Bild
Nästa artikel
Fisker satsar på att ta fram så kallade solid-state-batterier. Bilen på bilden, EMotion, lagrar energin i ett vanligt litiumjonbatteri, men det är specialutvecklat av LG Chem och ger en räckvidd på drygt 64 mil. EMotion kommer 2019.

Fisker gör patentansökan på superbatteri

Nyheter

Batteritekniken som kallas ”solid-state” gör att laddningen går snabbare och elbilen når längre.

Flera teknik- och motorsajter, däribland Autoconnectedcar, rapporterar att elbilstillverkaren Fisker har lämnat in ett gäng patentansökningar på så kallade solid-state-batterier.

Fisker bekräftar nyheten på mikrobloggen Twitter och säger den nya typen av elbilsbatterier är kapabla att laddas på en minut och då ge en räckvidd på 500 miles, motsvarande cirka 80 mil.
 

Till skillnad från konventionella litiumjonbatterier som används i dagens elbilar, har den flytande elektrolyten ersatts av en fast elektrolyt, därav namnet ”solid-state”. Förutom fördelar i energitäthet, laddtid och räckvidd löper den nya sortens batterier mindre risk att överhettas och fatta eld.

Fisker spår att de nya batterierna blir färdiga runt 2023. För att utveckla dem ska man ha allierat sig med grundaren av ett pionjärföretag inom solid-state-utvecklingen, Sakti3. Sakti3 är nu uppköpt av dammsugartillverkaren Dyson, som planerar att slå sig in på elbilsmarknaden.
 
Diskutera: Tror du att solid-state-batterier kommer att bli vanligt i elbilar i framtiden?

Kommentarer

#1
2017-11-16 10:51

Låter fantastiskt. Ett stort steg framåt i batteritekniken.

#2
2017-11-16 10:56

Runt 200 kWh på 1 minut? Kan vi inte försöka tänka kritiskt och logiskt för en sekund?

#3
2017-11-16 11:22

Swemba, det står "kapabla att laddas på en minut" men det kommer att ta lite längre tid i verkligheten. Men laddningstiden kommer nog ändå att vara rejält kortare än dagens batteriladdning.

#4
2017-11-16 11:25

Om det låter för bra för att vara sant är det oftast så, men låt oss hoppas. Vore ett stort genombrott. Människan har underskattat teknikens framsteg förut.

#5
2017-11-16 11:40

Det är ju flera som flaggar för egna solid state-applikationer så det är nog på gång och kanske brett på marknaden om 10 år dårå, säg 2028.

#6
2017-11-16 12:01

@Hackenbush, kan nästan lova att laddtiderna i praktiken kommer att vara snarlika de vi har idag, möjligen utan begränsningen av de sista 20-30% i top-up-laddningen som Li-Ion har. Mao, snarare 60 minuter än 1 minut för full laddning ...
Battericellernas kapacitet är långt ifrån den enda flaskhalsen.

#7
2017-11-16 13:06

Är inte alls insatt i produktion överlag, men är man inte väldigt långt ifrån en färdig slutprodukt när man pratar om lansering om 5-10 år? Solid state låter bra, men är man redan nu så nära att man kan säga att det kommer att fungera och fungera bra?

#8
2017-11-16 13:09

En laddning på 60 minuter skulle vara helt ok om man har en räckvidd på 80 mil, vid en körning på 80 mil vill man nog gärna pausa och äta något, sträcka på benen en stund.

#9
2017-11-16 15:52

Ja, tror man att batteribilen är mänsklighetens räddare så tycker man nog det är ok med 5 timmars laddning och 10 mils räckvidd också. Är man mer pragmatiskt lagd så inser man nackdelarna och väljer andra alternativ.
Därför tror jag på pluginhybrider i olika former. Utsläppsfria i stadsmiljö utan att kosta skjortan samtidigt som de är flexibla på långresorna.

#10
2017-11-16 18:27

Om man tänker att den drar 2 kw per mil så är det 160 kw för 80 mils laddning, det ska man då trycka in på en minut, det skulle då behövas en laddare på 9600 kw, kan nån som är bättre än mig på att räkna på el förklara.

#11
2017-11-17 07:21

Jag som redan kör elbil blir lätt förbannad när företag och människor lägger energi på frågan om snabbare laddning och batterier med superprestanda. Typ 99% av alla dagar kör människor mindre än 10 mil, och långsam laddning hemma över natten eller på jobbets parkering dagtid räcker bra OM DET BARA KUNDE FINNAS LITE FLER LADDPLATSER! Och om man kör lite längre sträckor så är det ofta för att göra något där som tar längre tid än att pinka, eller så behöver man stanna för att sträcka på benen, gå in och handla, träffa en kund, ta en powernap, lunch eller kaffe och då klarar man dig jättebra med befintlig snabbladdningsteknik, MEN DET BÖR FINNAS FLER LADDPLATSER!

#12
2017-11-17 09:00

@Dick, om du 99% av tiden kör under 10 mil, varför ska du släpa runt på en halv miljon kronor dyra batterier som möjliggör 50+ mil? För den där procenten när du behöver den längre räckvidden är förbränningsmotorn ett så mycket bättre alternativ - billig och beprövad, effektiv, tar liten plats, inga laddtider och oändlig räckvidd. Hybrider är framtiden!

#13
2017-11-18 07:59

Swemba, vadå halv miljon???
Sions batteri ska kosta under 40 000 kr.

https://sonomotors.com/sion.html/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.