Nästa artikel
Ny elbilsrapport: Tyska tillverkare kommer köra om Kina
Nyheter

Ny elbilsrapport: Tyska tillverkare kommer köra om Kina

Publicerad 12 mars 2020
Miljardsatsningarna på att utveckla och lansera nya elbilar är i full gång hos de tyska tillverkarna. Samtidigt bromsar elbilsförsäljningen in i Kina.

Försäljningen av elbilar har skjutit i taket i Kina tack vare flera subventioner och ett enormt utbud av elektrifierade modeller.

Men nu kan något vara på väg att hända. Konsultfirman McKinsey har släppt en ny rapport och spår att tyska biltillverkare redan nästa år kan köra om Kina när det gäller att bygga elbilar och laddhybrider.

Europa har definitivt ryckt upp sig när det gäller elbilstillverkning det senaste året, bland annat med Volkswagens miljardsatsning på elbilar som ID 3 och ID 4. Det gör att produktionen snabbt kommer skalas upp, spår konsultfirman.

– Tillverkarnas modelloffensiv är i full gång, säger Patrick Schaufuss, författare till rapporten på McKinsey.

Det säljs fortfarande dubbelt så många elbilar i Kina som i Europa. Men bland europeiska köpare ökade elbilsförsäljningen förra året med 44 procent, jämfört med bara tre procent bland kinesiska köpare. Och i USA backade faktiskt elbilsförsäljningen med några procent.

Men den snabba produktionsökningen innebär också allvarliga risker, tror McKinsey: framför allt att biltillverkare som ännu inte säkrat elbilsbatterier för framtida modeller med hjälp av någon underleverantör helt enkelt riskerar att bli utan batterier. Det skulle i princip kunna vara en dödsdom för tillverkaren.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-12 12:21
Klarsynt

Ser inte det positiva i detta. Tvärtom. Det ser ut som om den spik i kistan jag länge talat om är ordentligt inslagen.

.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-12 13:42
Raphael

Priserna på elbilar har gått ner, man får mycket mer elbil för pengarna i år 2020 jämfört med för bara 5 år sedan. Högre prestanda, längre räckvidd, mer komfort och utrustning.

Alla stora tillverkare bygger batterifabriker. Bristen på batterier är bara temporär.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-12 13:45
Olle_45

Kina kommer ju med dessa elbilar till Europa nu:
BYD
SAIC
MG
Maxus
Seres
Byton
DFSK
Aiways
Lynk Co
Cherry

Dessa märken har inte brist på batterier, de har inget intresse av att gynna service verkstäder, utan marknadsför sig med att de kan kapa servicekostnader.
Eftersom de bara levererar elbilar drabbas de heller inte av malus skatter.

Så de bilföretag som inte idag kan leverera en konkurrenskraftig elbil i samma prisnivå som en fossilbil, och med kort leveranstid, kommer kanske gå i konkurs.

I USA är en fossilbil nästan dubbelt så dyr som en elbil. Och det utan några stöd alls.
Pris
Tesla Y Preformance, 60.990 dollar
BMW X5M, 115.095 dollar

0-60 Miles per second
Tesla Y Preformance, 3,5s
BMW X5M, 3,7s

Cargo
Tesla Y Preformance, 68 cubic foot
BMW X5M, 66 cubic foot

#4 • Uppdaterat: 2020-03-12 15:34
Optimus

Intelligentes som brukar vara snabb att klanka ned på det som han säger vara "förstå-sig påare", trampar ju rakt ned i samma klaver själv. Försöker nu tala om för oss andra hur framtiden skall bli, men vet inte i själva verket särskilt mycket hur den ser ut. Dåligt.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-12 15:54
Olle_45

Tyskarna säger att det inte finns något alternativ till elbilen.

"På kostnadssidan finns det inget alternativ till elbilen.

Tillbaka till kostnaden för ID.3 . Den totala kostnadsberäkningen för VW visar att MEB-Stromer beroende på modellvariant är billigare och billigare att köpa än en jämförbar förbränningsmotor. Grundversionen med en räckvidd på 330 kilometer (WLTP) kostar mindre än 23.430 euro efter avdrag för miljöbonusen i Tyskland och ligger därför åtminstone på prisnivån för jämförbara modeller som Golf Life.
ID.3-förare drar också nytta av det faktum att de sparar cirka 840 euro per år i driftskostnader. Det finns bland annat ingen fordonsskatt, oljebyte är inte längre nödvändiga och ID.3 klassificeras i en billigare försäkringsklass (klass 17). Energikostnaderna är också lägre. Silke Bagschick, chef för försäljning och marknadsföring för serien e-Mobility, sa: ”Priset talar inte längre utan för elbilen. Leasingerbjudanden gör växeln enkel och minskar osäkerheten. I framtiden kommer EAuto att vara attraktivt prissatt även utan finansiering. ”
https://www.elektroauto-news.net/2020/vw-id-3-genauso-guenstig-wie-verbrenner/

#6 • Uppdaterat: 2020-03-12 16:37
40-talisten

Jag vägrar att köpa en elbil med en frontgrill, vilken inte behövs och bara vill efterlikna en fossilbil...

#7 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

40-talisten
Då köper du en elbil utan frontgrill. Du har ett flertal att välja på.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-13 00:56
John2008

Alltid kommer en högst negativ respons och oftast som allra första kommentar, så fort det skrivs om elbilar här på ViB. Rädslan för utveckling och för framtiden verkar högst påtaglig hos somliga. Hur som helst är det tröttsamt att läsa, men ingen är väl längre förvånad. Det är tyvärr bara en tidsfråga innan vi ser ytterligare inlägg i samma anda.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-13 08:23
L. Mäkinen

Inte,
Vad gör de som tände gaslyktorna förut? Varvsarbetarna i Malmö?Alla som gjorde telefoner i Sverige?

#a • Uppdaterat: 2020-03-13 10:43
Optimus

Intelligentes, du förstår uppenbarligen inte riktigt vad jag skrev. Du verkar ligga och segla lite ovanför oss andra, och skriver väldigt ofta i trådar att vi andra mer eller mindre är ute och cyklar. Var detta tydligare från min sida.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.