Nästa artikel
Dubbla räckvidden med ny batteriteknik
Nyheter

Dubbla räckvidden med ny batteriteknik

Publicerad 22 augusti 2014 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Amerikanska forskare ska ha lyckats producera en ny typ av battericell som kan vara lösningen på den så kallade räckviddsångesten.

Det är Michiganbaserade företaget Sakti3 som nu lyckats producera en fungerande battericell utan brandfarlig batterivätska. I videoklippet ovan illustreras hur den nya typen av battericeller som Sakti3 tagit fram klarar av att fungera även när upphettat lödningsmaterial droppas på den.
 
Förutom att cellen är säkrare än dagens så ska den här ”solida” batteritekniken även kunna dubbla räckvidden hos en elbil. Det skulle innebära att en Tesla Model S kan få en räckvidd på cirka 70 mil på en laddning om 85 kWh-batteriet var av den nya typen.
 
Avsändaren bakom nyheten om Sakti3:s framsteg är näringslivsorganisationen Michigan Venture Capital Association. När det gäller den här batteritekniken räknas Sakti3, Planer Energy och Toyota som de största aktörerna. Enligt prognoser är batterierna väntade att dyka upp i produktionsklara bilar och annan teknik om cirka tio år.
 
Källa: Michigan Venture Capital Association
 
Diskutera: Är det här tekniken som eliminerar räckviddsångesten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2014-08-22 09:52
Hackenbush

Fantastiskt, detta har jag väntat på. Synd bara att det dröjer 10 år innan vi kan köpa bilar med dessa batterierna. 40 mils räckvidd på en E-golf t.ex. skulle helt klart täcka mina behov och skulle gärna köpa en elbil då.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-22 10:07
Pi

Eftersom jag har en rätt lång historia inom batteriteknik så tar jag denna typ av artiklar med en stor nypa salt. Det enda som jag kan ta på allvar är att det i regel tar runt 10 år innan en helt ny batteriteknik är såpass utprovad att den är mogen att sitta i en bil som drivkälla. Men då vill vi nog se den nya tekniken kommersiellt produktifierad först för att användas i andra, mindre krävande sammanhang så att man den vägen kan bygga på sig erfarenheter.

#3 • 2014-08-22 13:46
Focus

Kan man misstänka att även laddningstiden kommer att fördubblas? I så fall är inte mycket vunnet.

#4 • 2014-08-22 14:56
enanders

Varför dessa elbilar när Vattenfall ändå bygger kolkraftverk i Tyskland??

#5 • Uppdaterat: 2014-08-22 15:10
Reverend Benny

@ enanders
För att Vattenfall ÄNDÅ bygger kolkraft i Tyskland!!

#6 • Uppdaterat: 2014-08-22 16:05
doktor olle

Såna här artiklar kommer ut varje vecka. Från laboratorium till massproduktion är steget som bekant stort. Tänk på litium jon batterierna. De togs fram på 1970 talet och är nu äntligen på väg att gå i massproduktion med bilindustrimått mätt.

#7 • Uppdaterat: 2014-08-22 17:10
snabb95

Focus @ Det klart att laddtiden blir dubbelt så lång, eller laddningsströmmen dubbelt så hög och vikten e.v. hälften så stor/kWh.
Skulle sen priset och livslängden vara lika så är det givetvis en klar fördel.

#8 • 2014-08-22 20:21
PREVIA

Ja laddningen som tar dubbel tid med samma laddström som tidigare eller som till och med kräver dubbla laddströmen för att kunna ladda bilen på samma tid som tidigare kommer att bli ett problem för alla som kör sin Tesla 22 000 mil per år och bara laddar bilens batteri en gång per dag ,eller längre sträcka än 22 000 mil om man laddar bilen fler gånger per dygn.
De flesta bilarna som vi bilägare har står bara still 23 timmar per dygn och då skall medelbilistens fyra mil per dag hinnas laddas upp vilket självklart kräver sin laddare som måste kunna leverera ca: 350 Watt för att ladda batteriet fullt igen.
En laddare som klarar detta ger 350 Watt ser man på den här sidan så att man förstår storleken av en sådan laddare som är något mindre än ett mjölkpaket.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXT%2014
Här om Tysklands elproduktion.
http://cleantechnica.com/2014/04/22/7-interesting-nuclear-energy-graphs/

#9 • 2014-08-23 01:16
öset

"Råckviddsångest" ett förlöjligande uttryck för konsumentens konstaterande av att produkten el-bil är något som fungerar inom tullarna om köerna inte är för långa eller temperaturen inte är för låg och att ett besök hos moster Hulda i Tranås innebär övernattning i Linköping. Ny batteriteknik, visst det kommer säkert men att just det här är revolutionerande tror jag på när det finns i serietillverkning. Varför inte utrusta varje bil med Andrea Rossis energikälla som visades 2011 och som skulle tas i serieproduktion inom 3 månader? http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3073394.ece

#a • Uppdaterat: 2014-08-23 08:16
Hackenbush

Tål dessa battericellerna högre värme vilket de verkar gör så kan man så klart ladda upp dem snabbare med. Att säga att det tar dubbelt så lång tid att ladda jämfört med nu innan man vet fakta är bara dumt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.