas efter några år, däck också, men i grunden ska det inte behövas mycket förutom besiktning, filter till kupé kan man göra så lättbytt att alla kan utföra det.
Det är vad jag tycker, knappast vad en rad tillverkare tycker, men konsumenterna kan ju förhoppningsvis ge tillverkarna en hint.

#3
2020-04-14 20:40

Ja jag blir stum av sådana jämförelser som görs ovan.
Kona eletric 2 187 kr per år/1500 mil (Hyundai Center)
Kona bensin 1,6. 3 321 kr per år/1500 mil (Hyundai Center)

Jag har betalat 2900:- på 3000 mil/2 år på min 18 octavia 1,0tsi.
DVS 1450:- per år dom första två åren.

Skall man göra jämförelser borde det vara över längre tid än ett eller fyra eller sex år då alla har olika intervaller och priser.

#4
2020-04-15 14:37

Elbilen för dyr och opraktisk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.