Bild
Nästa artikel
Nytt solid state-batteri ska ge elbilar längre räckvidd

Nytt solid state-batteri ska ge elbilar längre räckvidd

Nyheter

Samsung har tagit fram en ny typ av elbilsbatteri som förlänger räckvidden och halverar batteristorleken.

När det gäller elbilar har batterierna blivit betydligt bättre de senaste åren. Dagens litiumjonbatterier har i många fall visat sig behålla sin kapacitet riktigt bra över tid, även om det finns stora skillnader mellan olika bilmärken beroende på hur de sköter energihanteringen i batteriet.

Men det hindrar inte biltillverkare och underleverantörer från att forska om framtidens elbilsbatterier. 

Många är överens om att så kallade solid state-batterier är nästa stora trend och även om tekniken inte är klar att rullas ut i serietillverkade personbilar ännu ligger lanseringen kanske inte så långt bort som vissa tror.

Samsung har nu visat upp ett nytt prototypbatteri med solid state-teknik där den största fördelen blir att batteriet kan innehålla mer energi än ett vanligt litiumjonbatteri som är lika stort. 

På så sätt kan kapaciteten i batterierna ökas utan att de blir större eller tyngre – Samsung siktar på ett batteri som är 50 procent mindre än ett vanligt litiumjonbatteri med samma kapacitet.

Solid state-batterier använder fast elektrolyt och ska vara säkrare än dagens litiumjonbatterier men de material som används i andra solid state-batterier hävdar Samsung kan påverka batteriets livslängd. Därför tas nu ett solid state-batteri med ett annat anodmaterial fram som ska ge högre kapacitet, längre livslängd och lägre risk för batteribränder.

Det nya batteriet är inte klart för serieproduktion men Samsung ska fortsätta utveckla och testa det.

– Framöver kommer vi fortsätta utveckla och förfina materialen i solid state-batterier och tillverkningstekniken för att ta elbilsbatterierna till nästa nivå, säger Dongmin Im på Samsungs institut för avancerad teknologi.

Fotnot: Bilden på Kia e-Soul används enbart i illustrativt syfte.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-11 09:34

Framtida batteriutveckling kommer göra kaos med andrahandsvärdet på den 1a generationen av elbilar som nu rullar ut fram till 2022-2023. Det blir som i mobil och platt-TV branschen där få kommer att efterfråga äldre teknik när det finns elbilar som når dubbelt så långt, väger hälften så mycket och laddar dubbelt så snabbt.

#2
2020-03-11 09:58

Tror inte på några sensationella framsteg när det gäller elbilsbatterier fram till 2022-2023 som Mattse antyder. Det tar nog lite längre tid innan batterier med väsentligt högre energitäthet och bättre livslängd finns tillgängliga i elbilar. Det är trots allt en av de allra mest krävande applikationerna för batterier.

#3
2020-03-11 10:25

Tror det är bäst att vänta och se, det finns många lovande projekt som aldrig når massproduktion eller når det långt senare än väntat. Ett exempel är pneumatiska ventiler för förbränningsmotorer som Koeniggsegg har tagit fram för många år sedan, nu ska deras senaste motor få det men förmodligen blir det för dyrt för massproduktion

#4
2020-03-11 10:50

Att tekniken blir tillgängligt 2025-2030 är väl inte otänkbar. Teknikutvecklingen accelererar som sagt.

#5
2020-03-11 11:25

Ny batteriteknik och nya tillverkningssätt kommer utgör ett direkt hot mot de batterifabriker som nu byggs runtom i världen. Naturligtvis beroende på kostnaden för omställning av dessa fabriker men den som satsar pengar på tillverkning med dagens teknik kan drabbas hårt!

#6
2020-03-11 11:28

Å andra sidan så kan det då bli fyndläge för de som klarar sig med det den första generationen elbilar erbjuder i räckvidd etc. Själv avvaktar jag och kör vidare med hybrid som går billigt trots suv.

#7
2020-03-11 11:52

Ska man vänta till nästa generation av tekniken kommer innan man byter bil så får man aldrig byta.

