Nästa artikel
Myndigheterna överens: Räcker inte att byta till elbil
Nyheter

Myndigheterna överens: Räcker inte att byta till elbil

Publicerad 10 mars 2020
Svenska transporter måste bli effektivare om klimatmålen ska nås.

Just nu pågår en stor omställning i den svenska bilparken. Allt fler köpare som slår till på en ny bil, eller hämtar ut en förmånsbil, väljer en bil med laddsladd – antingen en elbil eller en laddhybrid.

Även om försäljningen av bensin- och dieselbilar fortfarande ligger på en hög nivå är ökningen för laddbilarna enorm. Hittills i år är en av fyra nya bilar antingen en elbil eller laddhybrid.

Men om Sverige ska nå målet att sänka koldioxidutsläppen med 70 procent till 2030 räcker inte det, enligt en ny rapport där sex myndigheter följt upp sitt gemensamma arbete med att ställa om transportsektorn.

De sex myndigheterna – Energimyndigheten, Boverket, Naturvårdsverket, Trafikverket, Trafikanalys och Transportstyrelsen – har precis gått igenom läget i omställningen och kommer fram till att den går för långsamt.

Den viktigaste punkten i rapporten är att klimatmålen inte kommer nås enbart genom att ställa om till effektivare bilar, som exempelvis elbilar.

– En omställning av enbart fordon och drivmedel räcker inte för att nå klimatmålen på ett hållbart sätt. Det viktigaste är att hitta hållbara systemlösningar för att bygga ett mer transporteffektivt samhälle, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.

Rent konkret innebär det att svenskarna kommer behöva transportera sig effektivare än i dag och använda så kallade ”energiintensiva trafikslag”, som personbil och flyg, i mindre utsträckning.

För den som inte har något annat val än att ta bilen kan det innebära att välja ett klimatsmartare bränsle eller köpa en laddbar bil. För den som kan låta bilen stå kan det innebära att gå med i en bilpool eller åka kollektivt.

De sex myndigheterna har lagt fram sju förslag på hur Sveriges transporter kan bli effektivare. Det handlar till exempel om att se över koldioxidskatten, att utreda en ny typ av transportskatt (som exempelvis den kilometerskatt vi skrivit om tidigare) och att öka produktionen av förnybara drivmedel.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-03-10 09:05
Mattse

Gick det att få bort den ineffektiva vardagspendlingen skulle mycket kunna lösas med både miljö och trängsel. Se bara hur det ser ut på de stora vägarna och vid parkeringar vid företag och industrier. Det är mycket ovanligt att det är fler än en person per bil.
Ibland är det även rent löjligt. Jag har två nära grannar som arbetar på samma företag och åker/kommer hem exakt samma tid varje dag. Ändå åker de iväg i varsin bil. Jag har frågat om de inte kan samåka, men då har de genast undanflykter av typen ”men jag kanske måste iväg mitt på dan” eller något liknande. Även om det nog aldrig hänt på de 10 år jag känt dem.

#2 • 2020-03-10 09:10
Mr_hjalmar

ViB:s illustration till artikeln känns inte riktigt relevant. Förmedlar att vi ska fortsätta köra fossilbil vilket inte artikeln gör när man läser.

#3 • 2020-03-10 10:32
Svenne60

Varför handlar hela klimatfrågan om transporter, de står ju bara för ca 30% av våra utsläpp?? jo det verkar som att MP,s politik går ut på att hat bilismen, resterande 70% bryr man sig inte om...

#4 • 2020-03-10 11:19
Axa

Skodaägare
Håller med. En del arbetsgivare är fast i det förgångna ifråga om fysisk närvaro på ett kontor. Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att jobba hemifrån.

#5 • 2020-03-10 11:49
Skodaägare

"Rent konkret innebär det att svenskarna kommer behöva transportera sig effektivare än i dag och använda så kallade ”energiintensiva trafikslag”, som personbil och flyg, i mindre utsträckning."

Vad är effektivast? Att sitta på tunnelbanan i 50 minuter, eller ta bilen i 15-20 minuter? Är mycket nyfiken på hur man ska få svenskarna att transportera sig effektivare? För jag tror att det är väldigt få av de som åker bil till jobbet idag som kommer snabbare fram med kollektivtrafiken. Man verkar från myndighetshåll tro att folk åker bil bara på pin kiv även fast de skulle komma fram snabbare kollektivt.
De effektivaste är nog, som diskuterats här tidigare, att eliminera transportbehovet helt och hållet genom att hitta smartare sätt att arbeta på. Att tvinga tusentals människor att transportera sig mellan hemmet och ett kontor där de tillbringar 90 procent av tiden framför en dator känns oerhört föråldrat.

#6 • 2020-03-10 15:36
Uffeeh

Är det en lösning att gå med i en bilpool? Släpper bilpool-bilen ut mindre än om jag kör en likadan bil som jag äger själv?

#7 • 2020-03-10 17:19
LeifV

En ny invånare motsvarar ungefär 30 bilars klimatbelastning. Vill Sverige uppnå någon form av klimatmål så finns det bara en väg att gå = tvärnita befolkningstillväxten och fokusera på en befolkningsminskning.

I Sverige föddes 2018 25.000 fler än det dog, för att enbart kompensera dessa (inte göra något bättre, alltså) och detta enda år så behöver vi minska Sveriges fordonsflotta med 750.000 bilar... (inte en enda ny bil, bara 750.000 färre).

Eller på kommunal nivå... i Järfälla finns det 29.324 bilar, kommunen växte under ett år med 2000 nya invånare -för att kompensera dessa 2000 så behöver Järfälla bara stryka all bilism -2 ggr dessutom (60.000 av de 29.324 bilarna måste upphöra). Att tro att man kan klara klimatmål med hjälp av bilen är nog att tro en liten aning för mycket...

#8 • 2020-03-10 17:52
John2008

Med tanke på suv-trenden med tunga och ofta energikrävande bilar, blir det inte direkt enklare att nå klimatmålen (även om de råkar vara eldrivna).

#9 • 2020-03-10 17:54
Bilräven

Det verkar otroligt svårt att få politiker och svenskar att förstå att hybrider inte hjälper långt för att nå klimatmålen. Så länge hybrider som går ca 50km på el (och därefter skitar ner som vilken fossil bil som helst) anses klimatsmart, så kommer vi ingenstans.. Men, politikernas egentliga stora problem är - hur ska de få tillbaka bränsleskatten? Ingen politiker önskar mindre pengar till statskassan - de är vana vid att kunna spendera mycket, på sig själva (lön etc) eller projekt som inte är genomtänkta..

#a • 2020-03-10 19:19
Klarsynt

Den stora frågan är hur vi skall komma till rätta med alla utsläpp vi orsakar utomlands, när vi konsumerar och fraktar grejerna hit. Det är där de stora utsläppen finns. En väg att gå är att börja med att inte handla med länder som har kolkraft, då kolkraft är den i särklass största utsläppskällan på globen. Våra lokala utsläpp är som en fis i rymden i jämförelse och därmed är det inte här vi skall lägga krutet, utan där.

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.