#8
2020-03-11 12:05

Hehe.. är det inte Jesusbatteriet som poppar upp igen, i en artikel? Ja, det har det ju gjort i många herrans år nu. Prisa Herren! Så här säger Nobelpristagaren M. Stanley Whittingham. Han fick Nobelpris i Kemi just för batterier:
"Lithium-ion is going to dominate for at least the next 10 years because there is nothing really on the horizon. Toyota Motor Corp. and a whole host of American companies are working on solid-state batteries, though it’s not clear how much those will cost to manufacture, and it’s not clear yet whether you’ll get a decent amount of power. They may work for things like iPhones initially, but there are some big questions before they are used in larger-scale systems."

.

#9
2020-03-11 12:04

Det skulle kunna bli mobiler och datorer som först får del av ny batteriteknik. Just mobilerna är i stort behov av säkrare batterier men också batterier som räcker längre men som ändå medger tunnare och lättare telefoner. Just Samsung hade för inte jättelänge sedan stora problem med en Note-modell som fick dras in.

#10
2020-03-11 12:48

@Shogun: det är fyndläge på tjock-TV-apparater just nu. Du kan får hur många som helst helt gratis. Sugen? De allra flesta TV-tittare klarar sig bra med en tjock 32-tummare, men trots det är marknaden helt död och enorma summor ligger nu på tippen.

Orsaken stavas nyare teknik. Så fort platt-TV kom så ville alla ha det, trots att de klarar sig med sin gamla TV för att kunna se Rapport, Bingolotto, Farmen etc. För människan är inte speciellt rationell. Finns det ny teknik med större bild (= längre räckvidd) och finare 4K-teknik (= snabbare laddning) så blir den äldre tekniken snabbt förlegad och rasar i värde. Det sker även inom platt-TV där den 1a generationens plasmor, som var väldigt dyra, nu tappat helt efterfrågan och värde. Den utvecklingen kommer vi att se även inom elbilar innan batteritekniken någorlunda stabiliserats.

#11
2020-03-11 13:15

Klarsynt
Jag ger inte mycket för det uttalandet även om han är Nobelpristagare. Det har ju visat sig förr att prognoser gällande teknisk utveckling är väldigt svåra.

Omställningen NiCd till Litium gick väldigt fort.

#12
2020-03-11 13:31

@Mattse Du missar totalt en sak och det är att vad gäller tjock och platt TV så var det en övergång som var helt konsumtionsdriven. Det krävdes alltså inte att staten gick ut och kastade våra skattepengar på det nya, folk köpte det som tokar ändå. Vad gäller elbilar med batterier så kastar staten oerhörda mängder pengar (samt har vevat igång alla spin doctors de har samt har total uppbackning av media) och ändå är det inte fler än ett försvinnande fåtal som vill ha produkten.

.

#13
2020-03-11 13:32

@Axa Personligen ger jag mycket mer för ett uttalande av en Nobelpristagare, dessutom inom området batterier, än vad jag gör från andra helt oinitierade källor, dig till exempel.

.

#14
2020-03-11 13:59

Det Klarsynt missar är att en bil med förbränningsmotor är ett rent straff att köra om man vant sig vid helelektrisk drivlina. Det är ungefär lika roligt att gå från en elbil till en dieselbil som att gå från en laptop med 16 GB minne och SSD till en med 4 GB minne och 4200 varvs mekanisk hårddisk. Bägge klarar jobbet i båda exemplen, men allting laggar.

#15
2020-03-11 14:11

Tror inte man skall vara så snabb och störtsäker på ett uttalande från Stanley, med all respekt för vad han har åstadkommit. Men om det nu pågår forskning på alternativa batterier typ solid state och bl.a Samsung har funnit en lösning som ger helt nya rön i frågan, kan det gå snabbt.
Researchers at the Samsung Advanced Institute of Technology have presented the prototype of a solid-state battery cell, which will help electric cars achieve a range of 800 kilometres and survive 1,000 charging cycles. The institute’s researchers have also found a solution to the problem of dendrite formation in the lithium metal anodes often used in solid-state batteries.

#16
2020-03-11 14:21

Mattse.

Du måste fatta att alla inte behöver det allra senaste som du, för många räcker det med en äldre platttv, den gör tjänsten, speciellt om man har en mindre plånbok och får rätta mun efter matsäcken tex en pensionär, rasar då värdet,och på sådana så är det fyndläge så som jag sa från första början, precis som på äldre elbilar som säkert många kommer klara sig med räckvidd etc, för dessa är det fyndchans till skillnad mot de som måste ha nytt måste öppna plånboken och där forsar en Tsunami fram.....frågan är vilken är smartast om du klarar dig med den äldre platttvn/elbilen och dess prestanda och liten plånbok, eller köpa helt ny bara för att......;o)

#17
2020-03-11 15:13

Nu har det gått så långt i trådarna att vissa öppet ifrågasätter/anser sig veta mer än en Nobelpristagare i kemi 2019. Och redan för 15 år sedan (runt 2005, alltså) sade teknikerna på IBM att det kommer att dröja till framåt 2040 innan några jättekliv har implementerats på batterisidan - och då menade IBM dessutom att det skulle krävas flera Nobelpris på vägen för att nå dit. Stanley och hans kollegor har infriat ett av de pris som IBM pratade om 2005, men det krävs nya uppfinningar här och nu av Nobelkaliber. Men så är det då de allvetande svenskarna i sina röda stugor med vita knutar … Undrar vad de väntar på - särskilt som det finns fina priser och många miljoner att hämta ur kungens hand! :)

#18
2020-03-11 16:00

Klarsynt
Det finns många exempel på forskare som har haft fel i sina antaganden om framtiden.
Jag säger inte att jag har rätt, jag säger att det är väldigt svårt när det gäller teknik. Sker vissa genombrott i utvecklingen så kan det gå väldigt fort. Det kan handla både om genombrott när det gäller egenskaper men även ifråga om tillverkning.

#19
2020-03-11 17:09

Intelligentes, vad är det du reagerar på som är fel i tråden?

#20
2020-03-11 17:23

Klarsynt, vad jag kommer ihåg var det staten eller möjligen SVT som bestämde att gå över till digital utsändning. Då fungerade inte de gamla analoga tjock tv:na därav rusningen efter digitala platt tv. Nu kommer Jesusbatterierna som jag tidigare trott, men det tar säkert några år till. Om de kommer blir du glad då Klarsynt?

#21
2020-03-11 17:45

"Även om platt-tv slog ut tjock-tv kommer samma stora utveckling aldrig hända med batterier till elbilar."

#22
2020-03-11 18:18

Varför, ska vi fortsätta gyna den miljövidriga oljeindustrin?

#23
2020-03-11 19:29

Vi skall nog inte underskatta en Nobelpristagare som dessutom fick Nobelpriset för sin forskning inom just detta område. Det är en sak att lansera en ny teknologi i labbet - en helt annan att implementera denna i en så krävande applikation som i en bil. Som redan nämnts så är det enklare, kommersiella applikationer som man testar det nya i först. Sen - om allt går bra - så kanske det är aktuellt för fordonsindustrin men då har det säkert gått minst 5--10 är ifrån den första, kommersiella applikationen med dessa nya batterier.

#24
2020-03-11 19:36

Antibatteristen kommer nog aldrig sluta kämpa mot att vi driver våra bilar med svensk el. Han verkar vilja att vi ska fortsätta köpa drivmedel från ryska kolkraftdrivna raffinaderier.

#25
2020-03-11 19:46

Vad spelar det egentligen för roll om dagens litiumjonbatterier har dominerande eller marginell marknadsandel om 1, 10 eller 25 år? Vi som kör elbil i dag runt i Skandinavien, Nordamerika eller Europa kommer ju inte parkera i väntan på ny teknik.

#26
2020-03-13 17:41

Försök på natriumjonbatterier m.fl.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.